英文讀解自修室

  - in the historical Japanese kana/kanji orthography

・34 法政大學 2013 (2) 1パラ

2013-09-23 | 出題英文讀解

     If East Asians must coordinate their behavior with others and adjust to situations, we would expect them to (1) attend more closely to other people’s attitudes and behaviors than do Westerners.  In fact we have evidence that East Asians do pay more attention to the social world than do Westerners.  We found evidence that Beijing University students have more knowledge about the attitudes and behaviors of their peers than do University of Michigan students.  A research team from our labs at Michigan headed by Trey Hedden and Denise Park, and by Qicheng Jing at the Chinese Institute of Psychology, examined how memory for words would be affected by the type of pictorial background (2) they appeared on.  Chinese and American college students and elderly people were asked to look at a large number of words.  Some words were presented on a “social” background consisting of pictures of people, some on a background consisting of “nonsocial” objects such as flowers, and some on no background at all.  After seeing the set of pictures, participants reported all the words they could recall.  There was no difference between Chinese and Americans in recall of words initially presented on nonsocial backgrounds or on no background, but Chinese participants recalled more words that had been presented on social backgrounds than did American participants.  Memory for the pictures of people apparently served as (3) a retrieval cue for the words printed on them, indicating that the Chinese had paid more attention to the social cues than the Americans.

 

 

1.下線部 (1) attend more closely to で用いられている attend to の意味に最も近い語(句)を、つぎの a~d の中から一つ選べ。

a. imitate    b. observe    c. participate in    d. remember

 

2. 下線部 (2) they の内容を表すものを、つぎの a~d の中から一つ選べ。

a. behaviors    b. peers    c. pictures    d. words

 

3. 下線部 (3) a retrieval cue の内容を表すものとして最も適切なものを、つぎの a~d の中から一つ選べ。

a. a clue to react    b. a clue to recall    c. a clue to repeat    d. a clue to replace

 

 

 

1.1  If East Asians must coordinate their behavior with others and adjust to situations, we would expect them to attend more closely to other people’s attitudes and behaviors than do Westerners.

 

[意味把握チェック]  1.1 東アジアの人が、自分の行動を他人に合はせて(/對して調整して)、場に應じなければならないとするなら、彼らが他人の態度と行動について、西歐人よりも一層念入りに注意を拂ふと(私たちは)豫想することだらう。

 

【讀解のポイント-かたちからのアプロウチ】

・歸結節(we~)では假定法過去を使つて現實味を遠避け、結果的に推定を控へめに述べようとしてゐます。

 

1.2  In fact we have evidence that East Asians do pay more attention to the social world than do Westerners.

 

[意味把握チェック]  1.2 實際、東アジアの人は人間社會に對して西歐人に比して一層の注意を拂ふといふ(根據となる)情報(/證據)を私たちは持つてゐる。

 

【讀解のポイント-かたちからのアプロウチ】

・同格表現: evidence と名詞節 that~ とが並べて置かれ、that~が evidence の説明をしてゐます。

 

[語句]

1.2

 

in fact

實のところ/實際上

 

1.3  We found evidence that Beijing University students have more knowledge about the attitudes and behaviors of their peers than do University of Michigan students.

 

[意味把握チェック]  1.3 北京大學の學生たちは、仲間の態度や行動についてミシガン大學の學生たちよりもよく知つてゐるといふ證據を私たちは得た。

 

【讀解のポイント-かたちからのアプロウチ】

・同格表現: 1.2 と同じ構造です。

 

1.4  A research team from our labs at Michigan headed by Trey Hedden and Denise Park, and by Qicheng Jing at the Chinese Institute of Psychology, examined how memory for words would be affected by the type of pictorial background they appeared on.

 

[意味把握チェック]  1.4  Trey Hedden、Denise Park や中國の心理研究所の Qicheng Jing に率ゐられた、ミシガン大學にある私たちの研究所の研究チームは、ことばの記憶が(ことばの)提示される畫像背景のタイプによつてどのやうに影響されるかを調査した。

 

【讀解のポイント-かたちからのアプロウチ】

the Chinese Institute of Psychology: 「中國科學院・心理研究所」(Institute of Psychology, Chinese Academy of Sciences)を指してゐるのかもしれません。

・接觸節(/關係詞の省略): they appeared on が直前の the type of pictorial background を説明してゐます。背景の上に何らかの「ことば」が現はれる(/提示される)わけですが、その背景について説明してゐるかたちです。

 

1.5  Chinese and American college students and elderly people were asked to look at a large number of words.

 

[意味把握チェック]  1.5 中國とアメリカの大學生たちや老人たちが多數のことばを見るやう依頼された。

 

1.6  Some words were presented on a “social” background consisting of pictures of people, some on a background consisting of “nonsocial” objects such as flowers, and some on no background at all.

 

[意味把握チェック]  1.6 (多くのことばのうち)あるものは人々の畫像から成る「社會的(/人間關係を示唆する)」背景で提示され、あるものは花などの「社會的でない」ものから成る背景で提示され、またあるものは全く背景なしで提示された。

 

[語句]

1.6

 

consist of

~から成る

 

1.7  After seeing the set of pictures, participants reported all the words they could recall.

 

[意味把握チェック]  1.7 畫像一揃ひを見た後協力者たちは思ひ出せるかぎりのことばを報告した。

 

1.8  There was no difference between Chinese and Americans in recall of words initially presented on nonsocial backgrounds or on no background, but Chinese participants recalled more words that had been presented on social backgrounds than did American participants.

 

[意味把握チェック]  1.8 初めに非社會的背景や背景なしで提示されたことばを思ひ出す場合は、中國人とアメリカ人の間に相違はなかつたが、社會的背景で提示されたことばでは中國人協力者がアメリカ人協力者よりも多く思ひ出した(/アメリカ人協力者より多くの社會的背景で提示されたことばを思ひ出した)。

 

1.9  Memory for the pictures of people apparently served as a retrieval cue for the words printed on them, indicating that the Chinese had paid more attention to the social cues than the Americans.

 

[意味把握チェック]  1.9 人物畫像の記憶は、明らかにそれら(の上)に印刷されたことばの記憶を取り戻す手がかりとして役立つてをり、中國人協力者がアメリカ人協力者よりも社會的手がかりに一層の注意を拂つてゐたことを示してゐる。

 

【讀解のポイント-かたちからのアプロウチ】

・分詞構文: indicating ~は主文の後に置かれ、説明をつけ加へてゐます。

 

 

【設問】

1.下線部 (1) attend more closely to で用いられている attend to の意味に最も近い語(句)を、つぎの a~d の中から一つ選べ。

a. imitate(~見習ふ)    b. observe(~をよく見る/~を觀察する)    c. participate in(~に加はる/~と共にする)    d. remember(~を記憶してゐる/~を思ひ出す)

 

2. 下線部 (2) they の内容を表すものを、つぎの a~d の中から一つ選べ。

a. behaviors    b. peers    c. pictures    d. words

 

3. 下線部 (3) a retrieval cue の内容を表すものとして最も適切なものを、つぎの a~d の中から一つ選べ。

a. a clue to react(反應する手がかり)    b. a clue to recall(思ひ出す手がかり)    c. a clue to repeat(復唱する手がかり)    d. a clue to replace(取かへる手がかり)

 

【解答】  1.  b      2.  d      3.  b