Dr. WAKASAGI at HEI-RIVER(閉伊川ワカサギ博士)

森川海をつなぐ学び合いの活動を紹介します

国際シンポジウム「ノーベル賞受賞者が主導した科学・技術教育の科学的変革ーカール・ワイマン博士とインペリアル・カレッジ・ロンドンの取組ー」

2019-02-28 | 水圏環境教育

 

  International Symposium for Evidence-based Transformation of STEM Education: Nobel Laureate Professor Carl Wieman’s Initiative and Imperial College London’s Strategy


国際的に活躍する海洋教育者に選定いただきました。

2019-02-22 | 水圏環境教育

https://www.marine-ed.org/blogpost/1067768/317855/WeAreNMEA--Fostering-Ocean-Literacy-in-Asia-with-Tsuyoshi-Sasaki




Tsuyoshi Sasaki 佐々木剛

Professor, Department of Ocean Policy and Culture

Tokyo University of Marine Science and Technology
Tokyo, Japan

Dr. Tsuyoshi Sasaki is a Professor at Tokyo University of Marine Science and Technology and Director of the Japan Aquatic Marine Environmental Education Association since 2006. His responsibilities are to link scientists, government, schools, and communities on issues ranging from aquaculture to water quality to fisheries and ecotourism across different disciplines to solve problems that stretch from the mountains to the coast. Taking this community-ecosystem-based approach, it is the idea that aquatic marine environmental education programs will integrate environmental, economic, and social expertise to find local sustainable solutions. Dr. Sasaki is also the Chairman of the Asia Marine Educators Association (AMEA).



Dr. Sasaki describes the importance of his work in Ocean Literacy:

“Although we all have different individualities with respect to each other, at the root of all of our lives is a connection with nature. In particular, without the sea we cannot live. It is therefore not an exaggeration to say that all humans are connected via the sea. In that sense, Ocean Literacy has an important role to remove the boundaries of our mind and to connect each of us to others throughout the world. In this way, the significance of Ocean Literacy cannot be overstated.

Our group is working with Forest-River-Ocean Nexus Education, FRON-E. By waking up the consciousness of these connections, a fundamental relationship with nature will be nurtured and a society of sustainable peace can be developed. It is an important role of marine educators in Asia to engage in regional educational activities for that purpose.”

Pictured below are the Japan-Taiwan Forest-River-Ocean Nexus exchange program (left) and the Japan-Indonesia Forest-River-Ocean Nexus student exchange program (right).




清澄庭園にある枯山水

2019-02-16 | 水圏環境教育

清澄庭園、正面に広がる広大な池。
沖合には、山が見える。近づいてみると…そこには

山を流れる川がつくられていた。水を用いず山水を表現した枯山水とは、このことか、と合点がいく。

縄文の時代から長い間、慣れ親しんだ自然との関わり。そうした自然への憧憬を表現したものか。
5月には閉伊川にて、サクラマスサミットを開催する。閉伊川にも足を運んでもらいたい。

閉伊川源流域に生息するコペポーダを初めて確認!

2019-02-08 | 水圏環境教育


速報!コペポーダは、北太平洋沖合におけるサケマスの重要な餌である。サケマスが、海へ下り北太平洋を目指すのはおそらく、コペポーダを大量に食せるからだろう。
 なんとそのコペポーダが、川の源流域に潜んでいる。広葉樹の枯れ葉とともに。
 季節は1月下旬である。寒さの中でも、上流は、源流からの水が豊かに流れている
 ちょうど、上流のイワナ、ヤマメが卵黄を吸収し、餌を食べ始めるときだ。ふか仔魚の餌になるのかどうか、今度の研究が待ち遠しい。