
みなさんは「ものごとを学習」するのにはどのようにされるでしょうか?
わたしは、もちろん書物なども重要だと思いますが、現代ではさまざまな動画情報などのウェートも高まっていると思います。ただ、動画情報はデマも非常に多い、いや「再生回数」稼ぎ目的でセンセーショナリズムが跳梁跋扈している。Youtube動画などは「倫理基準」すら明確ではない、もしくはわかりやすく示されていない原野状態のように感じます。そういう状況を狙って政治にもおかしな輩の動きが出てきている。要注意。
まぁそういう意味では、その情報発信者の人間性がわかりやすく示され、受け取る側の判断レベル階層によって評価が分かれると言えるでしょう。「常識」が大きく変容しつつあるのが現実。
そういうなかで人間、いくつになっても知りたい欲求は強く持ち続けているもの。東京にいるときには上野の東京国立博物館展示や国立科学博物館展示など、体感型の「学習」が好きです。書物の情報での理解とこういった展示での情報伝達では、やはり「総合性」という点で大きな違いがある。今回は科学博物館での表題の展示が非常にうれしかった。
まさに数寄そのものの領域なので、丸1日過ごしていたかったのですが、帰りの飛行機の時間もあって3時間程度の滞在時間。しかし展示については4点だけ撮影禁止のほかは全部撮影可、ということで個人的に興味分野のデータを収集することが出来ました。国立施設の場合、このように撮影可というケースが多い。あとで「じっくり」パソコンに向かいながら、学習教材となる画像データとまっすぐに向かい合う時間を得られる。この時間が無上にたのしい。
やはり現代の「学習」は、知的欲求のおもむくままに縦横にWEB上の情報と向き合いながら、深めて行くことが出来ることが大きい。「人類知」が、AIなどに蓄積されていって、その最新、最先端がわかりやすく可視化されてきている。そういう状況がこうした「練られた」展示会では一挙に体感することが出来る。で、夢中で写真を取っていましたが、気がついたらiPhoneのバッテリーが異常に低下してしまっていた(泣)。

そういう絶望的状況の中、図録が悩みを救ってくれた(笑)。そうなんです、やっぱり本はすばらしい情報集積メディアなんですね。ありがとう!
English version⬇
National Science Museum exhibition ‘Ancient DNA’ - a careful study...
National Science Museum exhibition of hands-on, cutting-edge information reception. Photography was allowed, but the battery overheated due to over-shooting (tears). But the catalogue ‘book’ saved me. ...
How do you go about ‘learning things’?
I think that books are important, of course, but I also think that the weight of various video information is increasing today. I feel that Youtube videos are in a state of wilderness, where even the ‘ethical standards’ are not clear or easy to understand. There are some strange movements in politics aimed at such a situation. Caution.
Well, in that sense, it can be said that the human nature of the sender of the information is clearly shown and the evaluation is divided according to the judgement level hierarchy of the recipient. The reality is that ‘common sense’ is undergoing a major transformation.
In such a situation, people still have a strong desire to know, no matter how old they are. When I am in Tokyo, I like hands-on ‘learning’ activities such as the Tokyo National Museum exhibition in Ueno and the National Science Museum exhibition. There is still a big difference in terms of ‘comprehensiveness’ between understanding through written information and the transmission of information in such exhibitions. This time I was very happy to see the title exhibition at the Science Museum.
I would have liked to have spent the whole day there, as it is truly the domain of sukiya itself, but due to the flight time on the way back, I only stayed for about three hours. However, I was able to collect data on my personal field of interest because all of the exhibits were open to photography, except for four that were prohibited. In many cases, national facilities allow photography in this way. This gives me time to ‘sit down’ at the computer later and face the image data straight away, which will become learning material. This time is most enjoyable.
Modern ‘learning’ is, after all, largely due to the fact that it is possible to deepen one's knowledge while facing information on the web in all directions, as one's intellectual desires dictate. Human knowledge is being accumulated by AI and other means, and the latest and most advanced information is being visualised in an easy-to-understand manner. At these ‘well-thought-out’ exhibitions, you can experience this situation all at once. I was taking photos, but when I realised that my iPhone battery was running abnormally low (tears).
In such a desperate situation, the catalogue saved me from my troubles (laughs). Yes, I knew that books are a wonderful information-gathering medium. Thank you very much!