Japanese and Koreans invaded Asia. We apologize.

国家

2008年11月21日 16時19分37秒 | Weblog
 国家について、Political-Philosophy(Anthony-Quinton)を参考に基本事項をまとておく。特に理論というわけではなく、各派理論の前提となるような事項のまとめである。
 なお、国家をどうみるか参照
国家
。・・・ Lock introduces something that he calls the executive power of the law of nature. it has three parts the legislative power of deciding what the correct rules of conduct are, the judicial power of the rule s to paritcular pieces of conduct and the penal power of administering sanctions to those who have broken the rule. The function of this moderately complicated idea in his theory is , in effect , to define the concept of the state and by implication , of the political generally.・・・・
There are two significant implications of this use of the idea. The first is that it identifies the essential function of the state as those of maintaining law and order, and the second that it see them as the responsibility of a state to the extent that they are not left to individuals to exercise for themselves but are remitted to a special person or set of people within the society as a whole. (
・・・・the defence of societies from the external enemies is as ancient as and important function of the states as their defences of from internal ones.・・・)page 5

ジョンロックは国家を法の制定・法の適用、法による制裁によって法と秩序を保つ権力機関を想定し、外敵から社会をまもり、社会内部の秩序を維持する特殊な人々の機関が想定されていた。
近代になって、
Two more recent definition presuppose the Lockean concept of the state but significantly extend it. (Austin) A sovereign, according to Austin is a determinate human superior , not in a habit of obedience to a like superior , who receive habitual obedience from the bulk of a given society.・・・Secondly there is Max Weber's definition of the state. 'A compulsory political association with continuing organization 'he says 'will be call a state if and is so far as its administrative staff successful upholds a claim to the monopoly of the legitimate use of physical force in the enforcement of its order.・・・・

オースティンとウェーバーががロックの国家観を前提に、主権による強制力を伴う国家という概念を附加したが、総合すると、

 Putting together definitions together we may say that a society is political or has state , it it contains centralize agency for the promulgation , application and enforcement of rules of conduct , if there rules generally obeyed and if only these rules are generally recognized as legitimately sanctioned by physical force.
・・・・

 ある社会は、行為規範に関する法の制定・適用・執行する中央機関があり、それらの規範が一般に守られ、かつ、そうした規範を支える物理的強制力が正当なものと認識される場合に、その社会は国家であるーーーとまとめる。




 In colloquial terms a country is one thing, a government another but what makes a collection of people into a country is the fact the all have the same government. We can speak of nations hat are not politically organized societies. Nationalism is an endeavour to make states and nations coincide, initiated in circumstances where they do not.
page 6

 ーーー国と政府は別物であるが、バラバラの人々の集合を国家にまとめるのはそれらの人々が同じ政府をもっている、ということであり、ネーション(郷土・同胞)とは、政治的に組織だっていない社会のことであり、ナショナリズムとは、郷土・同胞と国家の不一致状態から一致状態にもっていこうとする運動である。
nation • noun a large body of people united by common descent, culture, or language, inhabiting a particular state or territory
 おもしろいね。南北不統一の朝鮮韓国や多種多様な民族が混在する中国米国にナショナリズムが強いのはこの意味で理解できる。
 なお、Conversations with History: Anatol Lieven
国・国民
愛国

受諾演説
なども参照

で、
国家に対する義務の根拠
---why should I,or anyone obey the state---has always been fundamental problem of political philosophy.page 9

There are three main kind of solution to the problem of political obligation. First, there are what I shall call intrinsic theories which derive the rationality or obligatoriness of obedience from the intrinsic character the state. Secondly at the other extreme are extrinsic theories , which justifies the state by reference , direct or indirect, to the purpose it serves, the valuable consequence which flow from its possession of effective power. Finally there are organic theories , which transform the problem by arguing that it implies a mistaken, 'abstract' conception of the relations between the state and individual citizen. page 11

根拠については3つにまとめていて、一つはそうするのが伝統だからとか、神さまがそういったから、というような、国家に最高の価値を認めてそれに従うのは当然とするもの、二つ目は、国家は何かを実現する目的手段である、というもの。この中に契約説がはいるが、そうした事実がないこと、目的さえ正当なものであれば、契約の事実があろうが、なかろうが、義務も正当化される、と批判される。3つめ有機体論で、おまえさんが理性的にやりたいと思っていること、やってもらいたくないことが社会の掟になっているだけだから、なぜ従うべきか、という問いそのものが可笑しい、というのだが、仮にそんな社会があったとしても、非常に小さな村落でしか実現できないだろうし(対ルソー)、現状がそうである、というのは傲慢で、的を得ていない(対ヘーゲル)と批判される。

なお、道徳的義務の根拠については、義務の根拠参照


政府の目的
ほじゃ、国家なり政府なりは何のためにあるのかいな、というとこれまたいくつかの説がある。自由の実現、民主主義の実現、正義の実現などなど、そして、そのそれぞれについてもいろんな学説があるが、おおざっぱに、

Negative liberty is absence of interference of states, groups or individuals with the activities of individual men.
Positive liberty being commonly defined as the ability to do what I really want to do.

自由でも消極積極があって、消極的自由は、誰からも邪魔されない自由で、積極的自由はやりたいことが実現できる自由。


the positive conception (of democracy) is that a state is democratic to the extent that its acts express the common will of its citizens. The opposite view conceives democracy as a peaceful way of getting rid of governments with which the majority of the citizens are dissatisfied rather than as a means for the direct realization of their political aims.

民主主義でも積極的なのは、国民の意思がその通り反映されているという状態だが、消極的なのは、国民が嫌だと思う政権を平和裡に移譲させる制度ということになる。

なおLaw, Pragmatism, And Democracy/ Posner参照

justice
The negative view would be that the state ought not to treat its citizens differently unless there is some relevant difference between them. Its positive opposite number is that the state should seek to eliminate or compensate for the natural inequalities of advantage that there are amongst them.
page 15

また、正義にしても、特に、重要な違いがなければ同じに国民を扱うというのが消極的正義で、積極的に不平等状態を解消していこうというのが積極的正義と言われる。
また、最近では、経済的繁栄(prosperity)が政府の目的として重要視される。自由市場主義の台頭である。

 国家や政府について、論じられるとき、こうした価値に優劣をつけながら、ああだ、こうだ、と議論している、と考えると整理しやすい。

参考記事
Public Philosophy(共同体主義)
イギリス保守の共同体主義
one world
権利・特権・自然権
昭和の思想家
公と私






最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。