旨い処探索同好会

アトリエ葉神 公式 ブログ・サイト

読書 その四十五 帰郷

2011年03月06日 21時38分21秒 | 読書 (国吉康雄、回顧展カタログの翻訳)

"Dish with Banana" 1923, pen, ink, brush, colored inks, and graphite on paper, 51.2x38.6cm
The Art Institute of Chicago, gift of The Arts Club of Chicago.

クニヨシが日本を出て以来、彼と彼の父親は手紙で接触を保っていました、彼の父は
何時彼が家に帰って来るのか尋ね続けていました。 1931年に彼の父親が病気で
彼に会いたいとの知らせが来ました;それでクニヨシは日本に向かいました。

新聞社オサカ・マイ・ニチが、東京と大坂での個展を支援しました。 「私の帰省は
ビッグイベントでした。」と彼は書いています。 「新聞報道は、盛大な歓迎をしてくれ、
私を放蕩息子のように感じさせられました。 沢山のイベントが、その短い期間に混み
合っていました。 父と私は、お互いに会えて喜びました、、、

私は、日本に帰ってきたことを楽しみました、ところが余り長く離れて居たので私自身を
適合させるのが難しいと解り、不慣れで不自然さを感じました。 私はもはや属して居な
かったのです。  私は、1932年二月に帰航し、私の帰化した郷里が私のホームだと堅く
確信しました、、、
(日本を出て)ほんの数日、ハワイに着く前に私は父の死を告げる無線メッセージを受け
取りました。 一年後に母も亡くなりました。 私の祖国との最も深い絆は壊れました。


"Lady Slipper" 1924, pen, ink, brush, and watercolor on paper. 50.8 x 34.9cm
Whitney Museum of American Art, New York, gift of Gertrude Vanderbilt Whitney

Ever since he left Japan he and his father had kept in touch by letter, his
father continually asking when he was coming home. In 1931 came word that his
father was ill and wanted to see him; and he set out for Japan. The newspaper
Osaka Mai Nichi sponsored a one-man exhibition in Tokyo and Osaka. "My
homecoming was a big event," he writes. "The newspapers gave me a grand ova-
tion making me feel like a prodigal son. Many events were crowded into that
short period. Father and I rejoiced at seeing one another ..... I enjoyed coming
back to Japan but found it difficult to adjust myself after being away for so long
I felt strange and unnatural. I no longer belonged. I sailed back in February
1932 firmly convinced that my adopted home was my home ..... Just a few days
out, before reaching Hawaii, I received a radio message telling me of my father's
death. A year later mother also died. The deepest tie with my native land had
been broken.


"Morning Glory and Weeds" 1922, pen, ink, brush on paper. 38.7 x 28.6cm
Whitney Museum of American Art, New York, Felicia Meyer Marsh Bequest.


"Egg-Plant" 1921. Ink drawing.
クニヨシのドローイングは、どうしてこうも繊細で品がよいのでしょう。

コメント    この記事についてブログを書く
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする
« 読書 その四十四 賞 | トップ | 読書 その四十六 フロク・... »
最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。