2015-06-27 04:34:27 wpb.shueisha.
Toyota sold the end of last year and the world's first mass production type FCV "MIRAI (MIRAI)".
"Fuel cell" I make hydrogen and oxygen (in the atmosphere) react on (FC), and electricity is generated. To come out even if oxygen (O) reacts to hydrogen (H), "H2O= water", just, so, the FC is said to be the last clean energy. In other words, an FCV (in the following, FCV) is the electric car which shipped a hydrogen generator instead of a battery (EV).
GACHINKOBATORU of FCV and an EV will raise the curtain with this, but where are the merit of the two cars and a demerit? I asked car critic two people conversant with the current state of the ecology car until future's view! (The first part article-> "I can't wait the regulation plan carried out in Europe and America! The offstage where Toyota dashes in a power quarrel with "MIRAI"")
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Mr. Mitsuhiro Kunisawa, the car critic 2 cars are planning to take, also order MIRAI just after the announcement and deliver the car soon tells an electric car (EV) leaf of the daily throughput so about "the future of MIRAI" already.
"No one understands the future of an FCV (FCV). Toyota would also think by the span of about at least 20 years. When the EV now is the university graduate level, FCV is a baby just born. A baby is compared with an adult, and "It's so impossible!" The criticism is quite meaningless. My
buying MIRAI, nobleness (I won't miss.), intention of a thought is the curiosity to say "I have to buy world's first FCV." purely as the single car fan who cries. If a crown is bought by the same expenditure, MIRAI is quite more fascinating and, I'd be proud as Japanese."
Such Mr. Kunisawa points out that there are a merit and a demerit in each of EV and FCV.
"Because FCV is an EV basically, good of the run, an EV, just as it is. For an EV of the current state, of an air conditioner, it's used, noisily, I run, I always have to worry about a remaining amount of a battery, there are no such stresses and FCV thinks, the one which is the EV which can run fully is the biggest
charm. There are a lot of people who don't notice yet, too, but the running cost is also low for an EV and, a fast charger is also increasing in a town. Before FCV matures when (warai) where it can't be said that it's cool also says the leaf now to a compliment, and an EV with the design comes out, there is a possibility that EV popularity catches the fire." (Mr. Kunisawa)
2015-06-27 04:34:27 wpb.shueisha.
「水素vs電気」ガチ戦争の行方は? FCVもEVのバッテリー技術も日本が世界トップであることは事実
[2015年06月21日]
http://wpb.shueisha.co.jp/2015/06/21/49572/2/
NEW
トヨタ「ミライ」 /価格723万6000円 (国の補助金は202万円) /1充填走行距離650km /車両重量1850kg /水素を燃料にして走る燃料電池車のミライ。一度の充電で走れる距離はガソリン車並み。補助金は202万円は大きい?
トヨタは昨年末、世界初の量産型燃料電池車「MIRAI(ミライ)」を発売した。
「燃料電池」(FC)は水素と(大気中の)酸素を化学反応させて電気を起こす。水素(H)と酸素(O)が反応しても出てくるのは「H2O=水」だけなので、FCは究極のクリーンエネルギーといわれている。つまり、燃料電池車(以下、FCV)はバッテリーの代わりに水素発電機を積んだ電気自動車(EV)なのである。
これでFCVとEVのガチンコバトルが幕を開けることになるが、両車のメリット、デメリットはどこにあるのか? エコカーの現状に詳しい自動車評論家ふたりに今後の展望まで聞いた! ***
すでに日産の電気自動車(EV)リーフを2台乗り継ぎ、ミライも発表直後にオーダーしてもうすぐ納車予定という、自動車評論家の国沢光宏氏は“ミライの未来”についてこう語る。
「燃料電池車(FCV)の未来なんて誰にもわかりません。トヨタも、少なくとも20年くらいのスパンで考えているでしょう。今のEVが大学卒業生レベルだとすれば、FCVは生まれたての赤ん坊。赤ちゃんを大人と比べて『こんなにダメだ!』なんて批判はナンセンス。
私がミライを買ったのも高邁(こうまい)な思想のつもりはなく、ひとりのクルマ好きとして純粋に『世界初のFCVは買っとかなきゃ』という好奇心。同じ出費でクラウンを買うならミライのほうがはるかに面白いし、日本人として誇らしいでしょう」
そんな国沢氏は、EVとFCVそれぞれにメリットとデメリットがあると指摘する。
「FCVは基本的にEVですから、走りの良さもEVそのまま。現状のEVはエアコンを使うにもガンガン走るにも常にバッテリーの残量を気にしなくてはなりませんが、FCVはそういうストレスがなく思う存分に走れるEVなのが最大の魅力。
まだ気づいていない人も多いですが、EVはランニングコストも安いし、街には急速充電器も増えています。今のリーフはお世辞にもカッコいいといえません(笑)が、いいデザインのEVが出てくれば、FCVが成熟する前に、EV人気に火がつく可能性はあります」(国沢氏)
The daily throughput "leaf"/a value of 2,738,880 yen-3,545,640 yen (for the subsidy of the country, at most 270,000 yen)/leaf of 228 km of 1 charge mileage/1430 kilogram of vehicle weight (S)/an electric car. When it's compared from the first model, about 1,000,000 yen of selling price is downed! The cruising range also extended more.
日産「リーフ」 /価格273万8880円~354万5640円(国の補助金は最大27万円) /1充電走行距離228km /車両重量1430kg(S) /電気自動車のリーフ。最初のモデルから比べると販売価格は100万円ほどダウン! 航続距離もグンと延びた
Mitsubishi "i - MiEV (eye and MIBU)"/a value of 2,838,240 yen (X) and 2,261,520 yen (M) (for the subsidy of the country, at most 710,000 yen) /1 charge mileage 180km (X) and 120km (M)/vehicle weight 1070kg (M)/eye of an electric car and MIBU. It's inexpensive in the EV, the subsidy is also charm. It can be chosen from 2 kinds of grade from which battery capacity is different.
三菱「i-MiEV(アイ・ミーブ)」 /価格283万8240円(X)、226万1520円(M)(国の補助金は最大71万円)/1充電走行距離180km(X)、120km(M) /車両重量1070kg(M) /電気自動車のアイ・ミーブ。EVの中では安く、補助金も魅力。バッテリー容量の違う2種のグレードから選べる
Tate inner end (over the length and investigation) family which gave a suspicion makes it a Japanese EV club representative, and speaks about a FCV strategy of Toyota so by a late work "crisis of Toyota" (treasure island company).
"Hydrogen isn't laid under the ground anywhere, and I have to produce by some's way. There are various ways in how to make hydrogen natural gas reforming in addition to electrolyzing, gas reforming and ethanol reforming of likely winner's water, but a great deal of electric power is needed both. When the
electric power to make hydrogen is even included, but ZEV where FCV doesn't take out CO2 at all in moving (zero emission vehicle = zero cars of exhaust gas) will be calculation with CO2 discharge a lot more than a gasoline car actually by the present
technology. When saying an EV, a lithium ion battery for the 2nd generation comes out soon. The performance is gen. You're rumoring that the next leaf will be the cruising range beyond 300 km by about 1.5 times of zai. The 3rd generation is also prepared for around 20, and there is a possibility that the cruising range of the leaf class reaches 600 km from 500
km. If "more non-contact chargers" start to be laid out in one corner of a parking lot of the town and a high-speed parking area, I improve more convenience. At least, a more realistic one can't help be called an EV more than FCV as a car corresponding to an urgent CO2 problem,".
On the other hand, Mr. Kunisawa from the front expects hydrogen of produced new technological appearance.
"There is also a weak point in the EV. Rapid charge can be let run only 3 An hour by the present 200V for domestic use at any rate, and even if battery capacity expands, it takes time for a charge too much at home. It's the biggest key how in quantities FCV makes hydrogen, "lignite" is watched recently."
One kind by which lignite is a low grade coal which occupies about half of the coal amount of deposits of the world. Calorific power was lower than general coal, and it wasn't being used as a rogue up to now. But hydrogen is included in lignite much, and it's cheap relatively and I say that there is a possibility that hydrogen can be produced in quantities.
"Because I didn't think everyone made hydrogen up to now, the lignite wasn't also made a notice. When but FCV appears, and it's "hydrogen is gained (already), KARU", there would be a possibility that new idea and technology come out sufficiently." (Mr. Kunisawa)
A family in Tate who thinks "EV superiority" doesn't also deny FCV perfectly by the current state.
"The EV wasn't also decent 20 years ago (warai), all, if it has been denied, there would be no EVs now. There may not be no big invention about hydrogen from now on. Anyway, the case that Japan is the world top FCV technology and battery technology of an EV is fact. But Japan isn't supposed to be defeated by Europe and America in a thought and a strategy which manage that!"
Whether FCV like MIRAI is the mainstream in the one an EV is overflowing very, 10 years later and 20 years later in Japan which will be at the time of Tokyo Olympic Games holding 5 years later...? "Does only God know MIRAI?".
日本EVクラブ代表にして、近著『トヨタの危機』(宝島社)でトヨタのFCV戦略について疑念を呈した舘内端(たてうち・ただし)氏はこう話す。
「水素はどこかに埋蔵されているわけではなく、何かしらの方法で作り出さなければなりません。水素の作り方には、本命の水の電気分解の他、天然ガス改質、ガソリン改質、エタノール改質など様々な方法がありますが、いずれも大量の電力が必要なんです。
FCVは走行中にはCO2を一切出さないZEV(ゼロ・エミッション・ビークル=排ガスゼロ自動車)ですが、水素を作るための電力まで含めると、現在の技術では実はガソリン車よりCO2排出が多い計算になる。
EVといえば、もうすぐ第2世代のリチウムイオン・バッテリーが出てきます。性能は現在の約1.5倍で、次期リーフは300㎞を超える航続距離になるとウワサされています。20年頃に向けて第3世代も準備されていて、リーフクラスの航続距離が500㎞から600㎞に達する可能性がある。
さらに、街の駐車場や高速パーキングエリアの一角に『非接触充電器』が敷かれるようになったら使い勝手はさらに向上する。少なくとも、差し迫ったCO2問題対応車として、より現実的なのはFCVよりEVと言わざるを得ません」
一方、水素を作り出す新しい技術の登場に前出の国沢氏は期待する。
「EVにも弱点があります。急速充電はともかく、現在の家庭用200Vでは1時間当たり3Aまでしか流せず、バッテリー容量が拡大しても自宅では充電に時間がかかりすぎるのです。FCVは水素をどう大量に作るかが最大のカギですが、最近では『褐炭』が注目されています」
褐炭とは、世界の石炭埋蔵量の約半分を占める低品位炭の一種。一般的な石炭より発熱量が低く、これまでは厄介者として利用されてこなかった。だが、褐炭には水素が多く含まれており、比較的安価かつ大量に水素を作り出せる可能性があるという。
「これまで誰も水素を作ろうと思わなかったから褐炭は見向きもされませんでした。でも、FCVが登場して『水素は儲(もう)かる』となれば、新しいアイデアや技術が出てくる可能性は十分にあるでしょう」(国沢氏)
現状では「EV優勢」と見る舘内氏もFCVを完全否定してはいない。
「EVも20年前はロクなものじゃありませんでした(笑)が、そこで全否定してしまっていたら、今のEVはないでしょう。今後、水素に関する大発明がないとは限りません。いずれにしても、FCV技術もEVのバッテリー技術も日本が世界トップであることは事実。でも、それを使いこなす思想や戦略で日本が欧米に負けてはいけない!」
5年後、東京オリンピック開催時の日本はEVがあふれかえっているのか、あるいは10年後、20年後にミライのようなFCVが主流となっているのか…。「ミライは神のみぞ知る?」である。
(取材・文/佐野弘宗 撮影/有高唯之)