DIARY yuutu

yuuutunna toki no nikki

冷静に事態に対処し、イライラするのをやめる 

2016-07-17 23:30:15 | 日記
 話しかけても、彼女は答えない。たぶん、彼女は何か考えている。しかし、尋ねても答えない。君はイライラする。
 「答えろ」と迫っても、彼女は答えない。無理やり答えさせれば、彼女は「答えられない」と答える。理由は、おそらく、いくつかある。
①相手を怒らせるようなことを、答えたくない。
②答えた所で、事態は何も変わらない。
③たくさん答えがあって、どれが正解か分からない。
③-2 その迷いを、君とともに考えるつもりがない。君に相談しても君が理解できないだろうから。
④そもそも、答えが見つからない。ただし、頭は、働いている。
⑤混乱していて、頭が働かない。
 これに対する、君の対処法。
(a)彼女に「答えろ」と迫らない。
(b)彼女がなぜ答えないか、その事態を、君が分析する。
(c)君は、彼女に頼らない。君は自立者として、毅然と困難な事態に対処する。
(c)-2 彼女が「答えない」ことの責任を、彼女に帰さない。君は、彼女に、優しくする。言い換えれば、君にとって問題は、彼女が巻き込まれ含まれ、同時に君も巻き込まれ含まれた、その事態そのものである。彼女の振る舞いが、問題なのではない。
 かくて君は、冷静に事態に対処し、イライラするのをやめる。

 You talk to her, but she doesn’t reply. You imagine that she probably thinks something. However she says nothing when you ask questions to her. You become irritated.
 She doesn’t answer even if you say strongly to her, “Answer to me!” When she reluctantly replys, she only says, “I can’t answer.” The reasons are probably as follows.
(1) She doesn’t want you to get angry when she answers to you.
(2) She thinks that her reply doesn’t change the situation.
(3) She can’t decide what the most adequate answer among her possible ones is.
(3)-2 She thinks by herself because she can’t expect that you understand her even if she consults you.
(4) She can’t find any answer though her brain works.
(5) She is so upset that her brain doesn’t work.
 Your recipes for this problem are as follows.
(a) You never force her to answer to you.
(b) You analize the reason why she doesn’t reply.
(c) You never rely on or blame her. You manage the difficult situation bravely as an independent person.
(c)-2 You never say that she is responsible for what she doesn’t answer to you. You become kind to her. Namely, the problem is the situation itself that she is as involved and included in as you are. Her behaviors are not the problem.
 As a result, you become to manage the situation calmly, and stop becoming irritated.
Comment
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

現実は強烈である

2016-07-17 00:38:35 | 日記
 現実は、強烈である!久しぶりに、小さな子ども2人と遊ぶ。子どもたちは孫で小学校低学年。3か月ぶりに会う。
 ①子どもたちは、祖父の言うことを、あまり聞かない。というのも「祖父は、彼らの躾、教育の担当でない」と、子どもたちが思っているから。現実の孫は、「かわいい孫」という観念上の孫と違って、はるかに手ごわい。
 ②子どもたちは、考えられないくらい、元気で率直である。してほしいことがあれば、「○○してほしい!」と大きな声で言う。「分かったよ!」と祖父も、日頃出さないような大きな声で、答える。祖父の観念的否定的人生論が、現実の強烈な明るさに、粉砕される。祖父は元気になり、人生を肯定する。

 Reality is powerful! You play with two small children. They are your grandchildren in the lower classes of elementary school. You meet them after 3 months’ absence.
 (1)They hardly obey what you say. The reason is that they think their grandfather has no role to discipline and educate them. Their real existence is far more difficult or tougher than their ideal one such as “lovely grandchildren”.
 (2)They are unthinkably vigorus and straightforward. When they want that you do something, they say to you loudly, “Do something!” You reply “OK!” in such a loud voice as you hardly pronounce in daily life. Your ideal negative view of life is destroyed by brilliant brightness of the real world.
Comment
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする