Tenkuu Cafe - a view from above

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さようなら、ジャンボ - (2)

2011-02-10 | その他

“ジャンボ”こと、Boeing 747型機は、1969年、アメリカのボーイング社によって開発された超大型旅客機である。



一度に多くの旅客を運ぶことで、1席あたりのコストを下げ、空の旅をより身近なものにした。
欧州エアバス社のA380が、2007年に就航するまでは世界一巨大な旅客機であった。

そもそも、B-747は、ボーイング社が、アメリカ空軍の次期戦略輸送機として設計した大型軍用輸送機(空軍はロッキード社 C5-A を採択)をベースとしており、1階を客席とし、2階にコクピットを置くデザインは、1970年以降、航空輸送の主力になると予想されていた、コンコルドなどの超音速旅客機の就航後は、貨物機に転用することを想定していたためである。

1970年、B-747の開発を後押し、大量発注した、パン・アメリカン航空が、太平洋路線にB-747を投入し、航空大量輸送時代の幕が開けた。

“ジャンボ”の愛称は、19世紀後半にロンドン動物園やバーナム・アンド・ベイリー・サーカスで活躍した有名なアフリカ象、ジャンボの名前に由来する。






The Boeing 747 (often referred to by the nickname Jumbo Jet after Jumbo, a famous elephant) is the first wide-body commercial aircraft, first to use the twin-aisle concept, manufactured by Boeing, U.S.A in 1969.

It was two and a half times the size of the Boeing 707 or Douglas DC-8, the common large commercial aircraft of the 1960s and being much larger than its predecessors meant a revolution in air transport.

First flown commercially in 1970, the 747 held the passenger capacity record for 37 years, until in October 2007 the Airbus A380 took over this position.

The history of the 747 started halfway the 1960s. Boeing lost the competition for the development of a large airlifter for the US Air Force in 1965 to Lockheed's C-5A Galaxy and sought ways to apply the experience gathered on this project to a big airliner.

In March 1966 the Boeing decided to go ahead with the 747 program and one month later Pan American World Airways announced the purchase of 25 aircraft.

The cockpit was placed on a shortened upper deck so that a freight-loading door could be included in the nose cone; this design feature produced the 747's distinctive "bulge".