ジローのヨーロッパ考

デンマークやドイツの農家に長期(?)滞在、体験したり感じたことを綴ります。

デンマーク(Denmark 🇩🇰): ’world champions’ of organic food

2019-02-15 17:52:24 | 日記
2019年2月15日(Fri.) ここ数年、我が家ではオーガニックな食材を買い求めることが多くなっています。 店によっては、オーガニック・コーナーや、オーガニックであることを示すわかりやすい表示方式を採用しているところもあります。 しかし、オーガニック食材を扱っていないか、または、商品パッケージを読まなければ(または、マークを確認する)、判別できないような陳列に終わっているところも多いです。
消費者の、食の安全に関する意識の高まりに伴い、生産者やメーカー、流通業界なども、もっとこうした面に力を入れてもらいたいものです。 同じように、発ガン性が疑われている除草剤成分のグリホサートが含まれている恐れがある遺伝子組換え食材(GMF)は、食品から一掃すべきでしょう。また、それが使われていないことの表示も欲しいものです。



さて、デンマークは、好ましい方向で歩んでいるように思えます。 ( ニュースソース: THE LOCAL.dk 2月13日発 )

<原文の一部>
Danish consumers are ’world champions’ of organic food: report
デンマークの消費者は、オーガニック食品において世界チャンピオンになっています。



Sales of organic food are setting new records across the globe, and Denmark is at the front of the field.
オーガニック食品の販売は、世界レベルで記録を更新しており、同分野では、デンマークが先行しています。(意訳)

In a new international report with data from 180 countries, Denmark was found to have consolidated its position as the world’s leading country for organic.

In 2017, 13.3 percent of Denmark’s total food sales were organic produce, well ahead of closest contenders Sweden and Switzerland, with 9.1 and 9.0 percent respectively.

The report, from Swiss independent, non-profit, research institute Agriculture FiBL, was presented on Wednesday at the Biofach organic conference in Nuremberg, Germany.

Thirty-two Danish companies are participating in the festival, where they hope to secure a better share of the industry’s global market.

The report describes a historically high interest in organic, with total sales amounting to 97 billion dollars worldwide in 2017.

Global turnover from organic products has doubled in the last ten years.

(超抜粋) 180カ国からなる国際的なレポートによると、デンマークは、オーガニック分野で確固たるポジションにあります。
2017年では、デンマークの食品販売で13.3%がオーガニック製品でした。続く競争相手としては、スウェーデンが9.1%、そして、スイスが9.0%となっています。
この情報は、水曜日、ドイツのオーガニック・フェアで、スイスの関連団体が発表したものです。 このフェアには、デンマークからは32社が参加しています。
また、この10年で、オーガニック製品の売上高は倍増しているのです。

Minister for the Environment and Food Jakob Ellemann-Jensen, who opened Denmark’s stand at the conference, said he was pleased to see the industry’s progress.

“Part of our strength (in Denmark) is that you can find lots of organic produce in local supermarkets and not just in specialised stores. We want to bring that idea to other countries,” Ellemann-Jensen said.

“The proportion of organic food in Danish shopping baskets has increased dramatically and is now at 14 percent. That’s why there’s huge potential in a large and important market like Germany for increased export,” the minister added.

Denmark’s participation in the conference was organised by organic farming interest organisation Økologisk Landsforening and export network Bio Aus Dänemark.

“Denmark, year after year, has maintained a position as the world’s leading nation for organic. That reflects the conscious nature of Danish consumers as well as the good interaction Denmark has between organic producers and the retail sector,” Økologisk Landsforening CEO Helle Borup Friberg said.

(超抜粋) フェアに参加しているデンマークの担当大臣は、デンマークの強みの一つは、地方のスーパーでも多くのオーガニック製品が見られることで、これは専門店だけのことではないと。また、 こうした考え方を他国にも広めたいと語っています。
デンマークでのオーガニック食品の比率は劇的に増加しており、今や、14%に至っています。なので、ドイツにも同様の大きな潜在市場があって、輸出増加の可能性もあるのです。(意訳)
また、関連団体の一人は、デンマークはオーガニック分野で世界の先端位置を維持しており、これはデンマークのオーガニック生産者と販売部門の良き相互関係同様に、消費者の性質の成せる技でもあると。(意訳)

*下のマークは、デンマークのオーガニック・マークです。


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デンマークでも、まだまだ道のりは遠いとは思いますが、日本もデンマークの良いところには学んで行きたいものです。

一方で、やはり、消費者も行動すべきで、流通業界(スーパーなど)にも意見などを伝えるべきでしょう。 まだまだ、店によっては、全く意識していないな・・・と思わざるを得ないところが多いとようです(日本のことです)。

*** 下の写真は、記事内容とは関係ありません。



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