ニルヴァーナへの道

究極の悟りを求めて

マチウ・リカール師の幸福論(2)

2008-06-04 22:36:53 | 仏教




REALITY AND INSIGHT(リアリティーと洞察)

What do we mean by reality? In Buddhism the word connotes the true nature of things, unmodified by the mental constructs we superimpose upon them. Such concepts open up a gap between our perception and reality, and create a never-ending conflict with the world. "We read the world wrong and say that it deceives us," wrote Rabindranath Tagore. We take for permanent that which is ephemeral and for happiness that which is
but a source of suffering: the desire for wealth, for power, for fame, and for nagging pleasures.


リアリティーという言葉によって何を意味しているのでしょうか?仏教においては、リアリティーという言葉は、私たちが本来の事物の上に押し付けた、私たちの心が創り上げた概念によって歪められていない、本来の事物の姿、状態を意味します。このような私たちの心が創り上げた概念は、リアリティーと私たちの認識とのギャップを広げていきます。そしてこの世界との終ることの無い対立を創り上げていきます。タゴールは、「私たちは世界を間違って認識し、そして世界は私たちを裏切る、と言う。」と書いた。私たちははかない事物を不変のものだと思ったり、苦しみの源泉である、富や権力や名声やしつこい喜びへの欲望を幸福だと錯覚したりするのだ。
(24p)


最新の画像もっと見る