14篇 主の勝利を願う
1.背景
表題に、ダビデによる、とあります。まずダビデはこの詩をどのような状況で歌ったのかを考えてみます。アブシャロムが謀反を起こし、勢力を増し加えた時、あるいは、ダビデの生涯には記録のない非常に不運な出来事のあった時、諸説があります。具体的にはよくわかっていません。
ただこの詩篇は、そのように個人的な事情を背景として作られていますが、後に公の礼拝で用いられるように書き改められたと言われています。しかもこの詩は、詩篇第二巻に収められた詩篇53篇とほぼ内容が同じです。原語で読み比べると14篇が神の名に固有名詞の「ヤハウェ」を用い、53篇は普通名詞の「エロヒーム」を用いています。また、多少文言に相違のある5-6節を比べると、14篇は、助け手である主に、53篇は不法を行う者に対する主の裁きに強調があります。こうして詩篇53篇は、侵略や包囲の脅威などの国家的危機に合わせて、さらに改訂されたものと考えられているのです。
2.愚か者に対する確信と結果
ダビデは言います。愚か者は心の中で、「神はいない」と言っていると。「愚か者」は、ヘブル語でナーバール、それは、知能的な愚かさではなく、意図的に神に心を閉ざし、逆らうことを意味します。「攻撃的なつむじ曲がり」という訳もあります。彼らの特徴は二つ。一つは、神の律法をあざけること、「性根が腐っており、忌まわしいことを行う」(1-3節)。そして神の民を抑圧することです。新改訳第三版では、「彼らは、パンを食らうように、わたしの民を食らい、主を呼び求めない」でしたが、新改訳2017では、「彼らは、私の民を食らいながらパンを食べ、主を呼び求めない」となっています。文法的に、パンを食らうは、完了形の動詞、私の民を食らうは、分詞形の動詞になっています。つまり、愚か者が、今「食らっている」状態に詩人の関心はあるのです。それは「あなたを知らない国々の上に、あなたの御名を呼ばない諸氏族の上に、あなたの憤りを注いでください。彼らはヤコブを食らい、これを食らって滅ぼし、その牧場を荒らしたからです(エレミヤ10:25)」と語っているエレミヤの思いに通じるものです。主を呼び求めない愚か者が、主の民を食らい、これを食らって滅ぼしつくそうとしている、もうお終いだ!という絶望的な切迫感を伝えているのです。
しかし、それは許されません(6節)。神は、生きておられるのです。正しいことをなさる神は、この状況を見過ごしにされることはない、また主が神を頼む者の避け所となられるというわけです。著者の確信が述べられています(6節)
2.パウロの視点
ただ興味深いことは、初代のキリスト者は、私が今解説したような読み方とは違う読み方をしていることです。パウロは、ローマ書にこの詩篇を引用し、「愚か者」についてある特定の人々ではなく、全人類を想定し引用しているのです(ローマ3:10-12)。つまりこの詩は、初代のキリスト教徒には、ダビデの特定の状況でも、国家的に抑圧された状況でもなく、全人類の罪の状況を想定するものとして読まれたのです。パウロは自分を含めてすべての人がこの「愚か者」であり、そこから救われる必要がある、と読んだのです。
となれば、後半、パンを食らうかのように私の民を食い尽くす者は(4節)、まさに私たち自身であり、主を呼び求めない者は、まさに私たち自身である、となります。確かに、私たちは、被害者というよりは加害者と言うべき者、神に敵対し、自分よりも弱い者を見つけて踏みにじって来た者ではないでしょうか。だからこそ、7節「ああ、イスラエルの救いがシオンから来るように」そのような私たちが、神に救われ、神の恵みの中に入れられますように、というわけです。
このようにして読めば、この詩篇は、単純な勧善懲悪を語るものではありません。人はどうしても、神を既に信じている自分たちは正しく、神を信じていない悪しき者は、裁きを受ける者、救われるべき者と考えやすいものです。しかし罪の深みの中に生きている私たちがこの世にあって、完全な聖潔の中に生きるなどありえないことでしょう。どこか「愚か者」である性質を引きずって生きているのです。パウロは晩年、自分を罪人の頭であると語りましたが、私たちはまさに愚か者の頭です。そして、愚か者の頭として、特定の人々ではなく、自分を含めた全人類の素晴らしい救いを祈り続ける者でありたいのです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。詩篇120-134篇など、エルサレムに上る巡礼の旅に歌われた作品群は、何と呼ばれているでしょうか?①賛歌、②都のぼりの歌、③シオンの歌。答えは②都のぼりの歌です。では今日の聖書クイズです。五旬節、いわゆるペンテコステの時に特別に読まれたとされる詩篇は、次のどれでしょうか?①詩篇7篇、②詩篇29篇、③詩篇137篇。答えはまた明日。では今日もよき一日となるように祈ります。
Psalm 14: The Lord Wants Victory
1. background
The title says, by David. Let us first consider the circumstances under which David sang this psalm. There are various theories: that it was a time when Abshalom rebelled and added to his power, or that it was a time of very unfortunate events that are not recorded in David's life. The specifics are not well known.
However, it is said that this psalm was composed against the background of such personal circumstances, but was later rewritten for use in public worship. Moreover, this psalm is almost identical to Psalm 53 in Psalm Book II. When compared in the original languages, Psalm 14 uses the proper name "Yahweh" for God, while Psalm 53 uses the common noun "Elohim. Comparing verses 5-6, which differ somewhat in wording, Psalm 14 emphasizes the Lord as Helper, while Psalm 53 emphasizes the Lord's judgment of the wrongdoer. Thus Psalm 53 is considered to be further revised to fit national crises such as invasions and threats of siege.
2. conviction and consequences for fools
David says. The fool, says David, has said in his heart, "There is no God." The word "fool" is nabar in Hebrew, which means not intelligent stupidity, but deliberately closing one's mind to God and defying Him. It is also translated "aggressive whirlwind." They are characterized by two things. One, they mock God's law, "being corrupt in nature and doing abominable things" (vv. 1-3). And they oppress God's people. In the New Revised Version 3, it was "They eat bread as they eat my people, and call not upon the Lord," but in the New Revised 2017, it is "They eat bread as they eat my people, and call not upon the Lord." Grammatically, eat bread is a perfect tense verb, and eat my people is a participle verb. In other words, the psalmist's concern is with the state in which the fool is now "devouring". It says, "Pour out your indignation upon the nations that do not know you, upon the clans that do not call upon your name. For they have devoured Jacob, and eaten and destroyed him, and laid waste his pasture (Jeremiah 10:25)," which is in keeping with Jeremiah's thoughts. The fools who do not call upon the Lord are devouring His people, devouring them and destroying them, and it is over! This conveys a sense of desperate urgency.
But this cannot be allowed to happen (v. 6). God is alive. God, who does what is right, will not overlook this situation, and the Lord will be a refuge for those who ask Him. The author's conviction is stated (v. 6).
2. Paul's Perspective
It is interesting to note, however, that the early Christians read the book differently from the way I have just explained it. Paul quotes this psalm in Romans, and he quotes not one particular group of people as "fools," but all mankind (Rom. 3:10-12). In other words, the psalm was read by the early Christians as assuming the sin situation of all mankind, not David's particular situation or that of national oppression. Paul read it as saying that everyone, including himself, was this "fool" and needed to be saved from it.
Then, in the second half of the verse, those who devour my people as if they were bread (v. 4) are indeed ourselves, and those who do not call upon the Lord are indeed ourselves. Surely we are the ones who are the perpetrators rather than the victims, the ones who have been hostile to God and have found those weaker than ourselves and trampled them down. That is why verse 7, "Oh that the salvation of Israel might come from Zion," that we, such as we are, might be saved by God and brought into His grace.
Read in this way, the psalm does not speak of simple good or evil. People inevitably tend to think that they who already believe in God are righteous and that the ungodly are the ones to be judged and saved. However, it is impossible for those of us who live in the depths of sin to live in perfect holiness in this world. We live with our "foolish" nature. In his later years, Paul spoke of himself as the head of sinners, and we are indeed the head of fools. We are the head of fools, and as the head of fools, we should pray for the wonderful salvation of all mankind, including ourselves, not just certain people. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, here is the quiz from yesterday. What are the names of the works sung on the pilgrimage up to Jerusalem, such as Psalms 120-134? (1) Hymn, (2) Song of the Ascent, and (3) Song of Zion. The answer is (2) Song of the Ascent. Now, here is today's Bible quiz. Which of the following Psalms is said to have been specially read during Pentecost? (1) Psalm 7, (2) Psalm 29, and (3) Psalm 137. The answer will be given tomorrow. Then I pray that today will be another good day.