

古民家というのはもっぱら「住まいと暮らし」に関わる領域であって、いわゆるファッションデザインにはイメージが結びつくことがなかったのだけれど、この山陰の石見銀山で「この地に根を持つ」デザイナーが立ち上げた店舗ブランドに出会って、認識が大きくあらためられた。写真はこのファッションブランド「群言堂」の1つのテーマ作品イメージの表現と、店舗におけるイメージ表現空間。
衣食住という人間生活の基本要素はまさに基本要素であって、そのなかで生きて暮らしていく人間にとって相互に影響しないわけがない。しかし、古民家という日本人ネイティブな空気感と相互に「対話して馴染みあう」ファッションデザイン、それも現代的ライフスタイルの表現ということには、なかなか思いが至らなかった。しかし、独特の感受性をもつファッションデザイナーである松場登美さんは、そういう常人を超える感受性があって、似つかわしいデザインを創造しているのだと思える。
もちろんわたし自身はそういう感覚ははるかに「斜め上」の世界なので、圧倒されるばかりなのだけれど、実際にこの群言堂本店の古民家再生店舗デザインと、その雰囲気と共生している衣装類を見ていると、さすがに「似合っている」ことはわかってきた。そして、空間デザインがどのように他の領域に影響していくのかという実例を見させられた思いがしていた。
空間の作り方とかその構造性などとは別に、いわば「ものづくり」のデザインマインドの基底における相互作用をハッキリとそこに見ていたと言える。

このようなファッション領域開発のNEXTとして、松場登美さんはいま「浄巾〜じょうきん」という考え方を実践されているということ。言うまでもなく対語としては「雑巾〜ぞうきん」というものになる。生きる領域として衣類を選択してきて「木綿往生」という言葉に強く惹かれたのだという。民藝活動家・外村吉之助氏の唱えられた考え方。それは「木綿はひとにやさしく最後は浄巾となってその一生を終える。人の一生もそうありたい」というもの。雑巾ではなく浄巾の「浄」には汚れを拭き取ってきれいにする意味だけではなく心の汚れも取り除くという意味もあり、社会を浄化するという意味では、と語られている。さらに古着類を端切れにしてそれらを「浄巾〜じょうきん」に仕上げていく針仕事をすら「チクチクセラピー」の営為として捉える。無心でそうした作業に取り組むとき、それらは一種、写経や瞑想にも似ていると語られている。
結語として、歳を重ねても、新しいことにチャレンジすることは大事だと。
このような「真言」に至る心底に、古民家的な空気感をファッション世界に表現する営為との深い連関性を見させられた。
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English version⬇
Costume design that resonates with old private houses Iwami Ginzan-7]
The spirit of the Japanese people's familiarity with space is sublimated into costume design. From there, we went on to create “jokin,” a kind of cloth that is not a rag. Iwami Ginzan
Old private houses are exclusively related to “housing and living” and have never been associated with so-called fashion design, but my perception was greatly changed when I came across a store brand established by a designer “with roots in this region” in Iwami Ginzan Silver Mine in the San-in region. The photo shows one of the themes of the fashion brand “GUNGODO” and the space for expressing the image of the brand in the store.
The basic elements of human life, such as food, clothing, and shelter, are the very basic elements, and there is no reason why they should not influence each other for those who live and work within them. However, it has been difficult to come up with a fashion design that “interacts and blends” with the native Japanese atmosphere of an old Japanese house, and that is also an expression of a modern lifestyle. However, it seems to me that Tomi Matsuba, a fashion designer with a unique sensibility, has a sensitivity beyond that of ordinary people and creates designs that suit her.
Of course, I myself am far “above” such sensibilities, so I am overwhelmed by them, but when I looked at the design of the Gunkendo main store, which is a revitalized old private house, and the clothes that are in harmony with its atmosphere, I realized that they indeed “fit” the store. I also felt that I was able to see an example of how spatial design can influence other areas.
Apart from the way the space was created and its structural nature, I can say that I was clearly seeing the interaction at the base of the design mindset of “manufacturing” so to speak.
As the NEXT step in the development of such a fashion area, Tomi Matsuba is now practicing the concept of “jokin - jokin”. Needless to say, the opposite term would be "zokin - zokin. Having chosen clothing as a domain for living, she was strongly attracted to the term “cotton living”. This is a concept advocated by folk art activist Kichinosuke Tonomura. He said, "Cotton is gentle to people and ends its life as a clean cloth. I want people's lives to be like that. The “jokin” of “jokin,” as opposed to “zokin,” not only means to wipe off dirt and clean, but also to remove dirt from one's heart and mind, and to purify society. He also considers even the needlework of cutting old clothes into scraps and making them into “jokin” as an act of "prickle therapy. When working on these tasks with a sense of detachment, it is said to be akin to sutra chanting or meditation.
In conclusion, he said that it is important to try new things even as one gets older.
In the heart of this “mantra,” I was able to see a deep connection with the activity of expressing the atmosphere of an old private home in the fashion world.
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