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【シーズン6】人生💯倍の祝福😊【聖書】マルコの福音書3章 神の心に触れて生きる

2024年04月22日 11時13分58秒 | 福音書
マルコの福音書3章 神の心に触れて生きる
1.安息日を巡る衝突(3:1-12)
昨日お話した2章後半の安息日を巡る衝突について、もう少し補足しておきます。マタイも12章(3-4、7-8)で同じ衝突を取り上げていますが、読み比べるとマルコの書き方は実に簡単です。そこで、イエスが語ったオリジナルの教えは、おそらくマタイのもので、マルコは、ローマ人を意識して、ローマ人にはあまり興味のない部分を省略したのだ、とも考えられています。真偽のほどはわかりません。ともあれ、安息日を破っていると批判されたことに、イエスは、自らが、モーセよりも、ダビデよりも偉大な権威ある者であることを示されました。それは、宗教学者に対して、非常に挑発的な者であったと言えます。
ところで安息日の戒めは具体的に、出エジプト20:8-11にあります。そこでモーセは、安息日の仕事を禁止し(出エジプト20:10)、「(料理のため)火をたいてはならない」(出エジプト35:3)、たきぎを集めてはいけない(民数15:32)としました。後の時代に、この安息日の戒めには、荷物を運んではいけない(エレミヤ17:21)、穀物、食物を売ってはならない(ネヘミヤ10:31、13:15)といった規則も加えられています。そしてさらに後の時代になると、安息日に移動できる距離はいくらであるとか、できる仕事はなんであるとか、安息日を守るための細かな規則がたくさん定められていくのです。イエスの時代は、こうした規則を守ることが信仰そのものであったのです!しかし、そもそも論として、私は、当時のユダヤ人も、文脈を無視した解釈の問題性に陥っていたのではないかなと思うところがあります。やはり、モーセの時代「(料理のため)火をたいてはならない」は、荒野で得た食料マナと関係のあることでした。本来は荒野の生活が終了し、生活スタイルが変化した時点で、その戒めの適用を再考すべきでした。つまり、聖書は、聖書が書かれた時代の最初の読者に何を語っているか、それは今の私たちにどう適用できるのか、という思考を踏まえず、直接当時の戒めをそのまま私たちの時代に当てはめてしまうと、おかしなことになってしまう、ということです。
2.安息日の意味
安息日は、本来人間に休息をもたらすため、神の癒しと回復を与えることが目的で設けられたものです(創世記2:2、3)。神は、人間を祝福するために、安息日を設けられたのです。そして神を喜ぶその日は、神を知らない人々に神を証しするしるしともなるものでした(出エジプト31:13-17)。4節「安息日に律法にかなっているのは、善を行うことですか、いのちを救うことですか、それとも殺すことですか」イエスは人々の良識的判断に訴えられました。良識を失い、ただ信仰の教義を頑なに守る信仰は、人の家庭を崩壊させ、いのちを殺める、危うい信仰となっていくのです。メディアを賑わす、新興宗教の問題は、そういうことではないでしょうか?
イエスは、安息日を例に、信仰の本質的なあり方に関心を向けさせました。しかし、当時の宗教家たちは、そのようなイエスに脅威を感じたのです。そして6節パリサイ人とヘロデ党がイエスを葬り去る相談をしたと言います。これは実に奇妙な組み合わせです。ヘロデ党は、宗教的な党派ではなくヘロデ王を支える政治的な集団です。保守的なユダヤ主義者のパリサイ人は、異邦人のヘロデ王を嫌っていましたから、ヘロデ党と手を組むなど考えられない事態です。しかし彼らはこぞってイエスに反発しました。それは、明らかに彼らの評判、や地位、そして利権を脅かすものがあったからなのでしょう。イエスは、身を引かれました。イエスにとって地位も利権も関心のないことです。ただ信仰の在り方が重要なのです。8節、人々はイスラエル中からイエスのもとに集まってきました。真摯に真の信仰を追求する、イエスに対する一般民衆からの信任は厚かったのです。
2.弟子を任命する(3:13-35)
イエスは、弟子を任命し、働きを委任していきます(13節)。他方宗教家たちは、イエスを悪魔呼ばわりしました。彼らにとって新しい皮袋を主張するイエスの言動は、彼らの安泰な日々を脅かす危険なものでした。他方イエスの家族は、イエスの頭がおかしくなった、と心配しました。神の子でなければ悪魔か狂人かというわけです。しかしイエスはいたって冷静です。そして大切なことを語ります。35節、イエスの弟子は、神の心を大事にする家族である、と。信仰を追求するのなら、良識を大事にしながら、神の心に触れる歩みをすることです。宗教の教義を守る従順な信仰者であっても、神の心を少しも感じない歩みであってはなりません。では今日もよい一日となるように祈ります。

Mark 3: Living in Touch with the Heart of God
1. conflict over the Sabbath (3:1-12)
I would like to add a little more about the conflict over the Sabbath in the second half of chapter 2 that we discussed yesterday. Matthew also addresses the same conflict in chapter 12 (3-4, 7-8), but Mark's writing style is really quite simple when compared to the reading. So it has been suggested that perhaps the original teaching that Jesus gave was Matthew's, and that Mark, with the Romans in mind, omitted the parts that were of little interest to them. We do not know the truth of this. At any rate, in being criticized for breaking the Sabbath, Jesus showed himself to be a greater authority than Moses or even David. That is to say, He was very provocative to religious scholars.
The Sabbath commandment, by the way, is specifically found in Exodus 20:8-11. Moses forbade work on the Sabbath (Ex. 20:10), "Do not kindle a fire (for cooking)" (Ex. 35:3), and do not gather firewood (Numbers 15:32). In later times, this Sabbath commandment was supplemented by rules against carrying baggage (Jeremiah 17:21) and selling grain and food (Nehemiah 10:31; 13:15). In later times, many detailed rules were established for keeping the Sabbath, such as how far one could travel on the Sabbath day and what work one could do on the Sabbath day. In Jesus' day, keeping these rules was faith itself! However, in the first place, I wonder if the Jews of that time also fell into the problematic nature of interpretation without regard to context. After all, in Moses' day, "Do not kindle a fire (for cooking)" had to do with the food manna obtained in the wilderness. Originally, the application of that commandment should have been reconsidered when the wilderness life ended and the lifestyle changed. In other words, if we directly apply the commandments of that time period to our time period without taking into consideration what the Bible was saying to the first readers of the time period in which it was written and how it applies to us today, we will end up in a strange interpretation
2. the meaning of the Sabbath
The Sabbath was originally intended to bring rest to mankind, to provide divine healing and restoration (Gen. 2:2, 3). God established the Sabbath to bless mankind. Verse 4: "Is it lawful on the Sabbath to do good, to save life, or to kill? A faith that loses common sense and stubbornly adheres to the tenets of faith becomes a dangerous faith that destroys families and kills lives. Isn't this what the problem of new religions in the media is all about?
Jesus used the example of the Sabbath to draw attention to the essential nature of faith. But the religious people of the time felt threatened by such a Jesus. And verse 6 says that the Pharisees and Herod's party consulted about burying Jesus. This is a strange combination indeed. The Herodian party is not a religious faction but a political group that supports King Herod. Conservative Jewish Pharisees hated the Gentile King Herod, so joining forces with Herod's party was unthinkable. But they were all against Jesus. It was clearly a threat to their reputation, position, and interests. Jesus backed down. Status and interest are of no concern to Jesus. In verse 8, people came to Jesus from all over Israel. In verse 8, the people came to Jesus from all over Israel, and they had great confidence in him to earnestly pursue the true faith.
2. appointing disciples (3:13-35)
Jesus appoints disciples and delegates their ministry (v. 13). Religious leaders, on the other hand, called Jesus a demon. For them, Jesus' insistence on a new skin bag was a dangerous threat to their peace of mind. Jesus' family, on the other hand, feared that Jesus had lost his mind. If he is not the Son of God, then he must be the devil or a madman. But Jesus is very calm. He says something important: verse 35, Jesus' disciples are a family that cares for the heart of God. If we are to pursue faith, we must walk in a way that touches the heart of God while respecting common sense. Even if we are obedient followers of religious doctrine, our walk should not be one in which we do not feel the heart of God in the slightest. I pray that you have a good day today.

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