Most of what we learn, we learn through language. This is true even of our commonsense knowledge, all that we learn before, and outside of, our schooling; but it is especially true of educational knowledge. Language is so central to the whole of the educational process that its role was never even talked about, since no-one could conceive of education without it.
1.1 Most of what we learn, we learn through language.
[意味把握チェック] 1.1 私たちが學ぶことの大部分は、言語を通じて學ぶのである。
【讀解のポイント-かたちからのアプロウチ】
・learn の目的語(most of what we learn)が前に置かれてゐます。
1.2 This is true even of our commonsense knowledge, all that we learn before, and outside of, our schooling; but it is especially true of educational knowledge.
[意味把握チェック] 1.2 このことは、私たちの常識的な知識、言ひ換へれば、學校教育を受けるまへと學校外で學ぶ全て(の知識)にも當てはまるのだが、(學校)教育で學ぶ知識には特に當てはまる。
【讀解のポイント-かたちからのアプロウチ】
・言ひ換へのコンマ: all that we learn before, and outside of, our schooling は our commonsense knowledge を角度を變へて言ひ換へたものでせう。
・before our schooling and outside of our schooling を縮めて述べたと考へるとわかりやすいかもしれません。
[語句]
1.2 |
be true of ~ |
~に當てはまる |
1.3 Language is so central to the whole of the educational process that its role was never even talked about, since no-one could conceive of education without it.
[意味把握チェック] 1.3 言語は教育の全過程に對してあまりに中心的なものであるから、その役割については語られることさへなかつた、言語拔きの教育など誰も想像することができなかつたから。
【讀解のポイント-かたちからのアプロウチ】
・〈so ~ that …〉: 「非常に~なので…」
□參考例文
The explosion was so small that no one even noticed it.
爆發はあまりにも小さくて、だれひとり氣づきもしなかつた。