気になっていたことが、一つ解決。映画「ブレードランナー2049」の画質に全くのれなかった理由が判明した。まあこの「続編」は内容も噴飯ものだったが。
最近の映画(特にハリウッド)は、画質のトーンが妙に夕方みたいにオレンジがかっていたり、逆に曇天のような青みの灰色がかっているものが多い。個人的にたいへん違和感のある画質で、あからさまに「作り物」を見させられているような感じとなり、最近は宣伝を見るだけで嫌悪するようになってきた。ブレードランナー2049のポスターが以下のもの。見事にオレンジと青灰色だ。
どうせCGをうまく実写に溶けこますための加工なんだろうと思っていたが、「原作ブレードランナー」のディレクターズカット版1992とファイナルカット版2007を丁寧に比較したyoutubeがあり、そこの書き込みに「ファイナルカットのteal gradeが気に食わない」というものがあった。最初は意味がとれなかったが、これは画質のトーンのことでは?と思い、検索するとTeal and Orange gradeという単語がでてきた。tealとはちょっと暗めの青緑で「鴨の羽色」という色らしい。ちょうどオレンジとは補色の関係にあるようで、この二色を両極にコントラストつけると、人の肌が浮かんでくっきりし、青みがかったtealよりの影でそれっぽい奥行きが出るらしい。どうやらここ20年くらい流行っている定番の技法のようだ Why Every Movie Looks Sort of Orange and Blue。
どうせCGをうまく実写に溶けこますための加工なんだろうと思っていたが、「原作ブレードランナー」のディレクターズカット版1992とファイナルカット版2007を丁寧に比較したyoutubeがあり、そこの書き込みに「ファイナルカットのteal gradeが気に食わない」というものがあった。最初は意味がとれなかったが、これは画質のトーンのことでは?と思い、検索するとTeal and Orange gradeという単語がでてきた。tealとはちょっと暗めの青緑で「鴨の羽色」という色らしい。ちょうどオレンジとは補色の関係にあるようで、この二色を両極にコントラストつけると、人の肌が浮かんでくっきりし、青みがかったtealよりの影でそれっぽい奥行きが出るらしい。どうやらここ20年くらい流行っている定番の技法のようだ Why Every Movie Looks Sort of Orange and Blue。
しかしこれを嫌悪する人、つまり私の同族もたくさん世界にいるようで、英語で検索すると豊富にヒットする。その一つが以下のものである。その一部を転載させて頂いた。この内容には心より同意である。心のモヤモヤが取れたのと同時に、世界には同じことを感じる人がいてくれてホッとした。残念ながら日本語の検索ではティールオレンジの嫌悪感はヒットしなかった、逆に映画を真似てティールオレンジで貴方の写真を加工しよう!みたいなサイトばかりだった。
Am I the only one who hates the blue and orange or 'teal' and orange look in modern films?
I'm just a bit sick to death that nearly every film made these days has got this god awful teal/orange look to it. It's not only films, it's been happening in tv dramas for a while now.
I looked into this and found it's about skin colour. Everybody's skin colour no matter what it is appears very close to each other on the colour wheel which is orange. The colour directly opposite orange on the colour wheel is blue so because they're contrasting colours if you mix them together you apparently get some visually wonderful end product - BUT, this is where the problem starts.
I looked into this and found it's about skin colour. Everybody's skin colour no matter what it is appears very close to each other on the colour wheel which is orange. The colour directly opposite orange on the colour wheel is blue so because they're contrasting colours if you mix them together you apparently get some visually wonderful end product - BUT, this is where the problem starts.
The trouble with the teal/orange look is that it seems to dilute all the other colours. Although they're there and you can see them they appear somehow diluted and I think its because when you change the look to teal and orange it creates a blue-ish or orange dull tinge so if you happen to see something that's say green or red you're looking at it through a blue/orange/dull tinge.
Films made in the 80s or 70s didn't suffer from this teal/orange look and nobody's skin colour looked wrong so I don't buy the skin colour argument at all. Films made in those days were visually brighter and you could see every colour as it's supposed to be seen.
Films made in the 80s or 70s didn't suffer from this teal/orange look and nobody's skin colour looked wrong so I don't buy the skin colour argument at all. Films made in those days were visually brighter and you could see every colour as it's supposed to be seen.