GRA 公式ブログ・サイト

NPO法人GRAの活動や考えを伝えます

“ クリニック ” 開催中止の案内 / Notice of Cancellation of “Clinic”

2023-04-22 21:56:14 | 開催イベントの案内

  
4月23日開催予定の『オートバイ なんでも “クリニック”』は、講師担当者の体調不良により、開催中止となりました。 予約されていた方以外、予約せずに当日の受診が可能な「緊急受付」の利用を予定されていた方は、大変にご迷惑をお掛けしますが、ご了承のほど 宜しくお願い致します。

 


The "clinic" scheduled to be held on April 23rd has been canceled due to the ill health of the lecturer.  We apologize for any inconvenience this may cause to those who have planned to receive the information at the “Emergency Reception”, which allows same-day consultations without an appointment.



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“アイデアコンテスト” に喜びはあるか? / Is there any joy in the “idea contest”?

2023-04-21 02:14:22 | 人になれない、独り言


GIGadgets 伝、

転倒せず、自動運転に対応するオートバイの研究成果。
現在のオートバイの構造やメカニズムが究極の姿とは思わないが、自律して転倒しないこれら自動制御機構が最適解だとは思わない。研究者にとっての “アイデアコンテスト” 発表会にしか見えない。

自律走行させる為、ステムアングルを可変式にして自動制御行ない、リアホイールも自動制御でステア(舵角制御)させ、その上、何等かのジャイロ効果を生み出す機構を内蔵させている姿は、オートバイの “美点” である軽い重量と操縦性を奪い、もはやライダーの意のままに操作できる乗り物ではない。



仮に、「転倒しない」機能に拘るのであれば、「三輪オートバイ」に 制御された “リーン機構” を組み込めば良い。敢えて “二輪” に拘っている理由が全く理解できない。


I do not think that the current motorcycle structure and mechanism are the ultimate form, but I do not think that these automatic control mechanisms that do not fall over autonomously are the optimal solution. It can only be seen as an “idea contest” for researchers.

In order to run autonomously, the stem angle is variable and automatically controlled, the rear wheel is also automatically steered (rudder angle control), and on top of that, it has a built-in mechanism that creates some kind of gyro effect. It's no longer a vehicle that can be controlled at will by the rider, stripping it of its "beauty" of light weight and manoeuvrability.

If we were to stick to the "prevent falling" function, we could incorporate a controlled "lean mechanism" into the "three-wheeled motorcycle." I don't understand the reason why I dare to stick to "two wheels".




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トップページ画像を変更しました / Changed the top page image

2023-04-15 20:20:19 | Webサイト 作成日記

    
GRAの考え方と目標が伝わり易くなる事を願って、公式Webサイトのトップページ画像を変更しました。テーマを3つの画像に分けて、クロスフェード処理したスライドショーにて順次切り替わり表示する様にしています。 これで、更に理解が進む事を期待しています。

 


【 GRA公式Webサイト トップページ / GRA official website top page 】

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We have changed the top page image of the official website in the hope that it will be easier to convey the concept and goals of GRA. The theme is divided into 3 images, and the images are switched in sequence in a cross-faded slide show.
I hope this will give you a better understanding.


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自動運転、事故で運転手送検、「レベル3」以降のメーカー責任は?

2023-04-15 10:25:12 | コラム・社会


自動運転LAB. 発、「自動運転バス」なのに?事故で運転手を送検 

実証実験で運行され、過去にもガードレールと接触事故あったが、今回は乗客が軽症を負った為に運転手書類送検。問題なのは、今回の「レベル2」でも車両の不完全さも原因だという事。2025年、完全自動運転・レベル5 が実現した時、車両メーカーが本当に責任を負うのか? 保険・保証体制だけではなく、道交法上の行政責任、業務上の過失責任を真摯に負うのか不明。

https://jidounten-lab.com/u_40795

 @jidountenlab 



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MotoE、2023年から ドカティ・ワンメイクレース車両 / Ducati's one-make vehicle for MotoE

2023-04-13 13:00:44 | オートバイ基本講座の基本

Now Moto News 伝、

MotoE、2019年から MotoGP との併催で行なわれていた 電動バイクレース。2023年から ワンメイク車両として、エネルジカに代わって、名乗りを挙げた ドゥカティ のレース用車両。MotoGP で実績のある多くの部品や構成&配置を継承している事が分かるが、操縦特性に大きく影響するホイールベースがかなり長く、冷却系から 電動車でも冷却の大切さも分かる。

一番の関心事は、モーター配置と駆動系だから、左側の画像も確認したいところ。ただ、ワンメイク車両として供給する事もあり、コストや信頼性、メインテナンス性を優先させて、さほど攻めた設計にはなっていないだろう。

https://www.facebook.com/photo?fbid=681423447320307&set=a.502313458564641


MotoE, an electric motorcycle race that has been held in conjunction with MotoGP since 2019. From 2023, as a one-make vehicle, Ducati racing, replacing Energica. It can be seen that it inherits many parts, configurations and arrangements that have been proven in MotoGP, but the wheelbase, which greatly affects the steering characteristics, is quite long, and the cooling system shows the importance of cooling even in electric vehicles.

My main concern is the motor arrangement and drivetrain, so I would like to check the image on the left as well. However, since it is sometimes supplied as a one-make vehicle, it is not designed so aggressively, prioritizing cost, reliability, and maintainability.


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