人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生5(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

聖書通読は、モノの見方を変え、イエスと共に前に進む気を起こさせてくれます。ご一緒にしませんか?

人生💯倍の喜び😊【聖書】ネヘミヤ記11章 日常の中の幸せ

2022年11月25日 07時25分35秒 | ネヘミヤ記
11章 神の約束とその誠実さ
1.エルサレム移住
11章は、文脈から言って7章4節からつながるものです。つまり7章までは、城壁や城門を修復したことの記録が書かれていました。そこで一旦中断して、今度はその中に住む人々の事柄に話題が移っていくわけです。つまりバビロン捕囚から帰って来た人々の出所が明らかにされ(7:6-72)、新年を機に、律法を学び、祈りと盟約によって心が刷新されていきます(8-10章)。そして11章、エルサレムに住む人々がくじ引きによって定められ、いよいよ町が動き出していくのです。いわゆる人が住む町を完成させ、その町が動き出す話の間に、住む人々の心が刷新されるお話が挿入されている形です。
当時の首都エルサレムは、神殿があり宗教上の中心地でした。しかし、敵対者の攻撃の的となり、生計を立てる農地も少なく、住みにくい所でした。ですから上層階級の人々は城壁建設時、あるいはそれ以前からエルサレムに住んでいましたが、一般の民は経済的な理由からエルサレムから離れた農地の村々に住んでいたのです。しかし城壁再建後は、町を防御するため、住人の増加を図らねばなりませんでした。そこでくじ引きによる移住が奨励されたのです。そういうわけで、人々は、住みにくく、犠牲の多いこの町に、自発的に移住しようとする者たちを祝福するのです(2節)。
そういうわけで3節以降は、エルサレムに進んで移り住んだ人々のリストです。多少の違いはありますが、それは、1歴代誌9:2-21に出てくる名簿とほとんど同じです。ユダ族の指導者たち(4-6節)、ベニヤミン族の指導者たち(7-9節)、祭司たち(10-14節)、レビ人(15-18節)、神殿に仕える者(19-24節)という順にその名が記されています。神殿に仕える者は、オフェルに住みました。そこがどこであったのかはよくわかりません。しかし、エルサレム内の神殿と旧ダビデ市街との間に位置していたと考えられています。それが正しければ、彼らは神殿での務めのために、予めそれにふさわしい場所を選んで居住したことになります。合計約三千名の者が移住しました。25節以降は、エルサレム以外の町々、つまりの農地のある居住地のリストになります。ヨシュア記15:21-62の地名や、エズラ2章、ネヘミヤ3章のリストと比較すれば、帰還民の居住状況の変化を知ることができます。
2.約束に誠実な神
 しかしそれにしても一体誰が、このようにして町が再興されるなど予測できていたでしょうか。彼らが、捕囚を終えて、祖国に帰国し町を再建することは、既に遠い昔から預言されていたことですが、実際にそのようになると思っていた人は少なかったでしょう。事実、戦争に敗れて滅びた国が、回復するなど、そうそう歴史上にはないことです。しかしユダヤ人の国は、戦争に敗れて、他国への強制移住、雑婚、捕囚の苦難を通りぬけながらも、再び再建されたのです。
 このような歴史を示しながら、著者が語ろうとしていることは、神の約束に対する誠実さであり、熱心さです。すべて神が約束されて語られたことは必ず成就する。イエスの十字架による贖いもそうです。イエスの復活のいのちによる私たちの新生もそうです。となれば、まだ成就していないイエスの再臨の約束にも注意する必要があるでしょう。
 ともあれ、歴史は動かぬ証拠を私たちに突き付けて来ます。その証拠をよく考え、私たちは、神の誠実さを覚え、神の招きに応える心、つまり、移住すべき町エルサレムがあるなら出て行く心を持ちたいものです。全人類の歩みを予知し、祝福へと招いておられる神の誠実さを認めて、歩ませていただくことにしましょう。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ローマ貨幣のデナリと同等の価値があったとされるギリシア貨幣はどれでしょうか?①シェケル、②ドラクマ、③ステタル、答は②ドラクマです。1シェケルは、ギリシア貨の4ドラクマ、ローマ貨の4デナリに相当します。またイスラエル貨の1シェケルは、ギリシア貨の1ステタルと同じです。では、今日の聖書クイズです、ネヘミヤ記のテーマとして正しいものはどれでしょうか?①神殿の再建と礼拝の回復、②城壁の再建と町の再興、③イスラエル民族滅亡の脅威からの守り、答えはまた明日。では、今日もよき一日となるように祈ります。
Chapter 11 God's Promise and Its Integrity
1. emigration to Jerusalem
Chapter 11 follows from the context of Chapter 7 verse 4. In other words, up to Chapter 7, records of the restoration of castle walls and castle gates were written. So we paused for a moment, and now the topic shifts to the affairs of the people who live in it. In other words, the origins of those who returned from the Babylonian captivity will be clarified (7:6-72), and in the new year, they will study the law, and their hearts will be renewed through prayer and covenants (chapter 8-10). ). And in chapter 11, the people living in Jerusalem are determined by lottery, and the city finally begins to move. A story that completes a so-called inhabited town and that town begins to move, inserts a story that renews the minds of the people who live there.
Jerusalem, the capital at that time, was a religious center with a temple, but it was a target for hostile attacks, and it was a difficult place to live, with little farmland to live on. So while the upper classes lived in Jerusalem at or before the time the wall was built, the common people lived in rural villages far from Jerusalem for economic reasons. However, after the ramparts were rebuilt, it was necessary to increase the number of inhabitants in order to defend the town. Therefore, emigration by lottery was encouraged. That is why people bless those who voluntarily settle in this inhospitable and costly city (v. 2).
So verse 3 onwards is a list of those who willingly moved to Jerusalem. With some variations, it's almost identical to the list in 1 Chronicles 9:2-21. The leaders of the tribe of Judah (verses 4-6), the leaders of the tribe of Benjamin (verses 7-9), the priests (verses 10-14), the Levites (verses 15-18), and the temple workers (verse 19). -24) are listed in order. The servants of the temple lived in Ophel. I'm not sure where it was. However, it is believed to have been located between the Temple in Jerusalem and the Old City of David. If it is correct, they have pre-selected a suitable place to reside in the temple for their ministry. A total of about 3,000 people emigrated. Verse 25 onwards is a list of towns other than Jerusalem, that is, settlements with farmland. A comparison with the place names in Joshua 15:21-62 and the lists in Ezra 2 and Nehemiah 3 reveals changes in the living conditions of the returnees.
2. God faithful in his promises
"But even so, who could have predicted that the town would be rebuilt like this?" It had long been prophesied that they would return to their homeland and rebuild their cities after being exiled, but few would have thought that would actually happen. In fact, it is rare in history for a country that was defeated in war to recover. However, the Jewish nation was defeated in the war and was rebuilt after going through the hardships of forced emigration to other countries, miscellaneous marriages, and exile.
While presenting such a history, what the author is trying to talk about is his sincerity and enthusiasm for God's promises. Everything that God has promised and said will surely be fulfilled. So is the atonement of Jesus on the cross. So is our new birth through the resurrection life of Jesus. In that case, we also need to be careful about the promise of Jesus' second coming, which has not yet been fulfilled.
"In any case, history presents us with irrefutable evidence." Considering the evidence, we should have a heart to remember God's sincerity and to respond to God's call, that is, to leave Jerusalem if there is a city to migrate to. Let us walk, acknowledging the sincerity of God, who foresees the steps of all mankind and invites us to his blessings. I hope you have a good day today.

<Quiz Corner>
First, yesterday's quiz. Which Greek coin was said to be worth as much as the Roman denarius? (1) Shekel, (2) drachma, (3) stater, the answer is (2) drachma. One shekel is equivalent to four Greek drachmas and four Roman denarii. One Israeli shekel is equal to one Greek stetar. So for today's Bible quiz, what is the correct theme for Nehemiah? (1) Reconstruction of the temple and restoration of worship, (2) Reconstruction of the walls and restoration of the city, (3) Protection from the threat of the destruction of the Israeli people, the answer will be tomorrow. I hope you have a good day today.

人生💯倍の喜び😊【聖書】ネヘミヤ記10章 宗教と社会

2022年11月23日 06時04分40秒 | ネヘミヤ記
10章 正しい神との関係
1.宗教的純粋性を保つ
 国家再建にあたり、まずイスラエル人が始めたことは、主との正しい関係を持つ盟約を堅く結ぶことでした。彼らは具体的に署名をしました。また、実際に律法に従って歩む生活を始めるにあたり三つのことを決断していきます。
  1. 宗教的な純粋性を保つ(異宗教の人とは結婚をしない)(30節)。
  2. 安息日を守る(安息日の売り買いをせず、安息年の規定を守る)(31節)
  3. ささげ物を携えて礼拝を守る(シェケルの三分の一、初物、十分の一)(32-29節)
 宗教的な純粋性を保つことは、彼らが、イスラエルの神を中心とするにあたり、まず最優先されるべきことでした。実際、結婚は生涯にわたる連帯ですから、宗教はもちろん、ことに真逆の価値観を持ちながらその関係を維持していくのは難しいこと、それはわかりきったことです。最初から聖書は正解を出してくるので、素直にその正解を受け入れがたい人もいるかもしれません。しかし、それは知恵ある神のことばですから、耳を傾けることが大切です。
事実、若い時には先を見通せず、勢いで結婚してしまい、後でこの結婚は失敗だったと思わされることもあるものでしょう。ただそこで、人生を諦めて、自らに落伍者のレッテルを貼る必要はないのです。周囲の人がそのような目で見たとしても、聖書は悔い改めに基づく新しい人生を約束しています。神は哀れみ深く、決して人を見捨てることはありません。異宗教の伴侶を持ち、信仰の純粋性を保つことが難しい、と感じることがあっても、その現実を受け止めながら、神がそこから新しい人生を展開してくださると期待すべきなのです。
2.安息日を守る
また安息日を守ること、信仰生活においては「しない」消極面だけではなく「する」積極面も大事です。日本人がクリスチャンになって、最も大きく変化させられるのは、毎週日曜日に礼拝へ行くようになることです。信仰を持つ前は、日曜日と言えば、自分にとって有意義な時間を自分で決めて、自分の思うように過ごす、それが普通だったでしょう。しかし、信仰者にとって、日曜日は、神が礼拝に招かれる日、神がその日を安息として守るように語られる日です。いわば神を中心とした生活リズムが作り出されていくわけです。それは、意識的な努力で作り出される、義務的なものではなく、神との正しい関係が出来ていればこそ、自然にできてくるものなのです。
3.献げ物
後半は、献げるべきことが語られます。なぜ彼らが献げたのかが重要です。それは、ペルシア帝国から帰還し、国を再建した彼らは、自給自足を願ったということです。彼らはペルシア帝国の支配を受けていたのですから、いつまでもその経済的な支援に甘えることもできたでしょう。しかし彼らは、そうせず、経済的にも独立した国であることを願ったのです。
当面彼らにとって、必要とされたのは再建された国の神殿を運営していくことでした。そこで、彼らは、神殿の用、ことに祭司の生活、そして、門衛、歌うたいを支えるために献金を集めたわけです。大切なのは、彼らの神殿は、ボランティアではなく、有償のスタッフによって運営されたことでしょう。そして有償のスタッフもまた、自ら与えられたものの中から十分の一を献げたことです。つまり誰もただ乗りする人はいませんでした。教会のミッションは、牧師と教会員共同の業です。そして、教会がそのミッションを成し遂げることで、教会のある地域社会が豊かになっていく、教会の祝福イコール国の祝福と考えたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。イスラエル人が、悲しみ、嘆きのしるしとして身に着けるものはどれでしょうか?①荒布、②亜麻布、③らくだの毛の着物、答えは①荒布でした。荒布は、山羊の毛で織った黒色の目の粗い布で、ヤコブがヨセフの死を知らされた時(創世記37:34)、国家的な災害の時など(ダニエル9:3)、悲しみ、嘆きの時に身に着け、そのしるしとなりました。では、今日の聖書クイズです、ローマ貨幣のデナリと同等の価値があったとされるギリシア貨幣はどれでしょうか?①シェケル、②ドラクマ、③ステタル、答えはまた明日。では、今日もよき一日となるように祈ります。

Chapter 10 Correct relationship with God
1. maintain religious purity
In rebuilding the nation, the first thing the Israelites began was to firmly conclude a covenant with the Lord in a right relationship. They signed specifically. In addition, we will decide three things to actually start a life that walks according to the law.
1) Religious purity (not marrying a person of a different religion) (v. 30).
2) Observe the Sabbath (do not buy or sell on the Sabbath, keep the rules of the Sabbath year) (verse 31)
3) Observing worship with offerings (one-third of a shekel, firstfruits, tenth) (vv. 32-29)
Preserving religious purity was their first and foremost priority as they centered on the God of Israel. In fact, marriage is a lifelong solidarity. It is obvious that it is difficult to maintain a relationship with people who have diametrically opposed values, let alone religions. Since the Bible gives the correct answer from the beginning, it may be difficult for some people to accept the correct answer obediently. But the Word of God is worth listening to.
In fact, when you are young, you may not be able to see the future and get married on the spur of the moment. However, there is no need to give up on life and label yourself as a failure. Even if others see it that way, the Bible promises a new life based on repentance. God is merciful and never forsakes people. Even if you find it difficult to maintain the purity of your faith while having a spouse of a different religion, you should accept the reality and expect God to develop a new life out of it.
2. keep the sabbath
It is also important to keep the Sabbath, and in a life of faith, it is important not only to have a negative side, but also to have a positive side, which is to do. The biggest change for Japanese people after becoming a Christian is going to church every Sunday. Before I became a believer, it was normal for me to decide what time was meaningful to me on Sunday and spend it however I wanted. But for the believer, Sunday is the day God calls us to worship, the day God speaks to keep that day as rest. In other words, a life rhythm centered on God is created. It is not an obligation that is created through conscious effort, but is a joyful start to the week in the right relationship with God.
3. offering
The second half talks about what should be offered. Why they gave is important. After returning from the Persian Empire and rebuilding the country, they hoped for self-sufficiency. Since they were under the rule of the Persian Empire, they could have depended on its economic support forever. Instead, they hoped to remain economically independent.
For the time being, what was needed was to operate the temple in the rebuilt country. So they collected donations to support the services of the temple, especially the life of the priests, the gatekeepers and the singers. Importantly, their temples were run by paid staff rather than volunteers. And the paid staff also gave a tithe out of what they were given. In other words, no one was free riding. The mission of the church is the joint work of pastors and church members. And I would like to think of the blessing of the church equals the blessing of the nation, as the church fulfills its mission and the community in which the church is located becomes rich. I hope you have a good day today.
<Quiz corner>
First, yesterday's quiz. What do Israelites wear as a sign of sorrow and mourning? (1) sackcloth, (2) linen, (3) camel's hair garment, the answer was (1) sackcloth. Sackcloth is a black coarse cloth woven from goat's hair that is used to mourn when Jacob is told of Joseph's death (Genesis 37:34), during times of national disaster (Daniel 9:3). , was worn in times of mourning, and became a sign of it. So for today's Bible quiz, which Greek coin was said to be worth as much as the Roman denarius? (1) Shekel, (2) drachma, (3) stater, the answer will be tomorrow. I hope you have a good day today.

人生💯倍の喜び😊【聖書】ネヘミヤ記9章 悔い改め

2022年11月22日 07時05分17秒 | ネヘミヤ記
9章 神の誠実さにひれ伏す
1.神を礼拝する
 8章新年の招集の続きとなります。イスラエル人はエズラが朗読し、教える律法を受けて、断食をし、荒布を着け、土をかぶりました。彼らは、自分たちの罪と先祖の咎を深く覚えたのです。そして罪を告白しました。また立ったままで昼の四分の一は律法の書を朗読し、次の四分の一は、告白をして礼拝をした、と言います。
 それは実に深い、悔い改めでした。5節以降、彼らはイスラエルの歴史を振り返り、そこにあらわされた神の恵みと忍耐と祝福について語っています。しかしなぜ、一日中、聖書を読み、告白し、礼拝をするようなことが起こったのでしょう。それは彼らが、預言者によって予め語られたとおり、自分たちを回復させてくれた神を覚えたからでしょう。彼らは自分たちに誠実な神の存在に目覚めたのです。
 かつてバビロンという国に滅ぼされ、捕虜となって遠い異国の地バビロンに移住させられた彼らに、祖国へ戻ることも、ましてエルサレムの神殿や城壁を再建し、主への礼拝を復興する望みも、ありえませんでした。しかしそれが起こった。神は、彼らを滅ぼし尽くさず、あわれみを示された。主は契約と恵みを守り、彼らを再生し、ご自身の真実を示されたのです。神を不真実と思うところに悔改めは起こりません。神を不誠実と思うところにまことの礼拝はありえないでしょう。神の誠実さを認めていくところに心からの悔い改めと礼拝が生じるのです。
2.神への祈り
 そこで5節以降の彼らの告白と祈りについてみてみましょう。そこには、彼らが具体的にどのように神を認めたのかが語り尽くされています。彼らは自分たちの歴史の中に、神を認めました。神は創造の神です(6節)。また選びの神です(7節)。そして神は契約を結び、約束を果たされる神です(8節)。それは具体的にまず出エジプトという歴史的な出来事を通じて現されました(9-23節)。約束の地カナンへイスラエル人が住み着くことができたのは、まさに、神の約束に対する誠実さを示すものです。私たちの神は、「力強く恐るべき方、契約と恵みを守られる方」(32節)なのです。
むしろ不誠実なのは、人の方です。それは、イスラエルの歴史に明らかにされたように、苦難にあって、人は神の約束を信じ続けることができないのです。さらに苦難が過ぎ去って一息つくようなことが起これば、神に背を向けて悪事を行いやすいのです(28節)。
その事実をはっきり認めて、神の前にひれ伏し、神の権威を認め、神に従う決意を新たにするのが礼拝です。今彼らは、苦難にあって、神の約束を信じ続けることができるように、神のあわれみと助けを必要としていました。そこで彼らは祈っています。私たちは今、非常な苦しみの中にいる、と(37節)。未だ彼らは解放されておらず、奴隷であるその現状を祈りました。
ただ興味深いことに、そこで彼らは、解放が進むように、奴隷の身分から救われるようにと祈るわけではないのです。むしろ、自らの不義と苦しみを認め、いよいよ神との堅い盟約に生きることを決意しています。救いを願って叫んでいる間は、まだ本当に悔い改めたとは言えないのでしょう。真の悔い改めは、まず主への従順を決意する、そして自らの命を主に委ねるのです。主がよきにしてくださる、と信頼し主への完全な献身に意を注ぐのです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。エズラが律法を朗読した水の門の広場の近くにあった泉の名前は何でしょうか?①ギホンの泉、②ハロデの泉、③ヤコブの泉、答えは、①ギホンの泉でした。では、今日の聖書クイズです、イスラエル人が、悲しみ、嘆きのしるしとして身に着けるものはどれでしょうか?①荒布、②亜麻布、③らくだの毛の着物、答えはまた明日。では、今日もよき一日となるように祈ります。

Chapter 9 Bow down to God's sincerity
1. worship god
This is the continuation of Chapter 8 New Year's Call. While hearing the law read and taught by Ezra, the Israelites fasted, wore sackcloth, and covered themselves with dirt. They deeply remembered their sins and the guilt of their ancestors. and they confessed their sins. They also say that they spent one quarter of the day reading the law while standing, and the other quarter they confessed and worshiped.
"It was a very deep repentance." From verse 5 onwards, they look back on Israel's history and talk about God's grace, patience, and blessings that were revealed there. But how did it come to be like this, reading the Bible, confessing, and worshiping all day long? Because they remembered God who restored them, as foretold by the prophet. They awakened to the presence of a God who was faithful to them.
They were once destroyed by a country called Babylon, and they were taken captive and moved to a distant foreign land, Babylon. They had no hope of returning to their homeland, much less rebuilding the temple and walls of Jerusalem and restoring the worship of the Lord. But it happened. God showed his mercy by not annihilating them. He kept his covenant and grace, regenerated them, and revealed His own truth. Repentance does not occur where God is untruthful. There can be no true worship where you think God is unfaithful. Heartfelt repentance and worship arise where we acknowledge God's sincerity.
2. prayer to god
So let's take a look at their confessions and prayers from verse 5 onwards. In it, it tells the full story of how they specifically acknowledged God. They recognized God in their history. God is the God of Creation (verse 6). He is also the God of choice (v. 7). And God is a God who makes covenants and fulfills promises (v. 8). Specifically, it was first revealed through the historical event of the Exodus (verses 9-23). The fact that the Israelites were able to settle in the Promised Land of Canaan is a testament to God's faithfulness to his promises. Our God is “a mighty and terrible one, a keeper of covenants and grace” (v. 32).
Rather, it is the person who is dishonest. As the history of Israel reveals, in the midst of hardships people cannot continue to believe in God's promises. And when the hardships have passed and we can breathe a sigh of relief, we are more likely to turn our backs on God and do bad things (v. 28).
Recognizing this fact, bowing down before God, acknowledging His authority, and renewing our determination to obey God is worship. Now they were in need of God's mercy and help so that they could continue to believe in God's promises. There they pray. We are now in great distress (verse 37). They prayed that they were still slaves, not freed.
Interestingly, however, they do not pray for liberation, for salvation from slavery. Rather, they acknowledge their own unrighteousness and suffering, and are finally determined to live in a firm covenant with God. While we are crying out for salvation, we cannot say that we have truly repented. True repentance begins with a commitment to obedience to the Lord and then a commitment of one's life to Him. We commit to complete devotion to the Lord, trusting that He will take care of us. I hope you have a good day today.
<Quiz Corner>
First, yesterday's quiz. What is the name of the fountain near the water gate square where Ezra read the Torah? (1) Gihon Fountain, (2) Harod's Fountain, (3) Jacob's Fountain The answer was (1) Gihon Fountain. So for today's Bible quiz, what do Israelites wear as a sign of sorrow and mourning? (1) sackcloth, (2) linen, (3) camel's hair garment, the answer will be tomorrow. I hope you have a good day today.

人生💯倍の安心😊【聖書】ネヘミヤ記8章 感動の礼拝

2022年11月21日 08時21分50秒 | ネヘミヤ記
8章 感動に満たされた礼拝
1.新年の招集
 城壁が完成したのは、第六の月。そしてエズラを中心に律法を朗読するために、民が召集されたのは第七の月です。イスラエルにとって、それは、新年で、第1日はラッパを吹き鳴らす日(レビ23:34)、10日は贖罪の日(レビ23:27)、15日から一週間は仮庵の祭り(レビ23:34)が行われます。
 贖罪の日は、一年間の民の罪が赦され、きよめられる日(レビ16章)ですから、イスラエル人は、全ての仕事をやめて断食をし、完全な安息を守ります。そして、民のすべての咎とそむきの罪を負う象徴となるアザゼルのやぎを荒野に放つ儀式が行われます。それは、後にイエスが十字架上で成し遂げた、罪の赦しの業を予表するものでした。
また仮庵の祭りは(出エジプト23:16)、ユダヤの三大祭りの一つです。この日、イスラエル人は、モーセの時代にエジプトから脱出し荒野を彷徨った古い時代を思い返し、その40年間主の恵みに守られたことを感謝するのです(レビ23:43)。ですから、祭りの7日間、わざわざ木々の大枝となつめやしの小枝で仮小屋を作り、放浪生活の追体験のような時を過ごすのです(レビ23:42)。また7日間神殿でいけにえを献げ、初日に雄牛13頭とその他の動物、2日目から雄牛を1頭ずつ減らし、7日目には7頭、合計70頭の雄牛を献げます(民数29:12-34)。8日目には荘厳な集会を持ち、雄牛1頭、雄羊1頭、そして子羊7頭が屠られました(民数29:35-36)。これが祭のクライマックスで、「祭りの終わりの大いなる日」(ヨハネ7:37)と呼ばれたものです。
大切なのは、この祭りが、近隣の国々では、時期的に収穫感謝祭として行われたにも関わらず、イスラエル人は、それに独自の意味付けをしたことです。ですからそれは、単なる威勢の良いお祭りに終わらず、静かに神のみことばに耳を傾ける時を持ちました。
2.み言葉への応答
この日、エズラは、律法を朗読し、解説するために呼び出され、民の前で律法を読みあげ(7節)、丁寧に説明する(8節)のです。それは「夜明けから真昼まで」(3節)続いたとされます。律法の書は、具体的に創世記から申命記までの五書を指します。午前中に彼がそれを読み終えたというのなら、それは抜粋でしょう。民は律法の書に耳を傾け、読まれたことをはっきりと理解しました。そして、民は皆、「アーメン、アーメン」と応答し、地にひれ伏し主を礼拝しました。まさに、みことばに応答し、目に見えぬ主を仰ぎ、その権威の前にひれ伏すことが礼拝です。
 聖書は、ヘブル語から当時の言語であったアラム語に翻訳され、また解説されたと思われます。それによってイスラエルの民は、自分たちが神の前に罪深い者であることを自覚させられています。そこでネヘミヤたちは、贖罪の日は、神の恵み深い「赦し」を覚える日であり、新しい喜びの年の幕開けを意味するのだから、悲しみに終わらないようにと諭していきます(9-11節)。罪意識や、欠けを覚えるのみならず、そのような者が赦され、愛され、神の祝福に招かれていることを覚えることが大切なのです。聖書を読む時には、罪意識のもと、自分を責めて終わりにせず、十字架の光を照らして、このような者を神がいかに深く愛しているか、よく理解することが大切です。
3.第二の出エジプト
13節以降は、仮庵の祭りについての記録です。ネヘミヤはヨシュアの時代からこの日までそれが守られていなかったように書いています(17節)。しかしそうではありません。ソロモンの時代にも(2歴代誌8:13)、ヒゼキヤの時代にも(2歴代誌31:3)それは守られていました。しかしこれほどの喜びと感動を持って、新しい出発を期して守られたことは未だかつてなかったのでしょう。バビロン捕囚から解放された後のそれは、第二の出エジプトと言うべきものでした。だからこそそれは実に感動的な礼拝でした。礼拝の中にもっと感動が必要だと言うのなら、それは、まさに天の恵みに与っている自分を覚えることによるのです。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。1ミナは、100デナリとされますが、それは何日分の労賃に相当したでしょうか?①1日分、②10日分、③100日分、答えは、③100日分でした。では、今日の聖書クイズです、エズラが律法を朗読した水の門の広場の近くにあった泉の名前は何でしょうか?①ギホンの泉、②ハロデの泉、③ヤコブの泉、答えはまた明日。では、今日もよき一日となるように祈ります。

Chapter 8 Worship filled with emotions
1. convocation of the new year
The walls were completed in the sixth month. And it was in the seventh month that the people were assembled to read the law centered on Ezra. For Israel it is the New Year, the first day of which is the Trumpet Day (Leviticus 23:34), the tenth Day of Atonement (Leviticus 23:27), and the fifteenth to the week of Sukkot (Lev. 34) is performed.
The Day of Atonement is the day when the people's sins for the year are forgiven and purified (Lev. 16), so the Israelites stop all work, fast, and keep a perfect rest. Then there is the ritual of releasing the goat of Azazel into the wilderness as a symbol to bear all the sins and transgressions of the people. It foreshadowed the work of forgiveness of sins that Jesus later accomplished on the cross.
The Feast of Tabernacles (Exodus 23:16) is one of the three major Jewish festivals. On this day, the Israelites remember the days of exodus from Egypt and wanderings in the wilderness in the days of Moses, and thank the Lord for keeping them for 40 years (Leviticus 23:43). Therefore, during the seven days of the festival, they make a hut out of tree branches and date palm twigs, and spend the time reliving their wandering life (Leviticus 23:42). On the first day they sacrificed 13 bulls and other animals, on the second day they reduced the number of bulls by one, and on the seventh day there were 7 bulls, for a total of 70 bulls. (Num. 29:12-34). On the eighth day they had a solemn assembly and slaughtered one bull, one ram, and seven lambs (Num. 29:35-36). This was the climax of the festival, called "the great day at the end of the festival" (John 7:37).
Importantly, while the festival was seasonally celebrated as Harvest Thanksgiving in neighboring countries, the Israelites gave it their own meaning. Therefore, it was not just a high-spirited festival, but a quiet time to listen to God's word.
2. response to the word
On this day, Ezra was called to read and explain the law, reading it before the people (verse 7) and carefully explaining it (verse 8). It is said to have lasted “from dawn to noon” (verse 3). The Book of Law specifically refers to the five books from Genesis to Deuteronomy. If he finished reading it in the morning, it would be an excerpt. The people listened to the book of the law and clearly understood what was read. And all the people replied, "Amen, Amen," and bowed down to the ground and worshiped the Lord. Indeed, worship is to respond to the Word, look up to the invisible Lord, and bow down before His authority.
It is believed that the Bible was translated from Hebrew into Aramaic, the language of the time, and explained. This made the Israelites realize that they were sinners before God. Therefore, Nehemiah and others admonish us not to end in sorrow because the Day of Atonement is a day to remember God's gracious "forgiveness" and it means the beginning of a new year of joy (9-11). section). It is important not only to remember guilt and shortcomings, but to remember that such people are forgiven, loved, and invited to God's blessings. Read the Bible, don't just blame yourself, shine the light of the cross, and firmly accept the fact that God loves you deeply.
3. Second Exodus
Verse 13 onwards is a record of the Feast of Tabernacles. Nehemiah writes that it has not been kept from the time of Joshua to this day (verse 17). But it's not. It was kept in the days of Solomon (2 Chronicles 8:13) and Hezekiah (2 Chronicles 31:3). However, there has never been a time when it was protected in anticipation of a new start with such joy and excitement. After being released from Babylonian captivity, it was the Second Exodus. That is why it was such a moving service. If we say that we need more excitement in worship, it is precisely by remembering ourselves partaking in the blessings of God.
<Quiz Corner>
First, yesterday's quiz. One mina was 100 denarii, but how many days' wages was it worth? (1) 1 day, (2) 10 days, (3) 100 days, the answer is (3) 100 days. So for today's Bible quiz, what is the name of the fountain near the water gate square where Ezra read the Torah? (1) Gihon Fountain, (2) Harod's Fountain, (3) Jacob's Fountain, the answer will be tomorrow. I hope you have a good day today.


人生💯倍の喜び😊【聖書】ネヘミヤ記6章 毅然として

2022年11月19日 06時20分07秒 | ネヘミヤ記
6章 毅然として取り組む
1.自分の弱さに気づく
城壁は門を修復するのみで完成に近づいていました。エルサレムの周りに住む敵対者たちは、何とか、この工事を中止させようと妨害の手を尽くしましたが、城壁は、もはや完成間近でした。するとアラブ人ゲシェムが、最後の手段と言わんばかりに、ネヘミヤを個人的に呼び出し、これを中止させようとするのです。彼は、四度、ネヘミヤとの会見を申し出、最後には、開封した手紙を送り付けてきました。彼は、エルサレムでの工事については、ネヘミヤが王となってペルシアに反逆する目的がある、とあらぬ噂があり、それが広まる前に話し合いましょう、と言うわけです。
そこでネヘミヤは9節「ああ、今、私を力づけてください」と祈るのです。彼は、根強い組織的な陰謀に、へこみそうになったのでしょうか?あるいは、彼は、こんな姑息な手を使うゲシェムに腹が立って、主よ彼を罰してくださいという思いにでもなったのでしょうか。いずれでもないでしょう。ただ彼は、神がなさろうとしている事柄についていけない、自身の心の弱さが支えられるように祈ったのではないでしょうか。すべては神の手の中にあることです。神はその目的を必ず遂げられるでしょう。しかし、神がなさろうとする業は、あまりにも偉大なので、この自分はその任をどこまで果たせるのだろうか、と思わされる時はあるものでしょう。自分の弱さ、足りなさばかりが見えてくる、時があるものでしょう。しかしそのような時には、「ああ、今、私を力づけてください」、と何度でも神に叫び、神の力づけを得ることです。
2.毅然と戦う
 公開状による誘い込みが失敗すると、シェマヤは、ネヘミヤが殺される危険性があるので、安全な隠れ家である神殿に引きこもるように警告してきました。敵対者は、ネヘミヤを殺すつもりであったし、その脅威は現実に高まっていたのでしょう。しかし、祭司ではないネヘミヤが神殿の奥に隠れることは律法を犯す罪でした。また、敵を恐れて身を隠すなど、ネヘミヤが神を信頼できないことを示すようなものでしょう。ネヘミヤはその提案をきっぱりと拒否するのです。それは、かのイエスも同じでした。イエスもまた、ヘロデがイエスを殺そうとしているから、ここから立ち去るように、とパリサイ人が、語って来た時に、その提案を拒絶しています(ルカ13:31-33)。イエスは恐れることがありませんでした。使徒パウロも、自分の前途に苦難が待ち受けようとも、その進路を変えようとはしませんでした(使徒20:22,23)。確かに箴言には「悪者は追われもしないのに逃げ回るが、神を畏れる人に怖いものはない(箴言28:1)」とあります。私たちは罪や誘惑からは退かなくてはなりませんが、どんな困難に遭遇しようとも、神がみこころとすることから退くことがあってはならないのです。へブル人への手紙の著者が言うように「私たちは、恐れ退いて滅びる者ではなく、信じていのちを保つ者」(ヘブル10:38)です。
 神は私たちが信じて命を保ち、勝利を手にすることを期待しておられます。このような毅然とした取り組みによって、ついに城壁は52日かかって完成しました。歴史家ヨセフォスによれば、2年4か月かかったとされますが、聖書の記録は、そうではありません。ネヘミヤの出発は第二の月で、城壁が完成したエルルは第六の月です。エルサレム到着日数を考えれば、ネヘミヤの記録どおりということになり、まさに神の不思議な恵みと助けによって、速やかに完成したと考える方がよいでしょう。空回りしそうな心を、力づけ、守ってくださいと祈り進んでいく、そこに神の確かな祝福もあるのです。では今日もよき一日となるように祈ります。

 <クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次の中で、イスラエルの貨幣ではないものはどれでしょうか?①レプタ、②シェケル、③アサリオン、答は③アサリオン、アサリオンは、ローマの貨幣で、他にコドラント、デナリがあります。また、ミナ、タラントは、ギリシア貨幣になります。では、今日の聖書クイズです、次のうち、ユダヤ暦の呼び名ではないものはどれでしょうか?①エルル、②ニサン、③アビブ、答えはまた明日。では、今日もよき一日となるように祈ります。

Chapter 6 Work resolutely
1. realize one's weakness
The walls were nearing completion, with only the gates to be repaired. Opponents living around Jerusalem did their best to stop the work, but the walls were nearing completion. As a last resort, Geshem the Arab summons Nehemiah personally to stop this. Four times he offered to meet with Nehemiah, and finally sent him an open letter. He said that there was a rumor that Nehemiah was going to rebel against Persia when he became king about the construction work in Jerusalem, so let's discuss it before it spreads.
That's why Nehemiah prays in verse 9, "Oh, strengthen me now." Was he about to cave in to a deep-seated organized conspiracy? Or maybe he was angry with Geshem for using such a palliative hand, and thought that the Lord should punish him? Neither. Perhaps he just prayed that he would be supported in the weakness of his own heart that could not keep up with what God was trying to do. Everything is in God's hands. God will surely accomplish his purpose. However, the work that God is trying to do is so great that there are times when I wonder how far I can go with this task. There will be times when you only see your own weaknesses and inadequacies. But at such times, it is to get the strength of God by shouting to God over and over again, "Oh, give me strength now."
2. fight resolutely
When the lure by the open letter failed, Shemaiah warned Nehemiah to retreat to the temple, a safe haven, because he was in danger of being killed. The enemy intended to kill Nehemiah, and the threat was real. However, Nehemiah, who was not a priest, was guilty of breaking the law by hiding inside the temple. It would also show that Nehemiah could not trust God by hiding in fear of his enemies. Nehemiah flatly rejects the offer. It was the same with that Jesus. Jesus also rejected the Pharisees' offer to leave because Herod wanted to kill him (Luke 13:31-33). Jesus was fearless. Even the apostle Paul refused to change course, even though hardships lay ahead of him (Acts 20:22, 23). Indeed, Proverbs says, "The wicked flee without being pursued, but the fearful of God has nothing to fear" (Proverbs 28:1). We must withdraw from sin and temptation, but we must not withdraw from what God wills, no matter what difficulties we encounter. As the writer of Hebrews says, "We are not those who fear and perish, but those who believe and perish" (Hebrews 10:38).
"God expects us to believe, stay alive, and win." With such resolute efforts, the walls were finally completed in 52 days. According to the historian Josephus, it took two years and four months, but the biblical record says otherwise. Nehemiah's departure was in the second month, and Elul, when the wall was completed, was in the sixth month. Considering the number of days it took to arrive in Jerusalem, it was just as recorded by Nehemiah, and it would be better to think that it was completed quickly thanks to God's wondrous grace and help. God's definite blessing lies in praying for strength and protection when your heart seems to be spinning. I hope you have a good day today.

<Quiz corner>
First, yesterday's quiz. Which of the following is not Israeli money? (1) Lepta, (2) Shekel, (3) Asarion, the answer is (3) Asarion. In addition, minas and talents are Greek coins. So for today's Bible quiz, which of the following is not the name of the Jewish calendar? (1) Eluru, (2) Nisan, (3) Aviv, the answer will be tomorrow. I hope you have a good day today.