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聖書通読は、モノの見方を変え、イエスと共に前に進む気を起こさせてくれます。ご一緒にしませんか?

人生💯倍の視野😊【聖書】ゼカリヤ書13章 主は私の神

2024年03月19日 15時23分07秒 | 出エジプト記
ゼカリヤ書13章 主は私の神
1.悔い改めと聖め
 これまでも、繰り返し述べてきたように、ゼカリヤ書9章からの後半は、本来、当時の時代の人々への預言のようでありながら、メシヤ預言が散りばめられた今日的な預言として読んでいくことが可能で、そのように読む時に理解が深まります。つまり1節の「罪と汚れをきよめる一つの泉」は、前の章の12:10にある「嘆き」と無関係ではありません。
いわゆる悔い改めの嘆きに基づき、罪と汚れのきよめが起こることを言っています。ヨハネは、既に、このゼカリヤ書を引用して、イエスの十字架の死について語っていますが(ヨハネ19:37)、この泉は、明らかに、イエスが注がれる永遠のいのちの恵みを語るものでしょう(ヨハネ7:38)。ペンテコステの祭りの際に、ペテロは、すべての人々がイエスを十字架につけたことを認め、悔い改めるように勧めましたが、その時人々には聖霊が与えられ、大いなる聖めが起こりました。まさにその歴史的出来事を思い起こさせるものです(使徒2:38)。
 ゼカリヤは言います。2節、その聖めとは、具体的に偶像崇拝からの解放だ、と。迷信的、呪術的信仰から解放されていくのです。たとえば、ある預言者は、自らの偽りを悔い改め、もはや預言者のふりをして人を騙すことをしなくなります(4節)。ただ当時の偽預言者は自分で体に傷をつけることがありました(1列王18:28)。ですから、体の傷を見つけられて、それは何かと聞かれると、別に預言者をしていたわけではない(5節)、単なる喧嘩の傷だと、自分の身を恥じるようになるのです(6節)。つまり、聖霊の恵みが注がれた新しい時代においては、偽預言者は一掃されるということでしょう。使徒の働きには、魔術を行っていた者たちが、自分たちのしていることを悔い改め、魔術の書物を持ってきてそれらを焼き捨てたというエピソードが書かれていますが、まさに、その状況です(使徒19:19)。
2.散らされる
さて、7節は、キリストによって引用されたメシヤ預言です(マタイ26:31、マルコ14:27)。キリストを討った剣は、弟子たちを散らす結果になりました。そして、8節、「三分の二が断たれ、三分の一がそこに残る」これは、使徒の働きに記録された、初期キリスト者の迫害に重ねると理解が進みます。キリストが討たれ、エルサレムの教会に対する激しい迫害が起こると、使徒たち以外の者は皆、エルサレムの外へと散らされ、彼らは悩みの炉で試されました(使徒8:1)。つまり、散らされる者、そして残される者がいました。これは、AD70年のローマの将軍ティトウスによるエルサレムの破壊とユダヤ人の迫害、さらには、未来的な試練と取る説もあります。しかし大切なのは、9節「銀を練るように彼らを練り、金を試すように彼らを試す」とあるように、神の聖めの目的にかなった試練が、キリスト者を襲うと語っていることです。ですから使徒ヨハネは、黙示録でこのイメージを用いて、終末の災いを解き明かしているのです。もちろん、恐怖を与えるためではなく、希望を与えるため、真の信仰に立つ残される者が守られることを示すためでした。
ゼカリヤ書の後半は、実に不思議な内容です。それは、当時のエルサレム回復のメッセージを超えて、終末的なキリストについて語る内容が濃厚です。そして、キリスト者が試練の中に置かれるようなことがあっても、そこには希望があることを語ることを中心としているのです。「主は私の神」と告白し、今日も、主の平安の中に歩ませていただきましょう。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次の内、メギドで殺された王様は誰になるでしょうか?①アハズヤ、②ヨシヤ、③アハブ。答えは③アハブでした。アハズヤは、クーデターを起こしたエフーから逃れてメギドまで来て、そこで死にました(2列王9:27)。ヨシヤ王は、エジプトのファラオ・ネコによってメギドで殺されました。では、今日の聖書クイズです。ゼカリヤと呼ばれる人物は、聖書に何人出てくるでしょうか?①11人、②21人、③31人。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Zechariah 13: The Lord is My God
1. repentance and sanctification
 As we have repeatedly stated, the latter half of the book of Zechariah from chapter 9 onward, while essentially a prophecy to the people of that time period, can be read as a prophecy for today, with Messianic prophecies interspersed throughout, and when read as such, understanding is deepened. In other words, the "one fountain that cleanses from sin and uncleanness" in verse 1 is not unrelated to the "lamentation" in 12:10 of the previous chapter.
It is referring to the cleansing from sin and uncleanness that occurs on the basis of so-called repentant lamentation. John has already quoted this book of Zechariah to speak of Jesus' death on the cross (John 19:37), but this fountain would clearly speak of the grace of eternal life that He pours out (John 7:38). At the Feast of Pentecost, Peter encouraged all people to acknowledge and repent for crucifying Jesus, at which time they were given the Holy Spirit and great sanctification occurred. This is a reminder of that very historical event (Acts 2:38).
 Zechariah says, verse 2, that sanctification is specifically deliverance from idolatry. It is deliverance from superstitious and magical beliefs. For example, a prophet repents of his falsehood and no longer pretends to be a prophet to deceive others (v. 4). However, false prophets of that time sometimes inflicted wounds on their own bodies (1 Kings 18:28). Therefore, when they are found with wounds on their bodies and asked what they are, they will be ashamed of themselves, saying that they were not prophesying (v. 5) and that they were merely wounds from a fight (v. 6). In other words, false prophets will be wiped out in the new age when the grace of the Holy Spirit is poured out. This is exactly the situation described in Acts, where those who practiced witchcraft repented of what they were doing and brought the books of witchcraft and burned them (Acts 19:19).
2. being scattered
Now, verse 7 is a Messianic prophecy quoted by Christ (Matt. 26:31; Mark 14:27). The sword that struck Christ resulted in the scattering of His disciples. And verse 8, "Two-thirds shall be cut off, and one-third shall remain there," is better understood when superimposed on the persecution of the early Christians as recorded in Acts. When Christ was defeated and the violent persecution of the church in Jerusalem occurred, all but the apostles were scattered outside Jerusalem, where they were tested in the furnace of affliction (Acts 8:1). In other words, there were those who were scattered and those who were left behind. Some take this to be the destruction of Jerusalem and persecution of the Jews by the Roman general Titus in AD 70, or even a futuristic trial. But the important thing is that verse 9, "He will knead them as silver is kneaded, and test them as gold is tested," speaks of trials that will come upon Christians for the purpose of God's sanctification. So the apostle John uses this imagery in Revelation to reveal the plagues of the end times. Of course, the purpose was not to instill fear, but to give hope, to show that those who are left standing in true faith will be protected.
The second half of the book of Zechariah is truly magical. It is rich in what it says about the eschatological Christ, beyond the message of the restoration of Jerusalem at that time. And it is centered on telling Christians that there is hope even though they may be placed in the midst of trials. Let us confess, "The Lord is my God," and let us walk in His peace today.
<Quiz Corner>     
First, here is yesterday's quiz. Which of the following kings was killed at Megiddo? (1) Ahaziah, (2) Josiah, and (3) Ahab. The answer was (3) Ahab. Ahaziah fled from Jehu, who had launched a coup, to Megiddo, where he died (2 Kings 9:27). King Josiah was killed at Megiddo by Pharaoh Neco of Egypt. Now for today's Bible quiz. How many persons called Zechariah are mentioned in the Bible? (1) 11, (2) 21, and (3) 31. The answer will be given tomorrow. Well, I pray that today will be another good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】ゼカリヤ書5章 聖別されるエルサレム

2024年03月17日 23時07分50秒 | 出エジプト記
ゼカリヤ書5章 聖別されるエルサレム
1.第六の幻、神の御言葉の教育
今日は、第六と第七、二つの幻を見てまいりましょう。まず、第六の幻は、空を飛んでいる巨大な巻物についてです(1-4節)。巻物は紐解かれて、空を飛んでいます。長さ約9メートル、幅約4.5メートルのものです。私は、世代的にゲゲゲの鬼太郎の一反木綿が空を飛んでいる様を連想してしまいますが、それは「のろい」であると説明されています。というのも、その巻物は、見上げるものに、盗みと偽って誓う罪を告発するからです。
これら二つの罪については、十戒の第八戒(盗んではならない)と第九戒(あなたの隣人について、偽りの証言をしてはならない)に相当するもので、当時のイスラエルの罪を代表するものであったとする説、また十戒の第八戒と第三戒(主の御名をみだりに唱えてはならない)に相当するもので、隣人と神への義務を取り扱う十戒全体が示す罪を告発している、とする説があります。いずれにせよ、この幻は、神の律法が誰の目にも明らかにされ、「取り除かれ」(3節)「断ち滅ぼされる」(4節)、つまり神の裁きが実行されることが起こるのです。
 これは丁度先の第5の幻と対で考えるとよいのでしょう。つまり先の幻は、神を信じる者が純金の燭台として輝くものでした。となれば、純金を曇らせる罪はすべて除き去らなくてはならないわけです。そのためには、罪が何であるかを律法に照らしてはっきりと示し、気づかされる必要があります。神の教えに耳を傾けよ、そこから悔い改めが起こるのだ、と言うわけでしょう。確かにゾロバベルによる神殿再建と、ヨシュアによる礼拝儀礼の再開の後に来たのは、エズラによる神の御教えの教育でした。
2.第七の幻、エルサレムの聖別
 第七は、エパ枡の幻です。エパは、粉、麦、穀物などの容量を測るためにイスラエルで用いられた単位です。一エパは約22リットルとされます。それは、「彼らの目」であると、新改訳2017は、ヘブル語をそのまま直訳していますが、文脈に沿って「彼らの罪」と意訳する訳も多くあります。つまり、エパ升は、邪悪そのものを不気味に象徴するエパ升の中の一人の女と共に、罪に盲目な人々を象徴する表現なのでしょう。邪悪を閉じ込めたエパ枡の口は、鉛の重しで封印されます。そしてさらに二人の女が出てきて、そのエパ枡を持ち上げ、シンアルの地、つまりバビロンへと持ち去り、その地の神殿に安置されるのです(11節)。
当時、シンアルには偶像の神殿が建設されていたと言われます。ですから、エパ升の移動は、エルサレムが聖別されることを象徴しています。つまり聖なる者が集まる場とそうでない者が集まる場が区別されていくということです。捕囚後、イスラエルの民は、全く異なった道徳基準を持つ他の民族と一緒に住まねばなりませんでした。彼らはそこに神殿を再建し、同時に神の民としても再建されなくてはならなかったのです。
これまでの流れを整理すると、第一と第二の幻がセットで、新しい世界秩序が起こることを語っています。第三から第七がセットで、これが神の業であること、エルサレムに神が人を送られ、守り(第三)、具体的にはサタンの攻撃から守り(第四)、大祭司ヨシュアを助け(第五)、神の御言葉の教育をし(第六)、エルサレムを聖とする(第七)のです。幻の中心は、エルサレムを再建しようとする神の熱心さにあります。この神の熱意は、今の私たちにも、教会を完成させようとしている私たちにも向けられていることを覚えたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次の中で、ゼルバベルの時代の人々を励ます預言をしていない預言書はどれになるでしょうか①ゼカリヤ書、②ハガイ書、③ナホム書。答えは③ナホム書でした。ナホム書は、ニネベに対して語られたメッセージです。では、今日の聖書クイズです。最初に、昨日のクイズです。小麦粉、種等の容量を測る単位として用いられるセアは、エパの何分の1の量に相当すると考えられているでしょうか。①1/2、②1/3、③1/4。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Zechariah 5, Jerusalem Consecrated
1. the sixth vision, the teaching of the Word of God
Today we will look at two visions, the sixth and seventh. The sixth vision is about a huge scroll flying in the sky (vv. 1-4). The scroll is unraveled and flying in the sky. It is about 9 meters long and 4.5 meters wide. I am reminded of Gegege no Kitaro's Ichikankiwen flying in the sky, but it is explained that it is a "Noroi" (a curse). The scroll is described as a "cursing" because it accuses those who look up of the sins of stealing and swearing falsely.
These two sins, which correspond to the Eighth (Thou shalt not steal) and Ninth (Thou shalt not bear false witness against thy neighbor) of the Ten Commandments, were representative of the sins of Israel at that time, according to some, and correspond to the Eighth and Third (Thou shalt not utter the name of the Lord in vain) of the Ten Commandments, according to others. The other theory is that it is a condemnation of the sins of the Ten Commandments as a whole, which deal with the duty to one's neighbor and to God. In any case, this vision occurs as God's law is revealed to all, "taken away" (v. 3) and "cut off" (v. 4), that is, God's judgment is carried out.
 This is a good counterpart to the fifth vision. In the previous vision, the one who believes in God shines as a candlestick of pure gold. Then, all the sins that cloud the pure gold must be removed. To do this, we need to be reminded of what sin is, clearly shown in the light of the Law. Listen to God's teachings, you might say, and repentance will follow. Indeed, what came after the rebuilding of the temple by Zorobabel and the resumption of the worship ritual by Joshua was the teaching of God's teachings by Ezra.
2. the seventh vision, the sanctification of Jerusalem
 The seventh is the vision of Ephah Masu. The epah is a unit used in Israel to measure the volume of flour, wheat, and grain. One epah is said to be about 22 liters. It is "their eyes," and the New Revised Translation 2017 translates the Hebrew verbatim, but there are many translations that mean "their sins" according to the context. In other words, the epa-masu may be an expression that symbolizes people blinded by sin, along with the one woman in the epa-masu who eerily symbolizes wickedness itself. The mouth of the ephah-masu, which traps evil, is sealed with a lead weight. Two more women come out and lift up the ephah Masu and carry it away to the land of Shinar, or Babylon, where it will be placed in the temple (v. 11).
It is said that an idol temple was being built in Shinar at that time. Therefore, the movement of Ephah Masu symbolizes the sanctification of Jerusalem. In other words, a distinction will be made between the place where the holy ones gather and the place where the unholy ones gather. After the captivity, the Israelites had to live with other peoples with very different moral standards. They had to rebuild the temple there and at the same time be rebuilt as God's people.
To summarize the sequence of events thus far, the first and second visions are a set and speak of a new world order taking place. The third through seventh are a set, telling us that this is the work of God, that God will send men to Jerusalem to protect (third), specifically to defend (fourth) against the attacks of Satan, to help Joshua the High Priest (fifth), to educate (sixth) in the Word of God, and to make Jerusalem holy (seventh). The heart of the vision is God's zeal to rebuild Jerusalem. We want to remember that this divine zeal is directed both to us today and to those of us who are completing the Church. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner>           
First, here is yesterday's quiz. Which of the following prophetic books did not prophesy to encourage the people of Zerubbabel's time: (1) Zechariah, (2) Haggai, and (3) Nahum. The answer was (3) the Book of Nahum. Nahum is the message spoken to Nineveh. Now, here is today's Bible quiz. First, here is yesterday's quiz. A seer, a unit used to measure the volume of flour, seed, etc., is considered to be equivalent to what fraction of an ephah? (1) 1/2, (2) 1/3, and (3) 1/4. I wish you a good day.



人生💯倍の視野😊【聖書】ゼパニヤ書1章 神は見ておられる

2024年03月17日 22時27分54秒 | 出エジプト記
ゼパニヤ書1章 神は見ておられる
1.ゼパニヤについて
 ゼパニヤは、ヒゼキヤの曾々孫(玄孫)にあたります(1:1)。この系図をそのまま受け止めるなら、ゼパニヤは王族の出身で、ヨシヤ王と血縁関係にあることになります。
既に、預言者イザヤとミカの声が途絶えてから70年、ユダ南王国の道徳的、宗教的な頽廃が進んでいました(2歴代誌33:1-11)。ちょうど、長い間、悪政が続いたマナセ王(696-642年)の後の時代、改革者として登場したヨシヤ王を助けるように、若き預言者ゼパニヤが登場するのです。実際、ゼパニヤは、ユダ南王国を舞台として、エレミヤ、ハバクク、オバデヤそしてエゼキエルの預言活動に先鞭をつける働きをしました。
2.ゼパニヤ書の背景
ところで、1節「ヨシヤの時代に」とあります。そこでこの書が、ヨシヤの時代のいつ頃書かれたのか、議論があります。ヨシヤの治世は、BC639-609年で、改革が始まったのはBC621年の「律法の書の発見」(2列王22:3)からです。この書は、最初に人類全般に対して、続いてご自分の民ユダとエルサレムに向けて裁きを語っています。注目すべきは、2節、「バアルの残りの者と、偶像に仕える祭司たちの名とを、その祭司とともに立ち滅ぼす」と語っています。つまり、ヨシヤの改革後、バアル礼拝が消えたとすれば、おそらくヨシヤの治世の改革前に書かれたと考えてよいのでしょう。しかし、50年にわたるマナセ時代の堕落・腐敗の慣行はそんなにたやすくイスラエルからは消滅せず、ヨシヤの死後、すぐに復活したことからすると、改革をしたとは言うものの、いたるところに、その残党が残っていた、だから改革後に、改革を徹底させるために書かれた、と考えることも可能です。いずれかは判断が難しいところですが、ゼパニヤは、宗教改革を、またその徹底を語るものでした。
3.ゼパニヤのメッセージ
7節からは、主の日の裁きを告げる預言となります。まず初めに、ゼパニヤは、支配階級の人々に向けて語ります(7-9節)。備えられた一頭のほふる獣というのは、ユダ南王国のことです。神がユダ南王国を裁くその日、神は、「外国の服をまとった」つまり、神の律法への忠誠を忘れ異国化、異教化した支配者階級の人々をすべて裁く、と言います。
続いて10節から、ゼパニヤは、エルサレムの町に住む裕福な人々と商人に対して語ります。魚の門は、エルサレムの北側にある門で、第二区は、2列王22:14に出て来ますが、エルサレムの発展によって、古い時代に建てられた城壁のさらに北側に設けられた新しい区域のことです。ことに「マクテシュ区」は第二区の南側にあり、同じエルサレム北側の低い所に建てられたマーケット地域であったようです。神は、そこで行われる商人の不正行為を見ておられたのです。神は、自分たちの不正行為を暴く者はいないと、神を軽んじ、繁栄の中におごり高ぶるさまを見ていたのです。
最後に、ゼパニヤは、主の日の悲惨さについて語ります(14-18節)。15節「その日は激しい怒りの日、苦難と苦悩の日、荒廃と滅亡の日、やみと暗黒の日、雲と暗やみの日」だ、と。
しかしこれらの裁きは、基本的に皆、神がご自分の民を回復させようとする愛の故のものです。神はただ人の在り方を批判しているのではなく、人と社会の回復を望んで、そのように語っておられることに注意すべきでしょう。神の熱い愛のことばに耳を傾けたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。申命記1:19で「あの大きな恐ろしい荒野」と呼ばれた荒野は、次のどれでしょうか?①パランの荒野、②ツィンの荒野、③マオンの荒野。答えは①パランの荒野でした。では、今日の聖書クイズです。ゼパニヤと同時代の王様は、次の誰でしょうか?①ヤロブアム、②ヒゼキヤ、③ヨシヤ、答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Zephaniah 1: God is Watching
About Zephaniah
 Zephaniah is the great-grandson of Hezekiah (1:1). If we accept the genealogy as it stands, Zephaniah was of royalty and related to King Josiah.
Already, 70 years after the voices of the prophets Isaiah and Micah had ceased to be heard, the moral and religious decadence of the southern kingdom of Judah was in progress (2 Chronicles 33:1-11). Just as the young prophet Zephaniah appeared to help King Josiah, who had emerged as a reformer in the days following the long and evil reign of King Manasseh (696-642). In fact, Zephaniah was a precursor to the prophetic activities of Jeremiah, Habakkuk, Obadiah, and Ezekiel in the southern kingdom of Judah.
2. background of the book of zephaniah
By the way, verse 1 says, "In the days of Josiah. So there is some debate as to when this book was written in Josiah's time. Josiah's reign was 639-609 BC, and the reformation began in 621 BC with the "discovery of the Book of the Law" (2 Kings 22:3). The book speaks first of judgment against humanity in general, then against His people Judah and Jerusalem. Notably, verse 2 speaks of "the rest of Baal and the names of the priests who serve idols, and they shall stand and be destroyed with their priests." In other words, if Baal worship disappeared after Josiah's reformation, it was probably written before the reformation of Josiah's reign. However, since the practices of corruption and decay during the 50 years of Manasseh's reign did not disappear so easily from Israel and were restored soon after Josiah's death, it is also possible that although Josiah reformed, remnants remained everywhere, and that this book was written after the reformation to ensure the reformation. It is also possible. It is difficult to determine which is which, but Zephaniah was speaking of the Reformation and of its thoroughness.
3. the message of Zephaniah
Beginning in verse 7, the prophecy announces the judgment of the Day of the Lord. First, Zephaniah addresses the ruling class (vv. 7-9). The one slaughtering beast that is prepared is the Southern Kingdom of Judah. On the day God judges the Southern Kingdom of Judah, he says that he will judge all the people of the ruling class who have "put on foreign clothes," that is, who have forgotten their allegiance to God's law and have become foreignized and paganized.
Then, beginning in verse 10, Zephaniah speaks against the wealthy people and merchants living in the city of Jerusalem. The fish gate is the northern gate of Jerusalem, and the second ward, which appears in 2 Kings 22:14, is the new area established further north of the old city walls by the development of Jerusalem. In particular, the "district of Maktesh" was south of the second district, and appears to have been a market area built on a low place on the same northern side of Jerusalem. God saw the fraudulent activities of the merchants there. God saw that there was no one to expose their dishonesty, that they were disrespecting God and exalting themselves in prosperity.
Finally, Zephaniah speaks of the misery of the day of the Lord (vv. 14-18), v. 15, saying that "it is a day of fierce anger, a day of affliction and distress, a day of desolation and destruction, a day of darkness and gloom, a cloud and gloom.
But all of these judgments are essentially due to God's love to restore His people. It should be noted that God is not just criticizing the way people are, but He is speaking in such a way that He desires the restoration of people and society. We should listen to God's passionate words of love. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner           
First, yesterday's quiz. In Deuteronomy 1:19, which of the following wildernesses is called "that great and terrible wilderness"? (1) The wilderness of Paran, (2) The wilderness of Zin, and (3) The wilderness of Maon. The answer was (1) the wilderness of Paran. Now, here is today's Bible quiz. Who were the following kings contemporary with Zephaniah? (1) Jarob-am, (2) Hezekiah, (3) Josiah. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】オバデヤ書 主の日が近づいている

2024年02月15日 12時57分44秒 | 出エジプト記
オバデヤ書 主の日が近づいている
1.オバデヤ書について
 旧約聖書中最も古く書かれ、最も短い預言書です。内容がエレミヤ書49:7-22と似ているので、両者がともに引用したより古い資料があるのではないか、と考えられています。著者のオバデヤについては、イスラエルでも一般的な名前で、聖書にも同名の人物が数多く出てきますので、実際にどのような人であったのかは、よくわかっていません。書いてある内容は、エドムの滅亡(1-14節)と、イスラエル回復(15-21節)の二つです。
2.エドムへの宣告
まずエドムは、今日のヨルダン領、死海の南端からアカバ湾に至る地域で、「セイルの地」とも呼ばれています(創世記36:30)。当時エドムには、ボズラとペトラという二大都市がありました。ペトラは、現在はヨルダン国に位置しますが、映画「インディ・ジョーンズ 最後の聖戦」の撮影舞台となり、有名な観光地の一つでもあるので、一度訪問した、知っておられるという方々も少なくないでしょう。切り立った赤茶けた砂岩の山地で、イスラエル側から見ると、夕日に照らされた赤い大地は強烈なイメージです。ともあれ、その地に住み着いた人々はエドム人と呼ばれました。イサクの子で、双子のヤコブの兄エサウの子孫です。
ですから、エドムとイスラエルは兄弟国関係にありました。しかし、この二人の関係があまりよくなかったように、その後の、エドム人とイスラエル人の関係も思わしくありません。たとえばエドム人は、モーセに率いられて約束の地に向かうイスラエル人の邪魔をしています(民数20:14-21)。またしばしイスラエルの敵となり、何度も侵略を繰り返しています。ヨラム王(BC850-843)(2歴代21:8)、アマツヤ王(BC803-775)(2歴代25:11-12,23-24)、アハズ王(BC741-726)(2歴代28:16-2)、ゼデキヤ王(BC597-586)(2歴代36:11-21)の時代です。ここで神がエドムにさばきを告げられているのは、こうした歴史的な関係のためではなく、エルサレムがバビロンに侵略された時の態度のためでした。彼らは侵略を傍観し(12節)、そのどさくさに紛れて略奪し(13節)、避難民を匿おうとせず、殺したり、敵に引き渡したり(14節)と卑劣な行為を働いたのです。神は、バビロンを使ったご自分の裁きに便乗して、エドム人が犯した卑劣な行為を許されなかったのです。15節「自分がしたように、自分にもされる」、この預言の通り、エドムもまた、それから5年後に、その山地から追い出され、BC150年に滅びてしまいました。
3.イスラエルの回復
後半16節からは、イスラエルの回復が語られています。バビロンに滅ぼされたイスラエルは捕囚の民として連れ去られ、エルサレムは廃墟と化していました。しかし、イスラエルはエドムのように消滅せず、国を再興しています。さらにここでは、「ペリシテ人の国」や「エサウの山」つまりエドムをも支配する、と預言されます。ただこの預言は、その後の歴史において実現はしていません。つまりこの預言は終末的なものと理解すべきものでしょう。それは未だに実現していない、キリストにある神の御国について語るものです。
そして終末的なエサウとヤコブの関係に象徴されているのは、肉なる者と霊なる者との戦いです。やがて霊なる者が勝利し、すべてを神と共に支配する時が来る、というわけです。「悪と善が戦えば、悪が勝つ」と思われるような、社会の動きの中にあって、キリスト者は、究極的にはやはり善が勝つ、そしてすべて正しいことをなさる神の前に皆が立つ日が来る、と考えて生きているわけです。というのも、この世界はすべてまことの神のものです(21節)。この天地をお造りになった神が、ご自身を現わされる時が来る、正しく帳尻を合わせられる時が来る、ということです。善を行うことに飽いてはいけません。いつも、主にお従いする歩みを心がけてまいりましょう(へブル13:14-16)。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。クシュ人の先祖は、ノアの三人の息子の内、誰になるでしょうか?①ハム、②セム、③ヤペテ。答えは①ハムでした。ノアの三人の息子の長男になります(創世記10:6-8)では、今日の聖書クイズです。次の内、ツァレファテに住んでいた預言者は誰でしょうか?①エリヤ、②エリシャ、③オバデヤ。答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
The Book of Obadiah The Day of the Lord is Coming
About the Book of Obadiah
 Obadiah is the oldest and shortest prophetic book in the Old Testament. Since its contents are similar to those of Jeremiah 49:7-22, it is thought that there may be an older source cited by both of them. As for the author, Obadiah, it is not clear what kind of person he actually was, since he was a common name in Israel and many people of the same name appear in the Bible. The two things written about him are the destruction of Edom (vv. 1-14) and the restoration of Israel (vv. 15-21).
2. the sentence against Edom
Edom is the area from the southern tip of the Dead Sea to the Gulf of Aqaba in today's Jordan, also known as the "Land of Seir" (Genesis 36:30). At that time, Edom had two major cities, Bozrah and Petra. Petra, now in Jordan, was the setting for the movie "Indiana Jones: The Last Crusade" and is one of the famous tourist destinations, so there are probably many people who have visited there once or know of it. It is a mountainous area of steep reddish-brown sandstone, and when seen from the Israeli side, the red earth illuminated by the setting sun is a powerful image. The people who settled there were called Edomites. They were the sons of Isaac and descended from Esau, the elder brother of Jacob's twin brother.
Therefore, Edom and Israel had a brother-nation relationship. However, just as the relationship between the two was not good, the relationship between the Edomites and Israelites was not good either. The Edomites, for example, hinder the Israelites on their way to the Promised Land led by Moses (Numbers 20:14-21). They are also often enemies of Israel and have repeatedly invaded the land. These were the reigns of King Joram (850-843 BC) (2 Chronicles 21:8), King Amaziah (803-775 BC) (2 Chronicles 25:11-12, 23-24), King Ahaz (741-726 BC) (2 Chronicles 28:16-2), and King Zedekiah (597-586 BC) (2 Chronicles 36:11-21). It is not because of these historical relationships that God here pronounces judgment on Edom, but because of their attitude when Jerusalem was invaded by Babylon. They stood by and watched the invasion (v. 12), plundered in the confusion (v. 13), and committed despicable acts, killing and handing over to the enemy (v. 14) rather than sheltering the refugees. God did not allow the Edomites to take advantage of His judgment with Babylon to commit these despicable acts, v. 15: "As I have done unto you, so will I do unto you." True to this prophecy, Edom was also driven from its mountainous lands five years later, and perished in 150 BC.
3. Israel's Restoration
The second half of the book, beginning in verse 16, speaks of Israel's restoration. After being destroyed by Babylon, Israel was taken away as a captive people, and Jerusalem was in ruins. However, Israel is not extinguished like Edom, but is reestablished as a nation. Furthermore, it is prophesied here that they will rule over "the land of the Philistines" and "the mountain of Esau," that is, Edom. This prophecy, however, has not been fulfilled in subsequent history. This prophecy should be understood as apocalyptic. It speaks of the kingdom of God in Christ, which has not yet been completed.
The apocalyptic relationship between Esau and Jacob is symbolic of the battle between flesh and spirit. The time will come when the spirit will triumph and rule with God over all. In the midst of social trends that seem to suggest that "if evil and good fight, evil will win," Christians live in the belief that ultimately good will prevail, and that the day will come when all will stand before God, who does all things right. The world belongs to the true God (v. 21). The time will come when the God who created the heavens and the earth will reveal Himself to us, and the time will come when He will make the balance of accounts right. Do not grow weary of doing good. Let us always try to walk in obedience to the Lord (Hebrews 13:14-16).
<Quiz Corner           
First, yesterday's quiz. Which of Noah's three sons would be the ancestor of the Cushites? (1) Ham, (2) Shem, and (3) Japheth. The answer was (1) Ham. He is the eldest of Noah's three sons (Genesis 10:6-8). Which of the following prophets lived in Tsarephath? (1) Elijah, (2) Elisha, and (3) Obadiah. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】アモス書8章 地震、日蝕、飢饉

2024年02月14日 10時11分58秒 | 出エジプト記
8章 地震、日蝕、飢饉
1.終わりが来る
第一と第二の幻(7章前半)、第三と第四(7章後半と8章)の幻は、それぞれ関連して、対の幻となっています。前者は、神の裁きの恐ろしさを、後者は、裁きの理由とその確実さを語っています。なお、ヘブル語で読むと「夏の果物」はカイツ、「終わりは」ケーツ、つまり音の言葉遊びがあり、その響きによって、神の裁きが確実にやってくることを印象付けています。
そこで注目すべきは、なぜ終わりが来るのかです。それは、貧しい人、困っている人に対するアコギな商売のためです(4-7節)。神は、「彼らのしていることをみな、いつまでも決して忘れない」(7節)と、激しい怒りを露わにされておられるのです。
確かに、コロナは、私たちに多くのことを考えさせてくれました。この世が儲け主義、一辺倒で動き、弱肉強食の社会であることに愕然とさせるような現実を見せてくれたのではないでしょうか。朝になれば、何とも思わず、満員電車にぎゅうぎゅう詰めにされて、窓ガラスに顔をへばりつかせて通勤、通学。コロナ前のラッシュアワーは、そんなものでした。それを不思議とも思わなかった。しかし、コロナになって、少し車両の空間に余裕のある通勤を経験してみると、あれは異常だったのだ、と思わされる。昼になると混雑したレストランのカウンターにブロイラーチキンのように並べられて、食事をし、次々と回される。それが当たり前だと思っていたけれども、やはり違うではないか、と思う。リモートワークを経験して、家族と過ごす時が増える中で、今まで何をしてきたのだろう、もっと人生には大切なことがたくさんあったのではないか、と考えついた人も少なくないでしょう。でも、社会の動きが通常化するに連れて、そのような大切な考察も薄れていく現実もあることでしょう。神がコロナにおいて、今の社会の動きに「待った!」をかけたとするなら、今こそ、何が正しく、本当はどうあるべきだったのかを、よくよく考えたいところなのです。
2.神のことばを聞くことの飢饉
さて後半は、怒りを燃やされた神が下される裁き、地震(8節)、日蝕(9-10節)、神のみことばの飢饉(11-14節)が語られます。実際アモスの時代、二度(BC784年とBC763年)日蝕が起こったとされます。それは、単なる自然現象ではなく、神よりの呪いを感じさせるものでした(10節)。そして重要なのは、「主のことばを聞くことの飢饉」(11節)が起こることです。実際、マラキ以降、バプテスマのヨハネが現れるまで、約400年間イスラエルには神のことばが途絶えてしまいました。今日、神のことばは、聖書という形で既に与えられているので、神のことばの飢饉はありえません。しかし罪によって曇らされた目は、飢え渇いた心を満たすものが神のことばであることを悟りえない、そのような意味での飢饉はあることでしょう。
ダンはイスラエルの北端、ベエル・シェバは南端、そしてそれぞれ異教の地の象徴です。つまり目が曇らされた者は、まがい物の偶像を慕うのみ、そして滅びることを語っています。こうして5章から始まる一連の幻が締めくくられるのです(5:2と8:14は対応する枠となる)。大切なのは、霊の目が開かれること、ぼんやり、何をしていたのだろう、と考え始めていることが、はっきりわかってくること、そして、まことの神の存在をはっきりと悟ることです。この世には、私たちを愛し、私たちと共に歩まれる神がおられることを知ることなのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。預言者アモスが活躍したのは、ヤロブアム1世、ヤロブアム2世、どちらの時代であったでしょうか?答えはヤロブアム2世でした。ヨアシュの子で、エフー王朝の第四代、イスラエルの第13代の王様。彼の時代に、イスラエルの領土はソロモン時代並みに回復、経済的繁栄の頂点に達しました。では、今日の聖書クイズです。エパは、粉や麦などの穀類等、個体を量る時に用いられた容量の単位ですが、シェケルは何の単位として用いられたでしょうか?①水の容量、②貨幣、③長さ、答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
Chapter 8: Earthquakes, Eclipses, and Famine
1. the end is coming
The first and second visions (first half of chapter 7) and the third and fourth (second half of chapter 7 and chapter 8) are related and paired visions. The former speaks of the horror of God's judgment, while the latter speaks of the reason for the judgment and its certainty. Note that when read in Hebrew, "summer fruits" is kaitz, and "the end is" kates, i.e., there is a play on words in sound, and the sound gives the impression that God's judgment is sure to come.
So what is noteworthy is why the end is coming. It is because of the shady business with the poor and needy (vv. 4-7). God reveals His fierce anger, saying, "I will never forget all that they do, forever and ever" (v. 7).
Indeed, Corona has given us much to think about. It may have shown us a reality that makes us appalled at the fact that this world is a society that operates on a profit-making, one-sided basis, and is a society of the weak and the strong. In the morning, without a second thought, we would be crammed into crowded trains, our faces pressed against the windowpanes as we commuted to work or school. That's what rush hour was like before Corona. I didn't think it was strange. However, when I experienced commuting with a little more space in the car after Covid, I realized that it was an anomaly. At lunchtime, people were lined up like broiler chickens at the counter of a crowded restaurant, eating their meals and being passed around one after another. I thought this was the norm, but I guess it's not. Many people who experience remote work and spend more time with their families may wonder what they have been doing all this time, and wonder if there are not more important things in their lives. However, as society becomes more normalized, such important considerations may fade away. If God had said, in Covid, "Wait! If God did say, "Wait!" to the current social trends in Covid, now is the time to think carefully about what is right and what really should have been.
2. the famine of hearing the Word of God
Now, the second half of the book speaks of the judgments of an angry God, earthquakes (v. 8), eclipses (vv. 9-10), and a famine of the Word of God (vv. 11-14). In fact, in the time of Amos, eclipses are said to have occurred twice (in 784 BC and 763 BC). It was not just a natural phenomenon, but a curse from God (v. 10). And importantly, there would be a "famine of hearing the word of the Lord" (v. 11). In fact, after Malachi, the Word of God ceased to be heard in Israel for about 400 years until John the Baptist appeared. Today, there can be no famine of the Word of God because the Word of God has already been given to us in the form of the Bible. But there can be a famine in the sense that eyes clouded by sin cannot see that the Word of God is what satisfies a hungry and thirsty heart.
Dan and Beersheba are symbolic of the northern and southern ends of Israel, respectively, and of the pagan lands. In other words, the vision tells us that those whose eyes are blinded will only adore false idols and will perish. Thus concludes the series of visions beginning in chapter 5 (5:2 and 8:14 are the corresponding frames). What is important is that the eyes of the spirit are opened, that we begin to see clearly what we are beginning to think, dimly, what we were doing, and that we realize clearly the presence of the true God. It is to know that there is a God who loves us and walks with us in this world. I wish you a good day today.
<Quiz Corner           
First, yesterday's quiz. During which reign was the prophet Amos more active, Jaroboam I or Jaroboam II? The answer was Jarob-am II. Son of Joash, he was the fourth king of the Jehu Dynasty and the 13th king of Israel. During his reign, Israel's territory was restored to the level of Solomon's time and reached the pinnacle of its economic prosperity. Now for today's Bible quiz. An ephah is a unit of capacity used to weigh individuals, such as flour, wheat, and other grains, etc. The shekel was used as a unit of what? (1) water capacity, (2) money, (3) length, and the answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.