版画草子 All That Print Work

自作版画作品と日常の写真を日記形式で紹介してゆきます。
(画像の無断使用は固くお断りします。)

ハクを付ける話 8 Applying Leaf 8

2008-10-10 11:31:13 | 作品 Works
今日からまた箔のお話を再開します。

箔の劣化・退色とはどのような状態になるのか.....

以前紹介しました「September Moon」を例にお話しします。
I’ll continue my leaf story.
What is deterioration or discoloration like?
Taking <September Moon> for example, let me explain a little.




臙脂(えんじ)色の部分が赤貝箔の生地むき出しの状態です。

4年前に刷り増した時のシートですが 
まだ充分に赤貝箔の色の美しさが保たれています。

しかし 同じ時に刷ったシートでも
この様に著しく劣化してしまうシートもあります。
Red shell leaf is applied without coating in the red part.
I reprinted this four years ago.
The beautiful color of leaf is still fully kept.

However, this is a sheet printed at the same time.
Some prints are badly deteriorated like this.


金属が酸化して錆びた様です。

同じ時に 同じ状況で刷るのですが 
中にはこんなに変化してしまうものが出てきます。

大丈夫なシートと そうでないシートが4年で出てきてしまう....
保存状態も同じなので 原因はまったく解りません。

この作品に関しては
逆にいつまでも箔に変化の見られないシートもあって
その様な作品を選択して市場に出してきました。

むき出しの箔の不安定さに目をつぶり
箔本来の色の美しさをとるか
あるいは 色を諦めてクリアーをかけ 安定した変化の無い作品にするか
非常に悩ましいところです。

クリアーインクを刷り込むと箔の本来の色が著しく落ちてしまいます。
その辺りのお話は次回で
It looks oxidized and rusty.
Although I printed them at the same time under the same conditions,
the results are not the same.
What made such a difference after only four year’s time in the same storage?
I have no idea….

Regarding this work, there were many unchanged prints, so I picked good ones
and put them on sale.
Ignoring the instability without protection, should I choose the beauty of leaf itself
or giving up the color with protecting agent, should I choose the stability of prints?


To do or not to do… That is the question.

Applying protecting agent, the color leaf originally has extremely changes.
About this, the next time.



つづく


久し振りにNORIKO先生から「札幌の秋」の画像が届きました。
澄んだ空気まで感じられるようです。
From Dr. Noriko I got the image "Antumn in Sapporo"
which makes me feel crystal clear fresh air.

札幌月寒公園  Tsukisamu Park in Sapporo   


ネバリノギク      Photo by NORIKO



にほんブログ村 美術ブログへ

にほんブログ村 美術ブログ 版画へ

にほんブログ村 英語ブログ 英語の日記へ