英文讀解自修室

  - in the historical Japanese kana/kanji orthography

・122.5 In the mid-nineties, two ...

2015-08-14 | 出題英文讀解

・122.5 In the mid-nineties, two ...

   It should come as no surprise that extensive reading helps [  2  ] skills.  Several studies have shown that students doing extensive reading for more than one year were almost always better readers than students who did the usual “difficult” readings in the classroom.  Extensive reading also allows students to improve reading speed much more quickly than by reading difficult texts.  In short, people can learn to read well simply by reading a lot at an appropriate level.

 

問5 空欄 [  2  ] に入るもっとも適切な語句を次の①~④より一つ選びなさい。

① to improve reading students

② improve students to read

③ students improve reading

④ students improving to read

 

[正答へのアプロウチ]

・help の語法を問ひ、併せて reading skills(讀解の技倆)といふ語句の知識を問うてゐます。〈help 目的語(~) 原形不定詞またはto-不定詞(…)〉のかたちで「~が…するのを助ける」「~を助けて…させる」の意味を傳へます。後で 使われる writing skills / speaking skills / listening skills といつた用語もヒントになるでせう。

 

[解答]

 

[語句]

5.2      almost always             ほとんどいつも

5.3       allow ~ to-不定詞(…)         ~に…させてくれる/~が…するのを許す

5.4      in short                       要約すれば/手短に言へば

 

[意味把握チェック]

  多讀が學生の讀解力強化に役立つといふことに驚いてはいけない(/は當然のことである)。いくつかの研究が示してきたのは、一年以上多讀を實踐してゐる學生は、教室でいつもの「難しい」讀解(演習)をした學生よりも、たいていの場合讀むのが達者だといふことである。多讀は、難しい文章で讀解演習をする學生に比して、ずつとすばやく學生が讀む速度をあげてくれる。要するに、適切な(難易)水準で多讀するだけで、上手に讀めるやうになるのである。

 

 

(※本文の解説は2012年10月5日付の拙稿を參照してください)

この記事についてブログを書く
« ・英文讀解のヒント (31) 《... | TOP | ・122.6 In the mid-nineties... »

Recent Entries | 出題英文讀解