China’s air zone stirs tensions but within rights
November 30th, 2013
中国が防空識別圏を設定する権利がある、とーーーそれはたしか。
しかし、今回のは宣言が唐突であり、かつ、設定のしかたが特異すぎた。
尖閣問題について、
Getting Senkaku History Right
Some of the claims to sovereignty over the Senkaku/Diaoyu islands don’t hold up well under scrutiny, argues Tadashi Ikeda.
By Tadashi Ikeda
November 26, 2013
池田維(いけだ・ただし)氏が国際司法裁判所での決着について検討している。
中国は、台湾、チベットその他の領土問題が山積しているので、引き受けないだろう、と。
中国が呼びかけに応じるかは問題ではないのである。
日本が国際司法裁判所で解決しようと呼びかける、その姿勢が重要なのであって、それが、国際社会で日本に正当性を与えるのである。
国際司法裁判所が日本の正当性を正当に評価するとは限らず、例えば、コロンビアとニカラグアの場合のように、島を分割して、両国に領有権を認めるかもしれない、と。
それはそれでいいではないか。
extremely well laid-out position both in terms of legality and historical facts ならば、国際司法の解決を避ける理由がない。
日本としては、北方領土、竹島、尖閣について一貫して国際司法裁判所で解決する姿勢をしめすべきだ。
それで、日本に不利なことはない。
尖閣について、9割がた中国は話しに乗ってこない。
仮に、乗ってきて裁定があったとしても、日本は9割がた勝つ。
万が一、分割案がでたとしても、それほど影響はなかろう。
領土問題で、武力緊張に巻き込まれるなぞというのは過去の遺物にしたいものだ。
November 30th, 2013
the US government and Western media outlets, such as the Washington Post, have argued that the move is exceptional. On the contrary, China has the sovereign right to declare an ADIZ
中国が防空識別圏を設定する権利がある、とーーーそれはたしか。
しかし、今回のは宣言が唐突であり、かつ、設定のしかたが特異すぎた。
尖閣問題について、
Getting Senkaku History Right
Some of the claims to sovereignty over the Senkaku/Diaoyu islands don’t hold up well under scrutiny, argues Tadashi Ikeda.
By Tadashi Ikeda
November 26, 2013
One option on the Senkaku issue would be to seek arbitration by the International Court of Justice (ICJ). Since Japan is certain of the legitimacy of its sovereignty over the Senkaku, it would be pointless for it to lodge any claim. But if China did so, and agreed to accept whatever ruling was handed down, Japan might also think it beneficial to defer to the ICJ, demonstrating that it is ready to abide by internationally accepted rules. Both Japan and China would have to be prepared to run the risks inherent in such a decision.
池田維(いけだ・ただし)氏が国際司法裁判所での決着について検討している。
However, if China complied with an ICJ ruling on the Senkaku, Beijing could be inundated with calls to accept ICJ rulings on other “core interests,” including Taiwan, Tibet, the Xinjiang Uyghur Autonomous Region and even the South China Sea. Given that, it seems highly unlikely that China would run the risk of an adverse ICJ ruling.
中国は、台湾、チベットその他の領土問題が山積しているので、引き受けないだろう、と。
中国が呼びかけに応じるかは問題ではないのである。
日本が国際司法裁判所で解決しようと呼びかける、その姿勢が重要なのであって、それが、国際社会で日本に正当性を与えるのである。
For Japan, deferring to the ICJ carries the risk of having the legitimacy of its sovereignty over the Senkaku decided by a third party. Would all 15 ICJ judges be well versed in Japan’s assertions? In a territorial dispute between Colombia and Nicaragua over a group of islands, the ICJ recently handed down a ruling that split the islands between the two countries. Colombia relinquished its ICJ affiliation in protest. If it were to agree to ICJ arbitration, Japan would have to be prepared to face a similar situation.
国際司法裁判所が日本の正当性を正当に評価するとは限らず、例えば、コロンビアとニカラグアの場合のように、島を分割して、両国に領有権を認めるかもしれない、と。
それはそれでいいではないか。
Personally, I see no need for Japan to run such a risk in light of this country’s extremely well laid-out position both in terms of legality and historical facts.
extremely well laid-out position both in terms of legality and historical facts ならば、国際司法の解決を避ける理由がない。
日本としては、北方領土、竹島、尖閣について一貫して国際司法裁判所で解決する姿勢をしめすべきだ。
それで、日本に不利なことはない。
尖閣について、9割がた中国は話しに乗ってこない。
仮に、乗ってきて裁定があったとしても、日本は9割がた勝つ。
万が一、分割案がでたとしても、それほど影響はなかろう。
領土問題で、武力緊張に巻き込まれるなぞというのは過去の遺物にしたいものだ。