駅前不動産屋今日も回りは敵だらけ

株式会社 ハウスショップ 東京都町田市

働き方改革? 実態は消費者改革

2024年09月05日 | 社内事情
労働環境の改善
これが急速に進む今の日本では
ビジネスのあり方も大きく変化しています
経営者の立場から言えば
国が求めてるとこは
労働者の収入を増やして休みも増やす
この一見背反するような要求ですから
まぁ見方によっては大変厳しい話です。
ただ私はその意味では国の先を行っていましたね。
働き方改革なんて言葉ができる前から
社員には
当社はゆとりと豊かさ
この二つを同時に追求する
これを語ってました。
ゆとりとは勤務時間を減らすという意味ですし
豊かさとは給与を増やす
ってって事ですから
まさに今の状況を見てると
国が私の真似をしてる
って事になります。
この目標を達成するために
大変悩んでる経営者も多いと思いますが
私の経験からすると
やるべき事は一つです。
生産効率を上げる
それだけです。
これ言葉では簡単ですが
実際には難しいですよね。
不動産屋の場合は効率の悪い仕事の排除
と言う事になります。
ただこれを誤解して欲しくないのは
金にならなきゃ相手にしない
って事ではありません。
当社は今でもお金だけで仕事をしてる訳ではありせん
お金にならないタダ働き
これを社員たちは一生懸命やってますし
私がそれを咎める事もありません。
私たちが排除する仕事の意味は
あるカテゴリーの顧客とのお付き合いをお断りする
って事です。
どんな人かと言うと
当社の奉仕を
何とも思わない人です。
つまりこちらがいくら採算度外視で頑張っても
それを当たり前
そう思ってる人って事になります。
どうして相手の立場に無神経のなるか?
と言うと欲が深いからです。
欲が深いと自分の利益だけに目が行き
相手の立場は考えられなくなるのです。
これではいくらお付き合いをしても報われる事はありませんから
関係を切る
そんな決断になる訳です。
最近私がお客様と交わした会話が分かり易いですね。
不動産を売りたい
って話でしたが
こちらの言う事は全く聞きません。
当社の査定額は無視して現実離れした価格を押し付けますし
測量費は買主に払わせろとか
ローン条項はつけないとか
そんな類の話をしてきましたので
私が
当社ではお受けできません、他の不動産屋に行って下さい
って言うと
“その条件で売れるかどうかなんてやって見なければ分からないじゃないか”
って返してきましたので
私がやんわりと言いました
“確かに売れる可能性はゼロではありません、ただ売りに出してもお客様は一切負担はありませんが、当社はそのために調査費用や広告宣伝費がかかりますし
一番大きなのは社員の時間が取られる事です。
社員には高給を払い、労働時間を短くする事が求められますので
売れる可能性がゼロに近い物を受ける事はできないのです。“
まぁそんな感じです。
そんな訳で
今日本で行われてる働き方改革と言うのは
突き詰めればビジネスの効率を改革する
って事です。
そのためには
効率の悪い仕事は排除しなければならない
これは当社だけでは無く日本中で起こってる事です。
ですから
この働き方改革は
実際には消費者改革です。
顧客第一主義が蔓延してたために
勘違いしてる人たち
本当に多かったですが
今はそれが目に見えて少なくなっています。
当社でももう
”社長出せ“
なんて怒鳴って来るお客さんはほとんどいなくなりました。
いなくなると私の出番が少なくなり
少し寂しい気もしますが
これが私の今の時代認識
って話です。





In today's Japan, 
improvements in the working environment are progressing rapidly, 
the way business is also changing dramatically. 
From the perspective of a manager,
what the government is asking for is 
to increase workers' income and increase their off. 
These are seemingly contradictory demands, 
so it's a very tough story for us
However, in that sense, 
I have been ahead of the government. 
Even before the term "work style reform" was known in the public
I told my employees that our company pursues both space times and prosperity at the same time. 
Space times means reducing working hours, 
and prosperity means increasing wages. 
Looking at the current situation, it's like the government is imitating me. 
I think there are many managers who are very worried about how to achieve this goal, 
but from my experience, 
there is only one thing that needs to be done. 
It is streamline business
It's easy to say, but it's difficult in reality. 
In the case of real estate agents, 
it means eliminating inefficient work.
 However, I don't want you to misunderstand this as meaning that we won't do business with you unless you make money. 
Even now, our company does not work solely for money.
Our employees work hard at this work, even if it does not bring in any money, 
and I do not blame them for it.
It means we exclude certain categories of customers 
The type of people we exclude are those who do not care about our service.
In other words, 
no matter how hard we work without considering profitability, 
they are people who think that is normal.
Why do they become insensitive to the other person's position?
It is because they are greedy.
When you are greedy, you only see your own profits and are unable to consider the other person's position.
No matter how much we do business with them, 
it will not be rewarded, 
so we make the decision to cut ties with them.
A recent conversation I had with a customer is easy to understand.
He said about wanting to sell real estate, 
but he did not listen my advice at all
He ignored our appraisal value and pushed us to a price that was unrealistic, 
and he said things like, 
"I can't accept your request, go to another real estate agency," 
and he replied, 
"You can't say it never sell under those conditions until you try it." 
So I gently said, 
"It's true that the possibility is not zero
and there is no burden on you 
but when we accept your offer
We have to owe much burden
We have to investigate real estate and put advertisement 
Especially our employees have to move for it
Because I paid much money to them it is big burden for me
Then I can not accept close to zero offer”

And that's about it. 
So the work style reform currently being carried out in Japan is, ultimately, a reform of business efficiency. 
To do that, inefficient work must be eliminated. 
This is not just happening in our company, but all over Japan. 
So this work style reform is actually a consumer reform. 
Because of the widespread customer-first strategy , 
there were a lot of people who misunderstood, 
but now that number is visibly decreasing. 
Even at our company, 
there are hardly any customers who yell, 
"call the president out." 
Now that case has gone, 
I have less opportunities to be involved, 
and it feels a little lonely, 
any way it my understanding the times.
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする