WEDNESDAY, DEC 18, 2013 04:17 AM +0900
It’s time to take the white savior out of slavery narratives
Did Brad Pitt really have to save the day in "12 Years a Slave"? We need a fuller, more complex view of history
DANIEL JOSÉ OLDER
『それでも夜は明ける』(12 Years a Slave)
という映画があるそうなのですが、
奴隷となった黒人に対する非道な扱いについての描写はいいのだが、なぜか、白人が現れてその奴隷を救うという、お決まりの筋書きになっているが、もう、その手の白人アメリカ人優越主義的なシナリオはやめようじゃないか、と。
そうした白人がいたのは、事実だから、しょうがないというかもしれないが、しかし、それは、成功、救出、改革に貢献した黒人たちを無視して、白人のいいところだけ、選択しているのであって、そこがずるいところだ、と。t
慰安婦問題のNYTなんて、まさしく、この構図で、NYTの白人のお偉方が、黄色人のオオニシ記者を使って、あるいは、白人ファクラー記者が、日本人記者タブチ記者を使って、日本の慰安婦問題を摘発させ、かわいそうなコリアン慰安婦の声を届ける、という構図になっているわけですが、それでいて、アメリカ軍が韓国で搾取した慰安婦について、アメリカ政府を追及するような記事はかかない。
さらに、日本の一部右翼は白人アメリカ男性には滅法弱く、いわば、奴隷みたいなものですから、アメリカ軍の非行については刃向かえない。
それは、ともかく、ハリウッドで、黒人がでたら、最後まで生き残らない、とかとも言われている。
ザ・コーブなんかも、野蛮な黄色人につかまった、イルカを白人が救出するおきまりの構図になっている。
日本映画でも、男性、女性、日本人、韓国系、中国系、白人、黒人、など、固定観念的に描いていないか、日本人男性中心主義的に描いていないか、などの観点からの評論がもっとあっていいと思います。
It’s time to take the white savior out of slavery narratives
Did Brad Pitt really have to save the day in "12 Years a Slave"? We need a fuller, more complex view of history
DANIEL JOSÉ OLDER
『それでも夜は明ける』(12 Years a Slave)
という映画があるそうなのですが、
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Some have pointed out that it’s simply being true to the historical record of Northup’s life. But the creative process begins with selection: which narratives we decide to privilege over others matters. Our myths reveal mountains about who we are as a nation. Steven Spielberg’s “Lincoln” erased Frederick Douglass, reinforcing the tired notion that a singular white man, through the sheer force of his moral conviction, brought slavery to an end. In “Lincoln,” as in “12 Years,” this cliché not only hobbles the film’s cultural relevancy, it is a narrative failure as well. The story begins with Lincoln already having formed his opposition to slavery. Without the history of his relationship to Douglass, we have no idea how this president is willing to risk so much to pass the 13thAmendment. There is no inciting incident, no motivating factor: We are left with just a determined man. And the story suffers for it.
What would a cinematic aesthetic of American history look like without the white savior? Perhaps the myth of white American exceptionalism would begin to crumble. Filmmakers would have to struggle to find new ways of getting people of color out of tight situations. Unpredictability might ensue; creativity would thrive. Maybe we’d finally see a Harriet Tubman biopic, instead of a cheap joke video at her expense
It’s time to let go of the same played-out savior game and unearth the lost heroic narratives of black freedom fighters.
奴隷となった黒人に対する非道な扱いについての描写はいいのだが、なぜか、白人が現れてその奴隷を救うという、お決まりの筋書きになっているが、もう、その手の白人アメリカ人優越主義的なシナリオはやめようじゃないか、と。
そうした白人がいたのは、事実だから、しょうがないというかもしれないが、しかし、それは、成功、救出、改革に貢献した黒人たちを無視して、白人のいいところだけ、選択しているのであって、そこがずるいところだ、と。t
慰安婦問題のNYTなんて、まさしく、この構図で、NYTの白人のお偉方が、黄色人のオオニシ記者を使って、あるいは、白人ファクラー記者が、日本人記者タブチ記者を使って、日本の慰安婦問題を摘発させ、かわいそうなコリアン慰安婦の声を届ける、という構図になっているわけですが、それでいて、アメリカ軍が韓国で搾取した慰安婦について、アメリカ政府を追及するような記事はかかない。
さらに、日本の一部右翼は白人アメリカ男性には滅法弱く、いわば、奴隷みたいなものですから、アメリカ軍の非行については刃向かえない。
それは、ともかく、ハリウッドで、黒人がでたら、最後まで生き残らない、とかとも言われている。
ザ・コーブなんかも、野蛮な黄色人につかまった、イルカを白人が救出するおきまりの構図になっている。
日本映画でも、男性、女性、日本人、韓国系、中国系、白人、黒人、など、固定観念的に描いていないか、日本人男性中心主義的に描いていないか、などの観点からの評論がもっとあっていいと思います。