11月の米個人消費の強さを持って、米経済の安定性の証拠と考えている人も多いかと思うが、12月も含めた年末商戦全体としては、厳しい状況であった可能性を伝えるデータが出てきた。
米調査サービスのスペンディングパルス(マスターカード傘下)が25日発表した今年の米クリスマス商戦の売上高は3.6%増(ガソリンを除くベースでは2.4%増)となり、同社予想レンジ(3.5─4.0%増)の下限付近にとどまった。CPIのインフレ率が4%を超えていることを考えると、実質ベースではネガティブ成長となる。今後、正規の統計が待たれる。
◎First Results on Holiday Retail Sales: Falling in Real Terms
Nouriel Roubini | Dec 26, 2007
The first hard data on the retail sales during the holiday season (going from Black Friday until December 24th) are in: excluding spending on gasoline retail sales were up a mediocre 2.4% relative to a year ago; including gasoline they were up 3.6% on the lowest end of forecasters’ expectations.
・・・・・・・・・・・・・・・・・
Retail sales growth was much worse in real terms; since CPI inflation is running now above 4% retail sales this weak imply negative real retail sales throughout the holiday season. i.e. falling consumption spending. The retail sales data announced today exclude sales on automobiles that, based on separate evidence, look like they have been weak during December.
Thus, while waiting for official data on retail sales for December and personal spending for December, one can make the educated guess that real retail sales and real personal spending in December are likely to turn out negative, compensating for a strong November and confirming a weak October. So real private consumption, that accounts for over 70% of aggregate demand, looks like it finished the year with a very weak momentum signaling potential further weakness into 2008.
・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・
◎再送:米クリスマス商戦の売上高、3.6%増=米調査
http://jp.reuters.com/article/businessNews/idJPJAPAN-29516720071226
[ニューヨーク 25日 ロイター] 米調査サービスのスペンディングパルスが25日発表した今年の米クリスマス商戦の売上高は3.6%増となり、同社予想レンジ(3.5─4.0%増)の下限付近にとどまった。
・・・・・・・・・・・・・・・・・・・
調査対象期間は、感謝祭翌日の金曜日(11月23日)から12月25日午前零時まで。前年同期との比較を可能にするため、日数を調整している。
スペンディングパルスは、マスターカード傘下マスターカード・アドバイザーズの小売り調査部門。
クリスマス商戦時期の小売店売上高は、ガソリンを除くベースでは2.4%増だった。
マスターカード・アドバイザーズのバイスプレジデント(調査・分析担当)、マイケル・マクナマラ氏は「予想の下限に近い水準だったが、クリスマス商戦突入後に下方修正された予測とは、ほぼ一致した」と指摘。
「クリスマス商戦を景気拡大の起爆剤として期待していたのであれば、おそらく失望を招く内容だろう」と述べた。
・・・・・・・・・・・・・・・
今回のデータには、近年ギフトカードの人気拡大で売り上げが増えているクリスマス後の消費動向は含まれていない。
.