ヘブライ語旧約聖書翻訳研究

原典に近く若者にもわかりやすい翻訳を目指しています
翻訳間違いやより良い和訳がありましたらコメント頂ければ幸いです

ネヘミヤ記9章 翻訳途中

2022-10-17 16:56:36 | ネヘミヤ記

ネヘミヤ記9章

さて、この月の二十四日に、イスラエルの子孫達は断食して集まり、袋物をまとい、土をその上にかぶりました。
2 イスラエルの子孫達はすべての外国人から離れ、立って自分達の罪と、先祖の不義を告白しました。
3 彼らはその場に立ち、その日の四分の一をその神である主のトーラーの書を読み、また四分の一を告白し、その神である主の前にひれ伏しました。
4 それから、レビ人、エシュア、バニ、カドミエル、シェバニヤ、ブニ、シェレビヤ、バニ、チェナニが台の上に立って、大声で彼らの神である主に向かって泣きました。
5 そこで、レビ人、エシュア、カドミエル、バニ、ハシャブネヤ、シェレビヤ、ホディア、シェバニヤ、ペタヒヤは言いました。
「立って、あなたの神である主を永遠から永遠まで祝福しなさい!
立ち上がって、あなたの神である主を永遠に祝福しなさい!
6 あなたは主、すなわちあなたは唯一です。あなたは天と、天の中の天と、そのすべての群、地とその上にあるすべてのもの、海とその中にあるすべてのものを造られ、これらを保たれたので、天の群れはあなたを礼拝します。
7 あなたは神である主であり、アブラムを選び、カルデアのウルから導き出し、彼にアブラハムという名を授けられた方です。
8 あなたの前に彼の心が忠実ですことを見いだし、彼と契約して、カナン人、ヒッタイト人、アモリ人、ペリジ人、エブス人、ギルガシ人の地を与え、それを彼の子孫達に与え、またあなたの言葉を実行された方、すなわちあなたは正しい方です。
9 あなたはエジプトにおける私達の先祖の苦難を見、紅海でその叫びを聞かれました。
10 そして、パロとそのすべての家来とその国のすべての民に、しるしと不思議を示されました。あなたは彼らが自分達にむかって高慢にふるまうことを知っておられ、あなたに名を得させられました。それは今日あるとおりです。
11 あなたは彼らの前に海を分けて、彼らが海の中を乾いた土地に行くようにされ、彼らの追っ手を、石のように大海の中に投げ込まれました。
12 また、あなたは昼は雲の柱で、夜は火の柱で彼らを導き、彼らの行くべき道を照らされました。
13 あなたはまたシナイ山に下り、天から彼らと語り、
正しい掟と真理のトーラー、良い掟と戒めを彼らに授けられました。
14 あなたの聖なる安息日を彼らに知らせ、あなたの僕モーセの手によって、彼らに戒めとトーラーを命じられました。
15 飢えのために天からパンを与え、渇きのために岩から水を出させ、また、あなたが手をあげて彼らに与えようとされた地を所有するために、彼らに入るように命じられました。
16 しかし、彼らと私達の先祖は高慢に扱い、その首をかしげ、あなたの戒めに耳を傾けませんでした。
17 また、耳を傾けることを拒み、あなたが彼らの間に行われた不思議なことを心に留めず、彼らの首を固くし、その反抗のために隊長を定めて、彼らの束縛に帰らせました。
18 彼らが溶けた子牛を造って、『これはあなたをエジプトから導き出したあなたの神です。』と言い、また、彼らが大きな挑発をした時、
19 しかし、あなたはさまざまの憐れみによって、荒野で彼らを見捨てられず、雲の柱は昼も彼らの上から去って、彼らを道に導き、火の柱は夜も去って、彼らに光を示し、彼らの行くべき道を示されました。
20 あなたはまたあなたの良い霊を与えて彼らを指導し、あなたのマナを彼らの口に与えず、彼らの渇きに水を与えました。
21 あなたは四十年の間、荒野で彼らを支え、彼らは何一つ欠けることなく、その衣は古びることなく、その足はむくむことがありませんでした。
22 また、あなたは彼らに国と民とを与え、それを四分の一ずつ割り当てられたので、彼らはシホンの地、ヘシュボンの王の地、およびバシャンの王オグの地を領有した。
23 その子孫達をも、あなたは天の星のように多くして、あなたが彼らの先祖に言われた土地に入れさせられました。
24 そこで子孫達はその地に入り、その地を所有しました。
25 彼らは城郭都市と肥えた土地を取り、すべての良い物に満ちた家、切り開かれた貯水池、ぶどう畑、オリーブ畑、豊かな果樹を持ち、食べて、満たされ、太って、あなたの偉大な慈しみに酔いました。
26 しかし、彼らは不従順で、あなたに逆らい、あなたのトーラーをうしろに追いやり、また、あなたに立ち返ることを預言したあなたの預言者を殺し、大きな挑発を行いました。
27 それゆえ、あなたは彼らをその敵の手に渡して苦しめられましたが、その悩みの時に、彼らがあなたに叫ぶと、あなたは天から聞かれ、あなたのもろもろの慈しみによって、彼らをその敵の手から救う救い者を与えられました。
28 しかし、彼らが休んだ後、再びあなたの前に悪を行ったので、あなたは彼らをその敵の手に渡し、彼らが彼らを支配するようにされましたが、彼らが帰ってきて、あなたに叫ぶと、あなたは何度も天から聞いて、あなたの情けによって彼らを救い出してくださいました。
29 あなたは彼らをあなたのトーラーのもとに連れ戻すようにと預言されましたが、彼らは高慢に扱い、あなたの戒めに耳を貸さず、人が行えばそれによって生きるというあなたの掟を犯して、かたくなな肩を見せ、その首をかたくなにして聞こうとしませんでした。」
30 しかし、あなたは何年も彼らに憐みを与え、あなたの霊によってあなたの預言者達を通して警告されたのに、彼らは耳を傾けず、そのせいであなたは彼らを諸国の民の手に渡されました。
31 それにもかかわらず、あなたは憐れみ深い神であられるので、彼らを滅ぼさず、見捨てることもなさいませんでした。
32 それゆえ、私達の神、大いなる、力ある、恐ろしい神、契約と慈しみとを守られる方、アッスリヤの王の時から今日まで、私達の王、司、祭司、預言者、先祖、およびすべてのあなたの民に臨んだすべての苦難が、あなたの前に小さく見えることがないようにしてください!
33 しかし、あなたは私達に臨むすべてのことを正しく行われます。
34 私達の王達、司達、祭司達、また、私達の先祖達は、あなたのトーラーを守らず、あなたが彼らに対して証されたあなたの戒めと証しに耳を傾けませんでした。
35 なぜなら、彼らはその国とあなたが彼らに与えられたあなたの大いなる恵みとあなたが彼らの前に与えられた大きく肥えた土地において、あなたに仕えず、その悪いわざから離れなかったからです。
36 見よ!私達は今日、僕となり、また、あなたが私達の先祖に与えて、その実と財とを食べさせた土地についても、見よ!私達はその中において僕です。
37 また、それは、私達の罪のために、あなたが私達の上に置かれた王達のために、多く増し加えられます。また、彼らは私達の体と私達の家畜を、その好みのままに支配しているので、私達は非常に困窮しています。」


1 その月の二十四日に、イスラエル人は断食をし、荒布を着け、土をかぶって集まった。
2 そして、すべての外国人との縁を絶ったイスラエルの子孫達は立ち上がって、自分達の罪と、先祖の咎を告白した。
3 彼らはその所に立ったままで、昼の四分の一は、彼らの神である主のトーラーの書を朗読し、次の四分の一は、告白をして、彼らの神である主を礼拝した。
4 ヨシュア、バニ、カデミエル、シェバヌヤ、ブニ、シェレベヤ、バニ、ケナニは、レビ人の台の上に立ち上がり、彼らの神である主に対して大声で叫んだ。
5 それからまた、レビ人のヨシュア、カデミエル、バニ、ハシャブネヤ、シェレベヤ、ホディヤ、シェバヌヤ、ペタヘヤは言った。「立ち上がって、永遠から永遠までいますあなたがたの神である主をほめたたえよ。すべての祝福と賛美を越えるあなたの栄光の御名はほむべきかな。」
6 「ただ、あなただけが主です。あなたは天と、天の天と、その万象、地とその上のすべてのもの、海とその中のすべてのものを造り、そのすべてを生かしておられます。そして、天の軍勢はあなたを伏し拝んでおります。
7 あなたこそ神である主です。あなたはアブラムを選んでカルデヤ人のウルから連れ出し、彼にアブラハムという名を与えられました。
8 あなたは、彼の心が御前に真実ですのを見て、カナン人、ヘテ人、エモリ人、ペリジ人、エブス人、ギルガシ人の地を、彼と彼の子孫達に与えるとの契約を彼と結び、あなたの約束を果たされました。あなたは正しい方だからです。
9 あなたはエジプトで私達の先祖が受けた悩みを見、また、葦の海のほとりでの彼らの叫びを聞かれました。
10 あなたは、パロとすべての家臣、その国のすべての民に対して、しるしと不思議を行われました。これは、彼らが私達の先祖に対して、かってなことをしていたのをあなたが知られたからです。こうして、今日あるとおり、あなたは名をあげられました。
11 あなたが彼の前で海を分けたので、彼らは海の中のかわいた地を通って行きました。しかし、あなたは、奔流に石を投げ込むように、彼らの追っ手を海の深みに投げ込まれました。
12 昼間は雲の柱によって彼らを導き、夜は火の柱によって彼らにその行くべき道を照らされました。
13 あなたはシナイ山の上に下り、天から彼らと語り、正しい定めと、まことのトーラー、良き掟と命令を彼らにお与えになりました。
14 あなたの聖なる安息日を彼らに教え、あなたの僕モーセを通して、命令と掟とトーラーを彼らに命じられました。
15 彼らが飢えた時には、天からパンを彼らに与え、彼らが渇いた時には、岩から水を出し、こうして、彼らに与えると誓われたその地を所有するために進んで行くよう彼らに命じられました。
16 しかし、彼ら、すなわち私達の先祖は、かってにふるまい、うなじをこわくし、あなたの命令に聞き従いませんでした。
17 彼らは聞き従うことを拒み、あなたが彼らの間で行われた奇しいみわざを記憶もせず、かえってうなじをこわくし、ひとりのかしらを立ててエジプトでの奴隷の身に戻ろうとしました。それにもかかわらず、あなたは赦しの神であり、情け深く、あわれみ深く、怒るのにおそく、恵み豊かであられるので、彼らをお捨てになりませんでした。
18 彼らが自分達のために、一つの鋳物の子牛を造り、『これがあなたをエジプトから導き上ったあなたの神だ』と言って、ひどい侮辱を加えた時でさえ、
19 あなたは、大きなあわれみをかけ、彼らを荒野に見捨てられませんでした。昼間は雲の柱が彼らから離れないで、道中、彼らを導き、夜には火の柱が彼らの行くべき道を照らしました。
20 あなたは、彼らに悟らせようとし、あなたのいつくしみ深い霊を賜り、彼らの口からあなたのマナを絶やさず、彼らが渇いた時には、彼らに水を与えられました。
21 四十年の間、あなたは彼らを荒野で養われたので、彼らは何も不足することなく、彼らの着物もすり切れず、足もはれませんでした。
22 あなたは彼らに王国や国々の民を与え、それらを領地として割り当てられました。こうして、彼らはシホンの地、すなわちヘシュボンの王の地と、バシャンの王オグの地を占領しました。
23 あなたは彼らの子孫達を空の星のようにふやし、彼らの先祖達に、入って行って所有せよ、と言われた地に、彼らを導き入れられました。
24 こうして、その子孫達は、入って行って、その地を所有しました。あなたは彼らの前でこの地の住民、カナン人を屈服させ、これを彼らの手に渡し、その王達や、この地の人々も渡して、これを思い通りに扱うようにされました。
25 こうして、彼らは城壁のある町々と、肥えた土地を攻め取り、あらゆる良い物に満ちた家、掘り井戸、ぶどう畑、オリーブ畑、および果樹をたくさん手に入れました。それで、彼らは食べて、満腹し、肥え太って、あなたの大いなる恵みを楽しみました。
26 しかし、彼らは反抗的で、あなたに反逆し、あなたのトーラーをうしろに投げ捨て、あなたに立ち返らせようとして彼らを戒めたあなたの預言者達を殺し、ひどい侮辱を加えました。
27 そこで、あなたは彼らを敵の手に渡され、敵が彼らを苦しめました。彼らがその苦難の時にあなたに叫び求めると、あなたは天からこれを聞き入れ、あなたの大いなるあわれみによって、彼らに救う者達を与え、彼らを敵の手から救ってくださいました。
28 しかし、ひと息つくと、彼らはまた、あなたの前に悪事を行いました。そこで、あなたは彼らを敵の手にゆだねられ、敵が彼らを支配しました。しかし、彼らが立ち返って、あなたに叫び求めると、あなたは天からこれを聞き入れ、あなたのあわれみによって、たびたび彼らを救い出されました。
29 あなたは彼らを戒めて、彼らをあなたのトーラーに立ち返らせようとされましたが、彼らはかってなふるまいをして、あなたの命令に聞き従わず、もし人がこれを行うなら、これによって生きる、というあなたの定めにそむいて罪を犯し、肩を怒らして、うなじをこわくし、聞き入れようとはしませんでした。
30 それでも、あなたは何年も彼らを忍び、あなたの預言者達を通して、あなたの霊によって彼らを戒められましたが、彼らは耳を傾けませんでした。それであなたは、彼らを国々の民の手に渡されました。
31 しかし、あなたは大いなるあわれみをかけて、彼らを滅ぼし尽くさず、彼らを捨てられませんでした。あなたは、情け深く、あわれみ深い神であられますから。
32 私達の神、契約と恵みを守られる、大いなる、力強い、恐るべき神よ。アッシリヤの王達の時代から今日まで、私達と私達の王達、私達のつかさ、祭司、預言者達、また、私達の先祖と、あなたの民全部に降りかかったすべての困難を、どうか今、小さい事とみなさないでください。
33 私達に降りかかって来たすべての事において、あなたは正しかったのです。あなたは誠実をもって行われたのに、私達は悪を行ったのです。
34 私達の王達、つかさ達、祭司達、先祖達は、あなたのトーラーを守らず、あなたの命令と、あなたが彼らに与えた警告を心に留めませんでした。
35 彼らは、自分達の王国のうちと、あなたが彼らに与えたその大きな恵みのうちに、また、あなたが彼らの前に置かれた広くて肥えた土地のうちにありながら、あなたに仕えず、また自分達の悪い行いから、立ち返りもしませんでした。
36 ご覧ください。私達は今、奴隷です。あなたが私達の先祖に与えて、その実りと、その良い物を食べるようにされたこの地で、ご覧ください、私達は奴隷です。
37 私達が罪を犯したので、あんたは私達の上に王を立てられましたが、その王達のために、この地は多くの収穫を与えています。彼らは私達のからだと、私達の家畜を思いどおり支配しております。それで私達は非常な苦しみの中におります。」
38 これらすべてのことのゆえに、私達は堅い盟約を結び、それを書きしるした。そして、私達のつかさ達、レビ人達、祭司達はそれに印を押した。

Now in the twenty and fourth day of this month the children of Israel were assembled with fasting, and with sackcloth, and earth upon them.
2 And the seed of Israel separated themselves from all foreigners, and stood and confessed their sins, and the iniquities of their fathers.
3 And they stood up in their place, and read in the book of the Law of the LORD their God a fourth part of the day; and another fourth part they confessed, and prostrated themselves before the LORD their God. 
4 Then stood up upon the platform of the Levites, Jeshua, and Bani, Kadmiel, Shebaniah, Bunni, Sherebiah, Bani, and Chenani, and cried with a loud voice unto the LORD their God.
5 Then the Levites, Jeshua, and Kadmiel, Bani, Hashabneiah, Sherebiah, Hodiah, Shebaniah, and Pethahiah, said: 'Stand up and bless the LORD your God from everlasting to everlasting; and let them say: Blessed be Thy glorious Name, that is exalted above all blessing and praise.
6 Thou art the LORD, even Thou alone; Thou hast made heaven, the heaven of heavens, with all their host, the earth and all things that are thereon, the seas and all that is in them, and Thou preservest them all; and the host of heaven worshippeth Thee.
7 Thou art the LORD the God, who didst choose Abram, and broughtest him forth out of Ur of the Chaldees, and gavest him the name of Abraham;
8 and foundest his heart faithful before Thee, and madest a covenant with him to give the land of the Canaanite, the Hittite, the Amorite, and the Perizzite, and the Jebusite, and the Girgashite, even to give it unto his seed, and hast performed Thy words; for Thou art righteous;
9 And Thou sawest the affliction of our fathers in Egypt, and heardest their cry by the Red Sea;
10 and didst show signs and wonders upon Pharaoh, and on all his servants, and on all the people of his land; for Thou knewest that they dealt proudly against them; and didst get Thee a name, as it is this day.
11 And Thou didst divide the sea before them, so that they went through the midst of the sea on the dry land; and their pursuers Thou didst cast into the depths, as a stone into the mighty waters.
12 Moreover in a pillar of cloud Thou didst lead them by day; and in a pillar of fire by night, to give them light in the way wherein they should go.
13 Thou camest down also upon mount Sinai, and spokest with them from heaven, and gavest them right ordinances and laws of truth, good statutes and commandments;
14 and madest known unto them Thy holy sabbath, and didst command them commandments, and statutes, and a law, by the hand of Moses Thy servant;
15 and gavest them bread from heaven for their hunger, and broughtest forth water for them out of the rock for their thirst, and didst command them that they should go in to possess the land which Thou hadst lifted up Thy hand to give them.
16 But they and our fathers dealt proudly, and hardened their neck, and hearkened not to Thy commandments,
17 and refused to hearken, neither were mindful of Thy wonders that Thou didst among them; but hardened their neck, and in their rebellion appointed a captain to return to their bondage; but Thou art a God ready to pardon, gracious and full of compassion, slow to anger, and plenteous in mercy, and forsookest them not.
18 Yea, when they had made them a molten calf, and said: 'This is thy God that brought thee up out of Egypt, and had wrought great provocations;
19 yet Thou in Thy manifold mercies forsookest them not in the wilderness; the pillar of cloud departed not from over them by day, to lead them in the way; neither the pillar of fire by night, to show them light, and the way wherein they should go.
20 Thou gavest also Thy good spirit to instruct them, and withheldest not Thy manna from their mouth, and gavest them water for their thirst.
21 Yea, forty years didst Thou sustain them in the wilderness, and they lacked nothing; their clothes waxed not old, and their feet swelled not.
22 Moreover Thou gavest them kingdoms and peoples, which Thou didst allot quarter by quarter; so they possessed the land of Sihon, even the land of the king of Heshbon, and the land of Og king of Bashan.
23 Their children also didst Thou multiply as the stars of heaven, and didst bring them into the land, concerning which Thou didst say to their fathers, that they should go in to possess it.
24 So the children went in and possessed the land, and Thou didst subdue before them the inhabitants of the land, the Canaanites, and gavest them into their hands, with their kings, and the peoples of the land, that they might do with them as they would.
25 And they took fortified cities, and a fat land, and possessed houses full of all good things, cisterns hewn out, vineyards, and oliveyards, and fruit-trees in abundance; so they did eat, and were filled, and became fat, and luxuriated in Thy great goodness.
26 Nevertheless they were disobedient, and rebelled against Thee, and cast Thy law behind their back, and slew Thy prophets that did forewarn them to turn them back unto Thee, and they wrought great provocations.
27 Therefore Thou didst deliver them into the hand of their adversaries, who distressed them; and in the time of their trouble, when they cried unto Thee, Thou heardest from heaven; and according to Thy manifold mercies Thou gavest them saviours who might save them out of the hand of their adversaries.
28 But after they had rest, they did evil again before Thee; therefore didst Thou leave them in the hand of their enemies, so that they had the dominion over them; yet when they returned, and cried unto Thee, many times didst Thou hear from heaven, and deliver them according to Thy mercies;
29 and didst forewarn them, that Thou mightest bring them back unto Thy law; yet they dealt proudly, and hearkened not unto Thy commandments, but sinned against Thine ordinances, which if a man do, he shall live by them, and presented a stubborn shoulder, and hardened their neck, and would not hear.
30 Yet many years didst Thou extend mercy unto them, and didst forewarn them by Thy spirit through Thy prophets; yet would they not give ear; therefore gavest Thou them into the hand of the peoples of the lands.
31 Nevertheless in Thy manifold mercies Thou didst not utterly consume them, nor forsake them; for Thou art a gracious and merciful God.
32 Now therefore, our God, the great, the mighty, and the awful God, who keepest covenant and mercy, let not all the travail seem little before Thee, that hath come upon us, on our kings, on our princes, and on our priests, and on our prophets, and on our fathers, and on all Thy people, since the time of the kings of Assyria unto this day.
33 Howbeit Thou art just in all that is come upon us; for Thou hast dealt truly, but we have done wickedly;
34 neither have our kings, our princes, our priests, nor our fathers, kept Thy law, nor hearkened unto Thy commandments and Thy testimonies, wherewith Thou didst testify against them.
35 For they have not served Thee in their kingdom, and in Thy great goodness that Thou gavest them, and in the large and fat land which Thou gavest before them, neither turned they from their wicked works.
36 Behold, we are servants this day, and as for the land that Thou gavest unto our fathers to eat the fruit thereof and the good thereof, behold, we are servants in it.
37 And it yieldeth much increase unto the kings whom Thou hast set over us because of our sins; also they have power over our bodies, and over our cattle, at their pleasure, and we are in great distress.'



コメントを投稿