goo

Dennis, The Advancement and Reformation of Modern Poetry, ch. 6

ジョン・デニス
『現代詩の発展と改革:批評論文』より
第6章
激情は世俗の主題より神聖な主題によって生じることが多い

上記のとおり、詩にとって激情がもっとも重要であること、詩の命・本質、つまりそこに息づいているものは激情に他ならないことを明らかにした。詩を詩たらしめるものが激情であれば、当然、偉大な詩を偉大たらしめるのは偉大な激情である。詩における激情には二種類あり、ひとつがふつうの激情でもうひとつが何かに憑かれたような狂乱状態であることも上に見た。今度はさらに進み、神に関係する詩のほうが世俗の詩よりも激情を生じさせることを理解してもらいたい。具体的には以下のふたつの点、激情は神聖な主題・世俗の主題のいずれからも同様に生じること、狂乱状態に至る激情は神聖な主題から生じることが多いこと、について見ていこう。

最初の点は経験から明らかである。以下に見るように神聖な主題を扱う古代の詩は、同じく古代の世俗の詩がもちうる以上の大きさのふつうの激情をもつ。

考えなくてはならないのは、宗教の主題が世俗の主題よりも頻繁に、そしてより強い狂乱状態をわたしたちのうちに生じさせうる、ということである。これを明らかにするために、詩によって生じる狂乱がどのようなものかまず考えよう。詩における狂乱とは、その原因がわからない時に思考がたどりつく激情である。それが激情であることは言うまでもない。人の心を動かすからである。原因不明ということもいいだろう。が、同時にそれが思考とともにあることも疑いようがない。そうでなければ、それはただの狂気であって詩にともなう激情ではないからだ。

いずれにせよ、詩における狂乱がどのようにおこるのか、という未解決の問題について考えてみよう。狂乱のなか心が動くのは明らかである。であれば、狂乱状態ゆえに作品を書く者の心が動いたということになる。このようなことがおこるのは、もちろん、その人が何か考えている時である。考えている時に心を動かすものとは何か。頭のなかの思い以外にありえない。つまり、ふつうの激情と同様、狂乱とは必然的に思考によってもたらされるものである。理性ある存在のすべての激情が間違いなくそうであるように。にもかかわらず狂乱に至る激情およびふつうの激情の原因がわからないのは、それらが日常的ではないから、またそれらをもたらす思考は隠れていて、わたしたちがそれに気づかないからである。言うまでもないが、わたしたちの思考には何らかの、また一定量の、激情がともなう。この激情のあらわれが、会話においても作品においてもおもしろい、楽しい。特に何かの研究者でなくても、命の感じられる会話や本がいちばん楽しいと言うだろう。なぜ? 他でもない、それらによって心が動くから、激情ゆえに心が動くからである。ほんの一分でも、まったく一定の声で変化なく話せる人はいない。その変化が激情の変化である。が、このことにわたしたちは気づかない。長年の慣れゆえに、また思考の動きが信じられないほど速すぎるから、である。よくよく考えれば気づくはずだが、わざわざそうする人はまずいない。

いずれにせよ、このような激情のうち、特に強いものが狂乱的な心の動きであり、それが強ければ強いほど、心は何かにとり憑かれたように、自分自身ではないように、なっていく。この狂乱状態、わたしたちが気づかないほど速く変化する思考がもたらす激情とはどのようなものか。概念化されて思考となるものごとがもたらす激情と同種のもの、と考えればいいだろう。例えば、偉大なものごとについて考えた時に生じる概念には称賛がともなう。さらに大きければ驚きもともなう。気持ちよく楽しいものごとを頭で考えれば喜び・明るい気分が生じる。悲しいことを思い浮かべれば憂鬱が生じ、悪意ある力を頭に描けば恐怖に襲われる。偉大かつ攻撃的な力について考えれば、驚愕と困惑と関心が入り混じり、さらに恐怖も感じて言葉を失う。加えて、このような思考を生む心が自分について考えれば、ある種の自負・自賛あるいは傲慢さ、そして喜びが生じる。自分は他より優れていると意識したなら、である。長編詩に描かれる狂乱状態をていねいに見れば、それが上記の激情のどれか、あるいはそれらが複雑にからみあったものであることがわかるであろう。それは、激情をともなうようなものごとを考えた時、頭に思い浮かべた時に自然に生じる激情の単体あるいは複合体なのである。このことについては次の章で例とともに説明する。

しかし、ほとんどの場合、ふつうの思考がもたらすものより、心に思い描く絵としての思考がもたらす激情のほうが強い。そのような絵は実際のものを生き生きと、まるで目の前にあるかのようにあらわすからである。なかでも動き、特に激しい動きを描く心中の絵は、意表を突きつつ強い感銘を与える。というのも、激しい動きを思い描く時には例外なく心そのものが激しく動き、揺れているからである。こうして激しく揺れ動きつつ心が思い描く絵はまさに真に迫るものとなり、現実に感じるのと同じ激情をわたしたちにもたらす。心に絵を描く力が強ければ強いほど、熱ければ熱いほど、そこに描かれるものが本物として感じられるのである。思考力・理解力を支配するほどまでに想像力が燃えあがる時、心の絵のなかのものと本物の区別はもはや存在しない。熱に浮かされた人や狂った人のように、である。

以上、狂乱状態とは思考がもたらすものであり、またその思考をもたらす主題がもたらすものである。詩の命である感情は、その源にある思考に比例していなければならない。そうでなければその感情は自然でない、訳のわからないものとなってしまう。同様に、その思考は主題に比例していなければならない。だから、こういうことになる。大きく強い狂乱状態を間違いなくもたらすような思考をもたらしうる主題とは、第一に、神聖なものである。なぜなら、神に関係する何かが偉大である時、それは最高に、驚くほど気高いものだからである。神に関係して何かが嬉しい時、それは我を忘れるほどうれしく、何かが悲しい時には絶望的に悲しく、恐ろしい時には思考が麻痺するほど恐ろしいからである。

*****
John Dennis (1657-1734)
From The Advancement and Reformation of Modern Poetry:
A Critical Discourse.
Ch. 6
That Passion is more to be deriv'd from a Sacred Subject than from a Prophane one

WE have prov'd that Passion is the chief thing in Poetry, and that Spirit or Genius, and in short every thing that moves is Passion. Now if the chief thing in Poetry be Passion, why then the chief thing in great Poetry must be great Passion. We have shewn too, that Passion in Poetry is of two sorts, ordinary Passion or Enthusiasm. Let us now proceed to convince the Reader, that a sacred Poem is more susceptible of Passion than a prophane one can be; which to effect, let us shew two things, that a sacred subject is as susceptible of ordinary passions as a prophane one can be, and more susceptible of the Enthusiastick.

The first is evident from experience: For the Poetry among the Ancients, which shall be hereafter prov'd to be sacred, had in it greater ordinary Passions, than their Human Poetry either had or could possibly have.

'Tis now our business to show that Religious subjects are capable of supplying us with more frequent and stronger Enthusiasms than the prophane. And in order to the clearing this, let us enquire what Poetical Enthusiasm is. Poetical Enthusiasm is a Passion guided by Judgment, whose cause is not comprehended by us. That it is a Passion is plain, because it moves. That the cause is not comprehended is self-evident. That it ought to be guided by Judgment is indubitable. For otherwise it would be Madness, and not Poetical Passion.

But now let us enquire what the cause of Poetical Enthusiasm is, that has been hitherto not comprehended by us. That Enthusiasm moves, is plain to sence; why then it mov'd the Writer: But if it mov'd the Writer, it mov'd him while he was thinking. Now what can move a man while he is thinking, but the thoughts that are in his mind. In short, Enthusiasm as well as ordinary Passions, must proceed from the thoughts, as the Passions of all reasonable creatures must certainly do; but the reason why we know not the causes of Enthusiastick as well as of ordinary Passions, is because we are not so us'd to them, and because they proceed from thoughts, that latently and unobserv'd by us, carry Passion along with them. Here it would be no hard matter to prove that most of our thoughts are naturally attended with some sort and some degree of Passion. And 'tis the expression of this Passion, which gives us so much pleasure, both in Conversation and in Human Authors. For I appeal to any man who is not altogether a Philosopher, whether he is not most pleas'd with Conversation and Books that are Spirited. Now how can this Spirit please him, but because it moves him, or what can move him but Passion? We never speak for so much as a minute together withont different inflexions of voice. Now any one will find upon reflection, that these variations and those inflexions mark our different passions. But all this passes unregarded by us, by reason of long use, and the incredible celerity of our thoughts, whose motion is so swift, that it is even to our selves imperceptible; unless we come to reflect, and every one will not be at the trouble of that.

Now these passions, when they grow strong I call Enthusiastick motions, and the stronger they are the greater the Enthusiasm must be. If any one asks what sort of passions these are, that thus unknown to us flow from these thoughts; to him I answer, that the same sort of passions flow from the thoughts, that would do from the things of which those thoughts are Ideas. As for example, if the thing that we think of is great, when then admiration attends the Idea of it; and if it is very great amazement. If the thing is pleasing and delightful, why then Joy and Gayety flow from the Idea of it; if it is sad, melancholy; if 'tis mischievous and powerful, then the Imagination of it is attended with Terror; And if 'tis both great and likely to do hurt and powerful, why then the thought of it is at once accompanied with Won­der, Terror and Astonishment. Add to all this, that the mind producing these thoughts, conceives by reflection a certain Pride, and Joy and Admiration, as at the conscious view of its own excellence. Now he who strictly examines the Enthusiasm that is to be met with in the greater Poetry, will find that it is nothing but the fore-mention'd passions, either simple or complicated, proceeding from the thoughts from which they naturally flow, as being the thoughts or Images of things that carry those passions along with them, as we shall shew by examples in the following Chapter.

But these passions that attend upon our thoughts are seldom so strong, as they are in those kind of thoughts which we call Images. For they being the very lively pictures of the things which they represent, set them, as it were, before our very eyes. But Images are never so admirably drawn, as when they are drawn in motion; especially if the motion is violent. For the mind can never imagine violent motion, without being in a violent agitation it self; and the Imagination being fir'd with that Agitation, sets the very things before our eyes; and consequently makes us have the same passions that we should have from the things themselves. For the warmer the Imagination is, the more present the things are to us, of which we draw the Images, and therefore when once the Imagination is so inflam'd as to get the better of the understanding, there is no difference between the Images and the things themselves; as we see, for example, in Fevers and Mad men.

Thus have we shewn that Enthusiasm flows from the thoughts, and consequently from the subject from which the thoughts proceed. For, as the Spirit in Poetry is to be proportion'd to the Thought, for otherwise it does not naturally flow from it, and consequently is not guided by Judgment; so the Thought is to be proportion'd to the Subject. Now no Subject is so capable of supplying us with thoughts, that necessarily produce these great and strong Enthusiasms, as a Religious Subject: For all which is great in Religion is most exalted and amazing, all that is joyful is transporting, all that is sad is dismal, and all that is terrible is astonishing.

https://ota.bodleian.ox.ac.uk/repository/xmlui/bitstream/handle/20.500.12024/K107084.000/K107084.000.html
一部修正

*****
学生の方など、自分の研究/発表のために上記を
参照する際には、このサイトの作者、タイトル、URL,
閲覧日など必要な事項を必ず記し、剽窃行為のないように
してください。

ウェブ上での引用などでしたら、リンクなどのみで
かまいません。

商用、盗用、悪用などないようお願いします。


コメント ( 0 ) | Trackback (  )