goo

Pelagius, as recorded by Augustine

ペラギウスの言葉(アウグスティヌスの著作より)


人は罪を犯さずに生きられる。かんたんに十戒に従って生きる
ことができる。もし彼がそう望むなら。

アダムは死ぬ存在としてつくられた。罪を犯しても犯さなくても、
結局彼は死んだであろう。

アダムの罪の被害者は彼自身のみであって人類全体ではない。

律法と福音、二つとも天国への道である。

生まれたばかりの子は、いわば堕落以前のアダムのようなものである。

アダムの罪や死のためにすべての人間が死ぬことはないし、逆に
キリストが復活したからといってすべての人間が復活するわけではない。

洗礼受けずに死んだ子でも天国に行ける。

洗礼を受けていても、またどれだけいいことをしたように見えても、
裕福な人は財産すべてを棄てないかぎりそれを手に入れることは
できないし、天国にも行けない。

いくつかの点でわたしは非難されている。新生児に洗礼の秘蹟を
与えないから、またキリストの贖罪に関係なく天国に行ける人がいる、
と説くから。また、神の助けなしで人は罪から逃れられる、つまり
神の恩寵が不要なほど人の自由な意志・意思の力は信頼できる、
といっているから。

わたしたちには自由な意志・意思がある。それは罪があろうが
なかろうが同じである。この自由意志・意思によって人が
よいことをする時にはいつも神に助けられている。

この自由意志・意思の力はすべての人に備わっている。
キリスト教徒でもユダヤ教徒でもその他の異教徒でも同じである。
自由意志・意思は生まれつきすべての人に等しく与えられている。
が、キリスト教徒においてのみ、それは神の恩寵に助けられている。

わたしは自由意志・意思を認めるが、同時に人は常に神の助けを
必要としている。

*****
Pelagius, as recorded by Augustine


A man is able to be without sin, and easily to keep
the commandments of God, if he wishes.

Adam was created mortal, and . . . he would have died
whether he had sinned or not sinned.

Adam’s sin injured only himself, and not the human race.

The law, no less than the gospel, leads us to the kingdom.

That new-born infants are in the same condition that
Adam was before he fell.

On the one hand, the entire human race does not die
owing to Adam’s death and transgression; nor, on the
other hand, does the whole human race rise again
through the resurrection of Christ.

That infants, even if they die unbaptized, have eternal life.

Rich men, even if they are baptized, unless they renounce
and give up all, have, whatever good they may seem to
have done, nothing of it reckoned to them; neither shall
they possess the kingdom of heaven.

There are certain subjects about which some men are
trying to vilify me. One of these is, that I refuse to infants
the sacrament of baptism, and promise the kingdom of
heaven to some, independently of Christ's redemption.
Another of them is, that I so speak of man's ability to
avoid sin as to exclude God's help, and so strongly
confides in free will that I repudiate the help of divine grace.

We possess a free will which is unimpaired for sinning
and for not sinning; and this free will is in all good
works always assisted by divine help.

Now this power of free will we declare to reside generally
in all alike---in Christians, in Jews, and in Gentiles.
In all men free will exists equally by nature, but in
Christians alone is it assisted by grace.

We confess free will in such a sense that we declare
ourselves to be always in need of the help of God.

http://www.seanmultimedia.com/Pie_Pelagius_Letters.html

*****
学生の方など、自分の研究/発表のために上記を
参照する際には、このサイトの作者、タイトル、URL,
閲覧日など必要な事項を必ず記し、剽窃行為のないように
してください。

ウェブ上での引用などでしたら、リンクなどのみで
かまいません。

商用、盗用、悪用などはないようお願いします。


コメント ( 0 ) | Trackback (  )
« From Augustin... From Aquinas,... »