旨い処探索同好会

アトリエ葉神 公式 ブログ・サイト

読書 その五十一 組織力

2011年03月16日 22時14分24秒 | 読書 (国吉康雄、回顧展カタログの翻訳)

"Up Stream", 1922. Oil on canvas. (76.7 x 60.8cm). Denver Art Museum.

画家業の早い時期から、クニヨシは自由主義的芸術家の組織のメンバーでした。
初めのうち彼は、角に座って他の人に話させる傾向がありました。 しかし1930年代の
中頃から彼は、もっと活動的な役割につき始めました。 

アメリカン・アーティスツ・コングレス(アメリカ美術会議)が1935年に創立された時、
クニヨシは、実行委員会にいて、後に五人の副会長の一人になりました。 彼の政治に関する
見解は、進歩的なものでした、そして1936年にコングレス(米議会)によってアレンジ
された戦争とファシズムのシンポジウムで演説をしました。 それ以来、クニヨシはしばしば
公共の場で演説をしました。

1939年に彼は、アメリカン・グループ(非公式な進歩的芸術家の会)の会長に選ばれて、
会員や活動の増強を進めました。 彼自身の初期の苦労は、彼をアーティストによる組織と
協同運動、そして彼らのために一生懸命働く事を信じるようにしました。 こういった活動は
人として又芸術家として大きな意味を持っていると彼は感じます。 それらは彼にとって、
この国や芸術家の社会で普通に暮らす事は特別に重要な事は明らかでした。

アーティスツ・イクイティの最近の創立以来、共通な経済上の関心を基に、一方で芸術的
相違と他方でイデオロギーの相違で不測の困難を避け、クニヨシは重大な組織作りの時期の
間、その会長を務めました、彼が仲間のアーティストによって支えられていると評価する
証拠です。彼は、熱心に仕事をし熟練した外交手腕の大変良い取締役であることを立証しました。


"She's going", 1944. Oil on Canvas. (16 x 12in). Mead Art Museum, Amherst, Massachusetts.
Gift of Mr. & Mrs. James Schramm, Class of 1926

From his early career Kuniyoshi was a member of liberal artists' organiza-
tions. At first he had a tendency to sit in a corner and let other people do the
talking. But in the middle 1930' he began to play a more active role. When the
American Artists' Congress was founded in 1935 he was on the executive com-
mittee and later became one of five vice-chairmen. His political views have
always been liberal, and in 1936 he spoke in a symposium on war and fascism
arranged by the Congress. Since then he has often spoken in public. In 1939 he
was elected president of An American Group, and informal society of progressive
artists, and proceeded to build up its membership and activities. His own early
hardships have made him believe strongly in organization and cooperative effort
by artists, and to work hard for them. These activities, he feels, have meant much
to him as a man and an artist. It is evident that they have been of special im-
portance to him in making him feel at home in this country and in the community
of art. Since the recent founding of Artists' Equity, based on common economic
interests and avoiding the pitfalls of artistic differences on the one hand and
ideological differences on the other, Kuniyoshi has served as its president during
the critical organizing period - evidence of the regard in which he is held by his
fellow artists. He has proved to be an extremely good executive, hard-working,
skillful and diplomatic.


Kuniyoshi and others at the Artists Equity Ball, 1950, Dec.
B&W, 21 x 25cm, unidentified photographer.

コメント    この記事についてブログを書く
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする
« 読書 その五十 サマー・ス... | トップ | 読書 その五十二 デプレッ... »
最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。