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書籍之海 漂流記

看板に掲げているのは「書籍」だけですが、実際は人間の精神の営みすべての海を航海しています。

William James, "The Principles of Psychology"

2016年09月14日 | 抜き書き
 NY: Henry Holt and Company, 1890.
 以下で使用したテキストはこちら

 CHAPTER X.
 The Consciousness of Self.

 The Empirical Self or Me.
  The Empirical Self of each of us is all that he is tempted to call by the name of me. But it is clear that between what a man calls me and what he simply calls mine the line is difficult to draw. We feel and act about certain things that are ours very much as we feel and act about ourselves. Our fame, our children, the work of our hands, may be as dear to us as our bodies are, and arouse the same feelings and the same acts of reprisal if attacked. And our bodies themselves, are they simply ours, or are they us? Certainly men have been ready to disown their very bodies and to regard them as mere vestures, or even as prisons of clay from which they should some day be glad to escape.

 CHAPTER XXII.
 "REASONING."

  WE talk of man being the rational animal; and the traditional intellectualist philosophy has always made a great point of treating the brutes as wholly irrational creatures. Nevertheless, it is by no means easy to decide just what is meant by reason, or how the peculiar thinking process called reasoning differs from other thought-sequences which may lead to similar results.
  Much of our thinking consists of trains of images suggested one by another, of a sort of spontaneous revery of which it seems likely enough that the higher brutes should be capable. This sort of thinking leads nevertheless to rational conclusions, both practical and theoretical. The links between the terms are either 'contiguity' or 'similarity,' and with a mixture of both these things we can hardly be very incoherent. As a rule, in this sort of irresponsible thinking, the terms which fall to be coupled together are empirical concretes, not abstractions.

 CHAPTER XXIV.
 INSTINCT

  INSTINCT is usually defined as the faculty of acting in such away as to produce certain ends, without foresight of the ends, and without previous education in the performance . That instincts, as thus defined, exist on an enormous scale in the animal kingdom needs no proof. They are the functional correlatives of structure. With the presence of a certain organ goes, one may say, almost always a native aptitude for its use.


"The Cambridge History of Science", Vol. 4, 'The Eighteenth Century'

2016年09月14日 | 自然科学
 出版社による紹介。

 '29 China' (Frank Dikötter)に関して。
 考証学を初めとする清代の「実証的」で「客観的」な学術を、明末にイエズス会がもたらした西洋科学・技術の影響によると断定してある。その論拠かつ先行研究としては、 Benjamin A. Elmanの"From Philosophy to Philology: Intellectual and Social Aspects of Change in Late Imperial China" (Univ of California, 1984)を挙げてある(p. 682)。そこで第2版ながら該書を検してみたところ、その影響が具体的に見える地理学・天文学・暦学・数学などについてはそう書かれているが、漢学即ち考証学そのものについてそう言っているわけではない(注)。すわこれは大変と期待してあてがはずれた。従来のやり方で証拠を得るのは無理。

 注。しかも版が違うせいか該当する議論の部分が注で指定された頁とは違っており、互いに離れた数頁に散在していた。

(Cambridge University Press, 2003)

スベトラーナ・アレクシェービッチ著 松本妙子訳 『チェルノブイリの祈り 未来の物語』

2016年09月14日 | 現代史
 ぼくは歴史学者です。以前、言語学や言語哲学を数多く研究しました。ぼくたちがことばを使って考えているだけではなく、ことばもまたぼくらを使って考えています。 (「第3章 悲しみをのりこえて」、アレクサンドル・レワルスキー「ロシア人はいつも信じるものを欲している」 同書193頁)

 レワルスキー氏はそれだけではないことをこの発言にこめているのだが、同じ歴史の研究者あるいは言語に注意する歴史学者として、この面にかぎって引用部の後半を平易に言いなおすと、以下になる。

「ことば(=言語)は、そのことばで語れることを語れるようにしか語れない」

(岩波現代文庫版 2011年6月)

長谷川煕 『崩壊 朝日新聞』

2016年09月14日 | 現代史
 特定の個人や組織の堕落硬化の個別事例としてよりは、人がいかに変わりやすいものであるか、志は移ろいやすいものか、個人も組織もいかにたやすく目的達成の為という名のもとに自己保存の運動へと転落するかなどを考えさせられた。

(WAC 2015年12月)