Credidimus Caritati 私たちは天主の愛を信じた

2024年から贖いの業の2000周年(33 - 2033)のノベナの年(2024-2033)が始まります

マーチフォーライフ2017が、私たちに考えさせてくれたこと:全ての人間の命は天主様から与えられたかけがえのない贈り物

2017年07月25日 | カトリック・ニュースなど
アヴェ・マリア・インマクラータ!

愛する兄弟姉妹の皆様、

 7月17日の東京でのミサのご報告の続きをご紹介します。

 マーチフォーライフ2017は、私たちに多くのことを考えさせてくれました。




 まず、全ての人間の命が天主様から与えられたかけがえのない贈り物である、と言うことを。

 だから、全ての命を私たちは両手を大きく広げて受け入れなければなりません。全ての赤ちゃんの命を私たちは愛さなければなりません。この罪のない弱い赤ちゃんの命を受け入れ、私たちの隣人の兄弟姉妹を愛さなければなりません。

 私たちの希望であり宝である日本国民の赤ちゃんの命を奪ってきたという、忘れ去られている、胸のいたくなる悲しい現実に関心を持たなければなりません。


 同時に最も声を大きく上げて言いたいことがあります。それは、私たちは、誰にも謝罪を要求したりしないし、断罪したりしないし、責めたりもしない、批判したりもしない、ということです。とんでもない! 「堕胎という罪」は断罪しますが、人を責めるのではありません。

 私たちの主は、私たちを赦すために幼子になり、私たちを愛して赦すために無罪であったにもかかわらず十字架に付けられて、私たちの罪の償いを果たして下さったのですから。私たちはただただ憐れみ深いイエズス・キリストの憐れみと赦しとを乞い求めるのみです。

 日本の数百万名のカトリック信徒の方々は250年以上に亘って、たった一人の狂人のような為政者にはじまった政策により、虐待され殺害されてきました。そのような殉教者たちは、迫害する人々を憎まず、彼らの善を求めて祈りながら殉教していきました。これがキリストの「正義」だったのです。

「自らを赦される対象ではない・自分は何の罪もないと思い、他の人々を批判する」ような不遜な態度は、キリストの教えではありません。

あたかも自分には罪がないかのように「私たちが望むのは、日本が自分たちの犯した罪から解放されることだ」とうそぶきながら殉教者が亡くなったのではありませんでした。私たちの祖先のカトリック信徒らは、赦し、赦し、赦しながら、殉教していきました。他人を赦すこと、それがキリストの教えです

 私たちが明るい未来をつくっていくために私たちのなすべきことは、受けた悪や害悪を赦すことです。天主こそが私たちの裁き主であるからです。

 しかし、罪のない子供たちをまだそのまま殺し続けていると言う事実は、そのまま残っています。私たちは、この殺人がなくなることを願っています。

 日本は、大東亜戦争の後に、真摯に平和を求めて来ました。外国に対して要求される賠償を誠実に執行し続けてきました。戦後72年の後、第二次世界大戦について、私たちは外国の方々から後ろ指を指されることはありえません。天主様は、私たちの努力と誠実さを見て下さり、憐れみ給うからです。

 罪の現行犯で逮捕されたマリア・マグダレナを赦し給うた天主は、何故、第二次世界大戦という戦争を知らずに生まれた私たち日本国民に、責任のない戦争の責を負わせ、担えきれないほどの荷を負わせることができるでしょうか?

 しかし、日本人が、自分たちの子供に対して今現在行っている戦争の責任については、天主は日本人にその責任を取らせます。それが天主の正義だからです。

 まだ時があるうちに、この戦争を終わらせなければなりません。日本民族の存続にかけて、私たちの子供たちの虐殺を終わらせなければなりません。

 そして、ファチマの聖母が私たちに教えて下さったことは、私たちが罪を犯した人々の代わりに祈りと償いを捧げなければならないと言うことです。戦争を終わらせるために、ロザリオを毎日祈らなければならないと言うことです。

主よ、われらを憐れみ給え!

ファチマの聖母よ、われらのために祈り給え!

【報告】
「堕胎はどうして罪になるか」の講話の要旨

聖ピオ十世会では産みの日の午後にプロライフに関する講話・勉強会が行われました。)
天主様は人間を天主の似姿としてつくられたので、天主の像を破壊することが赦されていないように、天主の似姿である人間を破戒することもゆるされていない。天主を傷つけることになるから。
人間には、他の生物にはない尊厳が与えられているので、これを大切にしなければならない。

堕胎の罪が反している戒律は以下の四つである。
第5戒  なんじ、殺すなかれ
第4戒  なんじ、父母を敬うべし
第1戒  われはなんじの主なり。われを唯一の天主として礼拝すべし。
第6戒  なんじ、かんいんするなかれ

第5戒について・・・堕胎は殺人であること
第4戒について・・・天主の代理者として義務をする(父親母親の役割)に反している
第1戒について・・・まことの天主を知り礼拝する機会を奪われる
第6戒について・・・いのちを正しく伝達する個人のいのちのみならず人類全体のいのちの伝達することに関して反している

たとえ誰かが人を殺しても破門されないけれど、堕胎に協力した医師や看護婦は破門される、それほどお母さんのおなかの中で守られるべき無抵抗の赤ちゃんを殺すことの罪は残虐でその罪は大きいとされている。

天に復讐を叫ぶ罪というのがあるけれど、この堕胎という罪もそのような恐ろしい罪の一つである。
この「天に復讐を叫ぶ罪」があるところ、天主はこの地上を罰してそのままでは置かない。例えばソドムとゴモラはそのような罪のために地上から姿を消してしまった。そのことに気づいていようと気づいていないとにかかわらず、地上に平和と安全が守られるためには人間には守らなければならない戒律がある。(例えば恐ろしい天災・災害が起きてしまって人間にはどうしようもないような破壊力でこの地が無に帰すようなことがあるとしたら、この「天に復讐を叫ぶ罪」のせいであろうか。)

【報告】
小野田神父様お風邪気味のなか真夏の太陽の照り付ける中ずっとロザリオを唱えれてとても感動いたしました。(お風邪大丈夫でしょうか?)あるノブスオルドの私も良く知っている敬虔なカトリック信者の方(まだおそらく聖ピオ十世会に来たことない方)がずっと小野田神父様から離れないで一緒にロザリオと祈りを捧げられていました。

聖マリアの汚れなき御心のうちに!

【報告】
アヴェ・マリア・インマクラータ!

マーチフォーライフのレポートやお写真などを拝見させて頂きました!
ファチマのマリア様の御像が本当に美しくて素晴らしくて、日本の東京の大都会で、このようにマリア様と共にマーチフォーライフができた事にとても感動致しました。
そして今年は去年よりも倍以上の方が参加されたという事でとても嬉しく思います!
神父様も、去年は小野田神父様だけでしたが、もう一人アルバをお召しになった神父様が参加して下さってとても嬉しく思います!
日本を本当に愛して下さっているマリア様に感謝します。そして暑さの中、体調が悪いにもかかわらず歩いて下さった小野田神父様、参加者の方々、マーチフォーライフの為に労を執って下さった池田様、他実行委員会の方々、警察の方々に感謝します。
来年はファチマのマリア様の御取り次ぎによって、更に多くの方が参加して下さいますように。その中に、できれば私の霊魂も数えられますように。
そしてこの恐るべき国内戦争を起こしてしまっている日本に、マリア様の汚れなき御心が凱旋しますように。

デオ・グラチアス!


【報告】
アヴェ・マリア・インマクラータ!

こんばんは!☆(*^^*)
次の御ミサまで、償いの精神をもって、日々、何度も霊的御聖体拝領をしようと思いました! 15分の黙想が毎日なかなかちゃんとできないので、マリア様の汚れなき御心の中に深く入るために、黙想の大切さをもっと理解することができますように!
デオ・グラチアス!

” the forgiveness of offenses ” Sermon by Fr. Laisney SSPX

2017年07月25日 | お説教・霊的講話
アヴェ・マリア・インマクラータ!

愛する兄弟姉妹の皆様、
レネー神父様のお説教 「自分に対して他人が犯した罪を赦すこと」【英語原文】をご紹介いたします。

天主様の祝福が豊かにありますように!
トマス小野田圭志神父(聖ピオ十世会司祭)

the forgiveness of offenses
Sunday 9th July 2017 Seoul Osaka

My dear Brethren,

The holy Gospel today teaches us a very important point of the Christian morals: forgiveness of the offenses, reconciliation with our brethren: “If therefore thou offer thy gift at the altar, and there thou remember that thy brother hath anything against thee; Leave there thy offering before the altar, and go first to be reconciled to thy brother: and then coming thou shalt offer thy gift” (Mt. 5:23-24). St Augustine comments: God does not want our gift since He owns all things, but He wants ourselves, our heart, and our heart belongs truly to God when it is filled with the Charity of the Holy Ghost, that necessarily includes charity towards the neighbour.

This duty to go and reconcile applies first of all to the person who has offended his brother, his neighbour, but it also applies to the person who has been offended. The one who has offended the other has the duty to go and ask forgiveness, apologizing for the offense done and making reparation for it. The one who has been offended has the duty to welcome and easily forgive the offense. Our Lord comes back many times on this duty to forgive: “When you shall stand to pray, forgive, if you have anything against any man; that your Father also, who is in heaven, may forgive you your sins” (Mk. 11:25). “For if you will forgive men their offences, your heavenly Father will forgive you also your offences” (Mt. 6:14). “But if you will not forgive, neither will your Father that is in heaven, forgive you your sins” (Mk. 11:26).

Forgiveness is not weakness, but rather a victory of good over evil, as St Paul says: “To no man rendering evil for evil. Providing good things, not only in the sight of God, but also in the sight of all men” (Rom. 12:17). And he concludes: “Be not overcome by evil, but overcome evil by good” (Rom. 12:21). Otherwise, if one renders a second evil for a first evil, it is a vicious circle: the other will do the same and render a third evil, and then a fourth evil, back and forth for ever. The only way to break this vicious circle of rendering evil for evil is, as St Paul said above, not to render evil for evil but to overcome evil by good. This is the Catholic way, this is truly the way of our Lord Jesus Christ.

In order to forgive our neighbour, we must renounce our own selves: and this is the source of difficulty. To forgive is the perfection of giving: it is not only giving things, but giving our own heart, renouncing our rights in order to please God and restore friendship with our neighbour. Our Lord Jesus Christ gave us the great example on the Cross: “Father, forgive them, for they know not what they do” (Lk. 23:34). In the very act of forgiving our neighbour, we learn as in a small mirror the beauty of the forgiveness and the depth of love our Lord has had for us.

Some people are willing to give, but not to forgive: that is not good enough. Our Lord asks from us a higher perfection, and in His Providence He sometimes does not prevent that we be offended, so that we may have the occasion to forgive our neighbour. May we joyfully take that occasion!

One common occasion of offenses is by words. Gossiping, all kinds of criticisms, unjust accusations and suspicions, condemnations of others more than they deserve, etc. All such words can badly hurt our neighbour and we must forbid ourselves such evil words. Now there are degrees in these evil, but we should not even start. Gossiping is the first degree: it is to speak about true and public evils, such as evils of public persons that are fully documented in newspapers, or known evil within one’s own circle of friends. Gossiping is wrong because it relishes in evil, as if one takes pleasure to speak about such things. This is obviously wrong. If such subject is brought up, we should ask what can we do to help correct that evil – at least to pray for the correction of the evildoers. We should not add to such gossip by saying: and this one did this and that one did that, etc.

The second degree is detraction, when we reveal the hidden evil of others. This often happens when we have been offended by one but others do not know about it, and we complain to them of the offense of the first – and they are not in a position to help correct the situation. This is wrong, both because it is speaking about the evil of others, but also because it attacks the good reputation of the first person. Moreover, when one has been hurt, one has usually the tendency to increase the offense, to make it look worse, to see evil intent in the person who offended us, etc: such tendency easily leads to the third level of evil speech: calumny.

Calumny is indeed worse, accusing another of an evil that he or she did not do. St Thomas Aquinas explains that such calumny can come because the author of the calumny is himself an evil person, and evil persons tend to think everyone else is like to them! They sometimes think virtue is not possible and tend to accuse of hidden sins those whom they cannot accuse of open sins, so they see evil intent where there is none, etc. St Thomas says that it can also come from the fact that the author of the calumny has an evil disposition towards the other: if he has been hurt by the other, he accuses the other with exaggeration, increasing the evils; if someone harbours some hatred towards another, he will interpret in evil every action of the other person, most of the time falsely.

Calumny can be a mortal sin: if we accuse someone else of a grievous sin which he did not do, then we are guilty of the grievous sin of calumny. If we accuse someone of a venial sin, then the calumny is only venial. Detraction also can be mortally sinful, if one without any reason reveals publicly a hidden grievous sin.

St Thomas explains that these sins are against justice, because they deprive the neighbour of his good reputation. We would not want others to do that to us, so we should not do it to them! It goes without saying that such sins are also against charity. Charity does not even think evil of the neighbour: it “thinketh no evil;” (1 Cor. 13:5). At the root of these sins there is often pride: one judges others because one thinks oneself superior to the others; we want others to do what we want, as if it would be the only right way. Where the Church herself makes no rule, we add our own rules. At the root of charity, there is humility, because “God resisteth the proud, and giveth grace to the humble” (Jam. 4:6). The humble easily renounces his own way to go along the other, as our Lord says: “whosoever will force thee one mile, go with him other two” (Mt. 5:41).

St Thomas explains that these sins are against justice, because they deprive the neighbour of his good reputation. We would not want others to do that to us, so we should not do it to them! It goes without saying that such sins are also against charity. Charity does not even think evil of the neighbour: it “thinketh no evil;” (1 Cor. 13:5). At the root of these sins there is often pride: one judges others because one thinks oneself superior to the others; we want others to do what we want, as if it would be the only right way. Where the Church herself makes no rule, we add our own rules. At the root of charity, there is humility, because “God resisteth the proud, and giveth grace to the humble” (Jam. 4:6). The humble easily renounces his own way to go along the other, as our Lord says: “whosoever will force thee one mile, go with him other two” (Mt. 5:41).

Yet if we are the victims of such words, or of such calumny, we should not render evil for evil, nor get angry, but rather thank God. Indeed, we should remember those words of our Saviour: “Blessed are ye when they shall revile you, and persecute you, and speak all that is evil against you, untruly, for my sake: be glad and rejoice, for your reward is very great in heaven. For so they persecuted the prophets that were before you” (Mt. 5:11-12).

Up to here, I spoke about evil words. But words proceed from thoughts. We must not say evil words; we must not even have evil thoughts about our neighbour. Such are called by St Thomas “rash judgements”: condemning others with insufficient evidence; interpreting in evil that which is not necessarily evil; seeing evil intention where there may be none; exaggerating the fault of others in our mind; and worse: wishing evil to our neighbour. Even if we do not let such thoughts be expressed in words, we should not even harbour them at all: it is already sinful to harbour them.

One should therefore fight against such evil thoughts; the best way to fight against such is to look at our Lord Jesus Christ crucified, and repeat with Him many times: “Father, forgive them, for they know not what they do” (Lk. 23:34). We should beg the Sacred Heart “to make our heart like unto His”. I beg you, my dear brethren, that there be no such words, not even such thoughts among all of us, so that our Lord may reign among us. Let us ask the Blessed Virgin Mary, Mother of mercy, Virgin most merciful, to help us and give us her thoughts, the thoughts that were in Her Immaculate Heart so that we learn to love God and our neighbour as our Lord Jesus Christ loved His Father and loved us. Amen.

--このブログを聖マリアの汚れなき御心に捧げます--

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