以下文は、インド洋のディエゴ・ガルシア島の歴史の一部・現状、マレーシア機370便、TPP問題、ウィキペディア、米海軍ディエゴ・ガルシア・ホームページ等々を参考に記したものです。一部フィクションとします。
ディエゴ・ガルシアと言えば、インド南端の南1600キロのインド洋に浮かぶイギリスの属領(植民地)でチャゴス諸島中の一環礁です。米海軍支援施設があり、B-52、B-2・ステルス爆撃機も使用可能な巨大な滑走路(3500m級滑走路、4機程度のB-2用シェルター等々)を擁しています。スペースシャトル緊急予備用滑走路でもありました。米軍の戦略上等の極めて重要な島でもあるようですし、日本船舶等のシーレーン等、日本と密接な関係があると言われています。
米海軍ディエゴ・ガルシア・ホームページ(CNIC Navy Support Facility Diego Garcia)では支援施設・ディエゴ・ガルシアの任務は、インド洋とアラビア湾に配備された米軍と同盟軍等のロジスティック・サービス(兵站、戦闘地帯から後方の、軍の諸活動・機関・ 諸施設の総称)、レクリエーション等支援等のための基地施設を維持、運用することとしています。
2014年3月8日に消息不明となった、マレーシア機370便はこの島に極めて密接な係わり(着陸・・塗装・・離陸・・欧州)があると言われる方も多いようです。
2017年10月3日、オーストラリア交通安全局(ATSB)は、MH370便の捜索作業に関し、440ページから成る最終報告を公表しています。オーストラリア交通安全局(ATSB)の専門家たちは、2014年3月8日にクアラルンプールから北京に飛び立ってそのまま行方不明となったマレーシア航空の機体がなおも発見されていないことは「信じがたい」ことであると見解を述べています。報告書の中で、1日に1000万人の乗客が商用機に搭乗する現代において大型商用機が行方不明になり、その航空機と搭乗者(乗客227人と乗員12人)に何が起きたのかについて世界が確証を持てないことはほとんど信じがたく、社会的に到底容認できるものではないと指摘しています。
クアラルンプールから中華人民共和国の北京市に向かっていたマレーシア航空の定期旅客便、マレーシア航空370便が消息を絶ち、インド洋に墜落したと推定されましたが、2015年7月29日、フランス領レユニオンにて同機の一部とみられる航空機の残骸を発見、370便の一部であることが判明したと言われていますが、この判明は明らかにおかしいと言われています。
先ず、不思議だったのは当時のマレーシアのナジブ・ラザク首相の対応、消えてから1週間後3月15日にようやく記者会見、1週間後の会見・・・普通では有り得ない対応です。マレーシア政府は調査報告が出る前から不思議な対応をしています。一部メデアの中には意図して、マレーシア政府は事件の幕引きを急ぐかのような動きだったとの文もあります。
370便が姿を消した後、南シナ海を中心に、航空機の一部と見られる残骸の発見が相次ぎました。マレーシア当局は、仏領レユニオン島近くのインド洋で見つかったフラッペロン(flapperonflap・高揚力装置と、aileron・補助翼を組み合わせた造語)と呼ばれる主翼の一部の残骸を370便のものと断定しましたが、残骸が370便の一部と証明するにはID番号(識別番号)が必要です。
この残骸からは、ID番号が刻印された金属プレートが不自然にも欠損していました。370便のフラッペロンは2013年に修理された整備記録がありますが、残骸調査に関わった専門家は、修理された箇所は見当たらなかったとしています。マレーシア政府の対応は、意図して事件の幕引きを急ぐかのような動きだったようです。
以下文の中で「・・・」内の記事は、フィクションとします。
「米国、イスラエル、ロシア、中国等の極一部の人達は、知っているけど話せない・・・
何故か、今もマレーシア航空、政府は情報公開を拒んでいるようです。
特に、TPP反対急先鋒、IMF反対論者等であったマレーシアの元総理マハテール氏
TPP反対の論文(July 12,2013)、この条約によって再度植民地化されると述べています。最後に英語原文を載せています。
当時、マレーシア政府は何か相当怖がっているようにも思える対応があります。当時の消息不明380便関連の多くの情報が、欧米の心ある人達からマハテール・元首相本人に送られています。真実をマハテール・元首相は知っていると言われる方も一部います。370便消息不明&TPPは極めて密接な関わりがあるとも言う説があります。
似たようにも思えるパターン・・・○○は甚大な国益が失われるため、頑なにプラザ合意を拒否続けていました。○○○・○○○便墜落・1985年8月12日、○○はプラザ合意に即署名・1985年9月22日(1985年9月22日にニューヨークのプラザホテルで開催された先進5ヵ国蔵相・中央銀行総裁会議G5で討議されたドル高是正のための一連の合意事項)」
ディエゴ・ガルシアは16世紀にポルトガル人に発見され、ディエゴ・ガルシア島と名付けられました。当時は無人でしたが18世紀にフランス人が入植、黒人奴隷を使用してココヤシ(ココナッツ)栽培、コプラ(ココヤシの果実の胚乳「はいにゅう」を乾燥したもの)生産のプランテーション経営(熱帯・亜熱帯地域の植民地で、黒人奴隷や先住民の安い労働力を使って世界市場に向けた単一の特産的農産物を大量生産する方式)を始めています。
1814年、イギリスが占領しモーリシャスの一部として統治されていましたが1965年にモーリシャスから分離、新たにイギリス領インド洋地域の一部となっています。
1966年、英国は米国との間に50年間貸与する旨の協定を締結、同時に英国は島民の追い出しを図ったとも言われています。1973年頃、最後に残った人達をモーリシャスへ強制移住、怒った島民が英国政府を相手に島への帰還、補償等を求めて2004年から訴訟を起こし現在も係争中のようです。(細部は未確認です。)
2016年12月30日には米国による租借の期限を迎えましたが継続のようです。
ディエゴ・ガルシア島はインド洋では米軍最大の海軍施設で、約5000人の軍人等が住み、CIA施設も存在するとも言われています。世界から見たらディエゴ・ガルシアは謎に満ちた島とも言われています。防錆を施した世界最大級の核兵器貯蔵庫、整備施設を有しているとも言われています。この貯蔵庫には米軍ばかりでなく英国、イスラエル等の多数の核兵器、化学兵器等を貯蔵しているとも言われています。世界5箇所のGPS監視局の一つが置かれています。ロシア等の偵察衛星の特別監視地域とも言われています。
海上自衛隊が大活躍し、先進国から感謝された対テロ、インド洋等での給油活動、情報収集、その後方支援を担っていた時もディエゴ・ガルシアがその拠点の一つと言われています。
私達日本人に必要不可欠な石油、多くの原油タンカーがインド洋を経由して日本に来ています。表に出ることはありませんが、この原油タンカーの安全、安定輸送を図るため、影で支えているのが米国の原潜等とも言われています。ディエゴ・ガルシアはこれらの原潜等の補給、整備等基地でもあると言われています。ディエゴ・ガルシアは私達日本にも極めて密接な関係がある島と言えそうです。
ディエゴ・ガルシア島の問題・歴史
ディエゴ・ガルシアはインド亜大陸の南方沖合い、約1600kmのところにありチャゴス群島の一部を成しています。このチャゴス群島は、アフリカのマダガスカル島のさらに東方、沖合いにあるモーリシャスという群島領域の一部でありました。モーリシャスが英国によって植民地支配されていた1965年、英国はディエゴ・ガルシアをモーリシャスから分離して「イギリス領インド洋領域」(BIOT)と言う名前を着けました、その目的はこの島を軍事基地建設のために米軍に貸与することにありました。翌1966年、英米両国の間で貸与協定が密かに結ばれています。ディエゴ・ガルシアの島民2000人は、英国によってさまざまな奸計を通じて強制的に追放、モーリシャス等へ移住を余儀なくされてしまいました。
モーリシャス自身は、ディエゴ・ガルシアを失う形で1968年に英国から独立、しかし、元島民たちは棄民化、貧困と絶望を強いられたとも言われています。米軍に貸与されたディエゴ・ガルシアはアフガニスタン、イラク等への出撃拠点として使用されました。
元島民にとってディエゴ・ガルシアからの米軍の撤退、島民の帰還の権利、十分な補償、モーリシャス領土の一体性の確保という3つの目標・要求は互いに切り離すことができないと言われています。
ディエゴ・ガルシアがモーリシャスから分離されて米英に利用されているという事実はモーリシャスに対する植民地化の歴史の一部、米軍基地問題にすべてが収斂されることはないようです。島民の帰還の権利を求めて現在英本国において訴訟が提起されているようです。訴訟を起こすには英国民になる必要があります。島民にとって英国民になることは屈辱でもあるようです。
元島民の第2、3世代は英国籍を取って英国で暮らす例が相次いでいるようです。帰還要求訴訟は、高等法院(第1審)、控訴院(第2審)でいずれも英国政府が敗訴して上告、貴族院(英国の最高裁判所にあたる)で現在審理中のようです。(・・・以降については未確認です。)
参考文
マハテール・元総理のホームページより抜粋
An edited version of this article appeared in the New Straits Times of July 12, 2013
1. The secretary to the Ministry of Trade and Industry avers that trade negations must be done in secret, I suppose by the officers concerned. There should apparently be no public debate or even within the Government.
2. I don’t think it is such a good practice, if indeed that is the practice. Let us see the record of trade and other agreements negotiated by the Malaysian Government. They do not seem to favour Malaysia much. In fact they seem to result in Malaysia accepting unfavourable terms.
3. Firstly let us look at the water agreement with Singapore. Malaysia agreed to sell raw water at 3 cents per 1000 gallons. In return Malaysia can buy 12 per cent or less of the treated water for 50 cents. If the rates are to be revised both countries must agree.
4. If Malaysia raises the rate to 6 cent per 1000 gallons (i.e. 100 per cent) then Singapore can raise by the same factor to 1 dollar per 1000 gallons of treated water. This is not going to benefit Malaysia. And so we never tried to renegotiate the prices.
5. The first agreement lapsed in 2011 and we did not renegotiate at all. The next agreement will lapse in 2060. So we will be getting 3 cents per 1000 gallons of raw water when the cost of living has probably gone up many-many times.
6. To avoid Singapore revising the price of water if we raise the price of raw water, Johor was given enough money to build its own treatment plant. Not having to depend on supply from Singapore, we could raise the price of raw water without Singapore raising the price of treated water.
7. I am told that Johor still needs to buy treated water from Singapore. I really do not know why. So the price has not been renegotiated and I suppose will not be renegotiated until 2060.
8. Today the Singapore Dollar is 2 ½ times the value of the Malaysian Ringgit. At the time of the agreement it was one to one. Are we receiving payment in Singapore Dollar or Malaysian Ringgit? Or is this a secret also?
9. Frankly I don’t think we thought very carefully when we negotiated. Incidentally Johor sells water at 30 cent per 1000 gallons to Melaka, i.e. 1000 per cent higher than for Singapore.
10. Then there is the purchase of the F/A-18 fighter aircraft. Actually the Government wanted the MIG-29. Somehow part of the fund was used to purchase the F/A-18. I suppose the people who made this decision know why they must have the F/A-18.
11. Unfortunately the agreement to purchase did not include the source code. Without the source code the F/A-18 can only fly on missions approved by the United States. Until then these very expensive fighter planes can only be used for show at LIMA. Very expensive toys.
12. Then there is the AFTA, the Asean Free Trade Area. We agreed that cars with 40 per cent local contents qualify as national and tax-free entry into ASEAN markets. Forty per cent local contents are easily achieved by cars from outside ASEAN. This means the Japanese, Korean, Chinese and European cars can get ASEAN countries’ national status merely by being assembled in ASEAN countries together with batteries, tyres and a few other components.
13. We produce the Proton in Malaysia with 90% local contents. Naturally our costs are higher and cannot compete with non-ASEAN cars assembled in ASEAN countries. While these cars flood the Malaysian market, hardly any Proton is seen in ASEAN countries.
14. The negotiators may think they negotiated a good deal but I just don’t think so. We are simply opening our markets to countries with closed markets.
15. But to make matters worse, while Proton must comply with Malaysian safety and other standards, the imported cars are given exemptions from most of these. If Proton wishes to export to the countries of the manufacturers, it must comply with all their standards. So far we cannot export to Japan, Korea and the European countries. This is how good the agreements we have entered into.
16. We lost Pulau Batu Puteh but we cannot build the bridge or remove the causeway, or settle the provident fund issue. But we have given up our railway land worth billions to Singapore for practically nothing. And now we must ask Singapore’s permission to build our high speed train.
17. Look at all the agreements we have entered into and you will find practically none of them favours us.
18. Now we want to swallow the American conceived TPP, Trans Pacific Partnership. This is another attempt by America to let their huge corporations penetrate the domestic markets of the small countries, in particular Government procurements.
19. When the GATT (General Agreement on Trade and Tariff) failed they invented WTO (World Trade Organisation) for the same purpose. That also failed. They then invented APEC. Still they cannot achieve their objective. They introduced bilateral free trade agreements. Then they promoted a Globalised World, a world without borders in which their money can go anywhere, destroy economies and then pull out. In case we have forgotten they did this in 1997 – 8.
20. Still they cannot get at Government procurement. And now they invented TPP, a partnership of unequal, of the strong to take advantage of the weak.
21. This is going to be legally binding. If we breach the agreement, their corporations can sue the Government for billions. I have my doubts about our ability to convince the international arbitrators or courts. We cannot even convince the World Court over Pulau Batu Puteh.
22. They will have the best lawyers, lots of them. We will exhaust all our funds to pay our less experienced lawyers. At the end we will lose and pay indemnities and fees running into billions. And we will continue to pay until we comply. And when we comply we will lose more money.
23. We have a domestic problem and we have to solve this problem. They don’t care. Anyone who talks about the New Economic Policy (NEP) is labelled racist by our officials. When the currency rogues attacked us the purpose was to gain control over our economy. We resisted that because we were still free then. But after we sign the TPP we will be bound hand and foot. No more capital control. We will be colonised again. President Sukarno was right about neo-colonialism.
24. I know MITI is already set to agree to the TPP. It will not entertain any counter arguments. It wants to do this secretly. We don’t punish people who make agreements detrimental to the interest of this country. So what is there to lose.
25. This is my country as much as it is the country of the officials and politicians. If people secretly do harm to my country I have a right to complain.
26. We talk a lot about transparency. Let us see transparency regarding the TPP negotiation. The October 2013 ultimatum should be ignored. And let China also be included.