text by 剛田武 Takeshi Goda
CD/DL : Relative Pitch Records – RPRSS012
Chris Pitsiokos : Alto Saxophone
1. Dolomite(苦灰石)
2. Basalt(玄武岩)
3. Feldspar(長石)
4. Gabbro(斑れい岩)
5. Shale(頁岩)
6. Obsidian(黒曜石)
7. Sandstone(砂岩)
8. Anthracite(無煙炭)
Recorded by Jason Rostkowski at GSI studios January 12, 2022.
Mixed by Chris Pitsiokos
Mastered by Ryan Power at Fresh Pond Road, April 2022
Cover art by Keegan Monaghan
All music by Chris Pitsiokos (BMI)
chrispitsiokos.com
Bandcamp
デビュー10周年、クリス・ピッツィオコスのサックス・ソロ実験最新報告書。
2022年はクリス・ピッツィオコスがウィーゼル・ウォルターとのデュオLP『Unplanned Obsolescence』(ugEXPLODE / 2012)をリリースしてから10周年に当たる節目の年だった。既報の通りピッツィオコスは2022年1月に活動拠点をベルリンに移し、現在ヨーロッパ各地で活発な演奏活動を行っている。彼がヨーロッパへ旅立つ直前の1月12日にニューヨークのGSIスタジオでレコーディングしたのが本作『Art of the Alto』である。《アルトの芸術》とは些か仰々しく聞こえるかもしれないが、ピッツィオコスが10年間の活動を通して探求してきたアルトサックス・ソロの集大成に相応しいタイトルに違いない。
彼はこれまで7作のサックス・ソロ作品をリリースしている。
2015 Oblivion/Ecstasy (MC/DL)
2017 Valentine’s Day (DL)⇒Disc Review
2020 Speak In Tongues (CD/DL)⇒Disc Review
2020 Aswoon (DL)
2021 Milquetoast (DL)
2022 Two Live Solos (DL)
2022 Art of the Alto (CD/DL)*本作
多作なミュージシャンは他にも沢山いるから、10年間に7作は決して多いわけではない。しかし音数の多さとスピードで測定したら、他の奏者のサックス・ソロ作の倍以上に濃縮された作品ばかり。1枚に2枚分の音が詰まってコスパ抜群!(笑)。冗談はさておき、音楽演奏がアスリート(競技者)に例えられることはよくあるが、ピッツィオコスのサックス演奏に色濃く感じられる醒めた視線と冷徹な意志は、むしろサイエンティスト(科学者)に近いように思える。サクソフォンという楽器から生み出すことのできる音の可能性を、自らの身体で実験しながら同時に分析しているのである。そう考えると、10年に亘るサックス・ソロ実験の最新報告書として完成した作品の楽曲タイトルに鉱物の名称を付けた意図が理解できる。
サーキュレーションブレス、フラジオ、フリークトーン、高速タンギング、ロングトーンのドローンなど卓越したテクニックを駆使してサクソフォンへの愛に満ちた実験を続ける若きマッド・サイエンティスト=クリス・ピッツィオコス。2023年春には大友良英とのデュオでのヨーロッパ・ツアーが決定しているというが、2017年の初来日以来、日本の地を踏んでいない彼の再来日公演が実現することを祈ってやまない。(2022年12月21日記)
Chris Pitsiokos Solo October 2, 2022
On the 10th anniversary of his debut, Chris Pitsiokos released last report of his saxophone solo experiment.
The year 2022 marked the 10th anniversary of Chris Pitsiokos' release of his first LP "Unplanned Obsolescence" (ugEXPLODE / 2012) as a duo with Weisel Walter. As previously reported, Pitsiokos moved his base of operations to Berlin in January 2022, and is currently actively performing throughout Europe. Just before he left for Europe, he recorded this album at GSI Studios in New York on January 12. "Art of the Alto" may sound a bit ostentatious, but it is an appropriate title for the culmination of the alto saxophone solos that Pitsiokos has been exploring throughout his 10 years of activity.
He has released seven solo saxophone albums to date.
2015 Oblivion/Ecstasy (MC/DL)
2017 Valentine's Day (DL)
2020 Speak In Tongues (CD/DL)
2020 Aswoon (DL)
2021 Milquetoast (DL)
2022 Two Live Solos (DL)
2022 Art of the Alto (CD/DL)*This album
There are many other musicians who are more prolific, so seven albums in ten years is not a large number. But if measured by the number of notes and speed, they are more than twice as concentrated as the saxophone solo works of other players (lol). Joking aside, music performance is often compared to that of an athlete, but Pitsiokos's saxophone performance, with its wary gaze and cool-headed will, seems more like that of a scientist. He is simultaneously experimenting with his own body and analyzing the possibilities of sound that can be produced by the saxophone as an instrument. Considering this, it is comprehensible why he gave mineral names to the titles of the pieces he completed as the last report of his 10-year saxophone solo experimentation.
Chris Pitsiokos is a young mad scientist who continues to experiment with his love for the saxophone, using such outstanding techniques as circular breathing, flageos, freak tones, high-velocity tonguing, and long-toned drones. Chris Pitsiokos is scheduled to tour Europe in the spring of 2023 as a duo with Otomo Yoshihide, and we pray that he will return to Japan for a second visit, having not performed in the country since his first tour in 2017.
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