いよいよ2009-2010のシーズン開幕ということで、ロンドン交響楽団のオープニング・コンサートに行きました。この日曜日は、朝、ジョギングした以外は、自宅にこもって残務処理をしたり、仕事関係の本を読んだりでしたので、コンディションはバッチシで望めました。
プログラムはフランスものの3本立て。日曜の夜のせいか、残念ながら、チラホラまとまった空席もあり、満員というわけではありませんでした。
一曲目はドビッシーの海。何故だかロンドンに着てから、この曲にはやたらぶつかります。とても好きな曲ですが、これが聴きたくて行ったコンサートは1回もないのですが、今日で何んと5回目。
※4回目 準・メルクル指揮 リオン国立管弦楽団
※3回目 クラウディオ・アバド指揮 ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団
※2回目 Yoel Levi指揮 フランス国立管弦楽団
※1回目 ベルナルト・ハイティンク指揮 ロイヤル・コンセルトヘボウ管弦楽団
ただ、この曲は本当に聴くたびに印象が異なるのが面白いです。残念ながら、今日は私にはイマイチ。何が悪かったのか専門的には良く分かりませんが、LSOの乾いた感じだが切れのある音がもう一つ曲とマッチせず、私には「海」特有の音の色彩が浮かんで来ませんでした。「おいおい、LSOどうしちゃったの?」とかなり不安になる滑り出し。
しかし、2曲目以降はLSOらしさが炸裂しました。2曲目は、まったく初めて聞く曲で、アンリ・デュティユーのヴァイオリン協奏曲 「夢の樹」 L'arbre des Songes(1985年)。現代曲らしい緊張感もありますが、全体的には聴き易く、ヴァイオリンのソロのみならず、いろんな楽器が活躍し聴いていて面白い曲です。ヴァイオリンソロのレオニダス・カヴァコスは、地味でパフォーマンス的な要素は全くありませんが、繊細で優しいバイオリンを聴かせてくれました。
私の2階席からは見えませんでしたが、1階に作曲者のデュティユーさんがいらしたようで、ゲルギエフが舞台から拍手。
最後は、ラヴェルの「ダフニスとクロエ」。ラヴェルのオーケストレーション全開で、コーラスとも見事に噛み合い、メリハリの利いた緊張感あふれる演奏を展開してくれました。組曲版はN響のコンサートで聴いたことがありますが、全曲は初めて。50分近く休みなしで、ズーっとこの緊張感溢れる音楽を聴き続けるのは、演奏者も大変と思いますが、聴くほうもかなり大変。終わった時には、心臓の鼓動が止まらず、ただでさえ高い血圧が更に相当上がった感じ。
LSOには、今シーズンも大いに期待したいです。
London Symphony Orchestra / Valery Gergiev
2009/10 season opening concert
20 September 2009 / 19:30
Barbican Hall
Debussy La mer
Henri Dutilleux L'Arbre des Songes
Ravel Daphnis and Chloé
London Symphony Orchestra
Valery Gergiev conductor
Leonidas Kavakos violin
London Symphony Chorus
※9月23日追記 9/23のTimesに批評が出ていたので無断転載します。かなり高い評価です。「海」のポジティブコメントはちょっと私の印象と違いましたが・・・
September 23, 2009
LSO/Gergiev at the Barbican WC2
Hilary Finch
★★★★☆
The London Symphony Orchestra packed as many people and instruments onstage as was humanly possible for the start of their new season. Yet, in each of the three pieces of their programme, sound seemed to creep almost imperceptibly out of nowhere. The Gallic muse presided over an orchestra whose virtuoso attention to detail and stylistic élan was on show from the start in a pungent performance of Debussy’s three symphonic sketches, La Mer.
Attention was focused above all, though, on a stooped figure sitting near the front and clearly enjoying every moment. This was the 93-year-old Henri Dutilleux whose violin concerto, L’arbre des songes, was the evening’s centrepiece. This “Tree of Dreams”, a musical trunk of organic growth with its top branches floating in the kingdom of the imagination, was as long in the making as a mighty oak. And sometimes it sounds like it.
Dutilleux’s meticulous and sometimes contrived soundworld is one of shadows and half-lights, of sudden, spiky energies, of blinding flashes of pitched percussion, and of the strange, coppery twangings of a cimbalom.
“Where should this music be? I’ th’ air or th’ earth?” Ferdinand's bewildered words from The Tempest spring irresistibly to mind as the violin, as wandering soul, makes his way through an enchanted space. Leonidas Kavakos gave a fiercely concentrated performance, providing welcome focus in what sometimes seemed an over-indulgent and under-rehearsed score.
The entire evening seemed to be leading towards its grand finale, Ravel’s complete ballet music for Daphnis and Chloe. Again, Valery Gergiev was somewhat score-bound: he must count himself fortunate in having a Rolls-Royce of an orchestra, with a well-nigh infallible inner energy, as his plaything. It was a pity that the London Symphony Chorus, having waited onstage all evening for their chance to evoke the great god Pan, didn’t seem able to colour their voices to the entirely Gallic palette of this piece.
But the sun rose as gloriously as ever, and Gergiev leapt high as dawn swung into the final exuberant Danse générale.
The concert will be broadcast on Thursday on Radio 3 (7pm)