What can be done to harness this interest and give the public the scientific background it needs to make informed decisions on subjects like acid rain, the greenhouse effect, nuclear weapons, and genetic engineering? Clearly, the basis must lie in what is ( D ) in schools. But in schools science is often presented in a dry and uninteresting manner. Children must learn it by rote to pass examinations, and they don’t see its relevance to the world around them. ( う ) , science is often taught in terms of equations. Although equations are a concise and accurate way of describing mathematical ideas, they frighten most people.
問1 空欄(あ)~(か)に入る最も適切な語を1つずつ選びなさい。
(う) 1 Coincidentally 2 However 3 Instead 4 Moreover
問2 空欄 ( A )~( D )には、以下の動詞のいずれかが入る。それぞれに最も適切なものを選び、必要な場合は文意が通るように語形を変えて記しなさい。
bring forget teach work
4.1 What can be done to harness this interest and give the public the scientific background it needs to make informed decisions on subjects like acid rain, the greenhouse effect, nuclear weapons, and genetic engineering?
[意味把握チェック] 4.1 この關心を活かして、酸性雨、温室效果、核兵器、遺傳子工學のやうな主題について、知識を踏へた意志決定をするのに必要な科學情報を公衆に與へるため、何ができるだらうか?
【讀解のポイント-かたちからのアプロウチ】
・「何ができるか?」と問ふシンプルな文ですが、不定詞句ふたつ(to harness~/ give~)竝んで續き、the scientific background についての説明が後置されて長くなつてゐます。
・the scientific background (which) it(=the public) needs(公衆が必要とする科學情報)
[語句]
4.1 background = information necessary for the understanding of something ( background information とも)
4.2 Clearly, the basis must lie in what is taught in schools.
[意味把握チェック] 4.2 明らかに、その土臺は學校で教へられる内容に在るにちがひない。
[語句]
4.2 |
|
lie in ~ |
~に存する |
4.3 But in schools science is often presented in a dry and uninteresting manner.
[意味把握チェック] 4.3 しかし學校では科學はしばしば無味乾燥で退屈な方法で提示される。
4.4 Children must learn it by rote to pass examinations, and they don’t see its relevance to the world around them.
[意味把握チェック] 4.4 子どもたちは試驗に合格するため科學を機械的に學ばなくてはならないし、(科學と)周りの世界との關聯(性)は子どもたちには見えない。
[語句]
4.4 |
|
by rote |
決まりきつたやり方で/機械的な手順で |
4.5 Moreover, science is often taught in terms of equations.
[意味把握チェック] 4.5 そのうへ、科學はしばしば方程式によつて教へられる。
[語句]
4.5 |
|
in terms of ~ |
~によつて/~に特有のことばで/~に關して |
4.6 Although equations are a concise and accurate way of describing mathematical ideas, they frighten most people.
[意味把握チェック] 4.6 方程式は數學的認識(數學上の着想)を記述する簡潔で正確な方法ではあるが、たいていの人は怯えてしまふ。
【解答】
問1 4 Moreover (※科學指導の在り方について批判的な見解をつけ加へてゐますから、「その上」「さらに」と置くのが適切です)
1 Coincidentally (偶然一致して/同時的に) 2 However (しかしながら) 3 Instead (それどころか/その代はりに)
問2 taught (※受動態ですから teach の過去分詞形を入れます)