goo

世阿弥と髙田さん〈英訳付〉

2023年02月14日 | 東洋大学校友会(非公式)
画像は、東洋大学校友会神奈川県支部の与儀理事が、私にプレゼントしてくれた福寿草です。

さて、本日は久しぶりに読書デーでした。
難解な本の後にはハウツー本でも、と私は思い本棚にあった「世界が一瞬で変わる/潜在意識の使い方」(石山喜章著/あさ出版)を読みました。

本書のキーワードを拾ってみました。

「観点」「判断基準」「認識」の繰り返しが基本である。

P193 (自分の)潜在意識のとびらを開き、自分の内面を変化させれば、関係性が変わり、結果が変わってきます。

現実(認識画面)を変えるカギは、まさに認識なのです。

まぁ、「このようなことかな」と、私は記録しておきました。

そのあと、Eテレで「知恵泉/世阿弥」を見ていたら、読んだ本との関連性が浮かんできて、世阿弥の偉大さと功績を実感できました。

それから、私は世阿弥の「プレッシャーがあればこそ、新しいものが生まれる」という考え方を知り、これからの老後を生きる指針ができました。

また、ジャパネットたかたの創業者・髙田さんの次々に出てくる、次のような言葉に勇気をいただきました。

「伝えると伝わる、伝わったは異なる」

「わたしは、世阿弥の'我見'と'離見'を常に意識して仕事に当たっていました」

「秘すれば花(風姿花伝=演出の基本)」

「世阿弥の'自分の華と真の華'を見極めていれば、ずーっと死ぬまで修行であることが分かり、その中に居られることは、ずーっと幸せで楽しい」

「世阿弥の'初心忘るべからず'という言葉は、想像以上に深い」

The image is a fukujusouzu (lucky plant) presented to me by Mr. Yogi, Director of the Kanagawa Branch of the Toyo University Alumni Association.

Today was my first reading day in a while.
After a difficult book, I decided to read a how-to book, so I read "The World Changes in an Instant: How to Use Your Subconscious Mind" (Yoshiaki Ishiyama, Asa Publishing Co., Ltd.), which was on my bookshelf.

I picked up a few key words from the book.

The repetition of "perspective," "decision criteria," and "recognition" is fundamental.

P193 If you open the door of (your) subconscious mind and change your inner self, relationships will change and results will change.

The key to changing reality (the perception screen) is precisely perception.

Well, I went on record as saying, "I guess this is what I'm talking about.

Then, as I was watching "Chie Izumi/Zeami" on E-television, the connection to the book I had read came to mind and I realized the greatness and achievements of Zeami.

Then I learned about Zeami's idea that "only under pressure can something new be born," which gave me a guideline for living in my future old age.

I was also encouraged by the following words of Mr. Takata, the founder of Japanet Takata.

Communicating, conveying, and being conveyed are two different things.

I have always been conscious of Zeami's "Gami" and "Rimi" in my work.

Zeami's "If you keep your eyes on your own flower and the true flower, you will always be in training until you die, and you will always be happy and happy to be in that training."

Zeami's words, 'Never forget your first love,' are deeper than you can imagine."



goo | コメント ( 0 ) | トラックバック ( 0 )
 
コメント
 
コメントはありません。
コメントを投稿する
 
名前
タイトル
URL
コメント
コメント利用規約に同意の上コメント投稿を行ってください。

数字4桁を入力し、投稿ボタンを押してください。