Nature trumps nurture in exam success: GCSE results 'mainly determined by genes,' says landmark study of twins
Genetics has a more powerful influence on pupils' GCSE exam results than teachers, schools or family environment, according to a new study published tonight.
The researchers compared the exam performance of identical twins who share 100 per cent of their genes with non-identical twins who share on average 50 per cent of their genes. They argued that - if identical twins' exam scores were more alike than those of non-identical twins -the difference was due to genetics rather than environment.
一卵性と二卵性の双子の試験結果をみると、一卵性は試験結果まで、そっくりだった、つまり、学校、や教師、家族環境の影響よりも、遺伝子の方が頭の良し悪しに影響するんや、と。
遺伝子が一義的に決定付けるわけでもないので、やらせても無駄だから、頭の悪い子には教育は要らない、ということにはならず、かえって、そういう人たちには手厚い教育が必要、という議論もなりたつ、と。
まあ、頭のいいやつ、ってのはあんま、勉強しなくても、できるからなあ、あれはズルイ、と思ったことがある。