雅歌8章 神の愛は死のように強く
1.雅歌のまとめ
8章前半は、7章後半からの女の告白の続きです。つまり、お互いのすれ違いで始まった第四部は(5:2-8:4)、二人の抱擁で終わる形となっています。興味深いことに、全体の構造は、「揺り起こしたり、かき立てたりしないでください。愛が目覚めたいと思うときまでは」という繰り返しで終わる部分(第一部2:7,第二部3:5、第四部8:4)と愛の成就を確認することばで終わる部分(第三部5:1、第五部8:14)があることです。また第四部の終わり方は、ヘブル語本文では、同じ構文を取りながら、イムという副詞がマーという疑問代名詞に代わっています。つまり、「どうして揺り起こしたり、かき立てたりするのですか、愛はすでに成就しているのに」というわけです。となれば、第三部以降、結びついた二人の愛の確かさを、二人が確認するような形でストーリーは展開している、ということになるのです。
2.女の願い
そして女は男に「封印のように、私をあなたの胸に、封印のようにあなたの腕に押印してください」と願っています。つまり、もう二度と私を離さないで、ということでしょう。体も心も結び付いた女を捨て去るなど、女のいのちを奪うことに等しいのです。6節「愛は、死のように強く、ねたみはよみのように激しい」と言います。
人は死の門をくぐったら、もう二度とこの世に戻ることはないでしょう。その絶対的な変化、決して変わることのない死の力に匹敵する愛の力で私を愛して欲しいということでしょう。6節後半、原文は、リシュフェイ・エシュ、いわゆる「レセフの炎」です。レセフは、古代地中海周辺地域において、伝染病(ペスト)の神として恐れられた神です。この神がその炎を放ったら、誰もその滅びに抵抗することはできません。この台詞を語る女の頭には、そのレセフが思い浮かべられていたかもしれません。そして愛はお金で買うことはできないもの。その尊い愛を捨て去ってはならない、ということでしょう。
3.私を離さないで
7節で雅歌の本体は終わります。8-10節は、種々の解釈がありますが、合唱隊(8-9節)と女(10節)が、成人していく若い娘の心構えを語ったもの、と言われます。簡単に言えば、ここにも、雅歌全体の鍵となる考え方があるのであって、それは「愛が目覚めたいと思う時までは」というものです。二人が結ばれるまで慎重な行動を取ることが促されているのです。たとえ、女が近づきがたい城壁、あるいは開きがたい扉と思われようが、それによってしっかりとした貞淑さと信用さを保ちうるなら、女は男に平安をもたらす存在になるのです(10節)。
11-13節は、お互いの特別な結びつきを確認しています。ソロモンのブドウ畑を任された者は、その収穫において、銀千枚を納めることになっていました。これは莫大な富が、ソロモンに流れることを意味していました。そのブドウ畑と女が比較されます。つまりどんなに素晴らしい権勢、富、名声があろうとも、女の愛に勝るものはないというわけです。14節はフィナーレです。イメージとしては、女が舞台から外に飛び出して、舞台にいる夫に呼びかけるのです。「急いでください。かもしかのように」離さないで、と語った女が、わざと男から離れて呼びかけるのです。当然夫が女を追いかけることを期待してということでしょう。夫の愛を信じる女に、神を信じる信仰者のあり様が重ねられるところです。神も決して私たちを離すことはありません。と言う意味で、明日から預言書に入りますが、預言書のメッセージの中心は神の愛、激しくもイスラエルを愛した神の心に他なりません。というわけで、雅歌は、預言書のイントロにもなっていると言えるでしょう。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ヘシュボンは、ヨルダン川東側にある町ですが、何川と何川に挟まれた位置にある町でしょうか? ヤルムク川とヤボク川、②ヤボク川とアルノン川、③アルノン川とゼレデ川、答えは②ヤボク川とアルノン川でした。では今日の聖書クイズです。イスラエルでは有名な果実、ざくろという言葉は、新約聖書には一度も出てこない、〇か×か。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Song of Songs Chapter 8: God's Love is Strong as Death
1. summary of Song of Songs
The first half of chapter 8 is a continuation of the woman's confession from the second half of chapter 7. In other words, the fourth part, which began with their mutual passing (5:2-8:4), ends with their embrace. Interestingly, the entire structure is based on the words, "Do not shake or stir up; do not be afraid, for I am with you. Until love wants to awaken" (Part I 2:7, Part II 3:5, Part IV 8:4) and ending with words confirming the fulfillment of love (Part III 5:1, Part V 8:14). Also, the fourth part ends with the same syntax in the Hebrew text, but with the adverb im replaced by the interrogative pronoun maa. In other words, "Why do you shake and stir up, when love has already been fulfilled? This means that from the third part onward, the story unfolds in such a way that the two confirm the certainty of their love that has brought them together.
2. the woman's wish
The woman asks the man to "seal me to your chest like a seal, and to your arms like a seal. In other words, she would be asking him not to let me go again. Verse 6 says, "Love is as strong as death, and envy is as fierce as jealousy.
Once a person passes through the gates of death, he or she will never return to this world. The second half of verse 6, the original text is Rishfei Esch, the so-called "flame of Lessef. Lesef was a feared god of contagious disease (plague) in the region around the ancient Mediterranean. When this god unleashes his flame, no one can resist its destruction. The woman who speaks these lines may have had that Lessef in mind. And love is something that cannot be bought with money. She must not throw away that precious love.
3. do not let me go
The main body of Song of Songs ends at verse 7, and verses 8-10, which have been interpreted in various ways, are said to be the chorus (vv. 8-9) and the woman (v. 10) speaking of the attitude of a young girl coming of age. Simply put, there is another key idea here that is key to the entire Song of Songs, and that is "until the time when love wants to awaken. We are urged to be cautious until the two are united. Even though the woman may be seen as an unapproachable wall or an unopenable door, she will be a source of peace to the man if she can remain firmly chaste and trustworthy through it (v. 10).
Verses 11-13 confirm their special bond to each other. The one who was entrusted with Solomon's vineyard was to pay a thousand pieces of silver in the harvest. This meant that great wealth would flow to Solomon. The vineyard is compared to the woman. Verse 14 is the finale. In the image, the woman runs out from the stage and calls out to her husband on the stage, "Hurry up! Hurry up," she says, "and do not let go. The woman, who has told him not to let go "like a serow," deliberately leaves the man and calls out to him. Naturally, she is expecting her husband to chase after her. The woman's faith in her husband's love is superimposed on the believer's faith in God. God also never leaves us. In other words, tomorrow we will enter the prophetic books, and the heart of the message of the prophetic books is none other than the love of God, the heart of God who loved Israel, even intensely. So, we can say that Song of Songs is also the introduction to the prophetic book. Now, I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner>
First, yesterday's quiz. Heshbon is located on the east side of the Jordan River, between what two rivers? (1) Yarmuk River and Yabok River, (2) Yabok River and Arnon River, (3) Arnon River and Zerede River, the answer was (2) Yabok River and Arnon River. Now for today's Bible quiz. The word pomegranate, a famous fruit in Israel, is never mentioned in the New Testament, 〇 or ×? The answer will be given tomorrow. I pray that you have a good day today.