英文讀解自修室

  - in the historical Japanese kana/kanji orthography

・用例研究 246 〈There is ~ 過去分詞〉

2021-03-22 | 用例研究

[用例研究 246] 〈There is ~ 過去分詞〉

  (BLONDIE  By Dean Young & Stan Drake  © 2000 King Features Syndicate Inc.)

 

1  There’s too much time wasted in idle gossip at this office!

2  And way too many false rumors floating around!

3  That’s not the way I hear it.

 

[解説]

・There’s too much time wasted: 〈there+be動詞+名詞+現在分詞/過去分詞〉のかたちで、名詞の有無といふよりは、名詞を提示し、現在分詞/過去分詞によりそれがどういふ状況にあるのかを説明することがあります。

  ここでは「あまりに多くの時間」が「無駄に費やされてゐる」状況にあると述べてゐます。[意味把握チェック]では「つまらん噂話に費やす時間が多過ぎる」としてみました。

□參考例文

246.1     There was no time left to explain the situation.

                 状況を説明するための時間が殘つてゐませんでした。

 

・And (there are) way too many false rumors floating: 1コマめに續き、今度は現在分詞を置いて、「あまりに多くの誤つた噂」が「そこら中に廣まつてゐる」状況にあることを傳へてゐます。

  現在分詞の例は 「英文讀解のヒント(22)」(2015年3月25日付)「用例研究 88」(2012年6月8日付) で紹介したことがあります。

・way: (強調のはたらきをして)「とても」「ずつと」「はるかに」といつた意味を添へます。away から變化したもののやうです。

□參考例文

246.2     This test was way harder than the last one.

                 この度の試驗は先囘のよりずつとむつかしかつたです。

246.3     We are way in the back, aren't we?

                 隨分うしろの席だなあ。

 

・floating around: 「噂がまはりに廣まつてゐる」といつた意味を傳へてゐるのでせう。

 

・the way S V: the way についての説明が後置されてゐます。「私が耳にしてゐる the way ではない」「私はそんな風には聞いてゐない」と述べてゐます。the way のあとに in which / that を補ふこともできます。(※「關係詞の讀み方(12)」(2012年8月1日付)參照。2012年9月7日付の記事でも扱つてゐますし、2012年7月25日付記事で紹介した Connie Stevens の歌 Sixteen Reasons にも出てきます。)

 

[意味把握チェック]

1 「このオフィスではつまらん噂話に費やす時間が多過ぎる!」

2 「それにあまりに多くの間違つた噂が廣まつてゐるしな!」

3 「ぼくはそんな風には聞いてゐませんけど」

 

[笑ひのポイント]

・Dagwood は、社長の苦情も噂話ととらへて對應(/應答)してをり、結果的に社長の苦情を立證してしまつたことになります。

 

(※ 2021年3月29日は都合により休載します)


・用例研究 245 〈It is ~ who …〉

2021-03-15 | 用例研究

[用例研究 245] 〈It is ~ who …〉

  (BLONDIE  By Dean Young & Stan Drake  © 1992 King Features Syndicate Inc.)

 

1  Did you go out for football this year, Elmo?

1  No, I’m afraid not.

2  They said no football for me...period!

3  I thought your parents wanted you to play.

3  They do.

4  It was the coaching staff who said that.

 

[解説]

・go out for football: go out for~には「~に出かける」「~を得ようと努める」「(チームなど)に入ることを目指す」などの意味があります。ここでは子どもが放課後の活動でフットボールを練習してゐるやうですから、「今年はフットボール(の選手目指して)頑張つたのかい」といつた聲かけと解してみました。go for~にも通じるニュアンスを感じるのですが…。

 

・I’m afraid not: ここでの I’m afraid ~は 「用例研究 241」で述べたやうに、「(口語で I’m afraid として) used in order to politely tell someone something that may annoy, upset, or disappoint him/her(何かしら自分に迷惑な、狽へさせるやうな、期待外れのやうなことについて、誰かに鄭重に傳へるために用ゐられる)」と考へられます。

□參考例文: 禁煙の場所で喫煙してゐる人に鄭重に注意を促す例です。

241.5    I'm afraid (that) this is a "no smoking" area.

                 ここは「禁煙」ではないかと思ひますが。

 

  ここでの not は否定の文や語句の代用として置かれてゐます。I’m afraid that I didn’t go out for football this year. を簡單に言つたものでせう。be afraid は好ましくないことについて「~と思ふ」「~のやうだ」の意味を傳へます。

□參考例文: 否定であつて、好ましくないことの例です。

245.1     "Will he come?"  "I am afraid not." (= I am afraid he will not come.)

                 「彼は來るかな」  「どうも來ないんぢやないか」

□參考例文

241.7    "Are there any tickets left?"  "I'm afraid not (=no)."

                 「切符が殘つてますか」 「(生憎殘りは)ございませんが」

 

hope は望ましいことについて「~と思ふ」などの意味を傳へます。

□參考例文:否定であつて、望ましいことの例です。

245.2     "Will it rain tomorrow?"  "I hope not."

                 「明日は雨が降るだらうか」  「降らないといいね」

 

  否定でなく肯定の場合には so が使はれます。

□參考例文: 肯定の that節を簡略に言ふ例です。

241.6    "Are we late?"  "I'm afraid so (=yes / I’m afraid we are late)."

                 「私たちは間に合ひませんか」 「どうもそのやうですね」

  □參考例文:  肯定で、好ましくない事態について「殘念ながらそのやうです」「どうもさうらしいんです」と傳へる例です。

245.3     "Do I have to do it again?"  "I'm afraid so."

                 「またそれをやらなくてはいけないんですか」  「殘念ながらそのやうです」

□參考例文: 肯定で、望ましい内容の場合です。

245.4     "Will he win?"  "I hope so."

                 「彼は勝つでせうか」  「さう願ひたいね」

 

  このかたちで使はれる動詞には be afraid / hope のほか believe / expect / imagine / suppose / think などがあります。

 

・period: 「以上」「終り」など、文を言ひ切り、これ以上の附け足しは無いことを傳へます。ここでは、問答無用とつきはなした言ひ方のやうに感じられます。

 

・do: 代動詞で、want me to play を簡潔に表現してゐます。現在時制ですから、今さう望んでゐることになります。

 

・It was the coaching staff who said that.: 強調構文です。〈It is/was ~ that/who/which他 …〉のかたちで、~部分に主語・目的語・補語になつてゐる名詞や代名詞、副詞語句、節などを置いて強調し、文ののこりを…部に置く文體です。~で強調されるのが人であれば who、物であれば which が that の代はりに置かれることがあります。〈It is/was ~ that …〉の強調構文については、拙ブログ 「英文讀解のヒント(7)」(2014年7月9日付) で解説や例文を掲載してゐます。下線部をクリックして御參照ください。

 

[意味把握チェック]

1 「今年はフットボールを頑張つたのかい、Elmo」

1 「いえ、それがさうでもなかつたんです」

2 「君にはフットボールは無しだ...以上!つて言はれたんです」

3 「君の兩親は、君にフットボールをやつて欲しがつてると思つてたなあ」

3 「さうですよ(/その通りですよ)」

4 「それを言つたのはコーチ陣だつたんです」

 

[笑ひのポイント]

・代名詞 they や me の使用で生ずる誤解を利用して笑ひを生み出してゐます。they は兩親か指導者かがわかりませんし、2コマめのせりふは兩親か指導者のいづれが言つたのかが讀者にはわかりません。


・用例研究 244 〈as far as〉

2021-03-08 | 用例研究

[用例研究 244] 〈as far as〉

  (BLONDIE  By Dean Young & Stan Drake  © 1996 King Features Syndicate Inc.)

 

1  Who’s that with the big, thick glasses, Daddy?

1  That’s Uncle Norman... He has very weak eyes.

2  Those glasses make him look like he’s from outer space.

2  Couldn’t he get contact lenses?

3  He does wear contact lenses.

4  He needs those just to see as far as his glasses.

 

[解説]

・make him look: 使役表現です。「眼鏡が彼を宇宙人のやうに見えさせる」→「眼鏡によつて彼は宇宙人のやうに見える」。使役表現については、「英文讀解のヒント(4)」(2014年5月28日付)に解説と例文を紹介してゐます。

・look like~: 「~のやうに見える」。like は前置詞です。

・Couldn’t he get~: 漫畫全體が現在時制で進行し Uncle Norman の現状について話してゐますので、ここは could で推量してゐるのかと思ひます。Alexander は Uncle Norman がコンタクトレンズをつけてゐないと思つてゐて、その上で、「コンタクトレンズを入手できないのだらうか」と疑問を發してゐるのではないでせうか。「(寫眞撮影の時點で)コンタクトレンズは買へなかつたの」と解することも可能ではありますが、その場合は able や unable を用ゐて意味を明確にするのが一般的だと思はれます。

 

・does wear: 〈do/does/did+動詞の原形〉のかたちで、動詞 wear を強調してゐます。

 

・just: to see~を強調してゐます。

・as far as~: ~部分に名詞が置かれる場合(「[場所について]~まで」)と節が置かれる場合(~するかぎり)があります。

□參考例文:名詞が置かれる場合です。

242.1     Let's walk as far as the lake.

                 湖まで歩きませう。

□參考例文: 節が置かれる場合です。

242.2     As far as the eye can see, there stretches the desert.

                 見渡すかぎり沙漠が廣がつてゐます。

□參考例文: 節が置かれる場合です。抽象的な意味合ひで使はれてゐます。

242.3     There is no objection, as far as we are concerned, in raising the prices.

                 當方に關する限り、値上げに異存はありません。

 

[意味把握チェック]

1 「お父さん、大きくて分厚い眼鏡をかけてるのは誰なの」

1 「Norman 伯父さんだよ…目がすごく惡いんだ」

2 「眼鏡で彼は宇宙空間からの來訪者(/宇宙人)のやうに見えるわね」

2 「コンタクトレンズが手に入らないんだらうね?」

3 「コンタクトレンズはちやんとつけてるんだ」

4 「彼は自分の眼鏡のところまで見るだけでも(/ただ見るのに)コンタクトレンズが要るんだ」

 

[笑ひのポイント]

・極端な状況設定で讀者の意表を突き、笑ひを誘ひます。


・59.6 共通テスト 2021 第6問 A Part 6

2021-03-01 | 出題英文讀解

Part 6(設問: ポスター完成)

【參照のため再録】

1.1  You are working on a class project about safety in sports and found the following article.

1.2  You are reading it and making a poster to present your findings to your classmates.

 

1.3  Making Ice Hockey Safer

1 パラ

1.4  Ice hockey is a team sport enjoyed by a wide variety of people around the world.

1.5  The object of the sport is to move a hard rubber disk called a “puck” into the other team’s net with a hockey stick.

1.6  Two teams with six players on each team engage in this fast-paced sport on a hard and slippery ice rink.

1.7  Players may reach a speed of 30 kilometers per hour sending the puck into the air.

1.8  At this pace, both the players and the puck can be a cause of serious danger.

2パラ

2.1  The speed of the sport and the slippery surface of the ice rink make it easy for players to fall down or bump into each other resulting in a variety of injuries.

2.2  In an attempt to protect players, equipment such as helmets, gloves, and pads for the shoulders, elbows, and legs, has been introduced over the years.

2.3  Despite these efforts, ice hockey has a high rate of concussions.

3パラ

2.4  A concussion is an injury to the brain that affects the way it functions; it is caused by either direct or indirect impact to the head, face, neck, or elsewhere and can sometimes cause temporary loss of consciousness.

2.5  In less serious cases, for a short time, players may be unable to walk straight or see clearly, or they may experience ringing in the ears.

2.6  Some believe they just have a slight headache and do not realize they have injured their brains.

4パラ

3.1  In addition to not realizing the seriousness of the injury, players tend to worry about what their coach will think.

3.2  In the past, coaches preferred tough players who played in spite of the pain.

3.3  In other words, while it would seem logical for an injured player to stop playing after getting hurt, many did not.

3.4  Recently, however, it has been found that concussions can have serious effects that last a lifetime.

3.5  People with a history of concussion may have trouble concentrating or sleeping.

3.6  Moreover, they may suffer from psychological problems such as depression and mood changes.

3.7  In some cases, players may develop smell and taste disorders.

5パラ

4.1  The National Hockey League (NHL), consisting of teams in Canada and the United States, has been making stricter rules and guidelines to deal with concussions.

4.2  For example, in 2001, the NHL introduced the wearing of visors-pieces of clear plastic attached to the helmet that protect the face.

4.3  At first, it was optional and many players chose not to wear them.

4.4  Since 2013, however, it has been required.

4.5  In addition, in 2004, the NHL began to give more severe penalties, such as suspensions and fines, to players who hit another player in the head deliberately.

6パラ

5.1  The NHL also introduced a concussion spotters system in 2015.

5.2  In this system, NHL officials with access to live streaming and video replay watch for visible indications of concussion during each game.

5.3  At first, two concussion spotters, who had no medical training, monitored the game in the arena.

5.4  The following year, one to four concussion spotters with medical training were added.

5.5  They monitored each game from the League’s head office in New York.

5.6  If a spotter thinks that a player has suffered a concussion, the player is removed from the game and is taken to a “quiet room” for an examination by a medical doctor.

5.7  The player is not allowed to return to the game until the doctor gives permission.

7パラ

5.8  The NHL has made much progress in making ice hockey a safer sport.

5.9  As more is learned about the causes and effects of concussions, the NHL will surely take further measures to ensure player safety.

5.10  Better safety might lead to an increase in the number of ice hockey players and fans.

 

【ポスター案】

Making Ice Hockey Safer

What is ice hockey?

・Players score by putting a “puck” in the other team’s net

・Six players on each team

・Sport played on ice at a high speed

 

Main Problem:  A High Rate of Concussions

Definition of a concussion

An injury to the brain that affects the way it functions

 

Effects

Short-term

・Loss of consciousness

・Difficulty walking straight

・[  39  ]

・Ringing in the ears

 

Long-term

・Problems with concentration

・[  40  ]

・Psychological problems

・Smell and taste disorders

 

Solutions

National Hockey League (NHL)

・Requires helmets with visors

・Gives severe penalties to dangerous players

・Has introduced concussion spotters to [  41  ]

 

Summary

Ice hockey players have a high risk of suffering from concussions.

Therefore, the NHL has [  42  ].

 

6

Making Ice Hockey Safer(アイス・ホッケーをもつと安全にする)

What is ice hockey? (アイス・ホッケーとは?)

・Players score by putting a “puck” in the other team’s net(竸技者は「パック」を相手チームのネットに入れて得點する)

・Six players on each team(それぞれのチームに6人の竸技者)

・Sport played on ice at a high speed(氷上で高速で行なはれるスポーツ)

 

Main Problem:  A High Rate of Concussions(主な問題: 腦震盪[發症]の高い比率)

Definition of a concussion(腦震盪の定義)

An injury to the brain that affects the way it functions(腦の機能[の仕方]に影響を及ぼす、腦への損傷)

 

Effects(影響[/もたらされる結果])

Short-term(短期)

・Loss of consciousness(意識の喪失)

・Difficulty walking straight(直進歩行の困難/まつすぐに歩きにくい)

・[  39  ]

・Ringing in the ears(耳鳴り)

 

Long-term(長期)

・Problems with concentration(集中力についての問題)

・[  40  ]

・Psychological problems(心理的問題)

・Smell and taste disorders(嗅覺と味覺の異常/不調)

 

Solutions(解決策)

National Hockey League (NHL) (ナショナル・ホッケー・リーグは)

・Requires helmets with visors(ヴァイザーつきのヘルメット[裝着]を必須とする)

・Gives severe penalties to dangerous players(危險な竸技者に嚴しい處罰を課す)

・Has introduced concussion spotters to [  41  ] (~ために腦震盪監視員を導入してゐる)

 

Summary(結論/まとめ)

Ice hockey players have a high risk of suffering from concussions. (アイス・ホッケーの竸技者は腦震盪で苦しむ危險度が高い)

Therefore, the NHL has [  42  ]. (それゆゑにNHLは~)

 

問1  Choose the best option for [  39  ] on your poster. (ポスターで [ 39 ] に入れるのに最も適切なものを選びなさい ※3パラ 2.4~2.6參照)

  ①  Aggressive behavior(過激な行動)

  ②  Difficulty thinking(思考困難)

  ③  Personality changes(人格變容)

  ④  Unclear vision(視覺不良[/はつきりと見えない]→2.5 )

 

問2  Choose the best option for [  40  ] on your poster. (ポスターで [ 40 ] に入れるのに最も適切なものを選びなさい ※4パラ 3.4~3.7參照)

  ①  Loss of eyesight(視力喪失)

  ②  Memory problems(記憶力の問題)

  ③  Sleep disorders(睡眠の不調→3.5)

  ④  .Unsteady walking(不確かな歩行)

 

問3  Choose the best option for [  41  ] on your poster. (ポスターで [ 41 ] に入れるのに最も適切なものを選びなさい ※5パラ~6パラ 4.1~4.5、5.1~5.7參照)

  ①  allow players to return to the game(竸技者が試合に戻るのを許す)

  ②  examine players who have a concussion(腦震盪を起こしてゐる竸技者を檢査する→5.6に by a medical doctorとある)

  ③  fine players who cause concussions(腦震盪を引き起こす竸技者に罰金を課す)

  ④  identify players showing signs of a concussion(腦震盪の徴候のある竸技者を見分ける/特定する→5.6)

 

問4  Choose the best option for [  42  ] on your poster. (ポスターで [ 42 ] に入れるのに最も適切なものを選びなさい ※下線部が本文と異なります)

  ①  been expecting the players to become tougher(竸技者が一層たくましくなるのを期してきた)

  ②  been implementing new rules and guidelines(新しい規則と指針を履行してきた)

  ③  given medical training to coaches(監督に醫療訓練を施してきた)

  ④  made wearing of visors optional(ヴァイザー裝着を任意としてきた)

 

[解答]

[39]  ④

[40]  ③

[41]  ④

[42]  ②