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思考実験

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社稷(シャショクシン)の臣と国家という公器

2023-05-31 12:57:51 | 政治

社稷(シャショクシン)の臣と国家という公器

 社稷の臣とは、国家の危急存亡のとき、その危難を一身に引き受けて、事に当たる臣の事である。
 古代中国の斉の王であった荘公はある家臣の妻と密通していた。家臣はその事を恨み、荘公を自宅に呼び寄せ殺してしまった。
 斉の宰相であった晏嬰は、その家臣の館に出向き「君主が社稷のために死んだのならば私も死のう。君主が社稷のために亡命するのなら私もお供しよう。しかし君主の私事のためならば近臣以外はお供する理由はない」と言って、悔みだけ伝えて帰っていった。

 晏嬰は、国家(社稷)という公器に対しては公的に対処するべきで、私的に対処するべきではないと主張しているのである。

 国家という公器は、公器である以上私的に利用されてはならない。今から2,500年程前の時代に公器の概念は既にあったのである。

 しかしながら、21世紀の現代、国家という公器が極めて私的に利用されているケースが多いようだ。国家や自治体等の公的機関において、公と私の混同が常態化すると、組織が発揮すべきパフォーマンスは急激に低下していくだろう。
 公を旗印に国家運営を目指した多くの共産党政権で、公私混同が多い様な印象があるが如何であろうか?安定した組織においては公私混同が進行し腐敗していくのだと考えられる。中国やロシアは、その好例ではないか?

The pillar of the state and the Public Institution called the State
 The pillar of the state means a vassal who, when the nation's survival is in jeopardy, take on the danger with all their might.
 Duke Zhuang, the king of Qi in ancient China, had an affair with the wife of a vassal. His vassal held a grudge against him and summoned Duke Zhuang to his house to kill him.
 Qi's chancellor, Yan Ying, went to Qi's vassal's mansion and said, "If the ruler dies for the sake of the country, I will also die. If the ruler goes into exile for the sake of the country, I will accompany him. If it's for my personal affairs, then there's no reason for me to accompany anyone other than a close retainer." Then he only said condolence and left.

 Yan Ying argues that the state, a public entity, should be dealt with publicly and not privately.

 As long as the state is a public institution, it must not be used privately. About 2,500 years ago, the concept of public institutions already existed.

 However, in the present day of the 21st century, it seems that there are many cases in which the public institution of the state is used extremely privately. If confusion between the public and the private becomes the norm in public institutions such as the state and local governments, the performance that the organization should demonstrate will decline sharply.
 What do you think about the many communist governments that aim to run the country under the slogan of public policy, and that there is a lot of confusion between public and private affairs? It is thought that mixing of public and private affairs progresses and corrupts in a stable organization. Isn't China and Russia good examples?

 


軍縮より貧困対策が優先

2023-05-29 14:44:59 | 国際政治

軍縮より貧困対策が優先

 地球全体が核兵器の脅威に晒されている。通常兵器も核兵器も、兵器が全て無くなれば良いが、戦争の可能性がある限り兵器を全て捨てる事はできない筈だ。戦争の可能性が少なくなればなるほど、武装の意義は小さくなり、武装のコストが無駄だという世論が起きるだろう。

 そうなれば、自然に軍縮が進むに違いない。では、戦争の可能性を少なくするにはどうすればよいか。
 中国古代に管仲という政治家がいたが、彼は「衣食足りて礼節を知る」と言った。これは、「経済的に豊かになり生活に不安が無くなれば、人は自然に人として振舞うようになる」という事を言ったものである。

 国家間や民族間や宗教紛争等、紛争や戦争には様々な形態があるが、大元を辿れば生活不安に行き着くと私は思う。仕事がないという理由で軍人募集に応じたり、生活できないので子供がテロリストに拾われるという凡そ平和と逆の方向に向かうようでは軍縮など覚束ないであろう。

 なので、軍縮に力を注いでも貧富の差が拡大したり、経済難民が激増している現状では、軍縮の努力は成果を期待できないだろう。寧ろ、現在、多くの国の指導者は、軍拡への誘惑に駆られているだろう。軍縮を訴える事は間違いであるとは言わないが、貧困対策が最優先課題であると思う。

Poverty reduction should take precedence over disarmament
 The entire planet is under the threat of nuclear weapons. It would be nice if all conventional weapons and nuclear weapons were eliminated, but as long as there is a possibility of war, we should not be able to throw away all weapons. The less likely a war is, the less meaningful arming will be, and the public opinion will arise that the cost of arming is wasteful.

 If that happens, disarmament will naturally progress. So what can be done to reduce the possibility of war?
 In ancient China, there was a politician named Guan Zhong. In ancient China, there was a politician named Guan Zhong. He said, "I have enough food and clothing, and I know etiquette." This is what he said, ``If people become economically rich and have no worries about their lives, they will naturally behave like humans.''

 There are various forms of conflicts and wars, such as between nations, between ethnic groups, and between religious conflicts. Conflicts and wars take many forms, including inter-state, inter-ethnic and religious conflicts. However, I think that if you trace the origin of conflicts, you will find up with life anxiety. If we go in the opposite direction of peace, such as applying for soldiers because there is no job, or children being picked up by terrorists because they can't afford to live, disarmament will not be possible.

 Therefore, even if we focus on disarmament, we will not be able to expect results from our efforts in the current situation where the gap between rich and poor is widening and the number of economic refugees is increasing rapidly. On the contrary, many national leaders must be now tempted to expand their armaments. I'm not saying that calling for disarmament is wrong, but I think poverty reduction should be the top priority.

 


虞芮(ぐぜい)の争い

2023-05-26 16:31:16 | 国際政治

虞芮(ぐぜい)の争い

 古代の中国で隣り合う虞と芮の二国が田を争っていた。両国の王が、周の文王の裁決を求めて周に行ったところ、周では、耕す者はあぜを譲り合い、道行く者は道を譲り合っていた。これを見て、二国の王は文王に会えば自分達の不徳を晒すだけだと思い、互いに和解し帰国の途についたという。
 この逸話は、儒家が徳治を主張する際に用いられたが、後代の捏造ではないかとも言われている。

 しかしながら、この逸話は仮に捏造であっても、国際関係の調停の理想的なあり方を提示している。というのは、人は指図や強制を嫌うのが常であり、人を導く理想のあり方は、自ら悟ることに誘導することだからである。
 武力を背景に調停するという有り方は、本来の姿ではない。国際関係は、国同士の信頼と合意が基本であり、調停は飽くまで補完的な手段に過ぎない。
 もう少し踏み込んで言うと、調停には武力は反って邪魔になるだろう。

Shame of Gu king and Zei king
 In ancient China, two neighboring countries, Gu and Zei, were competing for rice fields. When the kings of the two countries went to Zhou to seek the verdict of King Wen of Zhou, it was found that in Zhou, plowers gave foot path to each other, and passers-by gave way to each other. Seeing this, the kings of the two kingdoms thought that meeting King Wen would only expose their immorality, so they reconciled with each other and set out to return home.
 This anecdote was used by the Confucianists to argue for virtue, but it is said that it might have been a later fabrication.

 However, even if this anecdote is a fabrication, it presents an ideal mode of mediation in international relations. This is because man usually dislikes direction and coercion, and the ideal way of guiding man is to lead him to his own enlightenment.
 The way to mediate against the backdrop of military force is not what it should be. It is basis that international relations are based on trust and agreement between countries, and mediation is nothing more than a complementary means.
 If I go a little further, the use of force will be a hindrance to mediation.

 


組織の運営と組織の創造

2023-05-25 15:52:24 | 政治

組織の運営と組織の創造

 人類は分業によって生産性を高めて繁栄してきた。人類が生存する限り、このあり方が変わる事は無いだろう。そして、分業は組織化と表裏一体である。
 ところで、企業においても国家においても、組織の長は組織の運営と組織の創造という二つの側面から対応する必要がある。

 組織の長といっても中間組織の長もあれば、組織全体の長を指す場合もある。企業経営者や行政等の長には、当然の事ながら当面の組織運営の監督責任があるが、もう一つ組織創造という重大な任務もある。
 現代は社会や経済が激変しており、的確で素早い対応が求められているが、この対応の中で組織創造という難度の高い業務が、長にとっての重大な課題となる。

 しかしながら、組織が大きくなればなるほど、組織創造は困難になるという問題がある。というのは、大組織では組織創造は組織の改廃を伴うので反対意見や反対勢力が出る事と、大組織ほど官僚主義という保守的な風土をもっているので、この点からもブレーキがかかるのである。

 大組織になればなるほど、組織創造が困難になるという事は、組織化によって栄えてきた人類にとっては極めて重要な問題である。この問題は温暖化対応をめぐる各国政治家の対応を観察していれば明瞭になる。
 選挙対策や経済施策等の事で頭が一杯で、人類存亡の時が来ているのに、国際的な組織的対応と組織創造ができないのである。
 つまり、各国の首相や大統領等に温暖化問題を委ねてはいけないという事である。

Operation of organization and creation of organization
 Humankind has prospered by increasing productivity through the division of labor. As long as humans exist, this way of state will not change. And the division of labor is inextricably linked to the organizing.
 By the way, in both companies and nations, the head of an organization needs to deal with it from the two aspects of organizational management and organizational creation.

 The head of an organization may refer to the head of an intermediate organization or the head of the entire organization. Corporate executives and heads of government are, of course, responsible for supervising organizational management for the time being, but they also have another important task, which is to create an organization.
 Today's society and economy are undergoing drastic changes, requiring accurate and quick responses. In dealing with this, the highly difficult task of creating an organization becomes a serious issue for the chief.

 However, there is a problem that the larger the organization becomes, the more difficult it becomes to create an organization. This is because, in large organizations, the creation of an organization is accompanied by the reformation and abolition of the organization, so there are objections and opposing forces. Moreover, larger organizations tend to have a more conservative climate of bureaucracy, so this is also a brake.

 The fact that the larger the organization becomes, the more difficult it becomes to create an organization is an extremely important problem for humankind, which has prospered through organization. This issue becomes clearer if we observe the responses of politicians in various countries to their response to global warming.
 Statesmen are preoccupied with electoral measures and economic policies, and the time has come for the survival of humankind, but we are unable to create an international organizational response and organization.
 In other words, we should not entrust the issue of global warming to the prime ministers and presidents of each country.

 


インターネット警察の必要性

2023-05-22 15:31:21 | 政治

インターネット警察の必要性

 インターネットは自由で解放的なネットワークであり、多くの利便性を提供してくれている。しかしながら、詐欺や闇バイト、強盗等の悪事にも使われている。
 私自身、1日何十件というフィッシングメールに辟易している位である。

 インターネットは、亜空間なので善悪判断が鈍るのかも知れない。しかしながら、悪い利用はインターネット上の情報の信頼性を落とすので、悪事のための利用を防止する目的で、専門のインターネット警察を新設しては如何だろうか?
 インターネットが悪事の温床になっているように感じられる。

Need for internet police
 The Internet is a free and open network that offers many conveniences. However, it is also used for fraud, dark part-time job, robbery and other evil deeds.
 I myself am fed up with dozens of phishing emails per day.

 Since the Internet is a subspace, judgment of right and wrong may be dulled. However, since bad use undermines the credibility of information on the Internet, why not establish a dedicated Internet police force to prevent malicious use?
 It feels like the Internet has become a hotbed of evil.