英文讀解自修室

  - in the historical Japanese kana/kanji orthography

・112.2 A high school student…

2015-06-19 | 出題英文讀解

・112.2 A high school student…

(2)

   The first factor is how pleasant or unpleasant people find a task.  Research shows that people will put off tasks they find unpleasant.  Many high school students may delay cleaning their rooms or doing their homework.  However, many might not delay doing such tasks as responding to a friend’s email.  It is important to remember that whether or not a task is pleasant depends on the individual.  For example, someone who loves bicycles might not delay fixing a punctured tire while someone who does not may put it off.

 

A  次の問い(問1~5)の[  46  ]~[  50  ]に入れるのに最も適当なものを、それぞれ下の①~④のうちから一つずつ選べ。

問 1  According to paragraph (2), [  46  ].

①  people do not forget unpleasant tasks

②  people who love bicycles learn to fix tires fast

③  people will find different tasks pleasing

④  people will put off tasks to write emails

 

[正答へのアプロウチ]

①「人は不快な用務(/作業)を忘れることはない」 ※ 書かれてゐません。

②「自轉車が好きな人はタイヤ修理の習得が速い」 ※ 第6文では先延ばしにしない例として擧げてをり、習得の速さを述べてゐるのではありません。

③「人はさまざまな用務(/作業)を樂しいと思ふものである」 ※ 第5文の趣旨に合致します。4つの例を擧げて示してゐるのもこの趣旨です。

④「人はeメールを書く用事は延期するものだ」 ※ 書かれてゐません。第4文では、高校生について逆のことを述べてゐます。

 

[解答]

 

[語句]

2.2       put off                          延期する

2.4       such ~ as …            …のやうな~

2.5       depend on ~               ~にかかつてゐる

2.6       for example                  たとへば

 

[意味把握チェック]

  第一の要因は、用務の快・不快の程度である(←人々が用務をどれほど快いと思ひ、あるひはどれほど不快と思ふか、である)。調査研究によれば、不快だと思ふ用務は先に延ばす傾向がある。多くの高校生は、自室の清掃とか宿題の取組みを先に延ばすことがある(/かもしれない)。しかしながら、多くの高校生は、友人からのメールに返信するといつた用務は先に延ばさないだらう(/かもしれない)。用務が快いかさうでないか(/樂しいかどうか)は人によるのだといふことを念頭に置くことが大切である。例へば、自轉車が好きな人はパンクしたタイヤの修理を先延ばしにはしないだらうが、(一方、)自轉車が好きでない人は先延ばしするかもしれない。

 

(※本文の解説は2012年1月27日付の拙稿を參照してください。畫面右の Back Numbers で該當の月・年をクリックし、Calendar で該當日をクリックしてご利用ください)