goo

ブルース・スプリングスティーン My Hometown を和訳しました

僕がブロードウェイでブルース・スプリングスティーンのライブを観るまであと2か月を切った。
僕にもいろいろあったけれど、ここはブルース・スプリングスティーンのライブを観ることに集中して準備をしていきたい。
今日は持って行くバッグを日に当てた。
Bruce Springsteen On Broadwayで歌われている曲を僕なりに和訳しています。
今日はMy Hometown 自分の住む街へのいろいろな気持ちを含めて愛している。
なにか自伝本の核になる曲に僕は感じます。


MY HOMETOWN

Live 29 Jun 2000 version


I was eight years old running with a dime in my hand
Into the bus stop to pick up a paper for my old man
I'd sit on his lap in that big old Buick and steer as we drove through town
He'd tousle my hair, say son take a good look around
This is your hometown
It's your hometown
Your hometown
It's your hometown

In '65 tension was running high at my high school
There was a lot of fights between the black and white, there was nothing you could do
Two cars at a light on a Saturday night, in the back seat there was a gun
Words were passed in a shotgun blast, troubled times had come
Yeah to my hometown
Well to my hometown
My hometown
Yeah to my hometown

Now Main Street's whitewashed windows, vacant stores
Seems like there ain't nobody wanna come down here no more
Well they're closing down the textile mill 'cross the railroad tracks
Foreman says these jobs are going boys and they ain't coming back
To your hometown
Yeah to your hometown
Your hometown
Yeah to your hometown

Last night me and Kate we laid in bed talking about getting out
Packing up our bags maybe heading south
I'm thirty-five, we got a boy of our own now
Last night I sat him up behind the wheel, said son take a good look around
This is your hometown


俺が8歳の時だった。10セントを握りしめて走って行った
バス停留所へ親父へ新聞を買いに行った
親父のひざの上に座り古いビューイックに乗っていた
そうしてハンドルを握って街をドライブした
親父は俺の頭をボサボサになでて言った。息子よよく見ておけ
これがお前のホームタウンだ。ここがお前のホームタウンだ
お前のホームタウンだ。ここがお前のホームタウンだ

65年、緊張は高まった。俺の高校でも
黒人と白人との間で多くの喧嘩があった。それに対して何もすることが出来なかった
土曜の夜、信号で2台の車が止まった。バックシートには銃があった
言葉が投げられショットガンが火を吹いた。困難な時代が来た
俺の街に
そう俺の街に
そういう俺の街だった

今、大通りには窓に白い板が打ち付けられて空いた店舗が並んでいる
もう誰も戻って来ようとは思わないだろう街並みになっている
閉鎖された飼料工場が線路際に残っている
社長は言っている。仕事はもう行ってしまった。もう戻って来ないだろう
お前のホームタウンには
お前のホームタウンには
ああお前のホームタウンには

昨夜俺とケイトはベッドで横になりながら出て行くことを話し合った
荷物を詰めて南に向かおうかと
今俺は35才。俺の子供も出来た
昨夜俺は子供を車に乗せた
そして言った。息子よく見ておけ
ここがお前のホームタウンだ
コメント ( 0 ) | Trackback ( 0 )
« ブルース・ス... 家の柿の木 ... »
 
コメント
 
コメントはありません。
コメントを投稿する
 
名前
タイトル
URL
コメント
コメント利用規約に同意の上コメント投稿を行ってください。

数字4桁を入力し、投稿ボタンを押してください。