マーケティングにおける普及研究の「父」Frank M. Bass を記念するサイトからメールが届く。来る Marketing Science Conference で報告される「普及」に関係する研究がリストアップされ,その著者にメールを送った模様。ぼくの研究,つまりクチコミは情報の普及だから,そこに分類されたのだろう。
このサイトにリストアップされた,今回の Marketing Science Conference における普及(diffusion)に関わる研究は膨大な数に上る。セッションだけを取り出しても以下の通り。そして,そのなかでクチコミ(word of mouth)に焦点を当てた研究の数も非常に多い。これらをすべて把握することなど,できそうにない。
- In Honor of Professor Frank M. Bass: Expanding Frontiers of Diffusion Research
- New Approaches in Understanding Word-of-Mouth
- Issues in New Product Adoption
- Modeling Movie Box-Office
- Word-of-Mouth in Online Environments
- New Product Diffusion-Applications
- Entertainment Demand
- New Product Diffusion-Cross Country Studies
- Movie Marketing
- Managing New Product Introductions
- Word-of-Mouth in Movie Marketing
- Network Effects and Social Influence
- New Product Forecasting
- DVD and Entertainment Media Marketing
- Social Networks and Market Efficiency
- Emerging Issues in Software and Technology Markets
- Words Matter: Investigating the Antecedents and Impacts of Word-of-Mouth Communication
- Commercializing Innovations and Launching New Products
- New Product Development-Product Design
- The Role of Network Externalities in Diffusion
*下線は筆者
このサイトで興味深いのは,Bass の師弟関係を示すツリーが示されていることだ。Bass の直接の弟子でさえ,何と60人! 孫弟子まで入れると,216人に及ぶ。米国あるいは世界のマーケティング・サイエンスのコミュニティで,Bass School の存在はあまりに大きい(日本人では高田,杉田両先生の名前がある)。
師弟関係は,博士論文の審査委員会で主査(chair)を務めるか,委員であり,かつ共著論文がある場合に認定されている。