I would not compose haiku myself and am also not able to do it. From the beginning I gave up the idea of composing them, thinking that being competent in that so short-form poems must be very exhausting. But, looking at the haiku from the viewpoint of appreciation, I have to recognize it, a very short-form poem with only 17 syllables, is a valuable means to re-create the landscape of a place by visualizing it. This finding was a fresh wonder to me. It also made me consider Shiki to be a very close and familiar existence to me. At the same time, Shiki’s literary works started to rise from the past to the present in my mind.
Now, I’d like to refer to some of Shiki’s histories. It was on September17,1867 when he was born. In October that year, the 15th Shogun of the Tokugawa Shogunate Tokugawa Yoshinobu returned his supreme administrative power to the then emperor, and in September of the following year, the fourth year of Keio, the name of an era was changed to Meiji. Then when Shiki is one year old, the Meiji era also is in its first year. Therefore, we can get a convenient way of calculation: Shiki grew old with the same pace with Meiji. Then, when it was in the 16th year of Meiji, Shiki also is in the age of the same number of 16. In 1883, when Shiki was 16 years old, he went up to Tokyo. Since then he came back to his hometown Matsuyama nine times in total. The first one was in 1885, and the final one was in 1895 (the 28th year of Meiji).
The “Sansaku-shu” I have mentioned is a collection of haiku composed by Shiki on the landscapes in Matsuyama when he was staying in the city in the 1895 autumn season. It is a very valuable material in literature and shows the things around him in those days.
In 1895 , he came back to Matsuyama twice. The first coming back was on March14 that year. He left Ujina, Hiroshima on board a ship and arrived at Mitsu-hama, Matsuyama the night on the same day. On that occasion he paid his respect to his father’s grave and he went back again to Hiroshima on May17.
私自身は、俳句を作らないし、作れないのである。あの短い形式の中で勝負するのはどうしようもなく疲れるにちがいとはじめからあきらめている。けれども鑑賞する立場から言えば、ある場所の風景を思い浮かべる手段としてこの5―7―5の短詩がかなりのものだということは認めざるを得ない。この発見は私にとって新鮮な驚きだった。そして、子規が近しく懐かしい人に思えるようになったのだった。同時に、子規の書いた文章が、過去のものから現在のものへと、私の中でよみがえってくるのだった。
さて、その子規の生まれたのは慶応3年9月17日(旧暦)である。その年の10月、第15代徳川将軍徳川(とくがわ)慶喜(よしのぶ)が大政奉還し、翌慶応4年9月に明治と改元された。子規が満1歳の時明治も又その1年目の年にあった。ここから私達はある便利な計算方法を導くことができる。すなわち子規は明治という時代の年数と共にその歳を重ねていった。明治16年の年は子規も又16歳の年だった。その明治16年、子規16歳の年に子規は上京している。それ以降合計9度、子規は故郷松山へ帰省している。最初のそれが明治18年で、最後のそれが明治28年だった。
前述(ぜんじゅつ)の「散策集(さんさくしゅう)」はその最後の帰省の折りに子規が松山の風景を題材に詠(よ)んだ紀行句集であり、子規の松山滞在最後の日々の様子を示すものである。
その明治28年だが、この年子規は2度ほど松山へ帰省している。1度目は、3月14日のことで、広島の宇品(うじな)港を出発してその夜に三津浜に着いている。この時は父親の墓参りをして、17日に再び広島に戻っている。