Sightsong

自縄自縛日記

米澤一平+神田綾子@日本橋Double Tall Art & Espresso Bar

2022-04-29 14:13:17 | アヴァンギャルド・ジャズ

日本橋のDouble Tall Art & Espresso Bar(2022/4/21)。

Ippei Yonezawa 米澤一平 (tap)
Ayako Kanda 神田綾子 (voice)

Video clips of various scenery, flowers, white and red light or bleeding of some colors gathered by Ippei Yonezawa. Two performers moved inside the video projection, and sometimes operated electric sound when the fit is on them. Surprised the performance is not just overlap of different types of expression - sound, dance and video.

Ayako Kanda went up the stairs and became dog. The howl was picked up and phase transition was made to pulsation of the video itself. Ippei didn't use tap board, but beat his shoes moving onto stage, beside the bar counter, behind the audiences or up the stairs, each of which is not just a space only for performance, sound texture and direction of vibrancy are different. Echo from the hard walls and steel stairs also played important roles. Ayako also continued changing the way of releasing her strong voice, then made the sound of "here and now".

Sound, light, darkness, intersection of gazes, distance between the performers or among us in the space like a small theater. Ippei and Ayako perceived those elements, made immediate responses, possessed something and developed to the next phases. It must be essence of improvisation having innumerable changes, while the video projection made out long swells and added sense of narratives, for example, by showing flowers in the final stage. Then we could witness flow of time is not in the same way.

米澤さんが集めた、街の風景、花、白や赤のひかり、滲みの映像。ふたりはこれが投影されるなかを動き、ときに気が向いたように音を操作する。たんに音、身体表現、映像という別々の手段が重ね合わされるだけではないことには驚かされた。

たとえば神田さんは階段をのぼり、視えないところで犬となり吠える。それは拾い上げられ、映像の脈動に相転移した。米澤さんはタップボードを持ってきたというが使わず、ステージ、観客の背後のバーカウンター、階段の上に移動して靴を鳴らす。パフォーマンスのためだけの空間ではなく、音の特性も響きの向きも異なる。固い壁や鉄の階段の反響もそれにひと役買っている。神田さんもまた声を放つありようをさまざまに変え、「いま、ここ」でしか成り立たないサウンドをつくりあげた。

小劇場のような空間における音、光、暗闇、ふたりの視線の交錯、ふたりの間やこちらとの距離。ふたりはそれを感知しながら即応し、「なにか」としか言いようのないものに憑依し、次の展開につなげていった。これが時々刻々と変わる即興表現の醍醐味であり、その一方で、映像が大きな時間のうねりを生み出し、終盤に花を見せるなどドラマ性を付加した。時間の流れも一様ではないのだった。

Fuji X-E2, 7Artisans 12mmF2.8, Yashinon-DS 50mmF1.4 (M42)

●神田綾子
吉田達也+加藤崇之+神田綾子@公園通りクラシックス(2022年)
神田綾子+ルイス稲毛@東北沢OTOOTO(2022年)
吉田達也+神田綾子+纐纈雅代@公園通りクラシックス(2022年)
シェーン・ボーデン+神田綾子+Rohco@東北沢OTOOTO(2022年)
神田綾子+大澤香織+西嶋徹@大泉学園インエフ(2022年)
神田綾子+三上寛@なってるハウス(JazzTokyo)(2021年)
吉田達也+神田綾子+細井徳太郎@公園通りクラシックス(2021年)
神田綾子+矢部優子+遠藤ふみ@大泉学園インエフ(2021年)
神田綾子+細井徳太郎+岡川怜央@水道橋Ftarri(JazzTokyo)(2021年)
神田綾子+加藤崇之@下北沢No Room for Squares(2021年)
柳川芳命+照内央晴+神田綾子@なってるハウス(2021年)
細田茂美+神田綾子@高円寺グッドマン(2021年)
神田綾子+真木大彰@Permian(2021年)
纐纈雅代+神田綾子@六本木Electrik神社(JazzTokyo)(2021年)
神田綾子+加藤崇之@下北沢No Room for Squares(2021年)
神田綾子+纐纈雅代@下北沢No Room for Squares(2021年)
新年邪気祓いセッション@山猫軒(2021年)
マクイーン時田深山+神田綾子@下北沢No Room for Squares(JazzTokyo)(2020年)
岡田ヨシヒロ@池袋Flat Five(2020年)
神田綾子+森順治@横濱エアジン(JazzTokyo)(2020年)
神田綾子+北田学@渋谷Bar Subterraneans(動画配信)(2020年)


最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。