ニルヴァーナへの道

究極の悟りを求めて

英語でインド哲学を学ぶ(5)

2007-03-03 14:58:30 | イアン・リーダー
■オウムのカルマの法則(1)

イギリスの宗教社会学者Ian Readerさんの「Religious Violence in Contemporary Japan 」はオウム真理教が何故あのようなテロ事件を起こしたのか、初期からの教義分析をしながら究明していっていますが、アマゾンでの書評も、高い評価を与えています。たとえば、次のような感想。

An Extraordinary book, March 29, 2003
Reviewer: Michael W. "daitokuji31" (The Hill of Black Glass) -

It seems that most books about the Aum Shinrikyou concentrate on the gas attacks of March 20, 1995. Of course this is extraodinarily important, but it is only a small piece of the puzzle because Aum Shinrikyou and its founder Asahara Shoko are much more complex. Reader gives the reader a very detailed look into the early days of Aum and its 's founding by Asahara, and he gives detailed entires of Asahara's sermons giving a step by steo analysis of how Aum went from a yoga group to one bent on the destruction of the world. A wonderful book that peels back many of the mysteries of Aum.
オウムは複雑なので、地下鉄サリン事件の表面の凶悪な事件の詳細にのみ注意を奪われては駄目で、そこに至るまでの経緯を初期の教義からじょじょに解き明かしていくことがオウムの謎を解明するためには重要なのだ。この本はその要望にこたえている素晴らしい本だ、というのが、この書評者の感想ですが、まさに、私も今遅ればせながら、読んでいますが、同じような感想ですね。昨日、カルマの定義を掲載したので、この本の中で、オウムのカルマの法則について解説している箇所を紹介します。

Accoding to Aum, the universe was mult-dimentional, consiting of various realms: the realm of desire, the realm of form and the realm of non-form, each of which was subdivided into a number of different spiritual levels.

オウムの教義によれば、この宇宙は、愛欲界、形状界、非形状界から成る、多次元世界である。そして、それぞれの世界は、さらに様々な霊的レベルに細分される。

Humans exist in the realm of desire, which is divided into six levels, the lowest of which are various hells.

人間は愛欲界に存在しているが、この愛欲界は六つのレベルに分かれており、最低のレベルはいろいろな地獄の世界である。

Above the human world and the realm of form is the realm of non-form, which can only be entered by those with high levels of consciousness and spiritual practice.

人間界や形状界を超える世界は非形状界であるが、この世界へは、ハイレベルの意識の持ち主か、霊的修行を積んだ者しか入ることはできない。

Souls transmigrate at death and can ascend or descend through the realms depending on the deeds of the person in this life.

魂は死に際して、転生し、その個人の生前の行為によって、高い世界に上ったり、低い世界に落ちたりする。

Such movement was determined by the laws of karma, a critical concept in Asahara's teachings which refers to one's accumulated merits and demerits in life, and to how this balance of merits and demerits(or good deeds and sins) determines the realm in which one is reborn.

このような高い世界に上ったり低い世界に落ちたりする動きは、カルマの法則によって決定される。このカルマの法則は麻原の教義の中で核となる概念である。麻原が説くカルマの法則によると、人がその生涯において積んだ善き行いと悪い行いのバランスによって転生先の世界が決定する。


(続きます)