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人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

聖書通読の積み重ねは、モノの見方を変え、人生を前に進む勇気を与えてくれます。ご一緒にしませんか?

人生💯倍の知恵😊【聖書】箴言31章 しっかりとした女性

2023年07月14日 12時26分42秒 | 箴言
31章 しっかりとした女性
1.女と酒の罠
箴言最後の章となりました。最後は、女と酒を巡る議論です。レムエルの母が、我が子を思う心からの忠告です。まず女に自分の力を費やすなと言います(3節)。東方君主にとって後宮、つまり、王様の妃がどれほどいるかは、その力と威光を示すと見なされていますが、そのことへの警告です(2サムエル16:20)。既に、申命記17:17に、王の戒めの一つとして、多くの妻を持ってはならないと教えられているとおりです。そして酒への警告。酒はしばしば酩酊状態を引き起こし、判断を誤らせます。人の上に立つならば、その責任を思い、酒を飲む量とその時を弁えよ、ということでしょう。王としての大事な務め、弱者の保護、口を開くことのできない人の代弁者であることをしっかりやりなさい、ということでしょう。
2.しっかりとした妻
 10節以降は、行頭がヘブル語の22文字のアルファベットで揃えられた、アルファベット詩となっています。ですから、ここだけを、後で挿入された、作者不明の作品とする説もあります。その真偽はよくわかりませんが、必ずしもそのように考えなくてもよいでしょう。我が子の幸せを願う母親が、伴侶を見定めるための大切なポイントをしっかり身に着けさせるため、記憶に残りやすい、いろは歌にしたと考えることもできます。どんな伴侶と一生を共にするかで、その人の人生の質は決定するものです。ですから見つけるならば、宝石よりも素晴らしい価値ある良妻を見つけよ、と言う(10節)。しかし、人は若い未熟な時代に、つまり人を見る目も育ってないうちに、一生の伴侶を見つけなくてはなりません。そうであれば、人を見る観点を教えられることも大切なのです。
 そこで良妻の特徴を見てみましょう。良妻は、商売をし(14、18、24節)、畑を耕し(16節)、機織りをし(13、19、21、22節)家事をし、家族の者によく気を配る(15節)。また、愛と思いやりを持ち、悩んでいる人、貧しい人に対する心遣いも忘れない(20節)。さらに知恵と優しさを兼ね備えている(26節)。働き者で、愛情深く、知恵深い、三拍子揃った女性です。要するに女性の真の魅力は、表面的な美しさにあるのではなく、その人柄、品格にある、ということです。そこを見て、一生の伴侶を選びなさいということでしょう。結局は、男も女も、目に見えない主を恐れ、主に仕える心を持って生きているかどうかが大切です。
以前、ユダヤ人が利用するホテルに宿泊して、安息日を過ごしたことがあります。するとその晩餐の時、食卓が整うと、家長が立ちあがって、安息日用のワインを配り、何かを朗読していました。後で聞いてみると、この箇所であったと言います。家長は毎週、安息日の晩餐の度に、この箇所を繰り返し読むのです。そして、朗読した後に、妻に一週間の感謝を述べ、妻を誉めたたえ、子どもたちにも愛情を表現し、祈りを献げ、陽気に晩餐の時を夜遅くまで過ごすのでした。そこには、神を恐れる者として、神の用意された食卓の恵みを家族で味わう姿がありました。そして具体的に、親が子どもに、何を大事にすべきかを分かち合う姿がありました。神を恐れることが知恵の初めである、神のみ教えにたって、大事な思いを共有していく、それが家庭円満の秘訣なのでしょう。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。マサは、どちらの子孫と考えられているでしょうか?①イサク、②イシュマエル。答えは②イシュマエルでした。ただし、マサを固有名詞ととらず、「宣告」を意味する普通名詞とする説もあります。では今日の聖書クイズです。誓願の中で、ナジル人の誓願をした者に求められていないものは何でしょうか?①ぶどう酒を飲んではならない、②髪の毛を切ってはならない、③肉を食べてはならない。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 31: The Firm Woman
1. the woman and the wine trap
This is the last chapter of Proverbs. The last one is a discussion about women and wine. Lemuel's mother's advice comes from her heart for her child. First, she tells him not to spend his strength on women (v. 3). This is a warning to the Eastern monarchs, for whom the back palace, or how many queens a king has, is regarded as a sign of his power and prestige (2 Samuel 16:20). As already taught in Deuteronomy 17:17, one of the king's commandments is not to have many wives. And a warning against alcohol. Alcohol often causes intoxication and leads to errors in judgment. If you are a ruler over others, you should be mindful of your responsibilities, and be judicious about how much you drink and when you drink it. He may be asking you to do your duty as a king, to protect the weak and to be a voice for those who are unable to speak.
2. a firm wife
 Verses 10 and following are alphabetical verses, with the beginning of the line aligned with the 22 letters of the Hebrew alphabet. Therefore, some have suggested that this verse alone is a work of unknown author, inserted at a later date. I am not sure about the authenticity of this theory, but it is not necessarily so. It is possible that the mother, wishing for her child's happiness, chose to use the iroha-uta poem as an easy-to-remember form to help her child learn the important points to consider when choosing a mate. The quality of a person's life is determined by the kind of companion he or she will spend the rest of his or her life with. Therefore, if you find one, find a good wife who is worth more than jewels, he says (v. 10). However, one must find a lifelong companion in one's young, immature years, that is, before one has even developed the ability to look at people. If so, it is important to be taught the perspective from which to view people.
 So let us look at the characteristics of a good wife. A good wife does business (vv. 14, 18, 24), cultivates the fields (v. 16), weaves (vv. 13, 19, 21, 22), does household chores, and cares well for those in her family (v. 15). She also has love and compassion, and she does not forget to care for the afflicted and the poor (v. 20). Furthermore, she combines wisdom and kindness (v. 26). She is hardworking, loving, and wise, a woman of three qualities. In short, a woman's true attractiveness lies not in her superficial beauty, but in her character and dignity. This is what you should look for when choosing a life-long companion. In the end, whether a man or woman fears the invisible Lord and lives with a heart to serve Him is important.
I once stayed at a hotel used by Jews and spent the Sabbath. During that dinner, when the table was set, the patriarch of the family stood up, handed out the Sabbath wine, and was reading something. When I asked him about it later, he said it was this passage. The patriarch would read this passage over and over every week at every Sabbath supper. After the reading, he would thank his wife for the week, praise her, express his love to his children, offer up his prayers, and spend the rest of the evening cheerfully at supper. There they were, as God fearing people, savoring the blessings of the table God had prepared for them as a family. And specifically, there were the parents sharing with their children what they should cherish. The fear of God is the beginning of wisdom, and sharing important thoughts based on God's teachings is the secret to a happy family. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Which descendant is Masa considered to be? (1) Isaac and (2) Ishmael. The answer was (2) Ishmael. However, there is a theory that Massah is not taken as a proper noun, but as a common noun meaning "pronouncement. Now for today's Bible quiz. What is not required of those who have taken the Nazirite vow? (1) Not to drink wine, (2) Not to cut hair, and (3) Not to eat meat. See you tomorrow for the answer. Now, I pray that today will be another good day.

人生💯倍の知恵😊【聖書】箴言30章 自分を弁えて歩む

2023年07月14日 12時16分23秒 | 箴言
30章 自分を弁えて歩む
1.30、31章の位置づけ
30、31章は、ソロモンの箴言ではなく、マサの国の格言集です。箴言の流れを見ると、ソロモンの格言集は、大きく1-9章、10-22章16節、25-29章と3つあります。これにソロモンによるものではない格言集として22章17節から24章22節のアメンエムオペの格言集と、この30、31章のマサの国の格言集が加えられています。既に述べたように、ソロモンの格言集は、ソロモンの生活経験、職業経験から出てきている格言集で、国政のための知恵というべき主旨があるように思われます。しかし、この箴言の編者は、読者のバランスを考えたのかもしれません。最後に庶民的な、小さな家庭に生かされるべき知恵を、加えた感じがします。ただ、この格言を集めた、マサの国の人アグルがどのような人物なのかはわかりません。分かっているのは、彼が自分の無知ぶりと、悟りのなさを認めていることです(2節)。彼は、神がおられることを理解し、その存在を認めた時に、自分の愚かさや、小ささを思わされたのでしょう。確かに大自然の驚異の前に立つならば、人は自分のちっぽけな存在を思わずにはいられません。それと同じで、まことに偉大な神を認めるなら、その神の前に遜り、神の教えに心を留めて真っすぐな歩みをしたいと願うことでしょう。
2.アグルの格言集
 そこで、謙虚なアグルの二つの願いについてみてまいりましょう。まず彼は、決して欺瞞や嘘偽りに陥らないように、と願っています(8節)。続いて、それらを引き起こしやすい、貧しさからも、豊かさからも自由になって、神に与えられたもので満足する心を持つように、と願っています。つまるところ、人間は、単なる動物的な生き物ではなく、霊的な存在、精神的な存在だ、と思わされるところです。
 10節以降は、寄せ集めの格言集ですが、よく読むと、普段の生活に「あるある」と思うものばかりです。まず10節、神は弱い立場にある者の味方だと言います。そして11節以降、四つの受け入れがたい人々をあげています(11-14節)。それは残酷な心をもった子ども(11節)、全く尊敬できない教えたがりの人たち(12節)、上から目線の人々(13節)、人を旨く利用するだけの人(14節)です。受け入れがたい存在がいる、これが人生の現実というわけでしょう。
 次にこの世には満たされないものがある現実を語ります。吸血鬼の蛭(15節)、人を飲み込む地獄、固く閉じた不妊の胎、乾燥しきった大地と消しがたい火(16節)。さらに説明できない人生の不思議(18-20節)。つまり、若い男女に恋心が芽生えるプロセス、これは説明できないもの、だというわけです。そして悪い事をしながら、それを罪と思わない売春婦。また非常に驚くようなことが四つ(21-23節)。奴隷が王となること。謀反を興して権力を握る者がいること。憎まれ女が結婚すること。女奴隷が女主人になることです。こうした、説明し難いもの、驚かせるようなものがあるのが人間社会だ、と言うわけです。
 他方、この世界には、注目すべき知恵も見つけられると言います(24-31節)。夏に備える蟻、岩穴に隠れて身を守る岩だぬき、群れをなして飛来するいなご、王の宮殿に図々しく住み着くやもり。彼らは生きる術を知っている、と。しかし、人間はその真逆なのです。人間は怠け者で、自分の弱さをわかろうとせず、指導者が無くては行動できず、身を落ち着けるべき本当の場所も悟らない、というわけです。自然に学べと言わんばかりです。
 33節、面白い対比が語呂合わせのように語られます。乳をかき回すと凝乳ができる。鼻をねじると血が出る。怒りをかき回すと争いが起こる(32-33節)。当たりまえのことをして災いを被る人間の愚かさ、そこに気づきましょう、ということでしょう。体に悪いとわかっていても、たばこやお酒が止められない、ではないのです。結末がわかっているなら、やはりそのことは意識すべきです。そして必要な対応をすることなのです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。パトモス島で、幻の形で、神の啓示を受けた人は誰でしょうか?①パウロ、②ペテロ、③ヨハネ、答は③ヨハネ(黙示録1:1、9-10)でした。では今日の聖書クイズです。マサは、どちらの子孫と考えられているでしょうか?①イサク、②イシュマエル。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 30: Walking with Self-Discipline
1. the position of chapters 30 and 31
Chapters 30 and 31 are not Solomon's Proverbs, but a collection of proverbs from the land of Massah. Looking at the flow of Proverbs, there are three major collections of proverbs by Solomon: chapters 1-9, 10-22:16, and 25-29. To these are added the proverbs of Amenem-Opeh in chapters 22:17-24:22, which are not by Solomon, and the proverbs of the land of Massah in chapters 30 and 31. As already mentioned, the proverbs of Solomon are a collection of proverbs that come from Solomon's life and professional experience, and seem to have the main purpose of wisdom for national government. However, the editors of the Proverbs may have intended a balance of readers. Finally, I feel that he added wisdom that should be applied to common people and small families. However, we do not know what kind of person Agur, the man from the land of Massa, is who collected these proverbs. What we do know is that he admits his ignorance and lack of enlightenment (v. 2). He must have been reminded of his own foolishness and littleness when he realized that God is present and acknowledged His existence. Indeed, when one stands in the presence of the wonders of nature, one cannot help but think of one's own tiny existence. In the same way, if one acknowledges a truly great God, he or she will desire to walk uprightly in the presence of that God, keeping in mind God's teachings.
2. aphorisms of Agur
 Let us now look at the two desires of the humble Agur. First, he wishes that we never fall into deception or falsehood (v. 8). Then he asks that we be free from poverty and riches, which tend to cause them, and that we have a heart that is content with what God has given us. In the end, we are reminded that we are not mere animal creatures, but spiritual and mental beings.
 The rest of the book is a collection of aphorisms, but if you read them carefully, you will find that they are all applicable to our daily lives. First of all, verse 10 says that God is on the side of the weak. Then, from verse 11 onward, four unacceptable people are listed (vv. 11-14). These are children with cruel hearts (v.11), people who want to teach (v.12), who have no respect for others (v.12), people who look down on others (v.13), and people who only use others for their own good (v.14). There are those who are unacceptable, and this is the reality of life.
 Next, we talk about the reality that there are things in this world that cannot be fulfilled. Vampire leeches (v. 15), hell that swallows people, a barren womb that is tightly closed, the parched earth and unquenchable fire (v. 16). And more unexplainable wonders of life (vv. 18-20). In other words, the process of falling in love between a young man and a young woman is something that cannot be explained. And then there is the prostitute who does evil and does not consider it a sin. There are also four very surprising things (vv. 21-23). A slave becomes king. A rebellious person rising to power. A hated woman marries. A female slave becoming a mistress. These are the things that are inexplicable and surprising in human society.
 On the other hand, he says, we can also find remarkable wisdom in this world (vv. 24-31). Ants prepare for the summer, the mud peckers hide in rock holes for protection, locusts fly in flocks, and geckoes proudly reside in the king's palaces. They know how to survive. Humans, however, are just the opposite. They are lazy, they do not understand their own weakness, they cannot act without a leader, and they do not know where they really need to settle down. He wants us to learn from nature.
 In verse 33, an interesting contrast is mentioned in the form of a wordplay. Stirring the milk produces curdled milk. Twisting the nose causes blood. Stirring up anger causes strife (vv. 32-33). This is the foolishness of human beings who do the obvious and suffer calamities. It is not that we cannot stop smoking or drinking even though we know it is bad for us. If you know the consequences, you should still be aware of them. And then take the necessary action. I wish you a good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Who received the revelation of God in the form of a vision on the Isle of Patmos? (1) Paul, (2) Peter, and (3) John. The answer was (3) John (Revelation 1:1, 9-10). Now for today's Bible quiz. Which of the following is Massah considered to be a descendant of? (1) Isaac and (2) Ishmael. The answer will be given tomorrow. I pray that you have a good day today.

人生💯倍の知恵😊【聖書】箴言29章 主のことばがなければ

2023年07月13日 09時08分02秒 | 箴言
29章 主のことばがなければ
1.指導者の倫理
1節の「うなじを固くする者」は、頑固な者を意味しています。叱られても、頑なに言うことを聞かないような人は、手の施しようがありません。そのような人は、ある日突然破滅してしまうものだ、と言います。
指導者には、正しくあって欲しいと、誰もが願うことでしょう(2節)。正しい指導者は、国をしっかり治めますが、重税を取り立て、人を粗末にするような指導者は、いずれ国を亡ぼします(4節)。ただ実際に正しい人が指導者になるとは限りません。組織は矛盾に満ちており、期待通りの人がトップに立つとは限らないからです。そして12節、類は友を呼ぶ、悪い指導者の周りには、悪い部下が集まるものです。
しかし希望がないわけではありません。正しいことをなさる神がおられるので、正しく生きていれば、悪い支配者と悪い者の終わりを見届けることになります。
そこで、正しさを大事にしましょう。正しい人は、調子のいいお世辞を言ったりはしません。それが躓きのもとであることを心得ているからです(5節)。また、正しい人は、人を陥れようとはしません(6節)。自分のために落とし穴を作るようなものですから。また正しい人は、弱い者への配慮を怠らないものです(7節)。また正しい人は、争い事をかきたてるようなことをせず、むしろ、治めようとします(8節)。正しい人は、敵のためにも祈ることができる人です。頭に来ても、感情をぶちまけて怒鳴ったりせず、むしろぐっと我慢し、事の成り行きを見ていきます(11節)。
さて15節、突然子どもの教育について出てきます。教育は父ばかりではない、母の責任でもあると語っています(15節)。しかし言いたいことは、悪い支配者が興れば、神がこれを正されますが(16節)、そもそも論として、悪い支配者を育てない家庭教育が重要だ、ということでしょう。子どもはしっかり躾けるべきで、心を砕いた努力は報われると言います(17節)。
2.神の言葉に生きる
18節「幻がなければ、民は好き勝手にふるまう。」とあります。ここで「幻」と訳されたことばは、ヘブル語でハゾォン、預言とも訳されることばです。ここはよくビジョンと言い換えられて語られるところですが、実際には単純に「預言」と受け止めるべき程度のものでしょう。つまり、「神のみおしえ」がなければ、人は好き勝手に振る舞うということです。神のみおしえは、人に何が正しく、何が間違っているのかを教えるのです。それは人間社会の絶対的な真理を教えるものです。確かに、国や人が違っても、これは正しい、これは間違っているという考え方というものはあるものです。そのような公の義を示す、神のみおしえを守る者は、幸いである、と言います。それは、悪者が支配する時代にあっても、神のなさることに希望をつなぐことができるからです。
大切なのは、この神のみおしえに沿って、民を治め、訓練する指導者が現れることなのでしょう。神のことばは、ただ語って聞かせるだけではだめで(19節)、自らやって見せて、養育する努力を惜しまないことです(17、19、21節)。次に、20節以降を簡単に言い換えてみます。思慮深く語りなさい(20節)。若い者を甘やかしてはいけません(21節)。怒りやすさ(22節)、高ぶり(23節)、不正を捨てなさい(24節)、ただ神を恐れ(25節)、神の裁きを尊重する(26節)、そこに神の守りがあると心得なさい。闇と光は混じることがないものだから(27節)、闇ではなく、光の人生を歩みなさい。光の人生、つまり神の側に立って歩む者は、神が支えてくださる、と言います。では、今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。箴言を書いたと言われるソロモンは、BC1000年頃の人ですが、箴言の素材となったと考えられるエジプトの古代知恵文学は、何千年頃のものと言われているでしょうか。①BC1000年、②BC2000年、③BC3000年。答えは③BC3000 年でした。では今日の聖書クイズです。パトモス島で、幻の形で、神の啓示を受けた人は誰でしょうか?①パウロ、②ペテロ、③ヨハネ、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 29: Without the Word of the Lord
1. ethics of leadership
In verse 1, "he who hardens the nape of his neck" means a stubborn person. A person who stubbornly refuses to listen when rebuked is out of control. Such a person will be ruined one day, he says.
We all want our leaders to be righteous (v. 2). A righteous leader will rule the nation well, but a leader who collects heavy taxes and mistreats people will eventually bring the nation to ruin (v. 4). However, it is not always the case that the right person will actually be the leader. Organizations are full of contradictions, and the expected person may not always be at the top. And verse 12, Birds of a feather flock together, and around a bad leader, bad subordinates will gather.
But this does not mean that there is no hope. There is a God who does what is right, and if we live right, we will see the end of bad rulers and bad men.
So, let us value righteousness. A righteous person does not engage in well-tempered flattery. He knows that it is a stumbling block (v. 5). Also, the righteous person does not try to trip people up (v. 6). For it is like making a pit for yourself. And the righteous person does not neglect concern for the weak (v. 7). The righteous man does not stir up strife, but rather seeks to subdue (v. 8). A righteous person is one who is able to pray even for his enemies. Even when they are angry, they do not lash out and yell, but rather they hold back and see how things turn out (v. 11).
Now, in verse 15, the education of children suddenly comes up. He says that education is not only the father's responsibility, but also the mother's (v.15). However, what he is trying to say is that if a bad ruler rises up, God will correct him (v. 16), but in the first place, it is important to educate the family not to raise bad rulers. Children should be disciplined well, and they will be rewarded for their efforts (v.17).
2. live by God's word
Verse 18: "Without a vision, the people will behave as they please." The word translated "vision" here is the Hebrew word hazon, which is also translated "prophecy. This is often paraphrased as a vision, or a goal for the future, but in reality it should be taken simply as a prophecy. In other words, without "God's word," people will behave as they please. God's will tells people what is right and what is wrong. It teaches the absolute truth of human society. Certainly, different countries and people have their own ideas of what is right and what is wrong. Blessed are those who keep God's commandments, which show such public righteousness. Blessed are those who keep God's commandments, for they will be able to hold on to hope in what God is doing, even in times when the wicked rule.
What is important is to have leaders who govern and train their people according to God's word. God's word cannot be merely spoken and heard (v. 19), but must be demonstrated and nurtured (vv. 17, 19, 21). Next, let me simply paraphrase verses 20 and following. Speak thoughtfully (v. 20). Do not spoil the young (v. 21). Put away wrathfulness (v. 22), pride (v. 23), and injustice (v. 24), but only fear God (v. 25) and respect His judgment (v. 26), knowing that therein lies God's protection. Walk in the life of light, not darkness (v. 27), for darkness and light do not mix (v. 27). He says that those who live a life of light, that is, those who walk on God's side, God will sustain them. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Solomon, who is said to have written Proverbs, was a man of around 1000BC, but how many thousand years ago is the ancient Egyptian wisdom literature that Proverbs is thought to have been written from? (1) 1000 BC, (2) 2000 BC, and (3) 3000 BC. The answer was (3) BC3000. Now for today's Bible quiz. Who received God's revelation in the form of a vision on the Isle of Patmos? (1) Paul, (2) Peter, and (3) John. I pray that today will be another good day.

人生💯倍の知恵😊【聖書】箴言28章 正しい歩みを心掛ける

2023年07月12日 07時08分19秒 | 箴言
28章 正しい歩みを心がける
1.神を恐れる指導者、人民
1節、悪い事をする人は、いつも警戒し、目立たないように生きているものです。しかし、正しい人は、誰も恐れません。百獣の王、獅子のごとしです。2節、国の安定は、指導者次第です。「良識と分別」のある指導者がいるかどうかにかかっています。3節「貧しい者」は、ヘブル語でラーシュ、ギリシャ語の七十人訳では、これをラーシャーと読み替えて「邪悪な」と訳しています。つまり邪悪な者が権力を握ると、豪雨による土砂崩れの被害に等しき、最悪な事態が生じる、というわけです。富と地位に似つかわしくない「貧しい者」が、権力を握れば、その被害や甚大なり、と読めばよいのでしょう。いずれにせよ、地位に求められる「良識と分別」のない指導者が起これば、その国は危ういというわけです。ですから、神のことばである聖書の教えを尊重し(4節)、それを守り(5節)、誠実に歩むように教え(6節)、将来を担う賢い若者を育てていくことは大切なことだ、と言います(7節)。
8節は、利息や、高利によって財産を増やす者、一種貪欲なイメージがあります。しかしその者は、「貧しい者たちに恵む者のためにそれを蓄える。」つまり、貪欲に蓄えても自分の手元には残らないということでしょう。金は天下の周りもの、お金持ちが蓄えたお金も、巡り巡って、元に戻っていくのです。だから主のみ教えを大事にし(9節)、神を恐れることだと言います(10節)。貧しさを経験した者は、本当の貧しさが何であるかを理解しています。それは単純にお金が有るかないかという問題ではありません。心の問題なのです(11節)。成功は神を恐れる人にふさわしいものです。もちろん、失敗も成功のもとと言いますように、失敗したら素直に認め、道を正し、別のチャンスが与えられると考えることです(13節)。くよくよへこんでいてはいけません。すべて神がご覧になっているのですから、神を恐れ、神の前に正しく生きることを願う者は、幸せを掴みます(14節)。ですから、指導者はよく弁えて、貧しい者を粗末にすることなく(15節)、自分の力に任せた政治もしないことです(16節)。
2.神を認めた真面目な人生を生きる
17節、人を殺せば、必ずその罪を問われるでしょう。そして殺人者に哀れみを示し、これを守るのは、神のみです。ただ神は正しい者の味方で、悪人を忌み嫌います(18節)。ですから味方になるわけではありません。命を助け、悔い改めを求められるのです。19節、地味であっても真面目に働くことです。手を汚してまで金持ちになりたいと焦らないことです。神はちゃんと見ておられます。私たちの手の業を祝される神を認め、すっきりした人生を生きる者は、確かな祝福を得ます。ですから金持ちに近付かず(21節)、焦らず(22節)、偉い人に媚びることもせず、親の財産を当てにせず(24節)、欲を捨てて、主に信頼していくことです(25節)。ただ主のみが私たちの祝福の源である、と主に頼って生きていく、それが本当に、豊かな人生を生きる秘訣です(26節)。また、隣人と助け合うことを厭わないことです。「情けは人の為ならず」、必ず巡り巡って、自分に返ってくるからです。正しい人は、悪人が幅を利かせると消え去りますが、また戻ってくるものです。どれほど世の中がおかしげな状況になっていこうとも慌ててはいけません。黙って成り行きを見ていくことです。神の定めた法則が変わることも、狂うこともありません。神は正しい者、誠実な者に報い、悪しき者、貪欲な者を裁かれるのです。世の中に生きる神の法則を理解し、賢い人生を歩みたいものです。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ソロモンの建築事業との関りで、重要なパートナーとなった国は、どこでしょうか?①エジプト、②フェニキア(ツロ)、③エチオピア、答えは②フェニキア(1列王5:1-12)でした。では今日の聖書クイズです。箴言を書いたと言われるソロモンは、BC1000年頃の人ですが、箴言の素材となったと考えられるエジプトの古代知恵文学は、何千年頃のものと言われているでしょうか。①BC1000年、②BC2000年、③BC3000年。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 28: Remembering God’s laws
1. leaders and people who fear God
Verse 1, Those who do wrong are always on guard and live inconspicuously. But the righteous fear no one. Verse 2: The stability of a nation depends on its leaders. Verse 3, "the poor" is rendered "wicked" by the Hebrew word lash, which the Greek translation of the Seventy renders as lashah. In other words, when the wicked come to power, the worst possible consequences, equivalent to a mudslide caused by a torrential downpour, ensue. If a "poor man" who is not worthy of his wealth and position comes to power, the damage will be enormous. In any case, a nation is in danger if it is led by a leader who does not have the "common sense and prudence" required by his position. Therefore, he says that it is important to respect the teachings of the Bible, which is the Word of God (verse 4), to obey them (verse 5), to teach people to walk with integrity (verse 6), and to raise up wise young people who will be responsible for the future (verse 7).
Verse 8 gives the image of a kind of greed, one who increases his wealth through interest or high interest. But he who does so "stores it up for him who blesses the poor." In other words, he may be greedy and store it up, but it will not remain with him. Money is a gift from heaven, and even money accumulated by the rich will go round and round and come back to you. Therefore, he says, we should cherish the Lord's teachings (v. 9) and fear God (v. 10). Those who have experienced poverty understand what true poverty is. It is not simply a matter of having money or not having money. It is a matter of the heart (v. 11). Success is appropriate for those who fear God. Of course, as they say, failure is also a source of success, so when we fail, we should honestly admit it, correct our ways, and think that another chance will be given to us (v. 13). Do not be discouraged. God sees everything, and those who fear God and desire to live righteously before Him will be happy (v. 14). Therefore, leaders should be well-informed, not mistreating the poor (v. 15), and not playing politics in their own strength (v. 16).
2. live a serious life that acknowledges God.
Verse 17, If you kill a man, you will surely be called to account for his crime. And it is only God who shows mercy to the murderer and protects him from this. But God is on the side of the righteous and abhors the wicked (v. 18). Therefore, He is not an ally. He saves lives and demands repentance, v. 19, and diligent work, even if it is humble. Do not be in a hurry to get rich by getting your hands dirty. God is watching us. Those who live a clean life, acknowledging God who celebrates the work of our hands, will receive certain blessings. Therefore, we are to stay away from the rich (v. 21), not to be in a hurry (v. 22), not to flatter the great (v. 23), not to rely on our parents' wealth (v. 24), and to put aside greed and trust in the Lord (v. 25). Only the Lord is the source of our blessings, and living in dependence on Him is truly the secret to living a life of abundance (v. 26). We must also be willing to help our neighbors. Mercy is not good for others, and it will always come back to you. A righteous person will disappear when the wicked prevail, but they will return. No matter how strange the world may become, we should not panic. We must remain silent and watch what happens. God's laws will not change or go awry. God rewards the righteous and faithful and judges the wicked and greedy. We should understand God's laws in the world and live a wise life.
<Quiz Corner
First, here is yesterday's quiz. Which country was an important partner in Solomon's building project? (1) Egypt, (2) Phoenicia (Turo), (3) Ethiopia. The answer was (2) Phoenicia (1 Kings 5:1-12). Now for today's Bible quiz. Solomon, who is said to have written Proverbs, was around 1000 BC, but how many millennia is the ancient Egyptian wisdom literature that is thought to have been the source material for Proverbs said to date from? (1) 1000 BC, (2) 2000 BC, and (3) 3000 BC. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.


人生💯倍の知恵😊【聖書】箴言27章 身近なものを大事にする

2023年07月12日 05時57分33秒 | 箴言
27章 身近なものを大事にする
1.明日のことを誇るな
1節に、「明日のことを誇るな。一日のうちに何が起こるか、あなたは知らないのだから。」とあります。物事が計画通りに進むかどうかなど、誰にもわからないものです。確かに、2019年に始まったコロナは、私たちにそのことを深く教えたことでしょう。コロナによって、これほど社会が影響を受け、自分の計画や事業が、全く思わぬ修正を余儀なくされるなど、考えもしなかった、という人は多いはずです(1節)。社会は、あなたの力の及ばないところで動いている、その現実をよく理解し物事に謙虚になれ、と著者は語っているようです。となれば自分を認めてもらうために一生懸命になったりするのもほとほどにし、時代が自分を押し上げてくれることを待つことも大切です(2節)。思い通りにならないからといって、へそを曲げてしまわないことです(3節)。他人がうまくいっているからといって、妬まないことです。その結末などわからないでしょう(4節)。自分の部下ダビデを、妬み虐待したサウル王のようであってはいけません(サムエル記 第一18:8)。
人を愛する時もほどほどです。愛し過ぎて、人をダメにすることもあるからです(5節)。もちろん言うべきことはしっかり言いましょう。愛は誠実さです。本当は憎んでいるのに、上辺は愛しているふりをするなんて、敵のすることです(6節)。謙虚で、向上心のある賢い人は、どんなことでも吸収して自分のものにします(7節)。大切なのは、時代の流れの中で、肩ひじ張らずに、自然体で生きていくことなのかもしれません。
2.知恵深く生きよ
さてソロモンは、父ダビデの生涯を振り返っているようです。父ダビデが、サウルに憎まれ王宮から追放されて、荒野を彷徨ったように(サムエル記 第一26:9)、人には、安定した地位を奪われ、まるで浮き草のように漂う、試練の日々が突如訪れることがあるものです(8節)。そんな時に持つべきものは身近な友です(9節)。友を大事にすることです(10節)。人間の心のつながりは血のつながりを超えるものがあります。そして知恵を持って生きることでしょう(11節)。つまり、良く見通しを立てて生きることです(12節)。明日のことはわからないものですが、想定しうる危険は、あらかじめ避けておくものだと言います(ルカの福音書14:28)。また心にもないことは言わないことです(14節)。争い好きな女とは近づかないことです。そのような女は「長雨の日に滴り続ける雨漏り」、つまり憂鬱さをさらに増し加えるような存在だからです。しかも、その女を制する者は「風を制し、油をつかむことができる」。つまり、制御不可能だと思えということです(15-16節)。ともあれ本当に、どんな人と関係を築いていくかが、人生において決定的に重要です(17節)。ちやほやしてくれる人間関係は、いくら持っても無駄です。切磋琢磨できる関係こそ大事にすることです。勤勉であることです(18節)。人柄というのは、その人の言動や生活に現れるものです(19節)。隠しようがないのです。人間の目の欲、肉の欲は尽きないものです(20節)。名誉欲も尽きません。そして褒められた時にこそ、人は慢心しやすい者、用心したいところです(21節)。
一攫千金、成功して富を得たり、地位を得たりしても、そんなものは長く続くものではありません(23節)。どこであれ長く土地に住み着いて、しっかり働けば、宮廷での華々しい報いや商売の大儲けに優る安定があるものです(25-27節)。地味な生活であっても、それを大事にすることだと言います。どうでしょう。ソロモンの箴言は、自分の家族や、王としての働きから来る洞察をまとめあげています。つまり、それは、人間の生活に密着した事柄について、私たちに良い判断力を与えるものです。

<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次の内、古代イスラエルの知恵文学には入らないものはどれでしょうか?①ベン・シラの知恵、②トビト書、③シュルッパクの教え。古代イスラエルの知恵文学は、正典の中では、ヨブ記、箴言、伝道者の書が、また正典外では、ベン・シラの知恵、ソロモンの知恵、トビト書、第四マカベア書、ピルケ・アボスなどがあげられます。シュルッパクの教えは、古代メソポタミアの知恵文学とされるものです。では今日の聖書クイズです。ソロモンの建築事業との関りで、重要なパートナーとなった国は、どこでしょうか?①エジプト、②フェニキア(ツロ)、③エチオピア、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 27: Taking Care of What's Familiar
1. don't boast about tomorrow
Verse 1 says, "Do not boast about tomorrow. For you do not know what will happen in a day. Who knows if things will go as planned? Certainly, the corona that began in 2019 will have taught us that deeply. Many of you must have never thought that society would be so affected by the corona that your plans and projects would be forced to make completely unexpected revisions (v. 1). The author seems to be saying that society operates outside of your control, and that you should be humble enough to understand this reality. If this is the case, it is also important to not try too hard to get yourself recognized and wait for the times to push you up (v.2). Do not bend out of shape just because things are not going your way (v. 3). Do not be jealous because others are doing well. You don't know how it will end (v. 4). Do not be like King Saul, who was jealous and mistreated David, his subordinate (1 Samuel 18:8).
Love others in moderation. Love too much and you may ruin them (v.5). Of course, say what you need to say. Love is sincerity. It is the enemy to pretend to love someone on the surface when you really hate them (v. 6). A humble, ambitious, and wise person will absorb whatever comes his way and make it his own (v. 7). Perhaps the important thing is to live naturally in the current of the times, without effortless.
2. live wisely
Now Solomon seems to be reflecting on the life of his father David. Just as his father David wandered in the wilderness after being hated by Saul and exiled from the royal palace (1 Samuel 26:9), people are sometimes deprived of a stable position and suddenly find themselves floating about like floating weeds (verse 8). What we should have at such times is a close friend (v. 9). Cherish your friends (v. 10). The connection of the human heart is greater than the connection of blood. We should also live with wisdom (v.11). In other words, we are to live with a good outlook (v.12). We do not know what tomorrow will bring, but we are to avoid possible dangers in advance (Luke 14:28). Do not say what is not in your heart (v. 14). Stay away from contentious women. Such a woman is like "a leak that keeps dripping on a long rainy day," adding to the gloom. Moreover, he who controls such a woman "can control the wind and seize the oil. In other words, think of it as uncontrollable (vv. 15-16). Anyway, really, the kind of people with whom you build relationships is critically important in life (v. 17). It is useless to have relationships with people who pamper you. It is the relationships that allow for friendly competition that are to be cherished. Be diligent (v.18). Character is expressed in one's words, actions, and life (v. 19). There is no way to hide it. The lust of man's eyes and the lust of his flesh is insatiable (v. 20). The lust for honor is also insatiable. And it is when we are praised that we are prone to pride, so we should be careful (v. 21).
Even if one gets rich, succeeds, and gains wealth and position, such things do not last for long (v. 23). Wherever you settle down for a long time and work hard, there is a stability that is superior to the spectacular rewards of the court or the great profits of business (vv. 25-27). Even if it is a simple life, he says, it is to be cherished. What do you think? Solomon's Proverbs sums up the insights that come from his own family and his work as a king. In other words, it gives us good judgment on matters that are close to human life.
<Quiz Corner>.
First, yesterday's quiz. Which of the following is not part of the ancient Israelite wisdom literature? (1) The Wisdom of Ben Shira, (2) The Book of Tobit, and (3) The Teachings of Shlupak. The Wisdom Literature of ancient Israel includes Job, Proverbs, and Ecclesiastes in the canonical books, and Ben Shira's Wisdom, Wisdom of Solomon, Tobit, the Fourth Maccabees, and Pirkei Avos outside the canonical books. The teachings of Schluppach are considered ancient Mesopotamian wisdom literature. Now for today's Bible quiz. Which country was an important partner in Solomon's involvement with the building project? (1) Egypt, (2) Phoenicia (Turo), (3) Ethiopia. I wish you a good day today.