日々是好日

身辺雑記です。今昔あれこれ思い出の記も。ご用とお急ぎでない方はどうぞ・・・。

トヨタ 米公聴会で浮かび上がった問題点 日本では大丈夫?

2010-02-24 15:07:08 | Weblog
米議会下院で行われた公聴会のオープニングをThe New York Timesのライブビデオで見た。エネルギー商業委員会のWaxman委員長はなかなか紳士的な態度ではあったが、トヨタの対応を厳しく指摘した。それはトヨタが「unintended sudden acceleration」を最初はドライバーのせいにし、次はフロアマットのせいにして、さらにはガス・ペダルのせいにしてきたことへの批判である。さらにトヨタおよびNHYSA(米運輸省高速道路交通安全局)から提出された10万ページを超える文書の中に、ペダルの電子制御システムが導入されてから暴走事故が増加してすでに数千件の報告が寄せられているのにもかかわらず、電子制御の欠陥が問題を引き起こした可能性を真剣に考えたことをうかがわせるいかなる証拠もこれらの文書に見出されない事実こそきわめて重要であると述べた。そしてトヨタが電子制御系の欠陥についての調査を開始したのはほんの2ヶ月前であると指摘している。

トヨタの現地法人、米トヨタ自動車販売会社のJames E. Lentz IIIの証言内容はあらかじめpdfファイルで公表されており、ほぼ同じ内容が公聴会でも述べられたが、その要点は次の通りで、フロアマットと動きにくくなったペダルの二点を依然として強調している。

Our engineers have identified two specific, mechanical causes of unintended acceleration covered by the recalls and we are currently addressing these through the open recalls. One involves floor mats that when loose or improperly fitted can entrap the accelerator pedal. The other concerns accelerator pedals that can, over time, grow “sticky” with wear. The solutions we have developed are both effective and durable.

そしてこの時点では

We are confident that no problems exist with the electronic throttle control system in our vehicles.

と言いきっている。しかし、である。私は以前の記事プリウスのリコール届け出 そしてアメ車の暴走とフロアマットのことで、

アメリカでレクサスが暴走して交差点に入り他車と衝突して大破炎上し、4人が亡くなったという痛ましい事故で私が疑問に思ったのは、ブレーキを踏んでも利かないのならなぜシフトレバーをニュートラルに戻さなかったのだろうということであった。見逃しているのかも知れないが、この時のドライバーがブレーキを踏む以外にどのような操作をしたのか詳細は不明である。事故車のシフトレバーの位置がどこにあったのか、どこかに報告があるのなら見たいものである。

と疑問を記したが、それには暴走に巻き込まれたドライバーの生々しい証言が答えてくれたのである。それはRhonda and Eddie Smith夫妻の記録である。

Rhonda Smith(38)さんが2006年10月12日に2007Lexus 350 ES(2728 miles走行)を運転してテネシー州のハイウエイ66を走っていたときのことである。

Upon entering I‐40 I accelerated with everyone else, into the flow of traffic. At this point, I merged over into the second lane, NOT going into passing gear.

It is at this time I lost all control of the acceleration of the vehicle. The car goes into passing gear and the cruise light comes on. At this time, I am thinking that maybe the cruise is what has caused the car to accelerate, as my foot is NOT on the gas pedal. I take off the cruise control. The car continues to accelerate. The car is now up to 80 mph. The brakes do not slow the car at all. Now I am at 85‐90 mph. I push the car into NEUTAL and it makes a revving noise. I push the emergency brake on… nothing helps. I continue hitting and slamming the brakes. Now I am at 85‐90 mph. I look at the traffic ahead to see if I can maneuver in and out of the upcoming cars and trucks, or if I am going to need to put the car into the guardrail and into the trees. The last time I looked at the speedometer it read 100 mph. At this time, I had the emergency brake on while frantically shifting between ALL the gears (besides park) but mainly had it in REVERSE and with the emergency brake on. I finally figured the car was going to go to its maximum speed and was praying to God to please help me. After about 3 miles had passed, I thought it was my time to die, and I called my husband (on bluetooth). I knew he couldn’t help me in this particular situation, but I just needed to hear his voice. What an awful 911 call he received at work.

At almost exactly 6 miles God intervened. I had not tried anything different that I had frantically tried before to slow the vehicle, yet the car began to slow down ever so slowly. It slowed enough for me to pull to the left median, with the motor still revving up and down. At 35 mph it would not shut off. Finally, at 33 mph I was able to turn the engine off. However, the radio remained on and I was not about to touch ANY button on that car, or ever again.”

要点はこうである。高速を走行中に速度を上げるためのキック・ダウンをすることなくレーンを変えたところコントロールが効かなくなり、勝手にギアがシフト・ダウンしてクルーズ・ライトが点灯した。ガス・ペダルは踏んでいないのに速度が増すのはクルーズ制御のためだと思い、クルーズ制御を外したのに速度は増え続け80 mphに達した。ブレーキを踏んでも速度は下がらない。終に85‐90 mphになり、シフトレバーをニュートラルに入れるとエンジンの回転数がさらに上がった。そして100 mphになる。緊急ブレーキをオンにしたままシフトレバーをパーク以外のすべての位置、そしてほとんどは後退に入れていたが効果はなかった。そういう事態から9分ほど経って、とくに何もしないのに車がゆっくりではあるが速度が下がり始めたので車を左の中央分離帯に寄せた。エンジンの回転数は上がったり下がったりで、33 mphになってはじめてエンジンを切ることが出来た。でもラジオは点いたままだった。

この証言のどこにも暴走がフロアマットのせいであることを窺わせるものはない。ガス・ペダルが踏み込まれたままで元に戻らなかった可能性は残るが、シフトレバーをニュートラルが入ったのにもかかわらずブレーキが利かなかったことは理解できない。信じられないことの連発であるが、それだけにガス・ペダルの電子制御システムの異常の可能性を少なくとも考慮に入れるべきであるのに、トヨタがWaxman委員長の言葉にもあるようにその可能性すら考えていなかったのが事実であるなら、これは常識で理解できる対応とは到底思えない。

しかしここに至ってトヨタの側にも微妙な変化が生じたようである。The New York Timesは

Toyota Official Says Recall May Not Fully Solve Safety Problem

In the first of many Congressional hearings into Toyota’s extensive recalls, a senior company executive told the House Energy and Commerce Committee on Tuesday that the repairs prescribed by the company might “not totally” solve the problem of unintended sudden acceleration in its vehicles.
「a senior company executive」とはLentz社長のことなのだろう。そのLentz社長が

But in response to a question Tuesday by the House energy committee chairman, Henry A. Waxman, Mr. Lentz said that Toyota was still examining the sudden acceleration problem, including the possibility that the electronics system might be at fault ― something the company had previously denied was the case.

と、最初の証言とは異なり、電子制御システムの欠陥の可能性を排除しないことを公言したのである。次の逃げともとられる証言と関係があるのかも知れない。「He」というのはLentz社長のことである。

He also emphasized frequently that the final authority for deciding actions on defects and other safety matters resided with Toyota officials in Japan.

Lentz社長の次の証言でもう一つ重要なことが浮かび上がった。

Mr. Lentz also told the committee that Toyota was installing a new brake system that can override a surging gas pedal on almost all its new vehicles and most of those already on the road.
(The New York Times)

すなわち「ブレーキ優先装置」または「ブレーキ・オーバーライド・システム」をこれから製造する新しい車に取り付けるだけではなくて、すでに現在走行中の車のほとんどにも取り付けると述べているのである。その内容はLentz社長の証言のプリテキストに明らかである。

And, we will install advanced brake override systems in all our new models – making us one of the first full‐line manufacturers to offer this customer confidence feature as standard equipment. Additionally, we are announcing that we will install this system on an expanded range of vehicles – including the Tacoma, Venza and Sequoia models – that are capable of accepting the new software. We had previously announced that the system would be installed onto the Camry, Avalon and Lexus ES 350, IS 350 and IS 250 models.

何故かこの部分は今のところ日本の新聞には報じられていない。米国では問題が大きくなったのでトヨタは「ブレーキ優先装置」をリコールでも取り付けるが、暴走問題が生じていない日本では黙っておこうということなのだろうか。ところがここにいたって大きな疑惑が頭をもたげてきた。

電子制御システムの欠陥による「暴走」が事実であるのなら、その発生が米国だけに限られるとは常識では理解できない。実は日本でもすでに発生しているのに、それが隠蔽されている恐れはないのだろうか。モヤモヤが消えそうもない。こういうときにこそマスメディアが独自の取材能力を発揮して真相を明らかにし、不安感を鎮めて欲しいものである。