ルカの福音書1章 ヨハネとイエス、誕生の告知
1.バプテスマのヨハネ誕生の告知(1:1-26)
今日からルカの福音書を読みますが、他の福音書と異なる、第一の特徴は、続編「使徒の働き」があることです。また3節、「すべてのことを初めから綿密に調べていますから、尊敬するテオフィロ様」と書かれているように、この福音書は、個人的な書簡であり、ある特定の人物にイエスのことを語ろうとしたものです。
そこで1章、まずルカは、二つのエピソードを取り上げています。一つは、イエスの親戚ザカリヤとエリサベツに起った出来事、つまり救い主イエスの先導者となったバプテスマのヨハネの誕生にまつわるエピソードです。5節、ザカリヤは「アビヤの組」の者とされます。つまり、イスラエル最初の祭司アロンの子、エルアザルの子孫で、本家本元の出身です。しかしながらこのゼカリヤ、子に恵まれず、老いてしまった人でした。そんなザカリヤが祭司の務めをしていると、主の御使いが現れ、あなたの祈りは聞かれましたと告げられるのです。
えっ?職務最中に、ゼカリヤは個人的な祈願をして聞かれたのか、というとそうではないのでしょう。つまり私の家は祈りの家と呼ばれている、とあるとおり、神殿は、神と心を通わせる場であることに間違いはない、ということ。そして、自分の願望を、神様に一生懸命ささげる、難行苦行してお伝えする、そうすれば神は聞いてくださるというのではなく、神に何の期待もしていないような状況で、しかし、何とかして欲しいんだと思っているような心に、神が語り掛けてくる。信仰は人の努力によるものではない、まさに神の恵みによるということではないでしょうか?
ともあれ、み使いは、ついでに、神の恵みによって与えられるこの子が、どんな働きを成し遂げるのかについて語ります。16節、彼は、多くのイスラエル人を「彼らの神である主に立ち返らせる」と。本家本元の祭司として、実にこれに優る幸いな告知はなかったはずです。ただザカリヤは実に不思議な経験の中でそう語られたにも関わらず、主の使いの言葉を信じることができないでいるのです。のです。彼はさらなるしるしを求め、結果「話せなくなる」しるしを与えられ、エリサベツはみごもるのです。不信仰な人間というものは頑なです。信じるに値する十分な証拠があっても、なかなか信じようとはしないのです。信じない者にならず、信じる者になりたいところです。
2.イエス誕生の告知(1:27-56)
次に、マリヤに救い主イエスの誕生が予告されるエピソードが続きます。マリヤの反応に注目しましょう。マリヤも、基本的にゼカリヤ同様に、驚きを隠せません。ただ、マリヤはしるしを求めず、静かに神のみこころがなされることを求めました。大切なことは、信じることのできないことであれ、神がそうおっしゃるなら、と神への信頼を示すことでしょう。神の不思議を見定める勇気を持つことです。46-56節は、一般にマリヤの賛歌(マグニフィカート)と呼ばれる部分です。旧約聖書のハンナの歌(1サムエル2:1-10)と同様に、貧しい者に豊かな恵みを注がれる神を讃えています。50節、「主のあわれみは、代々にわたって、主を恐れる者に及びます」と。
3.バプテスマのヨハネの誕生とゼカリヤの賛歌(1:57-80)
最後にヨハネ誕生のエピソード、そしてザカリヤの賛歌が綴られます。ザカリヤは70節、救い主が、預言者によって約束されたとおりにやってくることを語っています。その中で最も有名なのは、イザヤ7:14、イエスが処女マリヤから生まれる預言でしょう。また77節、この救い主が誕生した究極の目的は、人類の罪の赦しと「救い」、つまりバプテスマのヨハネ同様に、全人類を神に立ち返らせることにあると語ります。
そういうこと、と読み流してしまわず、むしろ、ここで、静かに胸に手を当てて考えてみていただきたいのです。私は人生に間違ったことは何一つしてこなかったか、と。あなたは犯罪人ではないとしても、罪人という現実はないか、と。つまり、あなたもこの手紙を受け取ったテオフィロなのではないか、ということです。いや違うと言い切れるかどうか。続けてルカの福音書を読んでまいりましょう。では今日もよき一日となるように祈ります。
Luke 1: John, Jesus, and the Announcement of His Birth
1. the announcement of the birth of John the Baptist (1:1-26)
We will begin reading the Gospel of Luke today, and the first thing that distinguishes it from the other Gospels is the inclusion of the sequel "Acts. Also, as it says in verse 3, "Since I have examined all things closely from the beginning, reverend Theophilus," this Gospel is addressed to a specific person. In other words, this is a personal letter, an attempt to speak about Jesus to one particular person.
So, in chapter 1, Luke first discusses two episodes. In verse 5, Zacharias is described as belonging to "the company of Abijah," meaning Aaron, the first priest of Israel. That is, he is a descendant of El-Azar, the son of Aaron, the first priest of Israel, and is from the original family. This Zechariah, however, was a man who was not blessed with children and had grown old. While such Zechariah was doing his priestly duties, an angel of the Lord appears and tells him that your prayer has been heard.
What? I guess it is not the case that Zechariah was heard in a personal prayer while on duty. In other words, my house is called a house of prayer, as it says, and there is no doubt that the temple is a place to communicate with God. And it is not that you offer your desires to God with all your might, or that God will listen to you if you do so, but that God speaks to your heart in such a way that you have no expectations of God, but you want Him to do something about it.
Anyway, the angel, incidentally, speaks of what work this child, given by God's grace, will accomplish: verse 16, he will cause many Israelites "to turn to the Lord their God." As the priest of the original family, he could not have made a more blessed announcement. But Zacharias is unable to believe the words of the Lord's messenger, even though he was told so in the midst of a truly wondrous experience. He is not a "good person" but a "good person" in the eyes of the Lord. He asks for a sign, and as a result, he is given a sign that he "will not be able to speak," and Elisabeth is buried. Unbelievers are stubborn. Even when there is sufficient evidence to believe, they are reluctant to believe. We want to be believers, not unbelievers.
2. the announcement of Jesus' birth (1:27-56)
Next follows the episode in which the birth of the Savior Jesus is announced to Mary. Notice Mary's reaction. Mary, like Zechariah, basically cannot hide her surprise. However, Mary did not ask for a sign, but quietly asked for God's will to be done. The important thing is to show our trust in God, even if we don't believe it, if God says so. Verses 46-56 are part of what is commonly called the Magnificat of Mary. As in the Old Testament song of Hannah (1 Samuel 2:1-10), it praises God who pours out his abundant blessings on the poor. v. 50, "The mercy of the Lord extends to those who fear him from generation to generation."
3. the birth of John the Baptist and the hymn of Zechariah (1:57-80)
Finally, the episode of John's birth and Zachariah's hymn are spelled out. In verse 70, Zachariah speaks of the coming of the Savior as promised by the prophet. The most famous of these is probably Isaiah 7:14, the prophecy that Jesus will be born of the virgin Mary. In verse 77, he tells us that the ultimate purpose of the birth of this Savior is the forgiveness of sins and "salvation" of mankind, that is, to turn all mankind back to God, just as John the Baptist did.
I would like you not to read it off as such, but rather, here, I would like you to quietly put your hands on your heart and think about it. Have I done nothing wrong in my life? Even if you are not a criminal, is there not the reality that you are a sinner? In other words, are you not also theophilos who received this letter? I don't know if I can say that no, I am not. Let's continue reading from Luke's Gospel. I wish you a good day.