Eur-Asia

西洋と東洋の融合をテーマとした美術展「ユーラシア(Eur-Asia)」の開催を夢見る、キュレーター渡辺真也によるブログ。

ネットフリックスとギューちゃんのパフォーマンス・ビデオ

2006-05-31 10:55:28 | Weblog
ついに、今話題のnetflixに加入した。netflixとはアメリカにあるインターネット経由のレンタルビデオ屋さんで、ネット上で予約すると、見たい映画から順番に、3本ずつ映画が送られて来るというもの。本数もそれなりに揃っていて、借りるのも自宅まで送られてくるので簡単、返却もポストに投函するだけ、というシンプルなもので、かなり便利。見たいだけ見れて、月々17ドルは良い値段だと思う。近くに気の利いたビデオ屋のない私にしてみると、大変ありがたい。早速明日には到着するので、楽しみ。

それと、J$さんという方が、アクション・ペインティング・バトルの写真とビデオをアップしてくれている。とてもセンスのある写真と好意的なレビューを頂き、大変ありがたい。ギューちゃんのアクション・ペインティングのビデオを見たい人、ここでどうぞ。カッコいいです。

セイラ・カメリッチ、ApexArtにて展示中

2006-05-27 11:41:51 | Weblog
昨日今日と、風邪をひいている中、張り切りすぎたのか、声がでなくなってしまった。咳もとまらず、体調がすぐれなかった為、今日は仕事を休ましてもらう。

そういえば、アクション・ペインティング・バトルの当日、トライベッカのApex Artにて、セイラ・カメリッチのオープニングがあった。そう、あのもう一つの万博で京都で滞在製作したセイラです。

エイペックスアートはトライベッカにある世界的に有名な非営利ギャラリーで、私も大好きな場所である。そこで、アルバニアのティラナ・ビエンナーレをテーマとした展示が開かれており、そこで私がAnother Expoで紹介したDaydreamingが出品されていた。セイラの作品がより多くのところで公開されているというのは、キュレーターとしても嬉しい。

セイラは自身の展示のオープニング・レセプション中であるにも関わらず、私の友人ボシュコと一緒に、パフォーマンスを見に来てくれた。そして、木曜日にもギャラリーに遊びに来てくれて、サラエボからのお土産や、日本で撮った写真のディスクなどをくれた。一緒に昼飯を食べたのだが、久しぶりにも関わらず、なんだかずっと一緒につるんでいる気がして、よかった。ちなみにセイラはベルリンでアーティスト・イン・レシデンスが決まって、すぐ移動するそう。よかったよかった。

セイラがくれた写真の中で、北九州のギャラリーSOAPにて、オーナーの宮川さんと一緒に撮った写真が良いので、アップします。作品、HomeSICKと一緒に写っています。

アクション・ペインティング・ストリート・バトル、画像アップ!

2006-05-26 13:13:58 | Weblog
バトルの興奮さめやらぬ中、今日は昨日のイベントのフォローアップに追われる。

早速、イーサン・コーヘン・ファインアーツのHPに、アクション・ペインティング・バトルの写真をアップしました。

また嬉しかったのは、ロンドンのサーチギャラリーのウェブサイトに、ビル・ラビノヴィッチさんが早速レビューを書いてくれて、人生のなかでベストのパフォーマンス・ショーだったと書いてくれたのが本当に嬉しかった。彼によると来場者数は800人だとか。

なお、バトルに関する記事を、バトルに関する記事を、ダウンタウン・エクスプレスの記者であるレイチェル・ユエンスさんが書いてくれています。良くかけている記事だと思いますので、ぜひご覧になって下さい。

バトルは大成功!

2006-05-25 13:29:13 | Weblog
いやー、今日のバトルは激しかった。巨大なカンバスを作ったのだが、時間的な制約がありすぎて、本当に突貫工事だった。でもサポートメンバーの方々の頑張りもあり、ついに展示までこぎつけれた。
展示にも、延べ、おそらく500人以上に及ぶ人たちが駆けつけてくれて、本当にすばらしいものになったと思う。みんなに本当に感謝したい。ありがとう。

展示の様子は、またアップしていきます。よろしく!



夢日記

2006-05-22 03:13:21 | Weblog
常々、夢の記憶を書こう、と思うのだが、なかなか叶わない。しかし今日は、寝起きの中、はっきりと夢を覚えていたので、書いてみることにした。今日の夢は以下の通り。

--

アジアのとある町で、ヒッチハイクの旅をしている。何故か、私は中村俊輔のドライブするバンに乗っかって、旅をしている。

というのも先ほど、とある町で三人組の日本人男性のうち一人と、喧嘩になったのが原因だ。そいつは、悪態をついていて、部屋の中にあった油の入った缶を蹴飛ばして、焚き火に引火させ、みんなに迷惑をかけていたにもかかわらず、謝罪しなかったのが発端だ。怒った私は、そいつと大喧嘩をして、その挙句、その町に居られなくなってしまったのだ。

そのバンには、インド人の少女も一緒に乗っている。彼女は、大切そうにバブルラップで梱包された写真をまるで形見のように持っており、後部座席に静かに座っている。

車を走らせていると、中国人風の若い男2人組と出会い、一緒に旅をすることになる。車の中で、「あなた、どこから来たの?」と聞くのだが、なかなか言葉が通じない。男はメモ帳に「dadan」と書いたのだが、その意味がよく分からず、辞書で意味を調べてみるうちに、ああ、韃靼か、と気づく。そういえば顔つきも、どこかモンゴル風だ。

「じゃあ、ホーミイできる?」と聞くと、恥ずかしそうに「うん」と答え、そして歌う。私もそれに加わる。

道中、大曲のある道路の所に、ちょうど一台分くらいの駐車場があり、そこに車を止める。駐車場の隣には作業小屋のようなものがある。どこかしら見たことのある所だ。「ここ、私、知っている。来たことがあるよ」と言うと、韃靼人二人組は、「ここは私の仕事場だ」と言い、皆で意気投合する。

この二人組みの韃靼人のうち、一人の方はまだ10歳にも満たない男の子だ。まだあどけなさが顔に残っている。ホーミイを歌っているうちに大分仲良くなり、この子は私に抱きついてくる。そのあまりの人間臭さがなんとも言えず、かわいらしい。石鹸で髪を洗っているのだろうか、髪の毛がやたらゴワゴワしていて、それが私の顔に当たって痛い。でも、悪い気はしない。

そこに車を止めてラーメンを食いに行こうとすると、途中で乗せたインド人の少女はいなくなっている。その子はとてもおとなしく、マナーの良い子だったので、一同落胆するが、特にドライバーだった中村俊輔が大分落ち込んでいて、かわいそうだった。

-

このヒッチハイクの夢は、何度か定期的に見ている夢のような気がする。

ファイナンシャル・タイムズ・インタビュー

2006-05-21 02:38:25 | Weblog
もう一月も前になるが、アメリカの新聞、ファイナンシャル・タイムズから中国現代美術に関するインタビューを受けた。その記事が記者のデボラ・ブルースターさんから送られてきたので、コピペします。私も2箇所に登場します。興味のある方はどうぞ。ではでは。


Freedom from Beijing's hold
Deborah Brewster
FT.com site; Apr 07, 2006

Xiaoming Zhang, the first specialist in Chinese contemporary art at Sotheby's in New York, can't keep up. "This market is so hot right now," she says. "As soon as I've finished the paperwork on any new piece that comes in, it's gone."

Zhang, who was appointed in January, presided over the auction house's first New York sale of contemporary Asian art last month, comprising works from China, Japan and Korea. The 250-lot sale, which was mostly Chinese works, was 90 per cent sold and pulled in $13.2m in total almost twice the estimate.

The Chinese art market along with the Indian and Korean markets is enjoying a boom, especially in contemporary art. Collectors, both Chinese and western, are paying prices that would have been inconceivable only a few years ago.

The Sotheby's sale in New York followed three successfulHong Kong contemporary sales by the auction house, resulting in the decision to bring the works to the world's biggest market. Christie's, which claims more Asian sales than Sotheby's, sold $22m of Chinese contemporary art works at its highly successful sale in November. It says its global Asian art sales last year rose by 45 per cent to $336m. Eric Chang, head of the Christie's Chinese and Asian art department in Hong Kong, expects Asian art sales to rise six or seven times within the next five years. And Bonham's plans its first contemporary Asian art sale in London in June.

Works by Chinese contemporary artists in particular have risen in price by more than 200 per cent in the past two years, according to an index based on 80 artists compiled by the market tracker Artprice.com.

Shinya Watanabe, the gallery manager at Ethan Cohen Fine Arts, a US pioneer of Chinese contemporary art, says: "Asian contemporary art is very strong but China is the market that is growing the most."

With art increasingly viewed as an asset class, there is a new emphasis on such works as investments. Artso.net, a Chinese website, tracks sales of Chinese artists' works and the prices at which they sell in a style similar to tracking the stockmarket. The first seminar devoted to art as an investment in South Korea was held in Seoul last month. Philip Hoffman, who runs the Fine Art fund, told those attending that he plans to open a second fund investing in Asian art markets.

Is this a fad or the start of a significant trend? Even ardent supporters of Chinese art believe there is an element of speculation, especially on the mainland. The Artprice index shows a fairly volatile market over the past decade, with a 40 per cent jump in prices between 1996 and 1997 followed by a slump until two years ago.

But there are also strong underlying factors supporting the development of this market. Museums and curators started buying in the past few years an important development which helps underpin sales and also brings the works to a wider public. Asian governments have shifted their stance and are funding art museums for Asian art the Chinese government funded the first China pavilion at last year's Venice Biennale while private museums are also springing up. The western auction houses began selling contemporary Chinese works in 2000.

Buying is fairly evenly spread, with wealthy Chinese entrepreneurs and business people buying Chinese art, as well as westerners. "Before 2000, American collectors were not interested in Chinese contemporary art, either coming to a show or buying," says Watanabe. "That was the year things started to change. P.S.1 [New York's contemporary art space] had a big show of Chinese contemporary art and things have been changing since."

Vinci Chang, a 20th-century Chinese art specialist at Christie's in Hong Kong, says: "The market is just beginning. Many people are interested but are still educating themselves about who the artists are and how to understand the art. This is a transition period.ost of the artists are young and in the next five to 10 years we will see who is left, who has a true body of work."

Rigorous art academy training means Chinese artists boast a high degree of technical mastery. The art remains heavily influenced by history and politics. Following the 1949 Communist revolution works were in a style known as social realism showing scenes of peasants at work, for example or apolitical pictures of animals and scenery. By the late 1970s, after the death of Mao Zedong, artists began to break free and create more conceptual and critical works, leading to schools called political pop and cynical realism. Many artists left after the Tiananmen Square massacre of 1989 and the expatriate artists have been strongly influenced by western trends of abstract expressionism.

There is a distinction between older artists, such as Wu Guanzhong, who are being bought mostly by mainland Chinese, and newer conceptual artists, such as Ai Weiwei, who are more directly influenced by western contemporary art and are being bought especially by expatriate Chinese and western collectors.

Wu, 87, holds the record auction price for a living Chinese artist's work, with his impressionist-style painting of birds selling for $3.7m last November. But the post-1989 works are increasingly most popular with collectors, Chang says. "This group, especially the artists who left China, has the most commercial and academic appeal. Their prices are at a very high level."

Zhang says the subversive cynical realism school of which Yue Minjun and Fang Lijun are examples, often employing bright colours and cartoonlike effects is popular.

Chang says there are also clear differences in taste between mainland Chinese and western collectors, with the former favouring paintings while westerners go for photographs, installations and video works.

Probably the top-selling painter is Zhang Xiaogang, who was born in 1958 and specialises in traditional oil portraits with a conceptual twist. One, "Comrade No 120", a Mao-suited young man with a red patch on his face, was a highlight of the Sotheby's sale. It was estimated to go for $250,000 to $350,000 but sold for almost $1m.

Another highlight was a 2003 work a wooden "Map of China" by Ai Weiwei, who was in exile for many years and is also an architect. The map is made from wood taken from destroyed Chinese temples and constructed in traditional, nail-free Chinese craftsman style. It went for just above its estimate, at $228,000.

For collectors, finding and acquiring the works they want from Chinese artists can be a challenge. Many of the pieces gathered by Zhang for the Sotheby's sale were taken straight from the artists, who often sell directly to collectors. Western auction houses are still unable to operate in China, although local houses are booming.

It is much more common for Chinese works to change hands through private sales, with collectors buying or commissioning direct from the artists. Art in China is still subject to forms of state censorship that make artists nervous about exposing their work to the public attention of an auction. The auction houses actively sell behind the scenes as well as at auction,

In the west, there are still few dealers or galleries showing Chinese contemporary works, although the number is growing.

In China a busy gallery scene is rapidly developing and gaining its own momentum regardless of the level of interest shown by western buyers.

アクション・ペインティング・ストリート・バトル! 篠原有志男 VS 勝間陵賀

2006-05-17 12:40:31 | Weblog
アクション・ペインティング・ストリート・バトル!
篠原有志男 VS 勝間陵賀
2006年5月24日 6-8PM ニューヨーク市 トライベッカ ジェイストリート路上封鎖バトル(パフォーマンス開始 7PM-)
Curated by イーサン・コーヘン & 渡辺真也

ついに実現!日本が誇るボクシング・ペインター篠原有志男と、若きアクション・ペインターの勝間陵賀氏の世代を超えたストリート・バトル!当日はトライベッカにあるJayストリートを封鎖し、路上に巨大カンバスを設置、そこに向かって絵画制作をします。74歳を迎えたアクション・ペィンティング界のグランドマスター、ギュウちゃんこと篠原有志男氏に、26歳の若きアクション・ペインターの勝間氏が挑む。さて、勝つのはどっち!?

バトル審査員
アレクサンドラ・モンロー(グッゲンハイム美術館シニアキュレーター)
富井玲子(インディペンデント・スカラー、PONJA主催者、戦後アバンギャルドアート研究者)
エリック・シャイナー(アートアジアパシフィック編集長)
イレイン・ング(アートアジアパシフィック編集員)
ホァン・ポンテス(非営利美術スペース「ホワイトボックス」 ファウンディング・ディレクター)

バトル関係のデジタルCプリント販売中
平田実氏による60年代のパフォーマンス写真
For Immediate Release

ETHAN COHEN FINE ARTS PRESENTS:

Action Painting Street Battle!
Ushio Shinohara vs. Ryoga Katsuma
Curated by Ethan Cohen and Shinya Watanabe

Opening Reception: Wednesday, May 24th 2006 6-8PM
Performance will be held on Wednesday, May 24th from 7-7:30PM Sharp

Exhibition: Ushio Shinohara, Ryoga Katsuma and Minoru Hirata
Tuesday, May 23rd ? Saturday, June 24th

ACAW Screening Artist: Yang Fudong, Ryoga Katsuma

This exhibition will be held as a part of Asian Contemporary Art Week hosted by Asia Society in New York.

The emerging Japanese action painter Ryoga Katsuma challenges the grand-champion of Boxing Painting, Ushio Shinohara. At age 74, Mr. Shinohara is the legendary Boxing Painter and was a core member of Neo Dada (initially “Neo Dadaism Organizers”), one of the most radical avant-garde collectives in postwar Japan.

Shinohara’s motifs are everyday objects, such as junk, motorcycle, mass media-related objects and all symbols of modern society. In 1963, Shinohara created the series of “Imitation Art,” in which he “imitated” the Neo-Dada and Pop Art masterpieces, such as Jasper Johns' Three Flags and Robert Rauschenberg's Coca-Cola Plan.

Shinohara first performed his Boxing Painting in1959, and William Klein was among the first photographers to document Boxing Painting performances. Since 1969, Shinohara has been based in DUMBO in Brooklyn, New York.

In “Action Painting Street Battle!” the young challenger Katsuma freely draws and paints on canvas It is Katsuma’s special talent to have both a child’s free spirit and an accomplished painter’s hand.

"Action Painting Battle!” will be held on Jay Street in TriBeCa, blocked for the occasion, and our guest judges, including Dr. Alexandra Munroe, Senior Curator from Guggenheim Museum, and Juan Puntes, the Founding Director of White Box, will judge the battle and name the champion of Action Painting!

During this performance and exhibition, the recent works by Shinohara and Katsuma will be exhibited.

The exhibition will also include a selection of the Tokyo-based photographer Minoru Hirata’s works that documented Ushio Shinohara’s early performances. With this segment of the exhibition, Ethan Cohen Fine Arts launches the “Art Archeology Project,” a long-term archival project which aims to preserve ephemeral art works documented by photography, and to foster the understanding of the diverse and rich history of Japanese avant-garde performances in the 1960s. The project was conceived and proposed by Dr. Reiko Tomii, an independent art historian who specializes in post-1945 Japanese art and a co-founder of PoNJA-GenKon, a scholarly listserv group.

The event is presented by Ethan Cohen Fine Arts, as a part of Asian Contemporary Art Week in May 22nd-26th. This event is co-sponsored by Art Asia Pacific Magazine.

Also as a part of ACAW video screening, Ethan Cohen Fine Arts will show Yang Fu Dong’s Seven Intellectuals in Bamboo Forest Chapter 1 and Ryoga Katsuma’s, Action Painting Movie No. 2.

Ethan Cohen Fine Arts: 18 Jay Street (Tribeca between Hudson and Greenwich)
New York, NY 10013 Tel: 212-625-1250 Fax: 212 -274-1518
Gallery Hours: Tu-Sa 11 a.m.-6 p.m., info@ecfa.com/www.ecfa.com

オークション体験

2006-05-16 08:00:40 | Weblog
土曜日は、ホワイトボックスのベネフィット・オークションがあり、友人のディーラーの小路さんと一緒にオークションハウスのフィリップスに行ってくる。私は今回は単純にオークションを見て楽しむ予定だったのだが、現地についてビックリ、なんと、bidding用の電話応対をする人の数が足りていない!こんな重要な仕事をインターンの子たちに任せてるのを見て、いても立っても居られず、私がその役を引き受けることに。もちろん、オークションの入札電話の応対をやるのなんて初めてで、かなり緊張した。

オークションが始まると、本当に電話が掛かってきて、焦る。電話口で落としたい作品について伺い、入札希望価格を聞いて、パネルを上げる作業を繰り返す。オークショナーであるフィリップスのオーナーであるシモンさんも、私からの入札がないかと、盛んに私のほうを見てくる。なかなか緊張したが、貴重な体験だったと思う。

今回の休日は、次回のアクションペインティングの準備と、勉強とに追われる。でも久しぶりの週末を満喫した気分だ。

チェルシーでの新スペース

2006-05-14 02:20:08 | Weblog
今週はとにかくハードだった。

先週末にチェルシーにホワイト・ボックス・アネックス・プラスというスペースを1ヶ月の契約で借り、そこでイーサン・コーヘン・プロジェクト名義で展示を行った。しかし、この新しい半地下のスペースは照明もなく、フロアも荒れていたので、1からの作業となった。照明の設置や、アトミック・サイン、イベント告知、全てが突貫工事だった。

水曜日はイーサンが主催したホワイト・ボックスのベネフィット・ディナ-の準備に追われ、木曜日はチェルシーの新スペースにてオープニング、金曜日はトライベッカのスペースにてオープニング。連日深夜までの作業が続き、本当にハードだった。で、今日は今からアクションペインティングのポスター張りと、ホワイトボックスのベネフィット・オークションです。もう自分の時間は皆無ですね、はい。

ちなみに今回展示したのは、ルカ・ピナテリとジョバンニ・リゾリは2人ともミラノで活動しているアーティストで、とってもチャーミングな人たちであった。イタリア人のアーティストは、なんだか憎めない人たちが多くて、それと、どこか日本人に似た人間的な癖をもっている気がする。

ルカが工場で使用されている梱包用の布地に、直接油彩にて絵画を描いているのだが、そのモチーフに何処か暗さが残っている。山の上を飛んでいる飛行機は、第二次大戦の記憶を喚起したものだ、とルカも述べていたが、確かにそんな雰囲気がある。私はヨーロッパの戦争体験という点でドイツ人と一致してしまう傾向があるが、イタリアも例外ではないと思う。

そういえば、コータさんにプレゼントする為にアマゾンにて買った、手塚治虫の「アドルフに告ぐ」英語版第一巻が売り切れている様で、アマゾンから「発送が遅れます」とのメールが入る。結局、ネット上の古本屋で購入し直したのだが、その値段を見てビックリ!希少本らしく、なんと1冊50ドル以上もするのだ。でも1巻だけ売り切れている、ということは、1巻だけ読んで断念してしまう人が多いということなのだろう。ああ、もったいない。

Luca Pignatelli & Giovanni Rizzoli

2006-05-10 14:04:20 | Weblog
For Immediate Release

ETHAN COHEN PROJECTS IN COLLABORATION WITH WHITE BOX AT THE ANNEX+ TEMPORARY EXHIBIT SPACE @ 521 WEST 26TH ST. BETWEEN 10TH AND 11TH AVENUES
Presents:

Luca Pignatelli & Giovanni Rizzoli

Two one-man shows May 11- June 2, 2006
At Two Locations

May 11- June 2 @ White Box Annex Plus, 521 WEST 26TH ST. BETWEEN 10TH AND 11TH AVENUES (please note exact address)
Opening Reception: May 11th 2006 @ 6-8pm

May 12 – 20 @ Ethan Cohen Fine Arts, 18 Jay Street (Between Hudson and Greenwich Streets in Tribeca).
Opening Reception: May 12th 2006 @ 6-8pm,

Recent Work: Luca Pignatelli & Giovanni Rizzoli
Luca Pignatelli and Giovanni Rizzoli will inaugurate their solo exhibitions at the Annex of White Box on 26th st.
Luca Pignatelli will show a group of paintings using as support truck tarpaulins. These works evoke almost cinematically aspects of history of the western world. Luca Pignatelli has recently shown in Paris at Daniel Templon gallery (december 2005-january 2006), Fabrice Galvani gallery, Toulouse (march 2006), and in Germany at the gallery Davide Di Maggio, Berlin, (april- may 2006)

Giovanni Rizzoli will show a series of sculptures entitled "the five violinist", two swans with piercing, and a large painting that points to a specific theoretical position that conceive art, contrary to the present trend, as the visible manifestation that keeps within the infinite power of the terrific God of Caos and Indifference. . Giovanni Rizzoli has more recently had one man shows in Rome, at the gallery Alessandra Bonomo (december 2004- march 2005), in Florence at the gallery Poggiali e Forconi (may-september 2005), and in Genoa at the gallery Unimedia Modern (october-december 2005)


Duetto: Luca Pignatelli & Giovanni Rizzoli

At the gallery Ethan Cohen will inaugurate "Duetto" with the works of Luca Pignatelli and Giovanni Rizzoli.
The drawings of Luca Pignatelli are notations that don't seek a decorative condition, but rather are architectural impression.
The drawings of Giovanni Rizzoli are diagrams of the state of the soul and of objects that drawn decisevely and tenderly hark to distant emotions.

Luca Pignatelli has shown in many galleries, foundations and museums as Fondazione Mudima, Milan 1999, curated by Achille Bonito Oliva, Accademie Royal de Belgique, Bruxelles 2002 2 Il nuovo ritretto di Europa", curated by Vittoria Cohen,
Writings on his work are by Alessandro Riva, Achille Bonito Oliva, Donald Kuspit, Danilo Eccher.

Giovanni Rizzoli has shown in many galleries, foundations, museums and international events like The Klein Skulptur Triennale, Stuttgart 1998 curated by Werner Meyer, 48th Venice Biennale, d'Appertutto, curated by Harald Szeeman.
Writings on his work are by Achille Bonito Oliva, Werner Meyer, Agnes Kohlmeyer, Marco Meneguzzo, Massimo Sgroi.