今後の情報処理教育を考えるために。
教育工学/図書館学の分野で安達氏が紹介している提案。
学生ばかりでなく、FDにも関連すると思う。「習い事」的教育観、「読み書きそろばん」を「基礎」と考える教育観の旧弊を脱するために、基礎/入門教育から問い直されるべきだろう。
Digital-Age Literacy-デジタル時代のリテラシ
Basic, scientific, economic, and technological literacies
Visual and information literacies
Multicultural literacy and global awareness
Inventive Thinking-創造性のある考え方
Adaptability and managing complexity
Self-direction
Curiosity, creativity, and risk taking
Higher-order thinking and sound reasoning
Effective Communication-効果的なコミュニケーション
Teaming, collaboration, and interpersonal skills
Personal, social, and civic responsibility
Interactive communication
High Productivity-高い生産性
Prioritizing, planning, and managing for results
Effective use of real-world tools
Ability to produce relevant, high-quality products
References
安達一寿 2004 “「情報科」後の図書館利用教育 -変わる利用者をどう迎えるか-”, 第6回図書館総合展
http://www.jumonji-u.ac.jp/sscs/k-adachi/presentation/tosho2004-11-26/index.files/frame.htm
Learning Point Associates.
http://www.ncrel.org/engauge/