人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

聖書通読は、モノの見方を変え、イエスと共に前に進む気を起こさせてくれます。ご一緒にしませんか?

人生💯倍の視野😊【聖書】エレミヤ書7章 まことの神を認めていく

2023年10月16日 16時04分33秒 | イザヤ書
エレミヤ7章 まことの神を認めていく
7章の預言は、BC608年、ヨシヤ王がエジプトの王パロ・ネコに殺された直後、エホヤキムが王位に就いた時代のものです。つまり、ここから新しい預言集になります。
1.エルサレムと神殿の終焉
 エレミヤは主の神殿に立って語ります。時は、大きなお祭りの時であったようです。ですから、たくさんの人たちが、エレミヤの語ることを耳にしました。当時、イスラエルの人々は、この神殿があれば自分たちは安全であると考えていました(4節)。神がご自身の神殿を自ら壊されるはずがない、と考えていたからです。しかし、エレミヤは、はるか昔、エリという祭司がいた時代、シロの神殿に起こった例をあげて、その考えが間違っていると断言します(12節)。
かつてイスラエルの民は、当時の立派な神殿を建て上げる前に、神殿に代わる「会見の天幕」と呼ばれる宮を持っていました。それがシロに設置されるようになると(士師18:31)。そこで行われる祭儀は、年々盛大になり、内容も世俗化していきました。祭司エリの子たちの、行いの悪さも(1サムエル2章)、まさにそのような状況を反映していました。しかし、エレミヤの時代も同じでした。エレミヤは、イスラエルの民の信仰が、形式的、儀式的な道に進み、神ご自身のみことばといのちに結び付いていない状況を批判し、かつてイスラエルに下された裁きが同じように下ると警告するのです(14節)。
2.形ではない
 何が問題だったのか。神は言います。「わたしは、あなたがたの先祖をエジプトの地から導き出したとき、彼らに全焼のささげ物や、いけにえについては何も語らず、命じもしなかった(22節)」と。一瞬そうだったのかな、と思うことばですが、確かに、神は、エジプトからイスラエルを連れ出し、シナイ山に到達するまで、一切そのようなことは語らず、ただ主を認め、主を恐れ、主の御声に聞き従うことを命じたのです。つまり、信仰の本質は、「聞けイスラエル」、神のことばに耳を傾け、「神が命じるすべての道に歩」むことにあります(23節)。
 旧約聖書の最後の書、マラキ書が書かれた後、神は、イスラエルに預言者を遣わさず、まったく沈黙してしまった時代があります。その時代、約400年間、イスラエルの信仰は、完全に形式的な祭儀宗教、また律法主義的な宗教に変質してしまったと言われています。しかし、その時代が特殊だったのではないのです。既にエリ、そしてエレミヤの時代も同じでした。さらにイエスの時代も同じでした。イエスは、祭司たちに向かって、あなたがたは神殿を「強盗の巣」(11節)としていると指摘し、宮きよめをしたのです。となれば、現代においても、その状況は同じかもしれません。神の声に耳を傾けず(26節)という状況は、繰り返されてきたということです。しばしばキリスト者になれば、毎週礼拝に出て、毎日聖書を読み祈り、献金をささげ、奉仕に精を出すように教えられます。出来ていればよい信徒、そうでなければダメな信徒のように言われることがあります。しかしそれが、形ばかりのことであれば、いかに出来ていても、神はそのような信徒に「哀歌を歌え」(29節)と言うのです。大切なのは、神のことばに聞き、神のいのちに触れ、そこから自然に形作られる信仰生活や教会生活があるかどうかでしょう。見せかけではない、実質のある信仰を持つ歩みをしたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次のうち、テコアが出身地の預言者は誰でしょうか?①エレミヤ、②アモス、③イザヤ、答えは②アモスでした。エレミヤはアナトテ、イザヤはエルサレム出身と考えられています。では今日の聖書クイズです。ヨシヤ王の死後、エジプトのパロ・ネコによって王位につけられたヨシヤの子は次の誰でしょうか。①エホヤキム、②エホヤキン、③エホアハズ。答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Jeremiah 7: Acknowledging the True God
The prophecy in chapter 7 is from the time of Jehoiakim's ascension to the throne in 608 BC, shortly after King Josiah was killed by Pharaoh Neco, king of Egypt. In other words, this is a new collection of prophecies from this point on.
1. the end of Jerusalem and the temple
 Jeremiah stands in the temple of the Lord and speaks. The time seems to have been a time of great festivals. Therefore, many people heard Jeremiah's words. At the time, the Israelites thought they would be safe with this temple (v. 4). They thought that God would not destroy his temple by himself. Jeremiah, however, affirms that they are wrong, citing the example of what happened to the temple at Shiloh long ago, when there was a priest named Eli (v. 12).
In the past, the Israelites had a palace called the "tent of meeting" to replace the temple before they built the magnificent temple of that time. When it came to be set up in Shiloh (Judges 18:31). The rituals held there became more grandiose and secularized in content from year to year. The bad behavior of the sons of Eli the priest (1 Samuel 2) reflected this very situation. But the same was true in Jeremiah's time. Jeremiah criticizes the Israelites' faith for going down the path of formality and ritual and not being connected to the Word and life of God Himself, and warns them that the same judgment that was once upon Israel will come upon them (v. 14).
2. not the form
 What was the problem? God says. When I brought your ancestors out of the land of Egypt, I did not speak to them or command them anything about whole burnt offerings or sacrifices (v. 22)." For a moment, one wonders if this was so, but it is true that God did not speak of any such thing until He brought Israel out of Egypt and reached Mount Sinai, commanding them only to acknowledge the Lord, fear Him, and listen to and obey His voice. In other words, the essence of faith is to "listen, Israel," to hearken to the Word of God and "walk in all the ways God commands" (v. 23).
 After Malachi, the last book of the Old Testament, was written, there was a period of time when God did not send prophets to Israel and was completely silent. It is said that during that period, about 400 years, Israel's faith was completely transformed into a formalistic ritualistic and legalistic religion. But that period was not unique. It was already the same in the time of Eli and Jeremiah. Moreover, it was the same in the time of Jesus. Jesus cleansed the temple by pointing out to the priests that you have made it a "den of robbers" (v. 11). The situation may be the same today, then. The situation of not listening to God's voice (v. 26) has been repeated. Often, when we become Christians, we are taught to go to worship services every week, read the Bible daily, pray, give offerings, and devote ourselves to service. We are sometimes told that if we can do this, we are a good congregation, and if not, we are a bad congregation. But if it is only a formality, no matter how well done, God tells such a congregation to "sing a song of lamentation" (v. 29). What is important will be whether there is a life of faith and church life that is formed naturally from listening to God's Word and being touched by God's life. We want to have a walk of faith that has substance, not pretense. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Which of the following prophets is from Tekoa? (1) Jeremiah, (2) Amos, (3) Isaiah, and the answer was (2) Amos. Jeremiah is considered to be from Anathoth and Isaiah from Jerusalem. Now for today's Bible quiz. After the death of King Josiah, who was the son of Josiah who was put on the throne by Pharaoh Neco of Egypt? (1) Jehoiakim, (2) Jehoiachin, and (3) Jehoahaz. The answer will be given tomorrow. Now I wish you a good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書65章 楽しみ喜べ

2023年10月09日 12時36分06秒 | イザヤ書
65章 楽しみ喜べ
1.神の答え
 63章からの続き、第四幕になるところです。第一幕(63:1-7)は、聖歌隊と神の舞台。神が一人で戦ってきたと独白するところが印象的でした。第二幕、第三幕(63:8-64)は、預言者のとりなしの祈り。神が、裏切り者のイスラエルを見捨てず、変わらぬ愛を注いでくださるようにと、切々と一人でとりなす預言者の祈りが印象的でした。第四幕、64章は、この預言者の祈りに神が答えているものです。
神は言います。本来は、イスラエルの民にこそ与えられる祝福があった。しかし、彼らは、神に従わず、偶像崇拝に陥り(3節)、異国の異教的習慣に染まり(4節)、律法を守らず、その心は神から遠く離れていた、と。だからそのようなイスラエルは、神の厳しい裁きを受けることになる、と(6、7節)。しかしそれは神の本意ではないのです。
神は、イスラエルに怒りを抱きつつも、イスラエルを愛しているのですから、もしその場で神に哀れみを求める声があろうものなら、その声に応じずにはいられないのです。イスラエルが神を尋ね求めず、頑なに、良くない道を進んでいたとしても、実際のところは、神は「わたしはここにいるから」と待ち構えている、と言います(65節)。まるでイエスが語られた、放蕩息子の帰りを、いまかいまかと待ち望んでいる父のたとえのようです。そして、この神の姿は、まさに預言者が、期待したとおりのものでした(64:4)。
ですから大切なのは、人の側の態度と言うべきでしょう。人が、悔い改めて、神の愛の懐に飛び込むことなのです(13、14節)。
2.他の名の祝福
もし、そのように主の前に悔いて、真実に生きようとする者がいるなら、神はその人を見過ごされることはありません。腐れたぶどうの房の中に、一粒の甘い実があるなら、それは損なわれないと言います(8節)。彼らは、神の約束の地を相続すると(10節)。11節「ガド」は言ってみれば福の神、「メニ」は運の神として拝まれた偶像です。これら偶像の神を拝み続けるのを止めて、まことの神のみを拝すべきことが勧められます。日本にも同じような神々はたくさんあります。しかしそのような作り物の神は、捨て去ることです。そのように神に立ち返る者には神は「ほかの名」で呼ぶと言います。つまり、もはやこれまで貼られた不名誉なレッテルをすべて取り去る、人生に祝福がもたらされるということでしょう。
3.新天新地の祝福
 さらに神は答えます。17節「先ことは思い出されず、心に上ることはない。」人はいつまでも過去の記憶に生き、くよくよしていることが多いものです。「曲がったものは真っ直ぐにできない」と言いますが、修正しきれない過去に心引きずられ、先に何の希望も抱けずにいたりするものです。しかし神は言います。「わたしの創造するものを、いついつまでも楽しみ喜べ。」神は創造の神です。神は闇の中に光を創り出すお方。神に修復不可能な人生はありません。ただ、人が味わうべき祝福は、何かを所有することよりも、何かを共有することにあるものでしょう。神は、もうすぐ、悲しみも叫び声もない、御国の約束が実現する時が近づいていると言います。以心伝心というがごとく、神と人の心が通い合う時が近づいている(24節)。25節は、11:6-9の引用であり、御国の祝福を語るものです。そこは、もはや、争いもなく、平和で静かな時を、永遠に共有する場所です。その祝福に向かって生きている、ならば今の世においても、そのようなことを大事にして生きてまいりたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。イスラエル北王国を滅ぼしたアッシリアの王様は次のだれでしょうか?①ティグラテ・ピレセル3世、②サルゴン2世、③セナケリブ。答えは②サルゴン2世でした。ティグラテ・ピレセル3世(BC745-727)の時代に、貢物が課され(2列王15:19-20)、サルゴン2世の時に、サマリヤが陥落(2列王17章)、セナケリブの際には、ユダ南王国が包囲されたものの、目的を達せず帰国し、暗殺されました。では、今日の聖書クイズです。アコルの谷は、ほかにどのような呼び名で呼ばれているでしょうか?①望みの門、②泉の門、③谷の門、答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 65 Enjoy and Rejoice
1. God's Answer 
 This is a continuation from Chapter 63, about to become Act IV. Act I (63:1-7) is the stage for the choir and God. The part where God monologues that he has fought alone was impressive. The second and third acts (63:8-64) are the prophet's intercessory prayer. I was impressed by the prophet's earnest prayer that God would not abandon Israel, the betrayer, but pour out His unchanging love on her. Act IV, chapter 64 is God's answer to the prophet's prayer.
God says, "Originally, the people of Israel were to be given the kingdom of heaven. Originally, the blessing was to be given to the people of Israel. But they were disobedient to God, falling into idolatry (v. 3), steeped in pagan customs of foreign lands (v. 4), not keeping the law, and their hearts were far from God. So such Israel would be subject to God's severe judgment, he said (vv. 6, 7). But that is not God's intention.
God is angry with Israel but loves them, and if there is a voice in the room asking God for mercy, He cannot help but respond to that voice. He says that even if Israel does not seek God and stubbornly continues on a bad path, the fact is that God is waiting for them, saying, "I am here" (v. 65). It is like the parable Jesus told of the Father waiting impatiently for the return of the prodigal son. And this image of God is exactly what the prophet expected (64:4).
What is important, therefore, is the attitude on the part of man. It is for man to repent and jump into the bosom of God's love (vv. 13, 14).
2. blessing of other names
If someone repents before the Lord in such a way and tries to live truthfully, God will not overlook him. He says that if there is one sweet fruit among the rotten clusters of grapes, it will not be spoiled (v. 8). They will inherit God's promised land (v. 10). v. 11 "Gad," so to speak, is an idol worshipped as a god of good fortune, and "Meni" as a god of luck. It is recommended that we should stop worshipping these idol gods and worship only the true God. There are many similar gods in Japan. However, we are to abandon such make-believe deities. To those who turn to God in such a way, he says, God will call them by "other names. In other words, it would be a blessing to have a life that no longer carries all the labels of dishonor that have been attached to it.
3. blessing of a new heaven and a new earth
 God further answers, v. 17: "The former things will not be remembered, nor will they be brought to mind." People often live in the past and dwell on the past. As the saying goes, "What is crooked cannot be made straight," and we are often so haunted by the past that we cannot fix it that we have no hope for the future. But God says, "When shall I make my creation? But God says, "Enjoy and rejoice in my creation forever." God is the God of creation. God is the one who creates light in the darkness. There is no life that God cannot restore. But the blessing that one should savor will be in sharing something rather than in possessing something. God says that the time is approaching when the promise of His Kingdom will soon be realized, where there will be no sorrow or shouting. The time is near when the hearts of God and man will communicate with each other, as in "heart to heart" (v. 24). v. 25 is a quotation from 11:6-9, which speaks of the blessings of the Kingdom. It is a place where there will no longer be strife, but a time of peace and quiet, to be shared forever. If we are living toward that blessing, then we should cherish it in this life as well. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Who was the king of Assyria who destroyed the Northern Kingdom of Israel? (1) Tiglath-Pileser III, (2) Sargon II, and (3) Sennacherib. The answer is (2) Sargon II. During the reign of Tiglath-Pileser III (745-727 BC), tribute was imposed (2 Kings 15:19-20); during the reign of Sargon II, Samaria fell (2 Kings 17); and during the reign of Sennacherib, the southern kingdom of Judah was besieged but failed to achieve its goal, returned home, and was assassinated. Now for today's Bible quiz. What other names are given to the Valley of Achor? (1) The Gate of Hope, (2) The Gate of the Fountain, (3) The Gate of the Valley, and the answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書66章 主のことばにおののく

2023年10月09日 12時32分29秒 | イザヤ書
66章 主のことばにおののく
今日で、イザヤ書も終わりです。66章長くもありましたが、色々とたくさんの励ましを受けるのがイザヤ書です。
1.神の恵みに感謝する
 最後の66章を読んでまいりましょう。これは、65章に続く、第五幕。神の応答の部分ですが、結論部分として、神の至高性を歌い上げ、神の祝福を受ける者と、裁きを受ける者が対比されて語られています。まず1節、私たちが信じるべき神は、天地創造の偉大な神ですが、遜り、心砕かれ、主のことばにおののく者に、目を留める恵みの神だと言います。大切なのは、ただ遜るだけではない。打ち叩かれて絶望的な思いになっている者に、神は目を留めておられる、ということでしょう。ですから私たちは、自らのあり様を見て、このような者に神の恵みはないと思わず、むしろ、恐れ抱きつつ、神に近づき、神の恵みを受けることが大切なのです。パウロは、「恐れおののいて自分の救いの達成に努めなさい」(ピリピ2:12)と語りましたが、神のことばに恐れ従う態度が、私たちの生活に形作られていくことが、霊的な成長なのです。
ただ人間は、やはり罪人で、そのように自分を成長に向けていくことができなかったりするものです。それなのに、神は言います。12節「見よ。わたしは川のように繁栄を彼女に与え、あふれる流れのように国々の富を与える。」おおよそ罪人にはふさわしくない恵みを与えようとされる神の優しいおことばと心に感謝し、素直に応じていくことが大切ではないでしょうか。
2.神の業は急激に起こる
 イザヤは語ります。7節「陣痛が来る前に男の子を産み落とす」と。神の恵みは、一瞬にして起こりうるということでしょう。イスラエル回復の恵みは、ある日突然起こって来る。それは、子どもの誕生を喜ぶ、平和と喜びの日になるだろうと。確かに、イスラエルの歴史を振り返るなら、バビロン捕囚からの帰還もそうでしたし、はるか昔の出エジプトの出来事も、神の業として、急激に物事が動いたということがあります。イスラエルの歴史の中で、虐げと、苦しみの時代が長く続きましたが、神が何事かを成される時は、急激に大きな変化を遂げることがあるのです。人の目にはあり得ぬことが、形をなす、それが、神を信じる恵みに与ることでもあるのでしょう。
3.第二の天地創造 
22節「わたしの造る新しい天と新しい地が、わたしの前にいつまでも続くのと同じように。」初めの天地創造は、神の目によいものでありながら、やがて人間の堕落によって失われてしまいました。しかし、第二の天地創造は、いつまでも永遠に続くものとなると言います。これは、終末的なことを言っています。大切なのは、その新しい御国の恵みに与ることです。ですから、罪と不信にまみれた私たち自身と社会の現実の中で、新しい業をなしてくださる神に信頼し、おそれおののいて、終末の祝福に与ることができるように、自らの信仰を完成させていくことが大切なのでしょう。神のことばを素直に喜びをもって受け止め、今日も一歩前へ信仰の歩みを進ませていただきましょう。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。アコルの谷は、ほかにどのような呼び名で呼ばれているでしょうか?①望みの門、②泉の門、③谷の門。答えは「望みの門」でした。(ホセア2:15)アコルの谷は、アカンの罪のために(ヨシュア7:24-26)「苦悩の谷」を意味する名で呼ばれました。しかしその地に神が祝福をもたらすことを示すために「望みの門」になると約束されています。では、今日の聖書クイズです。新月の祭りの始まりを全国に伝えるのろしを上げる場所は、どこに定められていたでしょうか。①オリーブ山、②シオンの山、③神殿の丘、答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 66: Struck by the Word of the Lord
Today we end the book of Isaiah, which has been a long 66 chapters, but it is a book that encourages us in many ways.
1. thank God for His blessings
 Let us turn to the last chapter, chapter 66. This is the fifth act following chapter 65. It is the part of God's response. In the concluding section, the supremacy of God is sung and those who receive God's blessings and those who receive judgment are contrasted and discussed. First, in verse 1, he says that the God we are to believe in is the great God of creation, but that He is a God of grace who looks to those who are reverent, brokenhearted, and bowed to His word. The important thing is not just to be irreverent. God looks at those who are beaten and in despair. Therefore, it is important for us not to look at ourselves and think that there is no grace of God for such a one, but rather to approach God with fear and embrace Him and receive His grace. Paul said, "Work out your salvation with fear and trembling" (Philippians 2:12).
However, human beings are still sinners and are sometimes unable to direct themselves toward growth in this way. And yet, God says, verse 12: "Behold, I will give her prosperity like a river, and the wealth of nations like an overflowing stream." It is important for us to be grateful for God's kind words and heart, and to be obedient to Him, who is willing to give us blessings that are not worthy of a sinner.
2. God's Work Happens Rapidly
 Isaiah says in verse 7, "Before labor pains come, she will give birth to a son. It may mean that God's grace can happen in an instant. The grace of Israel's restoration will come suddenly, happening one day at a time. It will be a day of peace and joy, rejoicing in the birth of a child, he said. Certainly, if we look back on Israel's history, the return from the Babylonian captivity was the same, and the events of the Exodus long ago were also the work of God, when things moved rapidly. In Israel's history, there were long periods of oppression and suffering, but when God does something, it can be a sudden and significant change. When God does something, it can be a sudden and significant change.
3. the second creation 
Verse 22: "Just as the new heavens and the new earth which I will make will endure forever before me." The first Creation, while good in God's eyes, was eventually lost through the fall of man. But the second creation, he says, will last forever and ever. This is apocalyptic. The important thing is to partake of the blessings of that new Kingdom. Therefore, in the midst of the reality of ourselves and our society, which is riddled with sin and unbelief, it is important to perfect our own faith so that we can trust and fear God, who is doing a new work, and receive the blessings of the end times. Let us accept God's words with joy and honesty, and let us take one step forward in our faith today. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. What other names are given to the valley of Akol? (1) The Gate of Hope, (2) The Gate of the Fountain, and (3) The Gate of the Valley. The answer was "Gate of Hope. (Hosea 2:15) The valley of Achor was called by a name meaning "valley of affliction" because of Akan's sin (Joshua 7:24-26). But it is promised to become a "gate of hope" to show that God will bring blessings to that land. Now for today's Bible quiz. Where was the place designated to raise the roar that would announce the beginning of the New Moon Festival to the entire nation? (1) the Mount of Olives, (2) the Mount of Zion, (3) the Temple Hill, and the answer will be given again tomorrow. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書63章 主のたぎる思い

2023年10月06日 17時51分05秒 | イザヤ書
イザヤ書63章 主のたぎる思い
1.誰もいない
63章は、非常に技巧的な書き方をしています。つまり1-6節は、歌劇の台本のような形式になっています。まず聖歌隊が舞台の一角から「エドムから来るこの方、ボツラから深紅の衣を着て来るこの方は誰か(1節)」と呼びかけます。すると舞台の中央に、深紅の衣を着た主ご自身が現れて、「私は救いをもたらす大いなる者」と歌います。そして聖歌隊が「なぜ、あなたの装いは赤いのか」と尋ねると、主が「わたしひとりでぶどう踏みをし」、「私の装いをすっかり汚してしまった(3節)」と答えるのです。それは、神がイスラエルに敵対する暴虐のエドムと戦ってきたことを語っているのですが(34章)、大切なのは、神がお独りで戦ってきた、と告白しているところです。つまり、神のこの戦いに、参戦する者は誰もいなかったことです(5節)。神の選びの民、最愛の民イスラエルも、神とは行動を共にしていなかった。ただ神がお独り、血まみれになってこの激しい戦いを戦い抜いたと激白しているのです。
 ここは、罪人の救いのために、弟子たちも離れ去り、ただお独り、十字架を負い、その苦しみを耐え抜かれたイエスを思い起こすところでしょう(黙示録5:4、19:13)。
2.預言者のとりなし
 7節から、歌劇の第二幕です。聖歌隊と主役の神が退くと、今度は預言者が登場します。彼は、神のあわれみを請い、とりなしの祈りをしています。ですから人称代名詞も、7節から日本語訳ではひらがなの「わたし」が漢字の「私」となるわけです。
大切なのは、前半の「誰もいない」という神の訴えに、イザヤが「ここに私がおります」とレスポンスしているところでしょう。つまり、イザヤは、今、この神に敵対するイスラエルの状況を見て、もしここで自分が何も言わなければ結局、また神を独りで戦わせることになる現実に気づかされているのです。
預言者の祈りに耳を傾けてみましょう。まずイザヤは、神がイスラエルに与えられた過去の大いなる恵みを回顧し感謝します。イスラエルの子らは、その罪を責められてはいても、まことに神の子です。神ご自身そうおっしゃったではないか、と(8節)。彼らが苦しめば神も苦しんでくださった。ずっとそうであった、と(9節)。神は、その心を変えられたわけではありません。そして、神が苦しんでおられる時に、神の子であるイスラエルは、誰もその苦しみに立とうとはしなかった。けれども、たとえそうであっても、あなたはご自分の子を見捨てることはない、あなたはそういうお方ではないですね。とイザヤは言うのです(11-14節)。イザヤは神の誠実さに訴えて、以前と変わらない、哀れみ深い愛、「たぎる思いとあわれみ」(15節)を、私たちに注ぎ込んでください、私も一緒になってあなたと戦いますから、と告白します。実は、これが牧師の祈りであり、また教会の祈祷会の祈りではないでしょうか。イザヤの祈りは、神から心遠く離れたイスラエルの民への哀れみを求めるものです。神よどうぞ、自己中心な私たちを憐れんでください、祝福の神よ「どうかお帰りください(17節)」と叫ぶのです。私もあなたとともに戦います、と。今の日本に必要なのは、イザヤのような祈りでしょう。教会の様々な苦労を知りながら、誰かがやるだろう、自分一人抜けてもかまわない、そのような考えが教会を衰退させ、崩壊させていくことに私たちも気づかなくてはなりません。私たち一人一人の、教会に対する主体的な関わりが求められているところです。教会が、家庭が、社会がぼろぼろになるのは、結局、教会、家庭、社会を構成する一人一人の意識であり、思いです。そのような意味で、教会の祈りが強められなくては、教会の祈り会は、祈り会であらねばならないと思うところです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。イエスが、ご自分の救い主としての性質を示すものとして好んで用いたことばは、次のどれでしょうか。①メシア、②神の子、③人の子。答えは③人の子でした。イエスは、地上のダビデ王国の再興をイメージする、メシヤよりも、ダニエル書に語られた(ダニエル7:13,14)、霊的な救い主をイメージする人の子という言葉を好んで用いられました。では、今日の聖書クイズです。エドムの地を通り、アカバ湾からシリヤ・メソポタミアに通じる道をなんと呼ぶでしょうか。①海の道、②王の道、③巡礼者の道。答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Isaiah 63: The Lord's Thirst
1. no one
Chapter 63 is written in a very technical manner. That is, verses 1-6 are formatted like the script of an opera. First, a choir calls out from a corner of the stage, "Who is this one who comes from Edom, this one who comes from Bethulah in a crimson robe (v. 1)? Then the Lord himself appears in the center of the stage wearing a crimson robe and sings, "I am the great one who brings salvation. The choir asks, "Why is your garment red?" to which the Lord replies, "I alone have trodden the grapes" and "have completely defiled my garment (v. 3). It is telling us that God has been fighting against Edom, the tyrant who opposes Israel (ch. 34), but the important part is that He confesses that He has been fighting alone. In other words, there was no one to join God in this battle (v. 5). God's chosen people, the beloved people Israel, were not acting with God either. Only God alone, he is fiercely saying, fought this fierce battle in a bloody way.
 This is a reminder of Jesus who bore the cross and endured the suffering alone, leaving His disciples behind for the salvation of sinners (Revelation 5:4; 19:13).
2. intercession of the prophet
 Beginning with verse 7, we come to the second act of the opera. After the choir and the leading deity have retired, the prophet now appears. He prays for God's mercy and intercession. So the personal pronoun "watashi" (hiragana) becomes "watashi" (kanji) in the Japanese translation from verse 7.
What is important is that Isaiah responds to God's complaint in the first half of the verse, "There is no one here," by saying, "Here I am. In other words, Isaiah is now looking at the situation of Israel, which is hostile to God, and realizing the reality that if he does not say anything here, he will end up making God fight alone again.
 So let us once again listen to the prayers of the prophets. First, Isaiah recounts and thanks God for the great blessings He has given to Israel in the past. The children of Israel are truly God's children, even though they are condemned for their sins. God Himself said so (v. 8). If they suffered, God also suffered. It has always been so (v. 9). God has not changed His mind. And when God suffered, none of God's children, Israel, was willing to stand in His suffering. But even so, You will not forsake Your own Son, You are not like that. says Isaiah (vv. 11-14). Appealing to God's faithfulness, Isaiah confesses, "Pour out on us the same compassionate love," the same "abounding thoughts and mercy" (v. 15), as before, and I will join you in the fight. In fact, this is the prayer of the pastor and also the prayer of the church's prayer meeting. Isaiah's prayer asks for compassion for the people of Israel, whose hearts and minds are far from God. O God, please have pity on us, self-centered people, he cries out, O God of blessings, "Please go home (v. 17). I will fight with you, too. What Japan needs today is a prayer like Isaiah's. We must also realize that such thinking, that someone else will do it, or that it does not matter if one person leaves, while knowing the various hardships of the church, will cause the church to decline and fall apart. In the end, it is the consciousness and thoughts of each and every one of us that make up the church, family, and society that will cause the church, family, and society to fall into disrepair. In this sense, I believe that the prayer meeting of the church must be a prayer meeting unless the prayer of the church is strengthened. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner</div>
First, yesterday's quiz. Which of the following words did Jesus prefer to use to describe his nature as the Savior? (1) Messiah, (2) Son of God, (3) Son of Man. The answer was (3) Son of Man. Jesus preferred the term "Son of Man" to "Messiah," which is the image of the spiritual Savior spoken of in the book of Daniel (Daniel 7:13,14), rather than "Messiah," which is the image of the restoration of the Davidic Kingdom on earth. Now for today's Bible quiz. What is the name of the road that passes through the land of Edom and leads from the Gulf of Aqaba to Syria and Mesopotamia? (1) the way of the sea, (2) the way of kings, (3) the way of pilgrims. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.


人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書61章 このことばが実現した

2023年10月05日 07時37分58秒 | イザヤ書
61章 このことばが実現した
1.イエスの適用
 昨日は、イザヤの預言書が、新約聖書のイエスの活動を預言している部分があることをお話をしました。事実、今日の1~2節は、イエスが公の宣教活動を開始した際に、ナザレの会堂で朗読し、「今日、この聖書のことばが実現しました」と宣言した箇所です(ルカ4:18)。おそらく、イザヤ書を読んだ旧約時代の人々は、この個所をバビロン捕囚からの解放を預言するものとして理解したと思われますが、昨日も説明したとおり、その内容には、バビロン捕囚からの解放に留まらないものが示唆されていました。そして約700年も後に登場したイエスは、これをご自分の時代に適用し、説明されたのです。イエスの時代、イスラエルはローマ帝国の支配のもとにありました。そして、ローマ帝国は、イドマヤ人ヘロデを王に立て、ユダヤ地方の統治を任せていたのです。しかしこのヘロデ、猜疑心の強い人物で、王になると自分の地位を脅かしかねない人物を次々と殺害してしまいます。そしてついには、最愛の妻マリアムネにも疑いの目を向けて殺しているのです。つまり、正義ではなく、一人の狂人的な人物の力で社会が支配される恐怖政治の時代でした。そうであればこそ、イエスの「今日、この聖書のことばが実現しました」と語る、イザヤのことばは、人々の心に光を投げかけたに間違いはないのです。イザヤは言います。「神である主は、わたしを遣わされた。囚われ人には解放を、囚人には釈放を告げ、主の恵みの年、我らの神の復讐の日を告げ」と。「貧しい人(1節)」と訳されたヘブル語のアナビームは、文字通りの貧乏人ではなく、弱められた人、打ち砕かれ絶望した者を意味します。また「捕らわれ人」「囚人」は、犯罪人とは限りません。不条理な理由で投獄された人もいたことでしょう。まさに神の復讐(2節)が待ち望まれた時代です。当時の人々は、悲しい出来事があれば灰を被り、その悲しみを表現しました。しかし、神は悲しみの代わりに喜びの油を、憂いの心の代わりに、賛美の外套を着けさせる、と言います(3節)。「樫の木」は、青々とした生命力と強さの象徴です。その勢いをもって荒れ跡が一新されると言うのです(4節)。イエスの解釈は、廃頽ムード漂うヘロデの恐怖政治の時代の中で、明らかに希望の光を投げかけるものであったと言えるでしょう。
2.今の時代の恵み
10、11節は、人称代名詞は、「わたし」ではなく「私」と、ひらがなから漢字になります。つまり、ここは、主のしもべの告白ではなく、主のしもべを認める者の告白なのです。そこで考えるべきことは、主のしもべであるイエスのことばを聞いた人々は、この10、11節のことばを自らの告白とすることを迫られたということです。10節「私は主にあって大いに楽しみ。私のたましいも私の神にあって喜ぶ。主が私に救いの衣を着せ、正義の外套をまとわせ、花婿のように栄冠をかぶらせ、花嫁のように、宝玉で飾ってくださるからだ」つまり主のしもべの宣言に対して、その通りのことが起こると信仰のエールを返すことです。「救い」と「正義」はヘブル語ではツェダカーです。つまりここは、言い換えで、救われることは、神の義を抱くこと、つまり神の正しさが明らかにされることに他ならないと言っているのです。神は、正しい方である、正しいことをなさるお方であると、私たちも神の光に応じるのです。イエスの時代において、始まったとされる神の支配は、やがて遠い未来に完成することではなく、その栄光の未来に向かう、今この時代においても体験しうることである。神の恵みは、決して彼岸だけのことではない。今まさに、私たちの人生にもその恵みを及ぼすのだ、と信じて、今日も喜びと希望をもって歩むこととしましょう。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ネバヨテは、誰の子であったでしょうか?①イサク、②イシュマエル、③ヤコブ。ネバヨテは、創世記25:13、1歴代誌1:29によれば、イシュマエルの長子とされます。では、今日の聖書クイズです。イエスが、イザヤの預言の言葉を引用して、このことばが実現したと解説した会堂は、どこの会堂であったでしょうか?①カペナウム、②ナザレ、③エルサレム、答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 61: These Words Fulfilled
1. application of Jesus
 Yesterday we talked about how Isaiah's prophecies prophesied some of the activities of Jesus in the New Testament. In fact, today's verses 1-2 are the ones that Jesus read in the synagogue in Nazareth when he began his public ministry, declaring, "Today this word of Scripture has come true" (Luke 4:18). Presumably, the Old Testament readers of Isaiah understood this passage as a prophecy of deliverance from the Babylonian captivity, but as I explained yesterday, its content implied something more than just deliverance from the Babylonian captivity. And Jesus, who appeared some 700 years later, applied and explained this to his own time. In Jesus' time, Israel was under the rule of the Roman Empire. The Roman Empire had appointed Herod the Idomite as king and entrusted him with the governance of the Jewish region. However, Herod was a paranoid man, and when he became king, he killed one person after another who might threaten his position. Finally, he kills even his beloved wife Mariamne under suspicion. In other words, it was a time of fear politics, where society was ruled not by justice but by the power of one maniacal figure. It is precisely because of this that Isaiah's words, when Jesus says, "Today these words of the Bible have come to pass," must have thrown light into the hearts of the people. Isaiah says, "The LORD my God is my God. The Lord God has sent me. To the captives I announce liberty, to the prisoners I announce release; the year of the LORD's grace, the day of vengeance of our God." The Hebrew anabim, translated "the poor (v. 1)," does not mean literally the poor, but the weakened, the crushed and despairing. Also, "captive" or "prisoner" does not necessarily mean a criminal. Some may have been imprisoned for absurd reasons. This was truly a time when God's vengeance (v. 2) was awaited. People at that time expressed their sorrow by covering themselves with ashes whenever there was a sad event. But God says that instead of sadness, he will put on the oil of joy, and instead of a sorrowful heart, he will put on the mantle of praise (v.3). The "oak tree" is a symbol of verdancy and strength. With its vigor, he says, the wilderness will be renewed (v. 4). Jesus' interpretation clearly casts a ray of hope in the midst of the decadent mood of Herod's reign of terror.
2. grace for the present time
In verses 10 and 11, the personal pronoun is changed from hiragana to kanji. In other words, this is not the confession of the Lord's servant, but of one who acknowledges the Lord's servant. What should be considered here is that those who heard the words of Jesus, the Lord's servant, were compelled to make the words of verses 10 and 11 their own confession. My soul also rejoices in my God. In other words, the Lord's servant responds to his servant's declaration with a yell of faith that the same will happen. The Hebrew word for "salvation" and "justice" is tzedakah. So here, in paraphrase, we are saying that to be saved is nothing less than to embrace God's righteousness, that is, to have God's righteousness revealed. God is the One who is righteous, the One who does what is right, and we too respond to His light. The reign of God, which is said to have begun in the time of Jesus, is not something that will eventually be completed in the distant future, but something that can be experienced even in this present time, as we move toward that glorious future. God's grace is by no means limited to the other shore. Let us walk with joy and hope today, believing that God's grace extends to our lives right now. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner</div>
First, yesterday's quiz. Whose son was Nebajoth? (1) Isaac, (2) Ishmael, and (3) Jacob. According to Genesis 25:13 and 1 Chronicles 1:29, Nebayoth was the firstborn son of Ishmael. Now for today's Bible quiz. Which synagogue was the one where Jesus quoted Isaiah's prophetic words and explained that these words had come true? (1) Capernaum, (2) Nazareth, (3) Jerusalem, and the answer will be given tomorrow. Then I wish you a good day today.